[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 06:10

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 07:28

dat het hoefbeen door de zool heen penetreerd kan in beide gevallen maar daarvoor moet je wel een zekere rotatie erbij hebben waarbij de punt van het hoefbeen naar beneden gaat wijzen.

in het geval van een ernstige Sincker kan het hoefbeen dus ook in zijn geheel recht naar beneden zakken, hierbij komt de punt van het hoefbeen dus niet door de zool, bij deze paarden wordt de gehele zool bol en zie je meestal dat er ontstekingen aan de kroonrand op de toon ontstaan.

Een sincker is veel ernstiger omdat hij de groei lamellen mee naar beneden trekt (zie ook in het filmpje de deuk die ontstaat boven de kroonrand) en omdat het hoefbeen (mede door het gewicht van het paard) de bloedvoorziening in de hoef afsluit en kapot scheurt.

het zijn geen fijne filmpjes om naar te kijken maar het geeft wel een idee wat er nu precies gebeurt in de hoef en hoe ernstig deze aandoening in feite is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 07:40

Maisie

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:02

ik geef nu nat hooi en zijn medicijnen over een heel klein beetje bietenpulp met ook een beetje vitaminen suplement er over.

Verder is hij enorm aan de schijt maar dat komt door de vochtafdrijvers denk ik ?? Hij loopt gewoon goed ook op het harde en maakt sprintjes en rare sprongen in de bak.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:27

Nou, het gaat zo slecht met mijn welshje. Ze loopt nauwelijks en de pijn straalt er van af.
Ik ga weer opnieuw ontstekingsremmers en pijnstillers kopen en misschien speciaal voer. Wat is het verstandigst om te geven?
Ik hoop dat dit ooit nog goed komt. :(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:45

Tuc schreef:
Nou, het gaat zo slecht met mijn welshje. Ze loopt nauwelijks en de pijn straalt er van af.
Ik ga weer opnieuw ontstekingsremmers en pijnstillers kopen en misschien speciaal voer. Wat is het verstandigst om te geven?

:(:) Zo'n machteloos gevoel als je paardje zo'n pijn heeft.
Buiten de medicijnen en pijnstillers is het het beste om alleen hooi te geven en verder niets. Eerst moet het lichaam zich herstellen. Paardje lekker in nat zand zetten en verder kan je niet veel doen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:05

Sterkte voor de degene met ziekte paardjes en veel beterschap.

Hier even leuk nieuws; kleine impressie van kennismaking met Isa en onze nieuwkomer Beauty:
http://www.mijnalbum.nl/Album=NHX6RT67

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:09

Isapaardje schreef:

Hier even leuk nieuws; kleine impressie van kennismaking met Isa en onze nieuwkomer Beauty:

Ze is mooi! :9

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:25

Bedankt voor je medeleven janouk, en ik geef haar ook gewoon hooi. Nat zand ga ik zo doen ;)

Isapaardje: Erg leuk shetje. Zo te zien kunnen ze het goed met elkaar vinden :P

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:55

Tuc schreef:

Jeetje zeg wat balen dat het zo slecht gaat, ik denk dat pijnstilling echt nu even de enige optie is en dan kijken wat je verder eventueel kunt doen.
Het is alleen zo balen dat je zo weinig kunt doen, het is zo machteloos.
Hopelijk gaat het toch snel wat beter met je pony, succes.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:59

Ja, het is zeker erg om niets te kunnen doen. Ze staat op nat zand en ik verzorg haar in ieder geval zo goed mogelijk.

Bedankt voor de reacties :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:02

