Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:02

Kan ook gewoon kneuzing zijn. Hoeft niks ergs te betekenen. Sommige hebben daar meer last van

Wel vind ik de hoeven slordig bekapt. De kwartieren staat druk op. En de zool zit vol oud materiaal.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:14

Ik heb eerlijk gezegd weinig kennis over hoeven dus ik zou niet weten of ze te kort bekapt is. Ik ben net weer geweest en ze loopt nu dus alweer gelijk gevoelig, ook met draaien is ze gevoelig. Maar dit was na het bekappen nog niet zo. Nu (paar uur later) dus wel.

Ik heb even snel foto's gemaakt van de voorhoeven, achterhoeven kan ik eventueel vanavond nog doen.

Rechtsvoor
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Linksvoor (hier was de lijn roder)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu ik sommige hoeven in dit topic bekijk vind ik het ook echt heel slordig, voel me gelijk echt heel schuldig... Ik zie dat de foto's van de voorkant van de hoeven lijkt alsof ze scheef zijn, maar ik denk dat dat aan de foto ligt (telefoon een beetje scheef gehouden).

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:56

Ik ben geen hoefsmid, maar als ze bij mij een paar x tekort bekappen, dan hoeven ze niet weer te komen. Vind het ook net zoals voorgangers erg slordig bekapt. Als ik jou was, ging ik op zoek naar een andere hoefsmid..

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 19:28

Kinke schreef:
klopt. Heb ook de afspraak dat wanneer het niet goed zou gaan, ze terug mag.
Manlief zei al dat ze in zo'n bekapbox voor koeien moet, zo'n gemotoriseerde die kantelt :D

Wat zeker een rol speelt is dat ze nog geen vertrouwen heeft. Tinkers zijn binnenvetters. Zodra ze haar voeten geeft, is alle vluchtweg ontnomen. En idd, als ze import is dan is het maar de vraag hoe 'zachtzinnig' het daar is gedaan...
Maar met de tijd als haar vertrouwen groeit, zal ze (mits je heel regelmatig oefent zonder al te veel druk) haar voeten leren geven. Niet vergeten te belonen zodra ze het goed doet! Hoppa, wat lekkers erin. Mijn paard heb ik ook 'opgevoed' met clickertraining, en nog leer ik hem nieuwe dingen ermee aan. Werkt prima en vlot. Dwang werkt niet. En de zweep al helemaal niet. Dan duurt het alleen maar langer voor ze je durft te vertrouwen. Voeten geven wordt dan ook nog met de zweep geassocieerd.
Als je hulp wilt hiermee dan is Arno Gouw een goede die dichtbij zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 19:38

Ik zie halverwege de hoefwand een 'deuk'. Het bovenste stuk tot aan de kroonrand loopt mooi in lijn met de helling die een hoef hoort te hebben. Het stuk daar onder wijkt ineens naar voren. Hierdoor wordt hoef uit zijn fatsoen getrokken en wordt de hoorn uitgerekt. Dit kan verkleuring (bloedophoping) tot gevolg hebben. Ook de zool volgt deze beweging en die duwt vervolgens nog eens extra tegen de uitgerekte hoefwand aan.
Je ziet duidelijk dat het stuk boven de lijn mooi aaneengesloten is en dat het stuk er onder scheurtjes vertoont.
4 a 5 maanden geleden is er iets gebeurd waar dit door is ontstaan en de smid heeft het niet onderkend c.q. niet iets aan gedaan.
Er is een iets verbrede witte lijn en een rommelige zool.
De punt van de straal lijkt ook iets te hoog te liggen. Als je een latje/vijl oid over de hoef legt hoort die punt vrij te liggen; je moet er dus onder door kunnen kijken. Kun je dat niet dan zal op die plek in de zool te veel druk komen wat een kneuzing veroorzaakt en je dus samen met het uiteenrekken van de zool rode plekken langs de witte lijn gaat geven.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 20:51

Ik zie wat je bedoeld. Jee ik voel me er echt rot over dat ze zon pijn heeft door mijn onwetenheid. Want ze staat nu ook haar hoeven om en om te ontlasten (ook haar achterhoeven!). Ik zit dus te denken dat het dan door het bekappen komt, haar hoeven zijn ook niet extreem warm of eentje warmer dan de ander en ik voel geen pols.

4/5 maanden geleden zou februari zijn, er staat me echt niets bij van die periode. Ze heeft toen niet verkeerd gelopen. Dat is me echt pas opgevallen 8 weken geleden (na het bekappen) toen heeft ze ook haar hoeven wat ontlast, maar omdat er een flink stuk van haar hoeven af moest kon ze wat last hebben werd me verteld..

Wat raden jullie me aan? Zal ik pijnstilling halen bij de dierenarts? Iemand tips voor een goede bekapper in zuid-Limburg?

Ze staat nu op een stuk zand/modder dat ik heb nat gemaakt en ik heb haar nat hooi en wat voordroog gegeven (ze heeft stofallergie namelijk). Ook wat brandnetels.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 20:57

Nandos schreef:
Ik zie wat je bedoeld. Jee ik voel me er echt rot over dat ze zon pijn heeft door mijn onwetenheid. Want ze staat nu ook haar hoeven om en om te ontlasten (ook haar achterhoeven!). Ik zit dus te denken dat het dan door het bekappen komt, haar hoeven zijn ook niet extreem warm of eentje warmer dan de ander en ik voel geen pols.

