[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:55

MiniLoe schreef:
wil je eens fotos maken als ze gewogen worden? heb ik nog nooit gezien, ben benieuwd

Dit is een linkje naar de hyves van de paardenweegschaal. Daar staan ook leuke foto's op.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:03

nombrado schreef:
Dit is dus belangrijke informatie voor PAARDENEIGENAREN, die nog NIET te maken hebben gehad met HB
en het dus op deze wijze, via dit topic, zouden kunnen VOORKOMEN.

Jullie weten als geen ander, dan VOORKOMEN van HB nog altijd beter is dan GENEZEN.

Maar een heel hoop paardeneigenaren gaan pas nadenken als het te laat is......helaas. ;( ;)

En betreffende staleigenaren daar ben je vaak afhankelijk van als paardeneigenaar dus ook een hoop mensen zullen niet tegen een staleigenaar in willen gaan. En sommige staleigenaren nemen ook niks aan van een paardeneigenaar, want als het je niet beval moet je maar een andere stal zoeken. En dat is lastig in een gebied zoals hier in Zuid-Holland om iets betaalbaars en een goede plek voor je beestje.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:11

Marcella schreef:
En betreffende staleigenaren daar ben je vaak afhankelijk van als paardeneigenaar dus ook een hoop mensen zullen niet tegen een staleigenaar in willen gaan. En sommige staleigenaren nemen ook niks aan van een paardeneigenaar, want als het je niet beval moet je maar een andere stal zoeken. En dat is lastig in een gebied zoals hier in Zuid-Holland om iets betaalbaars en een goede plek voor je beestje.

dat realiseer ik me ook zeker.
Het is ook lastig als paardeneigenaar om daar tegen in te gaan.
Het is denk ik zeker ook belangrijk, voordat je ergens komt te staan, heel duidelijk afspraken te maken, wat of hoe je het wilt als eigenaar.
kan de staleigenaar daarmee leven, dan is het oké, zo niet, andere stal zoeken.
gek genoeg zijn ze niet thuis, als je paard zwaar bevangen een spuitje moet krijgen, hoe kan dat nou??? wordt er nog gezegd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:25

Voorbeeld van een andalusier die een paar jaar bij mij op stal stond.
Hengst, typje, eten eten eten....
Hij kwam bij mij niet langer dan 2 max 3 uur per dag op het land opbouwend in het voorjaar.

Eigenaresse ging zelf verhuizen en nam paard mee naar andere stal in de buurt waar zij woonde.
Heb hem daarnaartoe weggebracht, ze nog op het hart gedrukt rustig aan te doen met weidegang.
(september) Niet te lang dus.
Na 2 weken belde eigenaresse me zwaar overstuur en in tranen op. Paard zwaar hoefbevangen met kanteling en alles. Bleek dat de stal eigenaar het paard elke dag van 9 tot 1600 uur op het land had gezet, want dat is toch lekker?
Eigenaresse was aan het werk, dus heeft dit niet door gehad hoe lang het was.
Het was dus binnen 1 week gebeurd....gelukkig is het goed gekomen, maar ik denk niet dat de stal eigenaar de dierenartskosten en hoefsmid heeft betaald. :(
Ik wordt daar dus zelf echt verdrietig van. Vooral omdat je het paard goed kent , zijn ze toch eigenwijs...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:29

nombrado schreef:
dat realiseer ik me ook zeker.
Het is ook lastig als paardeneigenaar om daar tegen in te gaan.
Het is denk ik zeker ook belangrijk, voordat je ergens komt te staan, heel duidelijk afspraken te maken, wat of hoe je het wilt als eigenaar.
kan de staleigenaar daarmee leven, dan is het oké, zo niet, andere stal zoeken.gek genoeg zijn ze niet thuis, als je paard zwaar bevangen een spuitje moet krijgen, hoe kan dat nou??? wordt er nog gezegd.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Goede stallen hier in de omgeving zijn dun gezaaid of kosten een vermogen om je paard te stallen en hebben dan nog niet eens weidegang. ;)

Had wel een super stal waar ik hiervoor stond en ook een staleigenaar die mee probeerde te denken. Maar als ik nu zie hoe die van mij er nu uitziet. Ben ik er wel achter gekomen dat ook omgeving en dus ook ondergrond van heel groot belang kan zijn. ;)

