[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:14

Ik meld mij hier ook (helaas) :(
Mijn pony, 18 jaar is van de zomer voor het eerst hoefbevangen geraakt.
Zeer waarschijnlijk door een weide wissel...
Normaal gezien staan ze op een land van grofweg 80 bij 80m wat redelijk kort afgegraasd is (zeker na de zomer), al zeker 4 jaar niet bemest is en ook niet gemaaid wordt.
Omdat ik in april een logee erbij kreeg en geen boxen over stonden ze, 2 ponies en 2 paarden, vanaf april dag en nacht buiten en in juni/juli was het gras echt op op.
Dus naar de buurboer en ze mochten wel op een stuk van hem, klein stukje afgezet (zo,n 50 x 70m) best wat gras staat erop en na een aantal weken, jawel, bingo. -O-

Had eerst niet in de gaten dat het hb was |o , ze liep iets stijf op het harde (had wel wat fanatiek gereden toen ), in het land liep en rende ze gewoon, geen warme hoeven, geen pols te voelen, maar toen het niet beter werd naar de kliniek gegaan (Wolvega) foto's gemaakt en het bleek wel hb te zijn en het was best wel erg |( .
DA zei nog, het stappen valt mij mee, maar de foto's waren niet zo goed.
1 hoef 3 graden en de andere 7 graden uit het lood. Speciaal beslag, medicatie en wandelen als ze het wou.

2 weken geleden terug voor controle en ze liep super, hoeven opnieuw bekapt en toen viel de stroom uit, dus konden we geen foto's maken.
Vandaag nogmaals terug, ijzers eraf, foto's gemaakt en ijzers er weer onder.
Foto's waren goed, is al een hele verbetering en ik mag weer rijden. Gelukkig gaat het de goede kant op. +:)+
Ze staan nu in de bak met z'n drieën, en heb de ponies maar even van het paard gescheiden, aangezien het paard wel wat meer vet mag hebben en de ponies, moeder en dochter, beide op dieet staan.

Heel verhaal ondertussen... :o

Ik heb niet alles hier doorgelezen, vaak wel aangeklikt maar dan kwam je ergens op pagina 354 en midden in verhalen.
Iedereen hier sterkte en beterschap met jullie paarden.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:15

Jannepauli schreef:
(Ik vermoed dat je dat eerder niet vertelde vanwege de controverses tussen naturals en regulieren - van mij zul je niks negatiefs erover horen hoor!)

Kan dat wat groter, ik kan dat niet lezen.

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:27

Dyonne schreef:
Ik zelf heb mijn pony's de hele zomer op strookbegrazing. Ik pas dit niet aan op fructaan, er is gewoon altijd rantsoen.
Dat vind ik eenvoudiger en minder wisselingen voor het dier. Voerwisselingen is namelijk ook risico.

Strookbegrazing is iets wat wij ook het hele jaar door (proberen te) hanteren, mits voldoende aanwezig. Maar .. fructaan zit nu juist in de topjes van jong gras en dat eten ze dus ook van de reeds afgegraasde maar ook weer groeiende wei .. en daar schuilt het gevaar, toch?! Eens dat voerwisseling (ook) een mogelijk risico is. We bouwen langzaam de muesli af van winter naar lente en bouwen dit langzaam op vanaf de herfst. Daarnaast natuurlijk voldoende ruwvoer (hooi), vers water en mineralen.

Bemesting doen we zelf met eigen paardenmest, van de wei, dat we al die tijd hebben verzameld en rijden dat ook zelf uit.

Probeer mij veel in te lezen in de HB materie en zo ook het boek van Remco Sikkel van Zoest 'Hoefbevangenheid' gekocht.
Vind dat er nog (steeds) teveel onduidelijkheid is en diverse tegengestelde meningen leven over de behandeling of beter ... de preventie.

Zucht ;(

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:38

Idd, ik heb mij op de vlakte gehouden omdat dit alternatief is en niet iedereen daar even positief over is ;).