4/5 maanden geleden zou februari zijn, er staat me echt niets bij van die periode. Ze heeft toen niet verkeerd gelopen. Dat is me echt pas opgevallen 8 weken geleden (na het bekappen) toen heeft ze ook haar hoeven wat ontlast, maar omdat er een flink stuk van haar hoeven af moest kon ze wat last hebben werd me verteld..

Wat raden jullie me aan? Zal ik pijnstilling halen bij de dierenarts? Iemand tips voor een goede bekapper in zuid-Limburg?

Ze staat nu op een stuk zand/modder dat ik heb nat gemaakt en ik heb haar nat hooi en wat voordroog gegeven (ze heeft stofallergie namelijk). Ook wat brandnetels.

www.spirithorses.be (net over de grens bij maastricht) super fijne bekwame mensen. Ze bieden ook een bekapcursus aan zodat je (tussendoor) zelf de hoeven kunt bijhouden

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 20:58

Floortz schreef:
Als je hulp wilt hiermee dan is Arno Gouw een goede die dichtbij zit.

Goh, ik wist niet dat er iemand zo dichtbij zat. Maar ik ben prima tevreden over de huidige pedicure mevrouw :D Overigens is er een Bokker die me gaat proberen te helpen met clickeren, even afwachten hoe dat gaat.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:41

Maartje1990 schreef:
Nandos schreef:

http://www.spirithorses.be (net over de grens bij maastricht) super fijne bekwame mensen. Ze bieden ook een bekapcursus aan zodat je (tussendoor) zelf de hoeven kunt bijhouden

Bedankt, heb gelijk contact met ze opgenomen. Voel me er zo rot over. Vraag me af of ik haar geen pijnstilling moet geven of ontstekingsremmers. Maarja dat laatste zal misschien overbodig zijn als het niet om hoefbevangenheid gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 22:14

Hoefschoenen met harde zool en zachte inlages geven ook verlichting.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 22:32

Als ze echt erg staat te ontlasten dan zou ik persoonlijk wel pijnstillers geven. Ik heb zelf sinds de bevangenheid van mijn pony een pot metacam op voorraad dus dat geeft ik zodra het nodig is. Want ook gevoeligheid kan de ontsteking weer aanwakeren: aka mechanische hoefbevangenheid.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 22:38

Nandos: wat dubbeldun zegt is ook een goeie en volgens mij meet spirithorses ook hoefschoenen aan

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 07:26

Ik heb contact gehad met de dierenarts (alweer) en ze wil langskomen dus ik verwacht idd ontstekingsremmers/pijnstilling te krijgen.

Ik snap er niks van we hebben gisteren nog gewandeld op vrij grove kiezels en asfalt (zelfs een helling naar beneden) en toen is me niets opgevallen.

Nog geen bericht van spirithorses, maar dat zal hopelijk dan vandaag of morgen komen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 08:42

Wat vervelend Nandos.. hopelijk is je paardje snel van de pijn af.

Ik heb een vraagje.. helaas vergeten foto's te maken.
Ik heb een nieuwe pony die voorheen op ijzers stond. Nu lijkt het alsof de hoefwand splijt (lijkt op gespleten nagels van mensen). het is een draver, lange teen. Komt het daar door?
Hoeven (zolen) zijn zo hard als steen en het links er op dat daar weinig af kan tenzij ze een dubbele zool of zo iets heeft.
Ze liep laatst wel gevoelig door dat we aardig wat hadden buitengereden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:19

@no-no: te lange teen is nooit goed. Dat hoeven momenteel hard zijn is niet zo verwonderlijk en dat kan ook de reden zijn dat ze gevoelig gaan lopen. Door het ontbreken van vocht krimpt de zool iets en dat kan ook de reden zijn dat er een gespleten hoefwand ontstaat (mede door die lange teen).
Zet je paard dagelijks rondom in 4 emmers water :D of iets anders bijv. een stuk nat zand waardoor de hoeven langdurig (minstens 20 minuten) vocht kunnen opnemen. Daarna even olie er op zodat het vocht iets beter in de hoef blijft opgesloten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:35

Die emmers water gaan relaas niet lukken. Maar ik zal kijken of Libiërs anders kan verzinnen rond de voerplaats

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:44

Ik wil jullie even een update geven, ik ga een afspraak maken met Spirithorses. Zij geven ook aan dat het door verkeerde drukverdeling kan komen. Had ook foto's op de Facebook pagina "denken over paarden" geplaatst en kreeg daar ook veel negatief commentaar over de hoeven.. vind het heel erg.

