Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:29

Arabesk schreef:
de zool vervéélt zich? :+ hahaha tikfoutjes zijn soms zo grappig

Ja hebben zich echt verveelt de afgelopen dagen :+

Sorry het woordenboek van mijn telefoon is niet ongewoon in het leiden van een eigen leven }:0

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:22

Dag bokkies,
Heb een vervelend probleem... nouja mijn paardje... Rotstraal in beide achtervoetjes

Hij is nogal erg angstig op het aanraken van de achtervoetjes en heb ze een aantal weken niet meer kunnen uitkrabben na de laatste bezoek van de smid waardoor hij weer angstig is hierop.

Osteopaat heeft echter donderdag één been kunnen optillen. Vrijdag heb ik toch weer alle benen kunnen optillen en de hoeven gekrabd. Maar viel me op dat vooral rechtsachter er vreemd uitzag in de stralen. Dus foto gemaakt en naar mijn smid gestuurd. Conclusie is Rotstraal. Andere achtervoetje heeft het ook helaas.

Wil nu Egyptische zalf halen maar lees ook dat dit een agressief spul is en ben bang dat het pijn kan gaan doen en het vertrouwen in voetjes behandelen weer naar af gaat.
Zijn er andere middelen die zachter zijn maar toch doeltreffend?

Rechtsachter
Ja moet ook bekapt worden maar smid kan er niet aankomen zelfs niet onder zware sedatie (800kg voor 400kg paardje).
Ben aant denken over complete narcose om ze te laten bekappen.
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:35

Ik heb dat ook een keer gehad met een nieuw paard. 4 benen zware rotstraal, nooit groots in handen geweest.
Sloeg echt gericht naar je gezicht en kon helaas ook als een koe opzij slaan.
Ik heb het uiteindelijk gewoon zelf gedaan.
Praam erop aan het halster vast, been longe voor mijn veiligheid en eerst dagelijks behandeld met koeiendroogzetters en daarna steeds een laagje dieper gegaan.
Was een heel werk en je moet heel stevig in je schoenen staan om door te zetten.

Floortz

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:59

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:07

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:11

NT-Dry is heel goed spul voor rotstraal!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:38

Hoof hygiene liquid van Mustad of hoof clear van turbo hoof solutions zijn super spul.

Verder, oefenen, oefenen, oefenen. Hij moet bekapt worden, maar ik zie nog niet zo'n grote paniek dat je hem helemaal plat zou moeten spuiten.
Mijn ervaring is wel dat een roesje in het bloed gespoten betrouwbaarder is dan een pasta die je zelf geef. Door een pasta breken ze makkelijker heen, en worden ze onberekenbaar van.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:38

Dennis schreef:
Hoof hygiene liquid van Mustad of hoof clear van turbo hoof solutions zijn super spul.

Verder, oefenen, oefenen, oefenen. Hij moet bekapt worden, maar ik zie nog niet zo'n grote paniek dat je hem helemaal plat zou moeten spuiten.
Mijn ervaring is wel dat een roesje in het bloed gespoten betrouwbaarder is dan een pasta die je zelf geef. Door een pasta breken ze makkelijker heen, en worden ze onberekenbaar van.
nou die eerste keer was via domosedan pasta, niet gelukt.
Tweede keer rechtstreeks in het bloed. Dierenarts is weg gegaan van.moment mijn paardje zijn hoofd liet hangen.
Eenmaal de smid eraan.kwam schoot hij wakker en trok zich los de wei in. Deze smid heeft een andere dierenarts opgebeld, deze heeft bijgespoten maar na ontelbare keren lostrekken en enorm stressen bleef die dierenarts toch bijspuiten wat niks uithaalde. Uiteindelijk heeft hij toen nog voor 1200 kg in totaal gekregen, alleen de voorvoeten zijn met moeite gelukt maar zonder rondvijlen.
Heb die nacht amper geslapen uit angst dat hij snachts iets zou krijgen.door die overdosis.

Laatste keer een andere smid en alleen domosedan pasta omdat hij dat zo wou. Voorvoetjes gingen al beter rondvijlen achterwege gelaten op mijn vraag. Bij optillen van linksachter ging mijn paardje heel erg hangen wat te zwaar werd voor de smid dus nam hij de steun. Legde de voet daarop en toen sloeg mijn paardje in paniek. Met gevolg dat ik sindsdien de achtervoetjes zelf niet meer kon optillen.

