capopjekop schreef:Hoe kaal is kaal? Bedoel je dan een stuk met veel kort gegraasd gras? Of voornamelijk aarde met hier en daar een sprietje?
kort gegraasd gras...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nouvel schreef:nombrado, ik weet het niet, maar ik ben huiverig geworden voor kaal land...
zeker een hele dag met een schraal paard, die blijft waarschijnlijk eten en het blijkt toch dat in het heel kort gras (gestressed gras) veel suikers zitten...
Dennis schreef:Graasmaskers ben ik geen fan van. Heb de ervaring dat ze niet sociaal bezig kunnen zijn.
Pony die ik vorig jaar hier op de paddock had ( bevangen geraakt op weinig gras met masker) was dood ongelukkig met. Toen hij in de paddock af mocht was hij zo blij dat hij zichzelf en zijn vriendin weer kon kriebelen!
Zet ze dus liever op zand dan met masker.
Gras opbouwen durf ik nog niet aan te denken.
nombrado schreef:weet iemand hoe nu, op dit moment met zonnetje erop, gevaar is voor het ontstaan van HB?
Er wordt een merrie, die schraal is in het lijf, en de hele zomer geen gras gezien heeft, nu de hele dag op een kaal stukje land gezet.
Volgens mij is dat vragen om moeilijkheden??
paars schreef:Ik weet dat het vaak gewoon goed gaat bij een paard dat geen HB risico loopt. De temperatuur in de nacht is nog niet onder de 5 graden. veel voeding zal er niet meer in het gras zitten, vooral vocht. Bij ons op stal gaan in het voorjaar de paarden in 1x voor 6 uur de voorjaarswei in. Dat vind ik veel enger, maar gaat gelukkig altijd goed.
Gaat goed Dennis, fijn zeg!!
paars schreef:@Nombrado: Ja, dat is waar, maar zo blijft het. Dat maakt het ook zo lastig. Ik weet dat het najaar ook een gevaarlijke periode kan zijn, evenals de winter. Het enige wat je kan doen als het jouw paard niet is, is je mening erover geven, de eigenaar besluit uiteindelijk wat te doen. Dat moet je toch loslaten als het jouw paard niet is. Ik blijf erbij dat het gelukkig vaker goed gaat dan fout.
Laten we het hier vooral over onze eigen dieren hebben in relatie tot HB.
paars schreef:Je hebt het paard weggegeven. Ik ken natuurlijk de voorwaarden waaronder je dat gedaan hebt niet, maar met het weggeven heb je ook de verantwoording erover overgedragen aan de nieuwe eigenaar. Wat hij/zij met jouw advies doen is aan hen. Niet meer aan jou. Dan had je het paard zelf moeten houden. En als ik het lees, is er naar je geluisterd, wat wil je nog meer?Het enige wat je kan doen als het jouw paard niet is, is je mening erover geven, de eigenaar besluit uiteindelijk wat te doen. Dat moet je toch loslaten als het jouw paard niet is.
Jannepauli schreef:Je trekt weer verkeerde conclusies Nombrado. Als ik iets zie wat mij niet zou bevallen, dan zou ik er zeker wel wat van zeggen. Maar ik zou het niet in dit topic plaatsen omdat niemand er iets aan heeft om te oordelen op halve informatie. Laat staan dat je er iets van leert.
nombrado schreef:weet iemand hoe nu, op dit moment met zonnetje erop, gevaar is voor het ontstaan van HB?
Er wordt een merrie, die schraal is in het lijf, en de hele zomer geen gras gezien heeft, nu de hele dag op een kaal stukje land gezet.
Volgens mij is dat vragen om moeilijkheden??
nombrado schreef:paars schreef:@Nombrado: Ja, dat is waar, maar zo blijft het. Dat maakt het ook zo lastig. Ik weet dat het najaar ook een gevaarlijke periode kan zijn, evenals de winter. Het enige wat je kan doen als het jouw paard niet is, is je mening erover geven, de eigenaar besluit uiteindelijk wat te doen. Dat moet je toch loslaten als het jouw paard niet is. Ik blijf erbij dat het gelukkig vaker goed gaat dan fout.
Laten we het hier vooral over onze eigen dieren hebben in relatie tot HB.
Wat mij eerder verbaasd, is dat iemand met een eigen paard, zich zo snel laat ompraten door een eigenaar van de stal. Als die zegt, het kan geen kwaad, wordt er blind aangenomen dat het idd kan.
Of het nu een eigen paard betreft of niet? je kan toch van elkaar leren? Bovendien heeft ze dit paard van mij gekregen, daarom voel ik me mede verantwoordelijk
Uiteindelijk gaat het om het paard en gezondheid, niet om de gevoelens van de mens toch? (of zit ik hier op een verkeerd topic)
Gelukkig ben ik doorgedrongen en heeft ze vandaag 1 uurtje op het land gestaan. Wil niet zeggen dat het kwaad van gister al geschied is.
Het landje is kaal gegeten , maar met het weer van de laatste dagen vind ik voorzichtigheid geboden.
Vroeguh, was het zelfs al zo, dat er opbouwend een paard op het land gezet werd.
dus in het voorjaar, na de winter tijd, eerste weken paar uurtjes opbouwend, alvorens dag en nacht op het land.
dussssssssss....als jij als omstander ziet, dat een paard naar jou mening te snel te veel gras krijgt en je het gevoel hebt dat dit HB heid in de hand kan werken? zeg je het dan niet tegen een paarden eigenaar?
capopjekop schreef:Ik reageer op dikgedrukte tekst, want voor mijn gevoel wil je daar iets mee zeggen. Maar ik zou persoonlijk het risico niet nemen met kort gras. Weet ook niet hoe groot de wei is. Die van mij staan op een kaal weiland, dat wil zeggen kleigrond met hier en daar wat sprieten. Ze eten dus wel plukjes gestresst gras, maar het zijn er zo weinig in vergelijking met een stuk weiland dat ze in totaal minder binnen krijgen. Dus ik denk dat er meerdere factoren meespelen.