[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:31

capopjekop schreef:
Hoe kaal is kaal? Bedoel je dan een stuk met veel kort gegraasd gras? Of voornamelijk aarde met hier en daar een sprietje?

kort gegraasd gras...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:34

Nouvel schreef:
nombrado, ik weet het niet, maar ik ben huiverig geworden voor kaal land...
zeker een hele dag met een schraal paard, die blijft waarschijnlijk eten en het blijkt toch dat in het heel kort gras (gestressed gras) veel suikers zitten...

het is idd kort gegraasd land
Ik heb via iemand een paard gegeven(spanjaard merrie) , daar al op stal geweest, gewaarschuwd, opbouwend op het land , want ze heeft de hele zomer geen gras gezien.
Nu heeft ze vandaag 6 uur op een kaal landje gestaan.
Ze heeft dan ook met de koppie alleen naar beneden gestaan
ik hou mijn hart vast, want dit zou ik zelf nooit doen.
Die staleigenaar (meneertje eigenwijs) zei dat er weinig op stond, dus kan geen kwaad.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:24

Janouk: zeker een spannende stap, wat fijn dat het allemaal rustig is verlopen en de fjord zn plek weet, hoop dat het goed blijft gaan, heb je een mini kudde haha

Nouvel: zal je paardje blij mee geweest zijn, idd in het zonnetje ook voor jou geen straf

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:28

Dennis schreef:
Graasmaskers ben ik geen fan van. Heb de ervaring dat ze niet sociaal bezig kunnen zijn.
Pony die ik vorig jaar hier op de paddock had ( bevangen geraakt op weinig gras met masker) was dood ongelukkig met. Toen hij in de paddock af mocht was hij zo blij dat hij zichzelf en zijn vriendin weer kon kriebelen!
Zet ze dus liever op zand dan met masker.

Gras opbouwen durf ik nog niet aan te denken.

Die 1,5 uur per dag dat mijn merrie met graasmasker in de wei mag is ze toch vooral aan het snoepen ;) (en dat graasmasker helpt dan toch behoorlijk om minder grote happen te kunnen nemen dan normaal) Zonder graasmasker mag ze de wei niet (meer) op, dus ze doet niet moeilijk over dat masker (greenguard, dus niet zo'n enkel piepklein gaatje)

De andere 22,5 uur per dag dat ze in de paddock staat zonder graasmasker kan ze genoeg sociaal gedrag vertonen met haar vriendinnetje die ook op dieet staat en een aantal uren minder met haar vriendje die wel hele dagen gras mag eten...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:38

ElCamino schreef:
Hello, operatie is gelukt, veel pijn maar goed, kom ik overheen.

Fijn dat het is gelukt! Ik hoop dat de pijn wat minder is, beterschap!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:39

fijn Elcamino@!Beterschap! :(:)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:29

nombrado schreef:
weet iemand hoe nu, op dit moment met zonnetje erop, gevaar is voor het ontstaan van HB?

Er wordt een merrie, die schraal is in het lijf, en de hele zomer geen gras gezien heeft, nu de hele dag op een kaal stukje land gezet.
Volgens mij is dat vragen om moeilijkheden??

niemand hier in het HB topic?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:35

Ik denk dat daar weinig specifiek over te zeggen is, anders dan algemene richtlijnen. Het hangt af van het soort gras, bemesting, hoeveelheid schaduw, zon, temperatuur, etc. etc. bepalen hoeveel fructaan er opgeslagen zit in die kleine stompjes gras.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:39

Ik kan je niet verder helpen. Kan het me goed voorstellen dat het gras hier wel vrolijk van word en gaat groeien.