Bianca Koevoets is bij mijn pony's geweest. Ze heeft ze door gemeten met een biosensor en aan de hand daarvan ook supplementen en verschillende soorten voer door gemeten.
Ze krijgen nu Podo Comp, Gluco balance en Detox comp van Phytonics. En daarbij alleen de voer soorten die volgens haar veilig zijn (van wat ik toen in huis had en toen heb laten testen). Ze krijgen dus alleen graszaadhooi, een handje Equifyt base (om de supplementen over heen te kunnen doen) en een beetje lijnzaadolie (om de gluco balance niet weg te laten waaien bij een bries ;) ).

Ze kon ook zeggen welke vitamine's welke pony's miste en welke organen waar last van hadden. Missende vitamines waren bij veel pony's aardig het zelfde. Ook niet raar, ze krijgen allemaal redelijk het zelfde te eten.
Ook de gezonde pony's heeft ze globaal na gelopen. Hier kon ze er ook 2 aanwijzen (waar ik zelf ook al een oogje op had) die in de gevaren zone zaten. Deze krijgen ook een beetje gluco balance ter onder steuning en vind ze iets fitter geworden (niet dat er echt wat aan de hand was, maar ze waren soms wat mat, wat ik afschoof op het verharen wat ze al heel flink aan het doen zijn).

Na eerdere (hele goede) ervaringen met een magnetiseur (na 2 jaar dokteren via een gewone VA) sta ik er meer voor open. Al moet ik wel eerst zien, voor ik het geloof ;).
Waarom nu Bianca? Omdat ik een aantal mensen ken die goede ervaringen met haar hebben.

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:40

@pony 33 - onze HB paarden blijven altijd een zorgenkindje en is de onbevangenheid ook ten aanzien van het grazen, met name in de kritieke periodes, voorbij ! Wij willen immers het beste voor onze viervoeters <3 .. en observeer ik meer dan anders en ben super alert <<)

Sterkte met jouw paard !

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:50

Mootje15 schreef:
Strookbegrazing is iets wat wij ook het hele jaar door (proberen te) hanteren, mits voldoende aanwezig. Maar .. fructaan zit nu juist in de topjes van jong gras

Fructaan zit met name onder de groeipuntjes van gras, dus echt laag bij de grond. Als je het gras wat langer uit laat groeien zit juist in het bovenste wat minder, maar ook dat is weer kort door de bocht. Fructaan heft met veel factoren te maken, maar in principe zit het dus eerder onderin het gras dan in de toppen.

http://grassland.unl.edu/understanding-grass-growth

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:23

EstherHegt schreef:
groeipuntjes

Misschien is dit woord misleidend, een puntje zit immers meestal bovenin ;-) . Deze groeipunt zit onderaan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:30

paars schreef:
Misschien is dit woord misleidend, een puntje zit immers meestal bovenin ;-) . Deze groeipunt zit onderaan.

Scherp!! Het woord is idd een misleidend woord want het zit echt onderin ;-) Ik was zelf al aan het zoeken in mijn archief om er een mooie foto van te plaatsen, maar google weet raad en is makkelijker
Kort stukje in het Nederlands over hoe gras groeit
http://www.louisbolk.org/downloads/1562.pdf
Dit gaat dan wel over koeien maar het gras blijft natuurlijk hetzelfde, ik zal verder in mijn eigen foto archief even kijken of ik er een mooie foto van heb en anders van de week als ik tijd heb er een maken en er een pijltje bij zetten waar dat groeipunt zit ( per soort gras kan dat verschillen hoe hoog het is boven de grond.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 22:15

@ Pony33: Goed om te horen dat er al verbetering is voor je pony!
Ik pik even een zinnetje uit jouw post: " Normaal gezien staan ze op een land van grofweg 80 bij 80m wat redelijk kort afgegraasd is (zeker na de zomer), al zeker 4 jaar niet bemest is en ook niet gemaaid wordt. "
Ik zou je willen aanraden om je landje toch minstens één keer per jaar te bemesten! Gras dat niet bemest wordt en kort afgegraasd wordt, gaat in de overlevingsstand en vormt meer fructaan dan gras wat makkelijk aan voedingsstoffen kan komen. Er is tegenwoordig ook kunstmest dat geschikt is voor de paardenweide, en voorkomt dat het gras een gigantische groeispurt gaat doormaken. Pavo heeft het op de site staan, met toelichting. (Als je zou bemesten mogen de paarden een aantal dagen natuurlijk niet op de wei)