Letizia schreef:
Bij mijn pony is vorige week ook hoefbevangenheid geconstateerd, ze kon donderdag avond plots niet lopen, ze was 's morgens al erg stijf, maar had al een poosje last van een artritisaanval re-voor en gezien ze nooit eerder bevangen is geweest, dacht ik eerst dat het daar aanlag, vrijdag ochtend DA gebeld, ondertussen had ik wel door dat ze op beide voorbenen goed kreupel was en ook van achteren stond ze niet lekker. Paard kon alleen maar achteruit schuifelen. Paard is bekend met artrose. Zowel DA als ik dachten aan HB, DA dacht dat het de signalen versterkt werden door haar artrose en dat ze ook daarom niet de typische HB stand had. Ze heeft gelijk pijnstilling in het bloed en in de zenuwen bij de hoef gehad, ze had in alle 4 haar benen pulsatie... Ze kreeg 2x2 equipalazone, 1x ascal en 2 streepjes tanquigel voor geschreven en een modderbad.
Gelukkig gaven de injectie vrij snel verlichting, ik zag het nl al helemaal niet meer zitten, maar DA wilde graag toch proberen met behandeling.
Nu een goede week later: ze staat rustig op alle 4 haar benen, re-voor, waar ze dus ook de artritis aanval in had, blijft het gevoeligst, pulsatie is na genoeg weg in al haar benen, reageert niet op kloppen op de hoef of straal, staat gerust met haar voorbenen op een schuin stuk naar beneden, zodat ze met haar hele gewicht er op staat. Lopen: de 1e paar pasje beroerd, maar trekt dan heel behoorlijk bij, loopt dan redelijk vlotjes, maar zeker nog niet zoals het moet, DA zegt dat dit de artrose kan wezen, het lijkt nl op opstartstijfheid, vandaag 7 rondjes (in 2x) door de bak gelopen, verbeterd bij elk rondje. Ze staat nu op 2x 1 equipalazone, morgenavond krijgt ze de laatste, dan is het afwachten hoe ze het doet zonder pijnstiller, gaat ze achteruit ziet de DA het somber in...
Zelf weet ik niet zo goed wat ik van het beeld moet denken, ze komt niet standaard HB over, maar ik wil het niet onderschatten.
Er zijn nog geen foto's gemaakt, wat bij achteruit gang zonder ps wel de bedoeling is.
Verder is ze, ondanks de afbouw van ps, absoluut niet achteruit gegaan, maar de vooruitgang gaat heeeeeeeeeeel mondjes maat, maar mss verwacht ik wel te veel??
Ze loopt ook niet typisch HB, zet gewoon haar hele hoef in een keer neer en sloft er nog net zo hard op los als voor heen.

Ze staat nu in een paddock met zand, het gedeelte waar haar hooi en drinken staat is nat (hoewel, het regent nu hier, dus alles is vochtig := ) Ze krijgt 2x daags 2 speciekuipen nieuw hooi, DA vond het belangrijk dat ze nog goed voedingstoffen binnen kreeg.
Het gaat hier om een NRPS pony van 20 jaar.

Ik ben totaal onbekend op het gebied van HB, ik weet totaal niet wat ik van dit beeld moet vinden en het vreet behoorlijk aan me, dit paard heeft l zo veel mee gemaakt, ze heeft net een behoorlijk goed jaar achter de rug ondanks haar artrose, ik vind het zo sneu voor haar :(:)

Ik ben gisteren gestart met wandelen en vandaag vond ik d'r duidelijk beter van de paddock komen, ook het wandelen ging lekker, elke rondje beter, wel elke keer als ze even stil stond (als vrouwtje stond te ouwe prutsmutsen O:) ) eerste pasjes moeilijk. Ik heb het weer in etappes gedaan, 6 rondjes voor het koelen en 6 rondjes na het koelen, ik vond dat ze na het koelen moeilijker op gang kwam dan voor het koelen...
Ik ben nog steeds benieuwd wat jullie van dit beeld vinden :)

Tuc: sterkte met je pony, wat een ellende zeg ;(

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 23:41

Letizia schreef:
Ik ben gisteren gestart met wandelen en vandaag vond ik d'r duidelijk beter van de paddock komen, ook het wandelen ging lekker, elke rondje beter, wel elke keer als ze even stil stond (als vrouwtje stond te ouwe prutsmutsen O:) ) eerste pasjes moeilijk. Ik heb het weer in etappes gedaan, 6 rondjes voor het koelen en 6 rondjes na het koelen, ik vond dat ze na het koelen moeilijker op gang kwam dan voor het koelen...

Mogelijke oorzaak 1: Hoe koud is het water waar je mee koelt? Te koud water verminderd de circulatie. Wat ik doe om te koelen is het zand rond zijn ruif goed natmaken. Je kan ook van die neopreen springschoenen in (lauw) water leggen en die blijven een hele tijd nat. Doordat het water verdampt ontrekt het sowieso warmte aan de hoef en de hoef koelt, maar niet zo drastisch als met koud stromend water.
Mogelijke oorzaak 2: na het afspuiten heeft ze weer een tijdje stilgestaan op (waarschijnlijk) harde ondergrond. Dan kan ze weer opstartproblemen hebben. Ook dat kan je opvangen met de springschoenen te koelen.