Roos en Caya hadden gister speelkwartier :). Ze gingen samen helemaal uit hun plaat.
Heb nog even met het hele spul gewandeld, ze hadden allemaal goed zin. Wel alles even voor schoenen aan getrokken voor op de weg (met 4 pony's door een stuk gereden berm met gras lopen zag ik niet zo zitten ;) ).
En er is vannacht weer goed gespeeld, paddock zat vol putten :).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:44

Ik weet dat het vaak gewoon goed gaat bij een paard dat geen HB risico loopt. De temperatuur in de nacht is nog niet onder de 5 graden. veel voeding zal er niet meer in het gras zitten, vooral vocht. Bij ons op stal gaan in het voorjaar de paarden in 1x voor 6 uur de voorjaarswei in. Dat vind ik veel enger, maar gaat gelukkig altijd goed.

Gaat goed Dennis, fijn zeg!!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:56

Er zijn inderdaad geen echte uitspraken over te doen. Risico van Fructaan volgens Paardnatuurlijk zijn stijgend laag.

Maar er zijn paarden en pony's waar ik me over verbaas dat die niet HB raken, maar die zijn er blijkbaar niet gevoelig voor, dan kan er vanalles..

Hier voer ik hooi bij omdat ik het gras te vochtig vind worden. Dus nu twee keer op een dag een strookje gras en de nacht met hooi op de paddock.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:00

paars schreef:
Ik weet dat het vaak gewoon goed gaat bij een paard dat geen HB risico loopt. De temperatuur in de nacht is nog niet onder de 5 graden. veel voeding zal er niet meer in het gras zitten, vooral vocht. Bij ons op stal gaan in het voorjaar de paarden in 1x voor 6 uur de voorjaarswei in. Dat vind ik veel enger, maar gaat gelukkig altijd goed.

Gaat goed Dennis, fijn zeg!!

gek genoeg, kan ik zeker al 7 voorbeelden noemen , die bevangen geraakt zijn in september.
midden in de zomer, juli weer niet...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 10:04

De zon zal heus wel wat effect hebben als je het beschouwd vanuit 'fructaan- en suikervorming'. Maar aannemende dat je over grasland in onze regio spreekt, zal het niet veel méér zijn dan voorheen: het gras heeft tenslotte door de normale temperaturen en voldoende vocht gewoon kunnen groeien - het is geen gestresst gras.
Daarbij: wat is "kaal"? Is het een zandlandje met hier en daar wat sprietjes, of is het kortgegraasd weiland?

Voor het overige: ik ben sowieso geen voorstander van een paard van het éne moment op het andere in een totaal verschillende voedingssituatie te brengen. Dat levert altijd een risico op. En dat risico heeft - ook in dit geval - in feite niks met gras te maken, maar alles met de darmflora die opeens totaal andere stoffen ter vertering op het bordje gepresenteerd krijgen.
Ook voerwisseling (van het ene merk naar een ander merk met een andere samenstelling) kan problemen veroorzaken.
Wat betreft het bevangen raken in de nazomer|herfst en winter: in bijna alle gevallen is dat gerelateerd aan andere, onderliggende en soms nog niet ontdekte oorzaken in combinatie met de zgn. seasonal rise. (Juli t/m November)

Tenslotte: ik denk dat we ons in dit topic moeten beperken tot eigen paard of pony en niet over anderen moeten praten. Dat leidt alleen maar tot speculaties en giswerk. De achterliggende zaken kennen we niet en de eigenaar is er niet bij om e.e.a. toe te lichten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:07

@Nombrado: Ja, dat is waar, maar zo blijft het. Dat maakt het ook zo lastig. Ik weet dat het najaar ook een gevaarlijke periode kan zijn, evenals de winter. Het enige wat je kan doen als het jouw paard niet is, is je mening erover geven, de eigenaar besluit uiteindelijk wat te doen. Dat moet je toch loslaten als het jouw paard niet is. Ik blijf erbij dat het gelukkig vaker goed gaat dan fout.

Laten we het hier vooral over onze eigen dieren hebben in relatie tot HB.

