Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 07:49

Oef nandos: dat duurt nog wel heel lang! Weet ook wel dat ze het onwijs druk hebben.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 08:11

Geryon schreef:
Het typische roze in de witte lijn betekent dat de hoefwand ergens daarboven los van de zool is gaan zitten. Dit kan door hoefbevangenheid komen maar ook door teveel druk op de hoef (een te lange teen bijvoorbeeld). Een verbrede witte lijn in de teen is oppassen geblazen want dan kan het hoefbeen makkelijker roteren.

Ja dat weet ik inderdaad van de bevangenheid van mijn Shetlander. Maar hij had dit vele male erger en ook echt een verbrede witte lijn. Zelf zie ik dit niet echt bij haar, wel dan het roze. Maar ze heeft ook kneuzingen in de lijn die niet bij de teen zitten, en ook in de achterhoeven.

Maartje, ja nog erg lang helaas. Ze hebben ook vakantie zeiden ze..

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 19:36

Aangezien hier mensen zitten met verstand van hoeven stel ik hier mijn vraag.
Kan een paard kreupel zijn door brokkelhoeven? En wat kun je dan het best doen? Laten beslaan?
Paard was vorig jaar rond deze tijd ook een paar dagen kreupel, staat 24/7 op het (te droge) land.
Ik geloof niet in toeval zijn en dacht dus dat de brokkelhoeven een aanleiding kunnen zijn. Dat beschadigd immers de witte lijn en het dragend vermogen van de hoef, toch?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 19:40

zou wel handig zijn om er foto's bij te zien. Bij brokkelhoeven denk ik meestal aan te lange hoefwand wat met een mooie afronding snel verholpen kan zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 19:54

Brokkelhoeven krijg je meestal door flares/brede witte lijn, té lange teen, droogte en uitgroeiende nagelgaten-zonder-bijvijlen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 20:06

Geryon het hoefbeen hoeft niet los te zitten voor zo een kneuzing in de witte lijn. Een keer te ver afronden dan paard gewoon is en je krijgt er bloeduitstortingen in van geplette papillen (vaak lopen ze dan een beetje kort ook). Als het 1 keer is zou ik mij er zeker geen zorgen maken. Als je het elke keer ziet is er iets mis met zijn voeten of moet je de bekapping aanpassen. Maar van wat ik kan opmaken uit de foto lijken het mij normale hoeven ? Bij Roosyes.

Heb zo een dikke vette roodpaarse rand zelfs al is gezien in een rand zool. Teen was afgerond geweest tot in zool en zool stak uit tov de hoefwand aan de teen. Voor de rest heeft dat paard knalharde hoeven en geen problemen en toen liep die wel kort. Was snel weer normaal maar volgende bekapping zo een rand in de zool. Niks mis met dat paard. Als er een te dikke rand zool gelijk is met de hoefwand zijn ze niet zo blij is mijn ervaring.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 20:49

DubbelDun schreef:
Brokkelhoeven krijg je meestal door flares/brede witte lijn, té lange teen, droogte en uitgroeiende nagelgaten-zonder-bijvijlen.

De teen zit er nog op, alleen de zijkanten brokkelen, verkeerd bekapt?

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 21:20

GaelleS schreef:
Geryon het hoefbeen hoeft niet los te zitten voor zo een kneuzing in de witte lijn. Een keer te ver afronden dan paard gewoon is en je krijgt er bloeduitstortingen in van geplette papillen (vaak lopen ze dan een beetje kort ook). Als het 1 keer is zou ik mij er zeker geen zorgen maken. Als je het elke keer ziet is er iets mis met zijn voeten of moet je de bekapping aanpassen. Maar van wat ik kan opmaken uit de foto lijken het mij normale hoeven ? Bij Roosyes.

Heb zo een dikke vette roodpaarse rand zelfs al is gezien in een rand zool. Teen was afgerond geweest tot in zool en zool stak uit tov de hoefwand aan de teen. Voor de rest heeft dat paard knalharde hoeven en geen problemen en toen liep die wel kort. Was snel weer normaal maar volgende bekapping zo een rand in de zool. Niks mis met dat paard. Als er een te dikke rand zool gelijk is met de hoefwand zijn ze niet zo blij is mijn ervaring.

Wat ben ik blij met je bericht! Mijn paard werd toen door de hoefsmid dus te kort gezet in de teen. Precies zoals jij beschrijft. 2 jaar geleden zelf gaan bekappen en inmiddels kunnen we op blote voeten km's buiten rijden! Op de foto had ik ze inmiddels al licht bijgewerkt zelf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:01

Ladygiroc schreef:
De teen zit er nog op, alleen de zijkanten brokkelen, verkeerd bekapt?
Dat kan ik zo niet zeggen :)
De teveel druk moet ergens naar toe en kiest dan de weg met de minste weerstand. Als de wand aan de zijkanten dunner is dan bij de teen gaat het daar als eerste scheuren/brokkelen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 00:01

Hmm, oke. Maar kan een paard daar kreupel van zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 09:17

Dat kan, maar het kan ook een andere oorzaak hebben. Laat het goed bijwerken en geef het even rust.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:59

Heeft iemand verder nog tips voor goede hoefsmid (die kennis heeft over blootsvoets!!) of een natuurlijk bekapper omgeving zuid-Limburg?