@ Dennis - dank voor je info! Ik gebruik ook Glucobalance en ben er zeker over te spreken!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 00:32

Jannepauli schreef:
(Als je zou bemesten mogen de paarden een aantal dagen natuurlijk niet op de wei)

Flauw dat je het weer doet, je weet dat ik visueel gehandicapt ben, mijn software kan letters wel vergroten maar niet zo. Ik weet niet wat er staat dus, nogmaals kun je het in gewone letters neerzetten? Ik vind het niet fijn als ik niet kan lezen met mijn software wat er staat, graag even rekening mee houden voortaan.
Voor de nieuwkomers die niet weten wat ik aan mijn ogen heb http://www.oogartsen.nl/oogartsen/glasv ... igmentosa/
Ik doe dus mijn best om met mijn mogelijkheden en het zicht wat ik over heb foto s te maken en dingen uit te leggen. Een camera is voor mij een goede bril. Ik wil me niet uit laten sluiten door kleine rotlettertjes, dat is gewoon wat flauw en een vorm van cyberpesten,
Kennis is belangrijk die voor iedereen toegankelijk is. Maar misschien is er niet goed bij nagedacht, dus bij deze kan er rekening mee worden gehouden? Ik had het al een paar berichten eerder gevraagd over de onleesbare lettertjes, maar ja misschien niet goed opgepakt.

Laten we er maar een grap van maken als roodharigen
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... N_0qvuhhw#!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 07:48

EstherHegt, er staat:Als je zou bemesten mogen de paarden een aantal dagen natuurlijk niet op de wei.

Wat volgens mij niet klopt, want is mij altijd verteld dat dat minimaal 3 weken moet zijn en dan ook dat er voldoende water over "heen" moet zijn gegaan..
En die kunstmest is ook veel goedkoper te verkrijgen, zonder het naampje Pavo erop..

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:15

Nee, dat slaat nergens op, een paar dagen. Ik doe zeker een maand niet. Dit voorjaar was trouwens goed hopeloos, almaar droogte, heb ik twee maanden de paarden niet op het bemeste en bekalkte stuk kunnen zetten.

@ Esther: Was niet tegen jou gericht vermoed ik. Ik zou het ook kunnen vergeten trouwens, hoor, dat je de kleine letters niet kunt lezen, net zoals mensen die mij al honderd jaar kennen, regelmatig vergeten dat ik ze niet kan verstaan als ze me niet aankijken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 10:05

Esther, ik ga er niet eens op in. Cyberpesten.. hoe verzin je het - wat denk jij toch negatief.

Wat bemesting betreft: ik zal in het voortaan er rekening mee houden dat 'een paar dagen' verkeerd opgevat kan worden: "wij boeren" :D gaan meestal uit van een week tot 10 dagen, afhankelijk van de weersomstandigheden zoals regen of zoals nu: veel nachtelijke dauw.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:09

ik denk idd niet dat JP dit als "cyberpesten" bedoeld, ....
Als wij bemesten gaan de paarden er 2 weken niet op, ligt er ook aan hoe het weer is, bij droog weer langer omdat het niet de grond in trekt. Gewoon goed kijken naar je weiland..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:01

Dennis schreef:
Idd, ik heb mij op de vlakte gehouden omdat dit alternatief is en niet iedereen daar even positief over is ;).

Bianca Koevoets is bij mijn pony's geweest. Ze heeft ze door gemeten met een biosensor en aan de hand daarvan ook supplementen en verschillende soorten voer door gemeten.
Ze krijgen nu Podo Comp, Gluco balance en Detox comp van Phytonics. En daarbij alleen de voer soorten die volgens haar veilig zijn (van wat ik toen in huis had en toen heb laten testen). Ze krijgen dus alleen graszaadhooi, een handje Equifyt base (om de supplementen over heen te kunnen doen) en een beetje lijnzaadolie (om de gluco balance niet weg te laten waaien bij een bries ;) ).