Vandaag komt de paardenweegschaal.nl de paarden wegen. Ben benieuwd!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:35

wil je eens fotos maken als ze gewogen worden? heb ik nog nooit gezien, ben benieuwd

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:15

paars schreef:
@Nombrado: Ja, dat is waar, maar zo blijft het. Dat maakt het ook zo lastig. Ik weet dat het najaar ook een gevaarlijke periode kan zijn, evenals de winter. Het enige wat je kan doen als het jouw paard niet is, is je mening erover geven, de eigenaar besluit uiteindelijk wat te doen. Dat moet je toch loslaten als het jouw paard niet is. Ik blijf erbij dat het gelukkig vaker goed gaat dan fout.

Wat mij eerder verbaasd, is dat iemand met een eigen paard, zich zo snel laat ompraten door een eigenaar van de stal. Als die zegt, het kan geen kwaad, wordt er blind aangenomen dat het idd kan.
Of het nu een eigen paard betreft of niet? je kan toch van elkaar leren? Bovendien heeft ze dit paard van mij gekregen, daarom voel ik me mede verantwoordelijk
Uiteindelijk gaat het om het paard en gezondheid, niet om de gevoelens van de mens toch? (of zit ik hier op een verkeerd topic)
Gelukkig ben ik doorgedrongen en heeft ze vandaag 1 uurtje op het land gestaan. Wil niet zeggen dat het kwaad van gister al geschied is.
Het landje is kaal gegeten , maar met het weer van de laatste dagen vind ik voorzichtigheid geboden.
Vroeguh, was het zelfs al zo, dat er opbouwend een paard op het land gezet werd.
dus in het voorjaar, na de winter tijd, eerste weken paar uurtjes opbouwend, alvorens dag en nacht op het land.

dussssssssss....als jij als omstander ziet, dat een paard naar jou mening te snel te veel gras krijgt en je het gevoel hebt dat dit HB heid in de hand kan werken? zeg je het dan niet tegen een paarden eigenaar?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:20

Ze zegt toch dat je enkel je mening kunt geven erover? met andere woorden, je geeft het aan en laat het daar bij. Uiteindelijk beslist de eigenaar wat hij/zij met het paard doet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 11:22

Je trekt weer verkeerde conclusies Nombrado. Als ik iets zie wat mij niet zou bevallen, dan zou ik er zeker wel wat van zeggen. Maar ik zou het niet in dit topic plaatsen omdat niemand er iets aan heeft om te oordelen op halve informatie. Laat staan dat je er iets van leert.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:27

Ik quote mezelf maar even
paars schreef:
Het enige wat je kan doen als het jouw paard niet is, is je mening erover geven, de eigenaar besluit uiteindelijk wat te doen. Dat moet je toch loslaten als het jouw paard niet is.
Je hebt het paard weggegeven. Ik ken natuurlijk de voorwaarden waaronder je dat gedaan hebt niet, maar met het weggeven heb je ook de verantwoording erover overgedragen aan de nieuwe eigenaar. Wat hij/zij met jouw advies doen is aan hen. Niet meer aan jou. Dan had je het paard zelf moeten houden. En als ik het lees, is er naar je geluisterd, wat wil je nog meer?

Foto's zal ik maken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:28

Jannepauli schreef:
Je trekt weer verkeerde conclusies Nombrado. Als ik iets zie wat mij niet zou bevallen, dan zou ik er zeker wel wat van zeggen. Maar ik zou het niet in dit topic plaatsen omdat niemand er iets aan heeft om te oordelen op halve informatie. Laat staan dat je er iets van leert.

nee, ik noem geen naam, ik vraag alleen wat het risico NU is in de situatie wat ik omschreef.
Daar had ik, gezien jullie ervaringen met bevangenheid , wel nuttige informatie over verwacht.
Niet een tegenaanval. ;(

wat je dan zou kunnen doen in dit topic, is hoe je het ZELF zou doen....wat wel en wat niet.
Dit is dus belangrijke informatie voor PAARDENEIGENAREN, die nog NIET te maken hebben gehad met HB
en het dus op deze wijze, via dit topic, zouden kunnen VOORKOMEN.