Deze smid was echter wel véél rustiger en begripvol. Maar hij kent zo meerdere paarden die geboren zijn op melkerijen. En heb pas iemand ontmoet met een paardje van dezelfde fokker en ook met een trauma.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:53

Al de rest bedankt voor de tips :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:31

Rotstraal is niet heel gek, hij heeft flink samengeknepen hielen met veel te hoge hielen.
Zou flink gaan oefenen, onder narcose ben je er niet, je moet elke 6 weken minimaal bekappen om resultaat te willen boeken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:14

Marjo89 schreef:
Rotstraal is niet heel gek, hij heeft flink samengeknepen hielen met veel te hoge hielen.
Zou flink gaan oefenen, onder narcose ben je er niet, je moet elke 6 weken minimaal bekappen om resultaat te willen boeken.

Klopt van de hielen. Helaas kan de smid er nog niet aankomen zoals in bovenstaande post al vermeld.

Ikzelf kan het bij rechtsachter alwel goed optillen (osteo ook) maar linksachter geeft hij liever niet, ik vermoed door de blokkades in zijn rug wat dan pijn veroorzaakt bij optillen van het been.
Osteopaat is donderdag voor het eerst geweest en merkte blokkades in rug en kaak op en heeft deze losgemaakt maar moet nog ten minste twee weken rusten dus geen longe werk ofzo.

Linksachter ook, hier zag de Osteopaat ook een kneuzing (die gele hoefbal??)
Afbeelding

Rechtsachter alleen foto van achterkant. Maar volgens de smid komt die wonde van de Rotstraal.
Afbeelding

Smid raadde aan zelf de hoef te vijlen of kappen. Een vijl heb ik alwel gehaald maar ben er nog niet handig mee. En wil zeker ook niks misdoen dus wil de smid laten meekijken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:56

Dan wil ik je adviseren een cursus te doen. De NB cursus van een dag is prima om basis onderhoud te kunnen plegen bij je paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:44

Thnx ik wil dat ook zeker gaan doen en liefst ook bij spirithorses. Die kunnen ook goed met paarden omgaan wat grondwerk betreft en wil bart Sw. Sowieso eens laten komen voor mijn paardje mbt grondwerk.

Voorvoetjes zijn wel bekapt geweest en dat zie je ook goed aan de vorm.
De hielen mogen echter nog enkele mm korter maar zijn mooier dan de achtervoetjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rechtsachter had ik wel eenmalig al proberen te vijlen. (Linksachter minimaal omdat hij ook weer ging leunen op mij) Maar hielen staan ook serieus ondergeschoven.
IK Zal zeker baat hebben bij een cursus NB.

Before

Afbeelding

Afbeelding

After
Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:55

De hoeven droog houden is ook lastig. Staat 24/7 op de wei en heeft nergens een verhard stuk. De schuilstal op de paddock en de gehele paddock is gewoon harde zandgrond waar gras geen kans krijgt om te groeien door de harde grond. Maar wordt bij langdurig regen wel snel modderig.
Ermee op straat wandelen is uit den boze omdat hij zich snel losrukt maar dat ben ik aant trainen in de wei.
(zelfs met hengstenketting rukthik hij zich los, die heeft hij bij een schrikreactie ook gebroken)

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:11

Ik plaats het eerst hier voordat ik een topic open.

Ik ga meteen to the point: mijn pony heeft rotstraal. De hoefsmid was er vanmiddag en heeft dit geconstateerd. Aan de achterhoeven was het beginnende rotstraal en bij beide voorhoeven was het al flink erg. Hij heeft er een deel afgesneden en het bloedde wat. Dit was normaal bij deze gevallen zei mijn hoefsmid. Hij heeft ook totaal niet veel van de straal afgehaald.

Waarom ik dit niet eerder heb gezien? Aan de achterhoeven was het minimaal. Daar kon je verder ook niet veel aan zien en het rook ook niet sterk. Aan de voorhoeven heeft mijn pony speciaal beslag met siliconen en een zooltje. De hoef kan dus niet ademen en hierdoor is rotstraal ontstaan. Dit beslag moet er onder a.g.z. er een breuk in de hoef zit.

Van buiten uit kan ik dus alleen de achterhoeven behandelen. Dit deed ik met teerspray. Maar nu ben ik opzoek naar een beter middel daarvoor! Als jullie iets weten wat goed werkt, laat het mij alsjeblieft horen.

Mijn grote vraag is: hoe kan ik rotstraal van binnenuit behandelen? Zodat op termijn die voorhoeven niet verergeren. Hij moet voor de rest van zijn leven op dit beslag dus het er onder vandaan halen is geen optie.

Van de DA moet het beslag voor nu blijven zitten. Ook al heeft mijn pony rotstraal.

Alvast bedankt! :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:21

@bontejames: je paard kan toch niet de rest van zijn leven met een gebroken hoefbeen blijven lopen??