Vind wel dat je al erg vlot bent met gaan wandelen. Zou er eerder voor kiezen de waterbak en de hooiruif verder uit elkaar te plaatsen, dan stimuleer je ook dat ze gaat lopen, maar kan ze zelf de frequentie bepalen. Dan kijken hoe het gaat zonder pijnstilling. Je kan ook wilgentakken geven, daar zit een natuurlijk aspirine in. Is je pony te dik of goed op gewicht?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:42

@ Isapaardje: wat een mooiert! Toepasselijke naam dus!!
Rn hoe reageert Isabella ?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:59

@isapaardje: ze is mooi zeg! En wat een staart :wow:

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:32

paars schreef:
Letizia schreef:

Mogelijke oorzaak 1: Hoe koud is het water waar je mee koelt? Te koud water verminderd de circulatie. Wat ik doe om te koelen is het zand rond zijn ruif goed natmaken. Je kan ook van die neopreen springschoenen in (lauw) water leggen en die blijven een hele tijd nat. Doordat het water verdampt ontrekt het sowieso warmte aan de hoef en de hoef koelt, maar niet zo drastisch als met koud stromend water.
Mogelijke oorzaak 2: na het afspuiten heeft ze weer een tijdje stilgestaan op (waarschijnlijk) harde ondergrond. Dan kan ze weer opstartproblemen hebben. Ook dat kan je opvangen met de springschoenen te koelen.

Vind wel dat je al erg vlot bent met gaan wandelen. Zou er eerder voor kiezen de waterbak en de hooiruif verder uit elkaar te plaatsen, dan stimuleer je ook dat ze gaat lopen, maar kan ze zelf de frequentie bepalen. Dan kijken hoe het gaat zonder pijnstilling. Je kan ook wilgentakken geven, daar zit een natuurlijk aspirine in. Is je pony te dik of goed op gewicht?

DA stelde voor om met coldpacks te koelen, rechtstreeks uit de vriezer := (vandaag dus ook niet gedaan)
Koelen gebeurd gewoon op de paddock, we hebben hele lange slangen op stal, ideaal, is ook gelijk haar paddock nat als ik haar afspuit :Y) Ze heeft dus idd een modder poel in haar paddock, daar staat haar waterbak in, eerst ook haar hooi, maar ze gooit alles er uit en wilt het dan niet meer omdat het vies is :roll:
Ik ben idd vroeg begonnen met lopen, maar dat is dus puur vanwege die artrose, stilstaan is echt funest :\ Verder word ze er niet slechter van, sterker nog, mondjes maat beter, draaien/bochtjes maken gaat nu ook iets soepeler, niet nog echt om over naar huis te schrijven, maar toch :Y) Verder loopt ze rechtuit gewoon goed, zeker na een paar rondjes. Ik heb voer en water ook uit elkaar staan :)
Ze is voor haar doen nu heel goed op gewicht, ze heeft altijd neiging naar overgewicht gehad, maar is nu sinds een jaar goed onder controle, je voelt de ribbenlijn als je er zacht overheen aait :)
Re-voor is eigenlijk het enigste been wat nog gevoelig is en daar zat in eerste instantie ook de artritis is, kloppen op de hoef en drukken op de straal geeft totaal geen reactie, knijpen in de kogel (artritisplek) is niet fijn...
Ik ben benieuwd en nerveus hoe ze er morgen bij staat, ca 36 uur na het laatste zakje pijnstiller :\

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:51

Tuc schreef:

heel veel sterkte gewenst, ik hoop echt dat ze gauw weer een beetje opknapt,

hoe is het vandaag met haar ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:52

Isapaardje schreef:

wat een ontzettend leuke pony, heel veel geluk en plezier me haar.

heb je ze voor het mennen of worden ze ook gereden ?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:16

Ze zal voor het mennen gebruikt gaan worden.
Isabella is daarvoor toch niet meer zo best geschikt met haar slechte voorhoeven door haar bevangenheidshistorie. Zelfs met schoenen aan, ging draven over de harde weg niet lekker meer. En dat heb je aangespannen toch wel nodig.
Maar Beauty moet nog 2 worden, dus ik moet nog even geduld hebben.
Hier nog kennismakingsfilmpje van 'samen op wei'; af en toe even laten zien wie de baas is :D :
http://www.youtube.com/watch?v=IdY-CWePcxY

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:59

nou, Isabella laat de kaas niet van d'r brood eten... :D , dappere tante

wat een ontzettend mooi model heeft Beauty, ga je er straks ook mee naar de keuring en mee fokken ?