Jullie weten als geen ander, dan VOORKOMEN van HB nog altijd beter is dan GENEZEN.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:30

nombrado schreef:
weet iemand hoe nu, op dit moment met zonnetje erop, gevaar is voor het ontstaan van HB?

Er wordt een merrie, die schraal is in het lijf, en de hele zomer geen gras gezien heeft, nu de hele dag op een kaal stukje land gezet.
Volgens mij is dat vragen om moeilijkheden??

dit was de vraag!!
meer niet
ik vraag dus wat NU het risico is, met de achtergrond die ik geef
meer niet

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:33

nombrado schreef:
paars schreef:

Wat mij eerder verbaasd, is dat iemand met een eigen paard, zich zo snel laat ompraten door een eigenaar van de stal. Als die zegt, het kan geen kwaad, wordt er blind aangenomen dat het idd kan.
Of het nu een eigen paard betreft of niet? je kan toch van elkaar leren? Bovendien heeft ze dit paard van mij gekregen, daarom voel ik me mede verantwoordelijk
Uiteindelijk gaat het om het paard en gezondheid, niet om de gevoelens van de mens toch? (of zit ik hier op een verkeerd topic)
Gelukkig ben ik doorgedrongen en heeft ze vandaag 1 uurtje op het land gestaan. Wil niet zeggen dat het kwaad van gister al geschied is.
Het landje is kaal gegeten , maar met het weer van de laatste dagen vind ik voorzichtigheid geboden.
Vroeguh, was het zelfs al zo, dat er opbouwend een paard op het land gezet werd.
dus in het voorjaar, na de winter tijd, eerste weken paar uurtjes opbouwend, alvorens dag en nacht op het land.

dussssssssss....als jij als omstander ziet, dat een paard naar jou mening te snel te veel gras krijgt en je het gevoel hebt dat dit HB heid in de hand kan werken? zeg je het dan niet tegen een paarden eigenaar?

Ik reageer op dikgedrukte tekst, want voor mijn gevoel wil je daar iets mee zeggen. Maar ik zou persoonlijk het risico niet nemen met kort gras. Weet ook niet hoe groot de wei is. Die van mij staan op een kaal weiland, dat wil zeggen kleigrond met hier en daar wat sprieten. Ze eten dus wel plukjes gestresst gras, maar het zijn er zo weinig in vergelijking met een stuk weiland dat ze in totaal minder binnen krijgen. Dus ik denk dat er meerdere factoren meespelen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:39

capopjekop schreef:
Ik reageer op dikgedrukte tekst, want voor mijn gevoel wil je daar iets mee zeggen. Maar ik zou persoonlijk het risico niet nemen met kort gras. Weet ook niet hoe groot de wei is. Die van mij staan op een kaal weiland, dat wil zeggen kleigrond met hier en daar wat sprieten. Ze eten dus wel plukjes gestresst gras, maar het zijn er zo weinig in vergelijking met een stuk weiland dat ze in totaal minder binnen krijgen. Dus ik denk dat er meerdere factoren meespelen.

Kijk, dit vind ik nou tenminste een antwoord waar ik wat mee kan
dank jewel

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:44

Fijn dat je daar wel iets mee kan :wave: .

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:45

JP: Ik ga met je mee over het langzaam introduceren met ander voer (hooi/krachtvoer/gras), toch is het zo dat als een paard opgenomen wordt in de een kliniek de omschakeling heel resoluut gebeurd.
Ik heb me daar over verbaasd toen Indiana in de kliniek stond.
'k Moet eerlijk zeggen dat ik er zelf ook niet zo bang voor ben, hooi wordt hier gewoon gewisseld, geen enkel probleem tot nu toe. Omschakeling van 'krachtvoer' wordt eerst een dag 50%/50% gedaan.
Alleen gras wordt langzaam geintroduceerd.