Ik wil graag nog iemand laten komen, maar Spirit Horses kan pas 28 september.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:11

28 september :wow: :wow:

Is dat normaal bij een NK of...? Dan moet je al gebeld hebben voor een volgende afspraak als ie deze nog moet doen :')

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:19

Ladygiroc schreef:
28 september :wow: :wow:

Is dat normaal bij een NK of...? Dan moet je al gebeld hebben voor een volgende afspraak als ie deze nog moet doen :')

Ja als ik eerlijk ben schrok ik er ook van haha
Wachttijd is normaal 3 weken maar ze hadden het nu erg druk + vakantie.

Maarja ik zit met een pony die of verkeerd bekapt is of hoefbevangen is, dus wil graag een second opinion. Had contact opgenomen met Patrick van den Warenburg (als ik het goed schrijf), maar hij wilde gelijk een afspraak maken en gaf geen enkel antwoord op mijn vragen over zijn denkwijze dus zo iets valt bij mij gelijk al af. Dan had ik nog een tip gekregen, maar die zitten in België en meer dan een uur rijden bij mij vandaan dus dat wordt waarschijnlijk meer als 40 euro reiskosten en dat zie ik ook niet zo zitten momenteel..

Dus, mocht iemand tips hebben hoor ik het graag :') :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 19:22

Naam patrick zegt me wel wat is geloof ik ook een NB'er...

Hmm..... waar precies woon je?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:22

Ja klopt, vond hem in de lijst met NB via denken over paarden. Maar ik heb nu geen zin om even zomaar iemand te laten komen die niet vooraf met mij in gesprek wilt gaan.

Ik woon in Maastricht.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:55

Patrick is wel ok normaal gezien hoor :) Tis geen viswijf nee :')

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:08

Afbeelding
Afbeelding
Het is lastig te zien op de foto, maar mijn pony heeft een pluk haren net boven de kroonrand omhoog staan. Kan dat van een te lange hoefwand oid komen?
Ze heeft achter een gevulde voet, de zool raakt de grond.

Paardje komt overigens van ijzers.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:43

iemand trouwens misschien een idee waarom de haren die normaal over de hoefwand heen groeien, bij mijn paard niet groeien? Het ziet er nu natuurlijk wel verzorgd uit, maar ik heb sinds Januari niks eraan gedaan. Had toch wel verwacht dat de haren een stukje over de hoefwand zouden gaan groeien...

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 11:15

Iemand enig idee waarom de witte lijn zo rommelig is? De hele zool is ook aan het vernieuwen heb ik het idee, kan er echt dikke stukken vanaf krabben en ze komen ook los tijdens het wandelen. Straal ook aan het vervelen lijkt het, zitte lossen flapjes aan die je eraf kan trekken..

Afbeelding

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:56

Heeft die van mij ook. Ik kon een hele laag van de straal afhalen. Zool krab je af met de hoevenkrabber als poeder. Zal aan het weer (kurkdroog/nat) liggen.

De uitstekende of opbollende haren op de kroonrand zijn een indicatie voor o.a. flare, onbalans zie HIER

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:06

Floortz schreef:
Heeft die van mij ook. Ik kon een hele laag van de straal afhalen. Zool krab je af met de hoevenkrabber als poeder. Zal aan het weer (kurkdroog/nat) liggen.

De uitstekende of opbollende haren op de kroonrand zijn een indicatie voor o.a. flare, onbalans zie HIER

Linkje werkt hier niet..

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 08:49

Het blijft lastig hoor, zeker een fijne en goede smid vinden. Ik heb de cursus bij heleen davies gevolgd en ik moet zeggen dat ik daar enorm blij mee ben! Ik vind het zo fijn om nu te weten waar ik mee bezig ben en hoe je zelf je paard bij kan houden. Mijn ruin heeft dankzij de smid en nu ook dankzij mij echt zulke mooie voeten!
Ik zal proberen uit te leggen wat ik bij de hoef op de foto zie;
Ik zie opzich een mooi voetje, steunsels zijn wat te lang, ik zou langs de straal ook iets meer weghalen(niet zo zeer van de straal, maar ietsjes van het verlengde van de steunsels naar beneden toe) zodat de v groeve wat meer open wordt zodat er niet te veel vuil tussen kan blijven hangen. De hoefwand kan ook nog een stuk vanaf gevijld worden totdat je een mooie gelijkmatige witte lijn tevoorschijn ziet komen. Ik zou ook een kwartierboogje maken en beide zijkanten gelijk vijlen, ik zie dat de linkerkant (op de foto gezien) wat breder uitloopt dan de rechterkant. De straal vind ik er echt wel netjes uitzien, dus daar zou ik de losse flappen vanaf halen en mocht de straal uiteindelijk te ver uitstekken omdat er misschien behoorlijk wat hoef vanaf is geveild dan zou ik er ook wat van de straal afhalen.
Ik hoop dat ik het zo goed heb gezien en ik hoop dat ik het ook goed heb uitgelegd. Mocht ik iets fout hebben verbeter het alsjeblieft!!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 21:48

No_No schreef:
Linkje werkt hier niet..

aanpassen gaat niet meer: bij DEZE nogmaals

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 22:54

de zool vervéélt zich? :+ hahaha tikfoutjes zijn soms zo grappig