[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 23:21

hier nog eentje...

mn pony kampt al een tijd met een blessure, ik doe erg mn best en zette hem op een klein stukje met weinig gras.. helaas is meneer een paar keer ontsnapt de laatse week en ja hoor.... dinsdag was ie toch echt bevangen... gelijk DA erbij en gelukkig knapte hij snel op... hij krijgt nu nog ontstekingsremmers en pijnstillers maar je ziet er eigenlijk niets meer van.. ik weet dus niet zo goed wat ik moet nu... wanneer weer gaan stappen? wanneer weer op het land? (met graasmasker deze keer)

Elixir

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 23:54

DA langs geweest... Erger dan verwacht. Haar hoefbeentjes zijn al gekanteld (wat te zien is aan haar zool die "bol" staat). Ik zelf had dit eigenlijk niet door, maar weet wel dat die zolen van haar er al meer dan een jaar zo uitzien... Wel nu dus compleet bevangen en de pulsatie erbij. Niet echt warme hoeven, maar toch wel sterke pulsatie. Nu dus nooit meer in het gras, en dagelijks (ja snachts door dit hitte weer) buiten apart van mijn andere ruin. Ze krijgt af en toe hooi, maar moet zo min mogelijk krijgen want net dit wekt dit alles op. Ze krijgt Metacam om de pijn weg te nemen en ik koel nu dagelijks de hoeven. Kan ze weer pijn vrij lopen als ze deze periode doorstaat? Of zal ze pijn blijven hebben door die gekantelde hoefbeentjes?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 08:36

Celia schreef:
DA langs geweest... Erger dan verwacht. Haar hoefbeentjes zijn al gekanteld (wat te zien is aan haar zool die "bol" staat). Ik zelf had dit eigenlijk niet door, maar weet wel dat die zolen van haar er al meer dan een jaar zo uitzien... Wel nu dus compleet bevangen en de pulsatie erbij. Niet echt warme hoeven, maar toch wel sterke pulsatie. Nu dus nooit meer in het gras, en dagelijks (ja snachts door dit hitte weer) buiten apart van mijn andere ruin. Ze krijgt af en toe hooi, maar moet zo min mogelijk krijgen want net dit wekt dit alles op. Ze krijgt Metacam om de pijn weg te nemen en ik koel nu dagelijks de hoeven. Kan ze weer pijn vrij lopen als ze deze periode doorstaat? Of zal ze pijn blijven hebben door die gekantelde hoefbeentjes?

Heb je een goede hoefsmid?
Hij kan ervoor zorgen dat je paard weer redelijk zonder pijn kan lopen,met of zonder beslag.
Je paard is chronisch hoefbevangen en dat wil zeggen dat de hoefsmid iedere 6 weken moet komen om de hoeven weer in normaal model te vijlen,en bekappen.
Dat is de hele belangrijke nazorg na de accute fase!
Buiten een levenslang dieet.
Mijn paard heeft hoefbeenkantelingen aan 4 benen,maar door mijn hoefsmid loopt hij gewoon goed.
Zijn hoeven zien er raar uit,met een voorkant die helemaal is weggevijlt,maar het is niet anders..

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:18

geerke schreef:
Celia schreef:

Heb je een goede hoefsmid?
Hij kan ervoor zorgen dat je paard weer redelijk zonder pijn kan lopen,met of zonder beslag.
Je paard is chronisch hoefbevangen en dat wil zeggen dat de hoefsmid iedere 6 weken moet komen om de hoeven weer in normaal model te vijlen,en bekappen.
Dat is de hele belangrijke nazorg na de accute fase!
Buiten een levenslang dieet.
Mijn paard heeft hoefbeenkantelingen aan 4 benen,maar door mijn hoefsmid loopt hij gewoon goed.
Zijn hoeven zien er raar uit,met een voorkant die helemaal is weggevijlt,maar het is niet anders..

Welja, ze had dit eigenlijk al en hij kwam ook telkens langs om de 6 weken (voor mijn ander paard en om haar te controleren). Maar zij heeft zo'n slechte hoeven, dat wij haar al altijd zo min mogelijk proberen te bekappen. Die nagelgaatjes groeien zoooo traag dicht... Telkens ze andere ijzers had waren er weer problemen, dus die laten we er steeds zo lang mogelijk op. Dus ik ga hem ook laten bekijken wat voor het nu het beste zal zijn. Ze liggen er nu toch wel al een goeie 5 weken op, maar we zijn steeds bang om ze eraf te halen en terug die nieuwe nagels te slaan. Is dit bij jou ook zo? Voor mij is het niet erg dat met haar niet meer valt te rijden en dergelijke, ik wil gewoon dat ze weer pijnvrij op de piste kan naast mijn andere paard. Wil ze gewoon op pensioen houden hier...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:36