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:34

lolclub schreef:
Tuc schreef:

heel veel sterkte gewenst, ik hoop echt dat ze gauw weer een beetje opknapt,

hoe is het vandaag met haar ?

Vandaag heb ik weer eens afgespoten en hooi laten weken. Ook een heel klein beetje laten lopen (1 rondje door de bak) en dat was moeilijk, maar ze deed het tenminste ;)
Ze gaat wel iets beter, maar ik heb op meerdere sites gelezen dat magnesium kan helpen bij het genezingsproces. Weten jullie hier misschien iets meer van?

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:36

Isapaardje schreef:
Ze zal voor het mennen gebruikt gaan worden.
Isabella is daarvoor toch niet meer zo best geschikt met haar slechte voorhoeven door haar bevangenheidshistorie. Zelfs met schoenen aan, ging draven over de harde weg niet lekker meer. En dat heb je aangespannen toch wel nodig.

Oh, dat is wel erg. Ik heb namelijk vlak voordat mijn Tucje bevangen werd, een menkarretje + tuig gekocht! Omdat ik zooo graag met haar wil mennen.
Zou dat nog wel kunnen, of is dat bijna geheel uitgesloten?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:30

Ik heb met Isabella na haar eerste bevangenheid met hoefbeenkanteling jarenlang prima gemend en ook op de harde weg. Geen probleem.
Maar sinds 2007 een speciale bekapping zorgde voor erger ipv beter wat de bevangenheid betreft is het sukkelen geblazen met de hoeven. Ze heeft nog wel eens voor de wagen gestaan, maar op harde weg loopt ze gewoon niet lekker in draf en ik merkte op den duur ook dat ze steeds een terugval kreeg na een rit. Dus vandaar dat ik besloten heb haar niet meer op de harde weg in te spannen en al zeker niet zolang haar hoeven nog zo uit model zijn als nu.

Kennis van me heeft een welshpony die bevangen is geweest, heeft zelfs nog mendurance met hem gereden (met smit schoenen met zachte zolen). Zeg dus nooit nooit, het is maar net hoe het herstel verloopt en hoe ernstig het wel/niet is.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:30

Bij ons hier gaat het beter. Ben immens blij want ik vertrek vrijdag samen met mijn vriendin op reis, dus moet ze het even doen met de aandacht van mijn ouders. Vroeger stond ze altijd samen met mijn ruin op de weide, nu staat zij op een stukje piste waar eigenlijk niets van gras meer opstaat. Steeds als haar hooi op is gaat ze dus gezellig bij hem aan de draad staan, neus aan neus en lekker friemelen bij elkaar (wat ze anders niet durft omdat hij zo wild is en haar vermorzeld :P). Ofwel liggen ze 's morgens beide te slapen op de grond in de weide. Ook zag ik vandaag overal hoefjes staan in de weide, zelf tot aan de ingang van het hekken, wat wil zeggen dat ze ook vaak rondloopt. Het waren verse want het had net geregend en haar ijzers zaten vol met zand. Ze stapt ook gelukkig veel vlotter, krijgt nu elke ochtend pijnstiller die ik al wat afgebouwd heb (is per kg) en tegen het einde van de dag loopt ze nog steeds hetzelfde als anders. Alleen is er nog pulsatie te voelen, ik weet niet hoe lang dat blijft? Nu eet ze ook gewoon maar twee maal of 3 keer per dag wat hooi, niet teveel want ze is eigenlijk echt wel té zwaar... Ben trots op mijn kleine meisje dat ze zich zo sterk houdt!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:41

Isabella haar hoefstand is ook wat afwijkend of zie ik dat verkeerd? Vind Beauty haar naam echt eer aan doen. Mooi hoor!

Hier gaat het erg goed! Het paard loopt wel weer in de weide al kan je het weinig wei noemen :o Heb haar samen met de shet staan en dat gaat super. Heel langzaam opgebouwd en ze staat nu dezelfde tijd buiten als de paarden. Geef haar in de wei wat hooi bij.

Vind haar alleen wat schaal en durf haar eigenlijk niks extra's bij te geven. Hoe is dat bij jullie paarden? Om ze dik te krijgen met arm hooi is vrees ik best een klus :Y)

Dat pulseren heb ik bij het paard nooit kunnen vernemen. Enkel warme hoeven toen. Nu helemaal niet meer. Zegt dat wat over de ernst of niet?
Ik hoop dat het met een "sisser" afloopt..