Bij mijn pony is vorige week ook hoefbevangenheid geconstateerd, ze kon donderdag avond plots niet lopen, ze was 's morgens al erg stijf, maar had al een poosje last van een artritisaanval re-voor en gezien ze nooit eerder bevangen is geweest, dacht ik eerst dat het daar aanlag, vrijdag ochtend DA gebeld, ondertussen had ik wel door dat ze op beide voorbenen goed kreupel was en ook van achteren stond ze niet lekker. Paard kon alleen maar achteruit schuifelen. Paard is bekend met artrose. Zowel DA als ik dachten aan HB, DA dacht dat het de signalen versterkt werden door haar artrose en dat ze ook daarom niet de typische HB stand had. Ze heeft gelijk pijnstilling in het bloed en in de zenuwen bij de hoef gehad, ze had in alle 4 haar benen pulsatie... Ze kreeg 2x2 equipalazone, 1x ascal en 2 streepjes tanquigel voor geschreven en een modderbad.
Gelukkig gaven de injectie vrij snel verlichting, ik zag het nl al helemaal niet meer zitten, maar DA wilde graag toch proberen met behandeling.
Nu een goede week later: ze staat rustig op alle 4 haar benen, re-voor, waar ze dus ook de artritis aanval in had, blijft het gevoeligst, pulsatie is na genoeg weg in al haar benen, reageert niet op kloppen op de hoef of straal, staat gerust met haar voorbenen op een schuin stuk naar beneden, zodat ze met haar hele gewicht er op staat. Lopen: de 1e paar pasje beroerd, maar trekt dan heel behoorlijk bij, loopt dan redelijk vlotjes, maar zeker nog niet zoals het moet, DA zegt dat dit de artrose kan wezen, het lijkt nl op opstartstijfheid, vandaag 7 rondjes (in 2x) door de bak gelopen, verbeterd bij elk rondje. Ze staat nu op 2x 1 equipalazone, morgenavond krijgt ze de laatste, dan is het afwachten hoe ze het doet zonder pijnstiller, gaat ze achteruit ziet de DA het somber in...
Zelf weet ik niet zo goed wat ik van het beeld moet denken, ze komt niet standaard HB over, maar ik wil het niet onderschatten.
Er zijn nog geen foto's gemaakt, wat bij achteruit gang zonder ps wel de bedoeling is.
Verder is ze, ondanks de afbouw van ps, absoluut niet achteruit gegaan, maar de vooruitgang gaat heeeeeeeeeeel mondjes maat, maar mss verwacht ik wel te veel??
Ze loopt ook niet typisch HB, zet gewoon haar hele hoef in een keer neer en sloft er nog net zo hard op los als voor heen.
Ze staat nu in een paddock met zand, het gedeelte waar haar hooi en drinken staat is nat (hoewel, het regent nu hier, dus alles is vochtig

) Ze krijgt 2x daags 2 speciekuipen nieuw hooi, DA vond het belangrijk dat ze nog goed voedingstoffen binnen kreeg.
Het gaat hier om een NRPS pony van 20 jaar.
Ik ben totaal onbekend op het gebied van HB, ik weet totaal niet wat ik van dit beeld moet vinden en het vreet behoorlijk aan me, dit paard heeft l zo veel mee gemaakt, ze heeft net een behoorlijk goed jaar achter de rug ondanks haar artrose, ik vind het zo sneu voor haar