Ben ook de stal waar ik het eerste heb gestaan weg gestuurd was namelijk een onruststoker. Maar als ik kruiskruid in de wei ziet staan en de stalbaas lach me in mijn gezicht uit. Tja dan breng ik wel mijn stalgenoten op de hoogte en dan is het aan hun om er iets aan te doen (andere stal zoeken).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:42

Ik weet niet of staleigenaren dan eigenwijs zijn, nombrado.
Veel mensen zijn zich niet bewust van de risico's. En misschien is dat niet altijd heel erg, gezien een leven met PLOS ook niet altijd makkelijk is.
Ook ik heb geregeld te horen gekregen dat het zielig is zoals mijn pony's erbij staan. Ik kies voor hun gezondheid, maar kan me best voorstellen dat mensen zonder PLOS het veel te extreem vinden.
En dat is het gelukkig voor de meesten paarden en pony's ook. Het merendeel kan prima lekker de hele dag op de wei.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:04

Eens met Dyonne. Het lijkt me zalig om weer eens voor even een onbevangen paardeneigenaar te zijn.
Ik ben ook soms jaloers :o op al die paarden, die 24 uur per dag op de wei staan en nergens last van hebben. Al stijgt het fructaan naar record hoogte.
Terwijl Image maar naar een grasspriet hoeft te kijken en je ziet haar manenkam al hard worden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:33

Ik heb net iets heel stoers gedaan. Heb de bevangen pony's 5 minuten op het gras gehad na het wandelen. Heb een klein stukje (15x5 ongeveer) waar Roos een tijdje op gestaan heeft toen ze op dieet was en daar hebben ze even op gestaan. In een groter stuk durf ik niet, denk dat ik die grappenmakers niet meer te pakken krijg. Ze zijn normaal makkelijk te pakken, maar voor het eerst in het voorjaar het land op is het ook altijd zeuren om ze weer van het land te krijgen, dus verwacht dat ik dat probleem nu net zo goed krijg ;).

Ze hadden alle 4 goed zin met wandelen :).
En dat ik vanmorgen even weg geweest ben hebben ze weer lopen ravotten. Er beginnen een paar echt te veel energie te krijgen!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:07

Dyonne schreef:
Ik weet niet of staleigenaren dan eigenwijs zijn, nombrado.
Veel mensen zijn zich niet bewust van de risico's. En misschien is dat niet altijd heel erg, gezien een leven met PLOS ook niet altijd makkelijk is.
Ook ik heb geregeld te horen gekregen dat het zielig is zoals mijn pony's erbij staan. Ik kies voor hun gezondheid, maar kan me best voorstellen dat mensen zonder PLOS het veel te extreem vinden.
En dat is het gelukkig voor de meesten paarden en pony's ook. Het merendeel kan prima lekker de hele dag op de wei.

precies...en als je je wel bewust bent van de risico's is het best belangrijk dit uit te dragen .

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:10

Goed berwoordt Dyonne :)

@ Nombrado Ik vind het altijd lastig iets zinnigs te zeggen over het gras...Ik kijk goed naar Flavio en schat het zo een beetje in... Op zich, als het een schrale merrie is kan ze het waarschijnlijk wel aan. Dan nog is het niet verkeerd ze op de mogelijke risico's te wijzen en is het aan de eigenaar wat er mee te doen. Meer kun je helaas niet doen.

En ja, ik ben er zo eentje die verhuist als de staleigenaar niet naar me luistert en ik denk dat ze hierdoor mijn pony in gevaar brengen.

Mensen die geen HB paard hebben kunnen zich het denk ik moeilijk voorstellen, vinden het paard als snel zielig en denken 'lief' te zijn...maar ondertussen...Helaas, weinig aan te doen, als het niet je eigen paard is tenminste. Ik snap dat het moeilijk is. Ik hoop van harte dat de paarden van de vorige stal waar ik stond niet bevangen worden.. Ik heb ze gewaarschuwd, mijn verhaal verteld, maar ondertussen blijven zij het fijn vinden om hun tonnetjes de hele dag op de wei te zetten... En was Flavio zielig... Hij mocht ook de hele dag op het land, kreeg daarnaast beweging en weinig hooi en tja, kreupel/dus niet kunnen werken betekende paddock. Flavio was blij hoor en ik ben ervan overtuigd juist gehandeld te hebben, hierdoor een terugval te hebben voorkomen, maar kon ze dat niet aan hun verstand brengen, ze konden het niet over hun hart verkrijgen Flavio in de paddock te zetten, dus ik gezegd 'onthou maar dat ik het voor zijn eigen bestwil doe' enz enz...Ze deden het wel, maar vraag niet hoe...Dit was een stal waar alles onderling werd geregeld en anders had de staleigenaar het wel voor me gedaan, hij snapte het na mijn uitleg wel en vond het geen probleem. Nog een extra reden waarom ik blij ben weg te zijn, hoef ik dat niet langer aan te zien en mezelf te verdedigen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 15:22