Ze kon ook zeggen welke vitamine's welke pony's miste en welke organen waar last van hadden. Missende vitamines waren bij veel pony's aardig het zelfde. Ook niet raar, ze krijgen allemaal redelijk het zelfde te eten.
Ook de gezonde pony's heeft ze globaal na gelopen. Hier kon ze er ook 2 aanwijzen (waar ik zelf ook al een oogje op had) die in de gevaren zone zaten. Deze krijgen ook een beetje gluco balance ter onder steuning en vind ze iets fitter geworden (niet dat er echt wat aan de hand was, maar ze waren soms wat mat, wat ik afschoof op het verharen wat ze al heel flink aan het doen zijn).

Na eerdere (hele goede) ervaringen met een magnetiseur (na 2 jaar dokteren via een gewone VA) sta ik er meer voor open. Al moet ik wel eerst zien, voor ik het geloof ;).
Waarom nu Bianca? Omdat ik een aantal mensen ken die goede ervaringen met haar hebben.

super... klinkt goed.
Het kan vaak idd eenvoudiger in de oplossing dan er vaak in eerst instantie gedacht wordt.
Ik ken Bianca niet, maar hetgeen ze voorgeschreven heeft, komt erg overeen met wat ik mijn paard gegeven heb tijdens de aanval van hb (behalve de glucobalance. bij mij was het l-lysine compositum van phytonics.)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:26

Ons land word niet bemest of gesproeid.... Van de veearts mochten we zelfs niet bemesten.
Hoor nu dus dubbele dingen.

Grastop is idd misleidend, ik snapte al niet hoe een paard op lang gras dan minder binnen kreeg aangezien ze bij elke grasspriet de top op eten haha maar nu is het duidelijk

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:36

Ik heb een cursus biosensor gevolgd, omdat ik nieuwsgierig was. Ik vind ook altijd dat ik er eerst iets van af moet weten en het moet ervaren, voordat ik mijn mening erover kan vormen. Het doormeten van het paard en het traceren van de blessures/blokkades lukt me niet. Daar ben ik zelf ook redelijk sceptisch over.
Maar ik kan wel heel goed medicijnen en voeding doormeten met de biosensor, al zeg ik het zelf :D . tot grote hilariteit van mijn man en zoon, die zich erg kunnen vermaken met het belachelijk maken. :) :j ;)
Laatst bijgewerkt door janouk op 28-09-11 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:39

Mootje15 schreef:
Dyonne schreef:
Ik zelf heb mijn pony's de hele zomer op strookbegrazing. Ik pas dit niet aan op fructaan, er is gewoon altijd rantsoen.
Dat vind ik eenvoudiger en minder wisselingen voor het dier. Voerwisselingen is namelijk ook risico.

Strookbegrazing is iets wat wij ook het hele jaar door (proberen te) hanteren, mits voldoende aanwezig. Maar .. fructaan zit nu juist in de topjes van jong gras en dat eten ze dus ook van de reeds afgegraasde maar ook weer groeiende wei .. en daar schuilt het gevaar, toch?! Eens dat voerwisseling (ook) een mogelijk risico is. We bouwen langzaam de muesli af van winter naar lente en bouwen dit langzaam op vanaf de herfst. Daarnaast natuurlijk voldoende ruwvoer (hooi), vers water en mineralen.(

Ik laat het gras in de zomer dus gewoon tot bloeiend gras groeien voor ze via strookbegrazing het af eten. Normaal staan ze maximaal 1,5 week op een stukje, dan is het alweer afgezet. Ik schuif ze dus vaak op zeg maar. Meestal nog geen week.
Momenteel is het gras wel wat korter dat ze eten, maar nog ruim voldoende lang.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:40

janouk schreef:
Ik heb een cursus biosensor gevolgd, omdat ik nieuwsgierig was. Ik vind ook altijd dat ik er eerst iets van af moet weten en het moet ervaren, voordat ik mijn mening erover kan vormen. Het doormeten van het paard en het traceren van de blessures/blokkades lukt me niet.
Maar ik kan wel heel goed medicijnen en voeding doormeten met de biosensor, al zeg ik het zelf :D . tot grote hilariteit van mijn man en zoon, die zich erg kunnen vermaken met het belachelijk maken. :) :j ;)

Blokkades is ook lastiger vind ik met de biosensor
ik kan dat beter met mijn hand voelen, waar er een blokkade zit.
het medicijnen of voeding gaat idd wel beter met de biosensor.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:21

Ik vind het nog steeds heel raar en ongrijpbaar, maar ze kwam met hele nuttige adviezen (die dus nu ook bewezen hebben dat ze werken!).