Mocht iemand nog geïnteresseerd zijn in foto's, ik heb geprobeerd betere foto's te maken van alle 4 de hoeven:

Linksvoor

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Linksachter

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rechtsachter

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rechtsvoor

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zie nu zelf ook duidelijk dat dit niet klopt en slecht is. Ben er erg verdrietig om en voel me schuldig. Ik hoop dat de extreme gevoeligheid en stijfheid gewoon de slechte bekapping is.. ook al is dat ook niet echt om "te hopen"..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:23

Citaat:
Had ook foto's op de Facebook pagina "denken over paarden" geplaatst en kreeg daar ook veel negatief commentaar over de hoeven.. vind het heel erg.

Pfff dan noem je ook wel een pagina hoor :P
Grootste zeikpagina die er is . Ik ben daar heel snel heel hard weggerend.

Die afspraak is wel een goede. dan spreek je ook gelijk iemand ipv over het internet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 19:54

Cowgirl schreef:
Citaat:
Had ook foto's op de Facebook pagina "denken over paarden" geplaatst en kreeg daar ook veel negatief commentaar over de hoeven.. vind het heel erg.

Die afspraak is wel een goede. dan spreek je ook gelijk iemand ipv over het internet.

Jep me too.... de PN pagina vinden sommige al een zeur pagina maar dat vind ik (zeker sinds de beheerder is verandert) reuze mee vallen. Veel prettigere sfeer. Denken over paarden vind ik vreselijk was er op een gegeven moment goed klaar mee en ben weg gegaan ondanks dat ik dezelfde denkwijze heb.

Anyhow nandos wanneer is je afspraak? Hou je ons ook op de hoogte ben wel benieuwd hoe het verder gaat. Blij dat spirithorses naar je toe komt echt super fijne én bekwame mensen

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 21:17

Die mening deel ik met bovenstaande :o
Op het kinderachtige en mensen de grond in trappende af vind ik. Erg jammer want volgens mij is het doel vooral om mensen te helpen.

De hoeven zijn geen model hoeven. Super tof dat je je er in aan het verdiepen bent!!

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 21:45

Afspraak kan pas 28 september, dus dat is nog erg erg ver weg. En aangezien ik twijfel tussen hoefbevangen of slecht bekapt wil ik ook nog iemand anders laten komen.

Ik heb zelf geen moment gedacht aan hoefbevangen, ze staat haar hele leven al dag en nacht op het gras en nooit wat gemerkt. Ze is pas gevoelig geweest na de voorlaatste bekapping (kwam ook uit het niets want de dagen daarvoor liep ze prima), een week geduurd en daarna weer normaal. Nu dinsdag weer bekapt en gelijk weer raak alleen nu wel een stuk erger (ook hartstikke stijf). Zou het normaal echt aan het bekappen koppelen maar omdat mijn hoefsmid een kneuzing in de witte lijn zag in de linker voorhoef (later ontdekte ik er verschillende in alle 4 de hoeven, o.a. In de witte lijnen) en zij hoefbevangenheid daaraan koppelde ben ik bang geworden (heb een hoefbevangen shet gehad).

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 22:15

Mijn fjord heeft hetzelfde gehad. Een soort rode kneuzing in de voorhoeven in de teen/witte lijn. Mijn DA zei hoefbevangen, zelf ben ik van mening dat door te snijden in zool en teen de druk daar te hoog is geworden wat een soort kneuzing gaf die weken later pas te zien was. Het verlichtte haar enorm toen ik namelijk zelf iets van de hiel afhaalde en daarna zelf ben gaan bekappen. Ik heb het probleem dan ook sinsdien niet meer gehad. Overigens doe ik zelf dus zo goed als niets aan de zool.

Edit: foto gevonden, echt een vergelijkbare situatie.
Afbeelding

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 23:21

Roosyes schreef:
Mijn fjord heeft hetzelfde gehad. Een soort rode kneuzing in de voorhoeven in de teen/witte lijn. Mijn DA zei hoefbevangen, zelf ben ik van mening dat door te snijden in zool en teen de druk daar te hoog is geworden wat een soort kneuzing gaf die weken later pas te zien was. Het verlichtte haar enorm toen ik namelijk zelf iets van de hiel afhaalde en daarna zelf ben gaan bekappen. Ik heb het probleem dan ook sinsdien niet meer gehad. Overigens doe ik zelf dus zo goed als niets aan de zool.

Edit: foto gevonden, echt een vergelijkbare situatie.
[ [url=m/mt436D.jpg]Afbeelding[/url] ]

Inderdaad heel vergelijkbaar! Geeft me al iets meer hoop. Ook het feit dat ik kneuzingen heb gevonden in de achterhoeven (o.a ook in de witte lijnen).

Denk dat er voor mij niets anders op zit dan afwachten.. bedankt voor het delen van jouw ervaring :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 23:34

Cowgirl schreef:
Citaat:

Ik ben bij voorbaat geblokkeerd, nog zonder dat ik lid was of wat dan ook. Kan dus niet eens meelezen. Ja gezelligheid kent geen tijd. :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 00:22

Het typische roze in de witte lijn betekent dat de hoefwand ergens daarboven los van de zool is gaan zitten. Dit kan door hoefbevangenheid komen maar ook door teveel druk op de hoef (een te lange teen bijvoorbeeld). Een verbrede witte lijn in de teen is oppassen geblazen want dan kan het hoefbeen makkelijker roteren.