nombrado schreef:
Jannepauli schreef:
Je trekt weer verkeerde conclusies Nombrado. Als ik iets zie wat mij niet zou bevallen, dan zou ik er zeker wel wat van zeggen. Maar ik zou het niet in dit topic plaatsen omdat niemand er iets aan heeft om te oordelen op halve informatie. Laat staan dat je er iets van leert.

nee, ik noem geen naam, ik vraag alleen wat het risico NU is in de situatie wat ik omschreef.
Daar had ik, gezien jullie ervaringen met bevangenheid , wel nuttige informatie over verwacht.
Niet een tegenaanval. ;(

Naam? Daar gaat het niet om. Je hebt in mijn eerste post antwoord gekregen, dus lees even terug.
Algemene (nuttige) informatie kun je of uit de beginpost halen, of weet je gewoon zelf al via dit topic. Dat heeft niks met aanvallen te maken: ik blijf bij mijn punt dat als je niks van de omstandigheden weet, geen betere beschrijving van de weide| grond krijgt en bv de oorzaak waarom het paard zo schraal is, je niks zinnigs kunt zeggen. Dat mag jij 'aanvallen' vinden, ik vind het alleen maar verstandig. Koffiedik kijken heb je niks aan: het kan heel goed zijn dat het paard doodziek wordt, het kan ook heel goed dat het paard het prima doorstaat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:44

Jannepauli schreef:
Naam? Daar gaat het niet om. Je hebt in mijn eerste post antwoord gekregen, dus lees even terug.
Algemene (nuttige) informatie kun je of uit de beginpost halen, of weet je gewoon zelf al via dit topic. Dat heeft niks met aanvallen te maken: ik blijf bij mijn punt dat als je niks van de omstandigheden weet, geen betere beschrijving van de weide| grond krijgt en bv de oorzaak waarom het paard zo schraal is, je niks zinnigs kunt zeggen. Dat mag jij 'aanvallen' vinden, ik vind het alleen maar verstandig. Koffiedik kijken heb je niks aan: het kan heel goed zijn dat het paard doodziek wordt, het kan ook heel goed dat het paard het prima doorstaat.

ik zit niet, het paard niet, de eigenaar niet ,te wachten op alle herrie om je posten heen.
Alleen de vraag en ervaringen van anderen en antwoord.
kennen is weten, kunnen is doen

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:36

paars schreef:
MiniLoe schreef:
wil je eens fotos maken als ze gewogen worden? heb ik nog nooit gezien, ben benieuwd

Dit is een linkje naar de hyves van de paardenweegschaal. Daar staan ook leuke foto's op.

hey dank je :D
Whow tis gewoon een soort mat, ik had een hele stellage verwacht min of meer :o
best jammer dat wij maar met drie eigenaren staan, hangt denk ik wel prijs kaartje aan?

Dennis: idd stoer haha, hebben ze zeker super gevonden

Mamaloe krijgt vandaag of morgen een strook in dr hals geschoren, dat arme ding heeft het bloed heet met die zon op dr dikke vacht, denk inmiddels al gelijk aan een 150 tot 200 grams deken :(

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:31

nombrado schreef:
precies...en als je je wel bewust bent van de risico's is het best belangrijk dit uit te dragen .

Tja je hebt uitdragen en uitdragen....ik bedoel kan me best voorstellen dat niet iedereen meteen op jouw of mijn 'overtuiging' of 'kennis' zit te wachten of hij nu waar is of niet, thats life zo gaan dingen :j

Bij mij op stal zowel mijn huidige als vorige gaan veel paarden zomaar 24 uur de volle wei in in het voorjaar, ja ik heb zeker gevraagd waarom ze niet opbouwen na het stal/paddock seizoen, ik vind het doodeng! :oo
Mijn ervaring is dat eerst vragen naar dat soort dingen veel meer discussie op gang kan zetten waardoor mensen hopelijk zélf ook na gaan denken als je ze dan verteld wat jouw bevindingen of ervaringen zijn.

