Citaat:
Ik voel de pulsatie ook zeer goed net onder de knie, aan de pijp, als je daar je wijsvingers tegen houdt voel je de pulsatie ook goed. DA van ons deed het ook zo.
... maar dat geeft geen accuraat beeld - de pols boven de knie voelen kan dat net zo goed betekenen dat er iets in de pijp of kogel mis is. Voor precieze bepaling voor de hoef moet je toch echt in de kootholte voelen.
Citaat:
Toch blijft het raar de paarden stonden toen op redelijk goede koeienweide en kregen rustig smorgens een 10 liter emmer mais en savonds nog eens en dan nog hooi/kuil en en bieten in het seizoen.
De paarden werden hier gewoon met de koeien en de stieren gevoert.
Ik ben toch eens benieuwd of er niet door onderzoek ooit toch nog eens wat anders uitkomt, want ik blijf me daar over verbazen.
Ik denk dat Janouk het bij het rechte eind heeft. Daarbij: De goede koeienweide van vroeger is niet te vergelijken met de weides van nu!
Niet alleen wordt er veel meer bemest dan vroeger en dan vooral met kunstmeststoffen die het bodemleven uiteindelijk negatief beïnvloeden ( dat geldt overigens ook voor het zgn. injecteren van gewone mest, ik ken geen boer die er niet over klaagt!) maar sinds de tijd dat vee meer en meer als productiedieren gezien werden, is ook de samenstelling van het grasland veranderd. Er wordt voor koeien meer gebruik gemaakt van engels raaigras - een enorme suikerleverancier met ook nog 's het risico van een schimmel die paarden heel ziek kan maken.
Maar dat niet alleen: paarden moesten over het algemeen vroeger héél wat harder werken dan de luxe paardjes van nu. Ze krijgen dan weliswaar veel energie toegediend, maar ze werkten dat er ook weer af. Dat uurtje trainen wat de meeste mensen doen wordt zo vaak overschat - qua energieverbruik stelt het maar weinig voor.