Van het weekeind Roos maar in spannen. Ze gaat zo goed! Schoenen aan en lekker rechtuit voor de sulky langs de weg.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:22

ik blijf hier wel mee lezen, veel interessante dingen... :j

maar ik heb eigenlijk niet zo heel veel te posten...

wilde nu wel even melden dat vandaag de hoefsmid geweest en hij haar hoeven er heel goed uit vond zien! :j
ze heeft weer nieuwe ijzers en ze liep er gelijk weer super op, ook op het harde, dus gelukkig gaat het goed hier! *\o/*

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:27

Super dat het spookje zo goed gaat :D. Dat verdient ze ook wel na al die ellende!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:44

mysa schreef:
@ Esther: Was niet tegen jou gericht vermoed ik. Ik zou het ook kunnen vergeten trouwens, hoor, dat je de kleine letters niet kunt lezen, net zoals mensen die mij al honderd jaar kennen, regelmatig vergeten dat ik ze niet kan verstaan als ze me niet aankijken.

Het was gewoon flauw omdat ik een paar berichten ervoor heb gevraagd wat er stond in die kleine lettertjes en heb gevraagd om het groter op te schrijven en hop gelijk het eerstvolgende bericht gebeurt weer dat levert irritatie op en dat is denk ik echt niet per ongeluk of er wordt niet goed gelezen. Ik heb de foeiknop maar weer aan voor JP.
Bij jou doe ik het ook wel eens fout, ik weet het dat een filmpje met enkel gesproken tekst niet echt goed werkt voor je en daar denk ik ook niet niet altijd aan. Wel leg ik soms uit per PB wat er wordt gezegd. Iedereen kan wel eens wat vergeten en dat is ook niet erg.

Maar ik denk dat ik het hier gezien houd. ( ik had een hele verklaring over het waarom, maar denk ach laat ook maar, ik houd de eer wel aan mezelf en houd het netjes) ik heb er geen zin meer in, ik hou niet van die steken onder water steeds weer, er zijn er echt wel persoonlijke aanvallen verwijderd hoor door ingrijpen van mods waarvoor heel veel dank.
Ik heb nog foto s gemaakt van groeipunten gras, maar wat mij betreft is het nu klaar en zal ze niet meer plaatsen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 07:00

EstherHegt, ik zou graag willen dat je wel blijft posten! Vind dat je heel nuttige info geeft!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 07:49

EstherHegt schreef:
Maar ik denk dat ik het hier gezien houd. ( ik had een hele verklaring over het waarom, maar denk ach laat ook maar, ik houd de eer wel aan mezelf en houd het netjes) ik heb er geen zin meer in, ik hou niet van die steken onder water steeds weer, er zijn er echt wel persoonlijke aanvallen verwijderd hoor door ingrijpen van mods waarvoor heel veel dank.

Ik begrijp dit niet. Wij hebben toch allemaal een en hetzelfde doel; dat is om met onze praktijkkennis nieuwe eigenaren met hoefbevangen paarden te helpen in de dagelijkse praktijk van omgaan met een hoefbevangen paard. De medische kennis komt van de veearts, de hoefkennis van de hoefsmeden en dan heb je nog zoveel behoefte thuis aan ondersteuning met de praktische zaken en het op een rijtjes zetten van alle emoties die je doormaakt met een hoefbevangen paard. En daarvoor is dit topic zo geweldig. En ook voor de ondersteuning met de geregelde PLOS aanvallen.

Dus oproep aan allen: wees vriendelijk en begripsvol.
maar houdt er rekening mee dat communiceren via het web lastig is, omdat de interpretatie van hetgeen geschreven wordt lastig is. Niet alle opmerkingen zijn persoonlijk gericht, denk ik zo.

Goh wat een wijze woorden van mij op de vroege ochtend. Maar ik stel ieders inbreng op prijs. Soms kan ik er iets mee en soms niet.