Ga je ze een lesje "goed paarden houden" geven zijn ze snel vertrokken en doof voor alle argumenten :))

Zelf heb ik dat ook snel bij mensen die denken álle wijsheid in pacht te hebben en hun dingen aan mij opdringen dus ik snap het wel...daarbij komt dat het nog nooit in al die jaren bij hun een HB paard heeft opgeleverd dus tja...wat is dan wijsheid? :)

Jeetje Miniloe nu al scheren? Wat een vacht al dan! Zo'n strook helpt meestal wel al goed :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:34

Die van mij stonden (alle 10!) vandaag ook te zweten in het land. Zou nog ff rijden met m'n kleuter, maar heb haar maar vrij gegeven.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:42

Ja het was wel warm! Als je dan ziet dat het hier vanmorgen vroeg maar 5 graden was! Ja echt wel PLOS terwijl mijn paard niet eens meer in het gras staat! :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:51

MissPK schreef:
nombrado schreef:

Tja je hebt uitdragen en uitdragen....ik bedoel kan me best voorstellen dat niet iedereen meteen op jouw of mijn 'overtuiging' of 'kennis' zit te wachten of hij nu waar is of niet, thats life zo gaan dingen :j

volgens mij zijn dat 2 dezelfde woorden
uitdragen
over dragen van kennis door ervaring.
hoe of op welke manier men dat doet, doet er niet toe
het gaat om het paard....(of niet?) en niet om de gevoelens van een persoon.
Een paard zal jou ook niet voorzichtig vertellen of ze het ergens niet mee eens is.

Luister je er niet naar? dan krijg je het om je oren :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:06

Fijn dat het zo goed gaat met je shetties Dennis. De vooruitgang zit er dus wel in.

Grietje lijkt ook weer beter te lopen. Vanochtend liep ze nog een beetje stijfjes, maar haar hoeven zaten vol, dus die uitgekrapt. Ze krijgt 's avonds nog een beetje buut en dan is ze de volgende avond heel licht gevoelig. Net was ze dat echter niet meer, even met haar gewandeld en dat zag er goed uit. Nu de buut dus weer rustig afbouwen. Ik verdenk mijn gzh, had afgelopen maand een baal van net wat minder kwaliteit dan de andere.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:51

nombrado schreef:
hoe of op welke manier men dat doet, doet er niet toe
het gaat om het paard....(of niet?) en niet om de gevoelens van een persoon.
Een paard zal jou ook niet voorzichtig vertellen of ze het ergens niet mee eens is.

Ja juist omdat het om het paard gaat doet het er imo wel toe hoe je iets uitdraagt.
Paarden met mensen vergelijken doe ik niet aan ....

capopjekop fijn dat Grietje beter lijkt te lopen, hopelijk zet het zich voort en gaat het buut afbouwen goed! :j

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:33

Jemig, 469 pagina's over topic Hoefbevangenheid !! Ben als net geregistreerd Bokt gebruiker aangemeld .. vindt je het erg dat ik niet eerst alle pagina's doorneem?!

Mijn Westfaler was dit jaar maart opeens hoefbevangen en heb na eerst en mijn inziens veel te lang morrelen met de DA uiteindelijk een smid van Hoofcare erbij gehaald. DA was matig enthousiast over een eventueel herstel en moest ik mij voorbereiden op het ergste .. Nou, geen haar op mijn hoofd die dat accepteerde ! Onbekendheid met het fenomeen HB maakt dat je in eerste instantie blind vaart op de expertise van de DA. Röntgenfoto's lieten ook zien dat in beide voorbenen het hoefbeen gekanteld was. De smid zag er gelukkig heil in en zette mijn paardje op speciaal door hen ontwikkeld hoefbeslag. Nu 6 maanden later kan ik melden dat mijn paardje er weer bovenop gekomen en kan ik hem ook weer rijden !

Vwb HB ben ik idd niet meer onbevangen en hou bv de fructaanindex op paardnatuurlijk.nl in de gaten. Maar wat is nu de beste remedie voor de gevaarlijke periodes ?? Wij hebben 1,5 hectare weiland voor 3 paarden .. Kan ze in een paddock zetten (moet ik nog wel even maken) of een graaskorf geven ..