Tuc schreef:
Lolclub:
Die DA is geweest, een paar weken geleden. Deze heeft hoefbevangenheid geconstateerd en mij ontstekingsremmers en pijnstillers gegeven. Dit werkte goed en sloeg vrij snel aan.
Ze begon beter te lopen, maar nu lijkt het of ik weer terug bij af ben.
Ze loopt weer slecht. Haar hoeven voelen niet warm aan en ze eet een drinkt gelukkig goed.
Morgen vul ik een stukje van haar stal met nat zand, spuit ik de voorbenen af en zet haar niet op de weide.
Onze wei is niet heel erg 'vol' van gras, maar toch ook niet geheel kaal.
Verder geef ik haar ong. 3 x per dag een plak hooi (redelijk vers ivm. de andere paarden).
En het krachtvoer wat ze krijgt is te verwaarlozen, nog geen handje per dag.
Nu staat ze zo'n 2 uur op de weide. Soms iets meer.

Denk je dat ik meteen weer die DA spuiten moet opvragen, of me eerst moet bezighouden met het koelen en voeren van mijn pony? En natuurlijk: mag ze nog op de weide?

Dank je wel ;)

dat ze mogelijk weer wat slechter gaan lopen na het stoppen van de pijnstillers is wel logisch natuurlijk, daarom heten het ook pijnstillers.
belangrijker is of er nog pulserende bloedvaten zijn want hieruit kun je oa afleiden of de HB ontsteking nog actief is.

je hebt een Welsh A toch ? heb je enig idee wat deze pony's ongeveer moeten wegen in het ideale plaatje ?
ik vraag je dit omdat ik 3 plakken hooi naast gras erg veel vind voor zo'n kleintje.

mijn merrie van 1.65 hoog bijvoorbeeld krijgt naast een uur gras nog twee keer hooi te eten.
ik voer in totaal 6 kilo ruwvoer (gewogen en dus niet geschat) bij naast het uurtje gras .
hierbij dus 2 x daags 400 gr Safe & Sound wat ook grotendeels ruwvoer is en Formula 4 Feet (compleet supplement).

Het is overigens niet de bedoeling dat je je pony honger laat lijden hoor, begrijp me niet verkeerd.
maar in hooi kan soms ook teveel suikers zitten en dan houd je de HB dus in stand juist door het hooi.

probeer voor de pony een goed dieet uit te vogelen van 1 1/2 % droge stof van het ideale lichaamsgewicht, week je hooi (30 minuten in warm water of 60 minuten in koud water) om wat suiker uit te spoelen en voer haar geen krachtvoer voorlopig.
wordt ze daar niet beter van of blijf je tegen opflikkeringen van HB aanlopen, laat haar dan testen op insuline resistentie
Laatst bijgewerkt door lolclub op 03-07-10 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:38

Mjay schreef:
hier nog eentje...

mn pony kampt al een tijd met een blessure, ik doe erg mn best en zette hem op een klein stukje met weinig gras.. helaas is meneer een paar keer ontsnapt de laatse week en ja hoor.... dinsdag was ie toch echt bevangen... gelijk DA erbij en gelukkig knapte hij snel op... hij krijgt nu nog ontstekingsremmers en pijnstillers maar je ziet er eigenlijk niets meer van.. ik weet dus niet zo goed wat ik moet nu... wanneer weer gaan stappen? wanneer weer op het land? (met graasmasker deze keer)

Dit is ook met mijn pony gebeurt. Die is ook ontsnapt en is nu bevangen.
Ze heeft ontstekingsremmers en pijnstillers gehad en er was duidelijk verbetering te zien. Nu gaat het echter weer slecht, en lopen wil ze liever niet.
Pas dus goed op met wat je haar geeft en vooral heel weinig (of geen) gras.