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:26

DubbelDun schreef:
@bontejames: je paard kan toch niet de rest van zijn leven met een gebroken hoefbeen blijven lopen??

!! rustig !!

Een stukje hoefkraakbeenverbening is afgebroken. Dit zou binnen 10 weken aan moeten groeien en genezen zijn. Ook heeft hij sesamoïdose. Hij moet zijn leven lang op dit beslag om dit beide te ontlasten.

Haha misschien verstandig als ik eerst wat meer informatie neerzet. Alles gaat in overleg met de DA natuurlijk en ik verzin niet mijn eigen behandelplan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 19:02

Een stukje hoefkraakbeenverbening is wel wat anders als het hoefbeen middendoor (dat had die van mij nl) en daar leeft een paard echt niet lang mee als blijkt dat er geen nieuw botgroei is en er dus geen verbetering is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:29

Gebruikt je hoefsmid goedkope siliconen of het duurdere spul van bijvoorbeeld Vettec?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:43

Ik val soort van om. Rotstraal ontstaat bij een niet goed werkend hoefmechasime. Dat is niet gek als er een ijzer onder zit.

Ik gebruik hoofclear of hoofgel voor rotstraal. Maar belangrijkste is een goed bekapte hoef.
Je zit nu gewoonweg in een slechte cirkel.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 06:49

Marjo89 schreef:
Ik val soort van om. Rotstraal ontstaat bij een niet goed werkend hoefmechasime. Dat is niet gek als er een ijzer onder zit.

Ik gebruik hoofclear of hoofgel voor rotstraal. Maar belangrijkste is een goed bekapte hoef.
Je zit nu gewoonweg in een slechte cirkel.

De hoef is goed bekapt. En ook goed beslagen. We hebben nu een zool van leer er onder, dit ademt. De siliconen houden dat weer tegen. De rotstraal komt puur door dat de hoef geen zuurstof krijgt van onder en er bacteriën kunnen gaan groeien. Zoals ik al zei, ik doe alles in overleg met mijn DA. Ook via de DA een juiste smid uitgekozen die aan bepaalde eisen moet voldoen.

Zoals je wel snapt vertrouw ik op mijn DA en dus ook op mijn hoefsmid. Nu ik gister te horen heb gekregen dat hij rotstraal heeft verdiep ik mijzelf hier natuurlijk ook meer in.

Even voor het beeld: de eerste keer is hij beslagen door een andere hoefsmid. Gisteren heeft mijn eigen smid (toegewezen door de DA) het beslag van de vorige keer er onder vandaan gehaald en zag de rotstraal. Hij heeft een deel weg kunnen snijden, het schoon en droog gemaakt en toen het orthopedisch beslag eronder gedaan.

Mijn vraag was, of rotstraal van binnen uit te behandelen is. Of niet perse rotstraal maar het immuunsysteem verhogen. Zodat bacteriën en schimmels minder kans hebben.
Laatst bijgewerkt door bontejames op 07-07-17 07:12, in het totaal 1 keer bewerkt

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 06:50

fransje23 schreef:
Gebruikt je hoefsmid goedkope siliconen of het duurdere spul van bijvoorbeeld Vettec?

Van vettec sole guard, extra soft :j als ik het juist heb. Het was in iedergeval echt niet goedkoop (70 euro voor een tube) ;( deze om precies te zijn:
Afbeelding

De vorige keer is er een soort van witte silicone gebruikt sie als een bal op het zooltje gedrukt en daarna onder de hoef.

De smid van gisteren heeft eerst het ijzer met leren zooltje eronder geslagen en daarna de siliconen met een speciaal apparaat er in gespoten. Zodat elke ruimte goed gevuld wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:35

Dan zit er nu iig goed spul onder.
Als rotstraal al van binnen uit te bestrijden zou zijn dan zou je DA dat ook moeten weten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:55

Sowieso zorgen dat de vitaminen en mineralenbalans op orde is. En dat de darmflora zo goed mogelijk is. Wat voer je nu?

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:04

DubbelDun schreef:
Dan zit er nu iig goed spul onder.
Als rotstraal al van binnen uit te bestrijden zou zijn dan zou je DA dat ook moeten weten.

Ik kom canadese geelwortel en kattenklauw tegen voor een beter immuunsysteem. Mijn DA had hier verder geen specifiek supplement voor maar zei dat het immuunsysteem wel van binnenuit versterkt kan worden. Ik zoek dus ervaringen van mensen die zo'n specifiek supplement gebruiken en of die verbetering merken betreft een betere weerstand.

Hij heeft ook vaak ontstoken ogen en andere ontstekingen. Verder is het management goed en komt hij niks tekort. Hij is helemaal gecheckt bij ons laatste bezoek in de kliniek.