En .. kan HB genezen dat ook met het uigroeien van de hoef uiteindelijk het hoefbeen weer netjes vast zit aan de lamellen??

Ben benieuwd naar de reacties .. en of meld mij welke pagina van de 469 ik die info terug kan vinden *\o/* _/-\o_

Thanks ook namens mijn 3 lieve viervoeters !

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:41

Ik zelf heb mijn pony's de hele zomer op strookbegrazing. Ik pas dit niet aan op fructaan, er is gewoon altijd rantsoen.
Dat vind ik eenvoudiger en minder wisselingen voor het dier.

Voerwisselingen is namelijk ook risico.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 22:52

Fijn dat je paard er weer bovenop gekomen is Mootje!

Wat betreft de gevaarlijke periodes: afgezien van het feit dat fructaan alleen niet altijd bepalend of verantwoordelijk is voor het ontstaan van HB, is het verstandigste om in deze periodes de grasinname zoveel mogelijk te beperken. Dus óf in de zandpaddock, of een graasmasker, of beperkte tijd op de weide met strookbegrazing. Je hebt niet aangegeven wat je je paard nog meer voert naast weidegang: ook dat kan bepalend zijn voor het ontstaan van of verergeren van Hb-gevoeligheid.

Je hoeft geen 469 pagina's door te spitten: de openingspost op blz 1 geeft veel informatie. :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:42

Mootje15 schreef:
Vwb HB ben ik idd niet meer onbevangen en hou bv de fructaanindex op paardnatuurlijk.nl in de gaten. Maar wat is nu de beste remedie voor de gevaarlijke periodes ?? Wij hebben 1,5 hectare weiland voor 3 paarden .. Kan ze in een paddock zetten (moet ik nog wel even maken) of een graaskorf geven ..

De fructaanindex kan je alleen gebruiken als je ook de omstandigheden goed mee laat tellen. De fructaanindex geeft je een indicatie. De rest van de puzzel moet je zelf leggen omdat jij weet op wat voor wei je paard staat en wat de bemesting is geweest, de regen daar of gebrek eraan.
Mootje15 schreef:
En .. kan HB genezen dat ook met het uigroeien van de hoef uiteindelijk het hoefbeen weer netjes vast zit aan de lamellen??
Ja, dat is inderdaad het geval, maar er is kans (niemand kan erín kijken) dat er toch littekenweefsel is ontstaan. De nieuwe situatie zal ws. ook nooit zo perfect zijn als de situatie vóór HB. Ergens hier, of in het vorige topic (nog 500 pagina's ;-) ), staat een filmpje van een arts die hier uitleg over geeft. Het is in het engels. Misschien dat iemand hier zegt: oh ja, dat staat dáár......Je paard heeft het in zich gehad de symptomen te krijgen, en blijft daardoor toch altijd risico lopen. Een tweede keer HB, of een 3e, daarvan zal het paard om die reden dan ook wellicht minder goed van herstellen. Er is nog veel onbekend en ieder geval is toch weer uniek. Dat maakt het lastig.
Super dat je weer aan het rijden bent. Als ik tijd heb zal ik eens via de zoekfuntie wat proberen te vinden mbt het filmpje. Het was op een vrij humoristische wijze gebracht, vond ik.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:03

Ik ben helemaal tevreden over hoe mijn pony's afgelopen dagen gaan. Ze staan nu bijna 2 weken op de nieuwe supplementjes van de gene die bij me geweest is. En ik zie ze afgelopen week gewoon met de dag beter worden, alle 4!

Met Roos en Whitney ben ik rustig weer wat aan het lange teugelen. Met Caya en Dennis aan het wandelen (Caya is pas 2, dus kan nog niets en Dennis knapt ook op, maar is nog niet zo goed als de andere 2).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 19:39

Dat is fijn nieuws Dennis!
Zou je er dan misschien toch iets meer over willen vertellen? Ik ben benieuwd welke supplementen je bent gaan gebruiken, en natuurlijk ook wie de ponies behandeld heeft. (Ik vermoed dat je dat eerder niet vertelde vanwege de controverses tussen naturals en regulieren - van mij zul je niks negatiefs erover horen hoor!)