Stappen is altijd goed (als ze goed loopt), dit bevordert de bloedcirculatie.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:24

Lolclub: jij hebt toch ook een bevangen paard? En hoe is dat zo gekomen?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:42

Jannepauli schreef:
Lolclub: jij hebt toch ook een bevangen paard? En hoe is dat zo gekomen?

hierbij een stukje over mijn paard van een paar pagina's terug...
mechanische oorzaak dus met hetzelfde resultaat helaas :(

lolclub schreef:
Letizia schreef:
Even een vraagje: hoefbevangenheid is een ziekte in de stofwisseling, er kunnen verschillende oorzaken zijn, oa overbelasting door dat het paard bv op 1 been kreupel is of door een ongetraind paard ineens lang op het harde te trainen, toch?
Maar als een paard HB is door overbelasting, is het dan nog steeds een stofwisselingsprobleem, is het ziekte beeld, proces en behandeling het zelfde?

ja, helaas wel en de mijne is daar een mooi voorbeeld van :(

van de winter januari/februari heeft ze een zoolkneuzing rechtsvoor gekregen door het lopen op de ijsschotsen die in de rijbaan waren ontstaan, gevolg was dat paard op rust werd gezet want ze was rechtsvoor niet helemaal goed (niet extreem kreupel maar gewoon net niet helemaal lekker).
ze ontlaste rechtsvoor iets door te gaan pointeren in rust en heeft daarmee waarschijnlijk linksvoor ook overbelast.

in maart/april was ze weer goed en heb ik gewoon weer met haar kunnen rijden en stappen over straat en door het bos, inmiddels was ze opnieuw bekapt en de hoefsmid heeft geen kenmerken van HB kunnen ontdekken.

toen ze eind april overdag ongeveer twee uur de wei opgingen (met nachtvorst dus hoog fructaan gehalte) werd ze snel weer slechter op rechtsvoor.
geen dierenarts die toen nog hoefbevangenheid vermoede (er zijn twee Dierenartsen bij geweest + de hoefsmid die haar begin april op ijzers heeft gezet)

aan de hoeven was nog niks te zien, geen ringen, geen verbrede witte lijn, geen scheuren en zelfs geen pulsatie, het enige wat ik merkte was dat de verzenen wat snel warm werden na het afspuiten van de benen.

totdat ik na een training begin mei pulsatie zag in de voorbenen boven de kogels, deze pulsatie is normaal bij een paard wat gewerkt heeft maar bij de mijne hield het te lang aan . Ik heb toen een klinische keuring laten doen op de kliniek en foto's laten maken.....
uitslag was : Rotatie rechtsvoor en een kleine tik op linksvoor , conclusie Hoefbevangen :( :(

waarschijnlijk ontstaan dus door de zoolkneuzing ism de overbelasting op links in februari, gevolgd door te fructaan en suiker rijk voer in april wat de trigger was om een tweede episode van HB op te wekken.

door ontstekingsremmers en door haar dieet direct te veranderen naar suikerarm en grasloos totdat iig de ontsteking weg was hebben we erger kunnen voorkomen, er zijn in juni wederom foto's gemaakt en het was stabiel geworden en het is nu wachten tot de hoef zichzelf vernieuwd heeft.

ik moet haar veel beweging geven en op advies van de DA zelfs rijden, ze is gelukkig compleet rad nu in alle gangen maar het besef is er wel degelijk dat ze er dus gevoelig voor is en dat de rechter voorhoef nog heel breekbaar is.
op dit moment is er nog steeds eigenlijk nauwelijks wat zichtbaar aan haar hoeven, er zijn nog steeds geen duidelijke ringen en de vorm is ook nog steeds normaal.
ik ben heel benieuwd of de witte lijn zich nu wel verbreed heeft maar kom hier pas achter als de hoefsmid er weer is ( er ligt een ijzer onder). verder is de zool nog steeds concaaf en veranderd ook niet naar plat of bol.

advies van de DA was wel om haar op suikerarme voeding te houden, dus wat de uiteindelijke oorzaak ook is geweest, ze is een paard wat dus hoefbevangen kan raken en ze zal de rest van haar leven er dus gevoelig voor zijn.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:30

lolclub schreef:
Vuyatela schreef:
Als het erger wordt : moet hij volledige dagen naar binnen, geen korrel meer.
Is er nog iets wat ik kan doen? Nog iemand tips?

ah wat sneu voor je beestje, en dan nog zo jong....

zoals ik hierboven al aangaf zit het gras momenteel bastensvol fructaan, (droogte met veel zon, kort afgevreten of juist bloeiend gras enz)

ikzelf zou persoonlijk de pony totdat het weer veranderd toch korter op het gras zetten en van het krachtvoer afhalen.
blijkbaar krijgt hij momenteel toch te veel fructaan en suiker/zetmeel binnen om buiten de gevarenzone te blijven.

ik hoop voor je dat hij snel weer opknapt :(:)

Helemaal geen korrel meer dan?
Ik mocht van de DA nog steeds een klein schepje blijven geven...maar dat lijkt jullie dan geen goed idee? Ik was het ook al aan het denken. Probleem is : ik moet hem MSM poeder , lijnzaadpoeder & biotine geven.
Toen ik alleen de MSM nog gaf, deed ik dat door n klein beetje appelmoes ,maar met die hele apotheek gaat dat vrees ik niet lukken.
Misschien alleen 's avonds handje korrel met poedertjes door?

En nog iemand ervaring met havens cool mix dat hier teveel suikers zouden inzitten? als dit effectief klopt, ga ik opnieuw moeten overschakelen...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:21

Havens Cool Mix is volgens het foldertje wat ik hier heb liggen hetzelfde als de Muesli-zonder-Haver-Beta-Plus.
Een dieetmuesli met inderdaad laag suiker gehalte (4%). Maar het gaat vooral ook om het zetmeel gehalte en dat is in deze muesli 33%.
Suiker EN zetmeel moet liefst onder de 10% blijven.
Dat is bij deze muesli dus niet het geval.
Ook niet bij de Pavo Natures Best ... die heeft 2% suiker en 24% zetmeel.

Goed geschikt voer om medicijnen doorheen te doen zijn gewone grasbrokken. Vallen makkelijk uit elkaar met wat water en daarmee ideale basis, suiker en zetmeel arm. Om de smaak wat te verbloemen van bepaalde medicijnen kan een scheut appelazijn goed werken (rijk aan vitamines).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:28

Als je iets zoek om dan die poeders doorheen te mengen zou je kunnen kijken voor grasbrok. Is eigenlijk gewoon ruwvoer en vaak laag zetmeel/suiker gehalte.

* Equifyt Herbs
* Marstall Wiesencobs
* Pre Alpin Wiesencobs

En anders even kijken op:
http://www.voervergelijk.nl/

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:34

Wordt weer n hele zoektocht om daar aan te raken vrees ik.
Maar ik ga mn best doen :j bedankt voor de tips!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:39

Ikzelf meng alles door de safe and sound heen.

Vrijdag komt er een holistische therapeut naar die van mij kijken. Volgens de dierenarts kan ik nu niet meer doen dan ik doe, maar ik heb ergens het gevoel dat we iets over het hoofd zien. Hopelijk kan de therapeut er achter komen of dat zo is en wat het is. Iig is het fijn om het voer en de medicijnen te laten testen. Ik kan trouwens Grietje haar ribben voelen :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:48

Vuyatela schreef:

Agrobs Wiesencobs (is brok met kruiden), kun je bestellen oa bij René Wielens in Haaksbergen. Verzendkosten bedragen 3,50 euro. Zak van 25 kg kost meen ik 13,00.
Ik ben heel tevreden over dit spul. Maak het soms ook fijn tot kleinere snippers (vallen redelijk makkelijk uit elkaar) en voer deze dan als 'droog' voer (ze zwellen niet op in de mond/maag/darmen) en/of als beloningssnoepjes.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:53

Zou even niet bestellen bij Horsewellness is namelijk al een heel topic over.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:09

Vuyatela schreef:
Maar ik ga mn best doen :j bedankt voor de tips!!

waarom geef je haar niet direct een compleet supplement waar alles in zit wat je nu ook voert ?,
dan heb je feitelijk geen krachtvoer meer nodig verder.
ze moeten wel even aan de smaak wennen maar hier wordt het nu graag gegeten.

(dikgedrukt wat je nu geeft , alleen de lijnzaadpoeder zit er volgens mij niet in)

Formula4 Feet:

Equi Life Ltd, the distribution arm of The Laminitis Clinic, has launched a ‘New Generation’ equine hoof supplement, Formula4 Feet, providing unique benefits for both horses with poor hoof horn quality, cracked hooves, weak heels and those at risk of laminitis.

Robert Eustace FRCVS, Director of the Laminitis Clinic, developed Formula4 Feet in collaboration with Dr. David Frape, the country’s leading equine nutritionist. Mr Eustace is increasingly disturbed by the insidious increase in GM ingredients in horse feeds. He takes the view that the consequences of feeding GM ingredients are unknown and that until extensive research is undertaken, to prove safety both to animals and the environment, it is prudent to avoid such materials.

The nutrition for hooves provided by Formula4 Feet leads to obvious improvement in hoof horn quality.

1. Formula4 Feet is the first non-GM hoof supplement to be made anywhere in the world. It is manufactured in the UK in a drug free, UFAS approved facility complying to ISO 9001 standards.

2. Formula4 Feet has gained approval by the Vegetarian Society due to there being no ingredients of animal or molluscan origin and to the ethical production and development policies which Equi Life employs.

3. Each batch of Formula4 Feet is tested free of substances listed in the Common Feed Contaminants Screen, before it is offered for sale. Products including these substances would result in a positive dope test under FEI and Jockey Club rules. Testing is performed at the world’s leading equine forensic laboratory.

4. Formula4 Feet has been subjected to independent research at the University of Berlin, the world renowned keratin institute.

5. Formula4 Feet provides over 65 micronutrients, in a highly palatable pellet. These include multivitamins, 10, 18 amino acids, 16 minerals, 4 antioxidants, and essential fatty acids, including omega 3's. Due to it’s comprehensive formulation Formula4 Feet is an excellent general supplement to help keep your horse in tip top health.

6. Formula4 Feet provides 20mg biotin daily for a 450 kg horse. Most studies on the effects on hoof horn following supplementation with biotin, indicate that 20mg daily is necessary to achieve consistent improvement.

7. Formula4 Feet provides over 3 grammes of calcium per day balanced with magnesium and phosphorus. Calcium has been shown to be important in inter-squame attachment in hoof horn.

8. Formula4 Feet provides zinc as both organic and inorganic forms, providing optimal availability, yet allowing the horse to retain intestinal selectivity during absorption. Zinc is important for correct hoof horn and skin growth; deficiency results in parakeratosis. zit in de MSM poeder die je voert

9. Formula4 Feet contains methionine, an important natural sulphur containing amino acid. Methionine is necessary to provide the building blocks of strong hoof horn. zit in de MSM poeder die je voert

10. Formula4 Feet provides generous amounts of phospholipids, from natural ingredients. Phospholipids are essential dietary components for incorporation into all cell membranes. This function is vital throughout the body, not only in the hoof, where phospholipids are intimately involved in keeping the horn free from infections and maintaining a normal water balance.

11. Formula4 Feet contains no cereals and no added selenium. Cereals are high in soluble carbohydrates and are not recommended for laminitis cases. Excessive selenium is thought to contribute to hoof horn infections and can be toxic if over supplemented. Selenium toxicosis causes poor horn development with a dry scaly appearance to the hoof and if given in greater amounts can lead to the horse shedding its hooves or even death.

12. Formula4 Feet contains Vitamin A which is important for a healthy epithelium. The hoof, coat, mane and tail are all part of the epithelium.

13. One of the main causes of laminitis is obesity, leading to glucose intolerance, insulin resistance and diabetes mellitus. Research at the Laminitis Clinic indicates that obesity and insulin resistance may be the forerunner of a more serious hormonal disease. Formula4 Feet is a revolutionary new formulation which provides nutritional support against these syndromes, helping to keep your horse healthy. Formula4 Feet should be used in combination with a low calorie, high fibre diet for optimum health; the natural way.

14. Formula4 Feet contains the amino acids lysine and threonine. Lysine and Threonine are the two most important rate limiting amino acids, if they are in short supply, protein and energy metabolism is inhibited, preventing your horse from getting all the goodness from his food.

15. Formula4 Feet contains optimal levels of antioxidants including heat stable Vitamin C, Vitamin E, copper and BHT. Antioxidants not only help keep Formula4 Feet in fresh condition but, when assimilated, maintain the oxidative balance in tissues.

16. Formula4 Feet contains omega 3 fatty acids, which by their competitive metabolism, during the desaturation of n-6 fatty acids to the inflammatory eicosanoids, maintain a normal balance of these intermediates in the tissues.

17. Formula4 Feet contains the amino acid arginine, which is the precursor for the formation of nitric oxide in the tissue circulation. Nitric oxide is a powerful vasodilator i.e. causes the blood vessels to widen, which encourages greater blood flow and tissue perfusion. Laminitis is thought to involve vasoconstriction and ischaemia (lack of blood flow to the laminae) in it’s pathogenesis.

18. Formula4 Feet contains balanced amounts of bioavailable magnesium. Deficiency may be associated with glucose intolerance and insulin resistance, both of which are commonly associated with laminitis. Experience at the Laminitis Clinic has shown that laminitis cases often show abnormal magnesium balances in blood and urine samples.

19. Formula4 Feet contains Riboflavin which is important for efficient energy metabolism and healthy skeletal muscles. Elevated serum concentrations of CPK, an indicator of skeletal muscle damage, are commonly found in laminitis cases.

20. Formula4 Feet contains natural plant sources of Vanadium and Chromium. Vanadium is vital for insulin intra-cellular signalling and thus important in cases of insulin resistance and diabetes. Chromium, in combination with other ingredients in Formula4 Feet, is involved in the formation of glucose tolerance factor by the horse. Glucose tolerance factor has shown the potential to reduce blood glucose and free fatty acid concentrations in diabetic subjects. Glucose tolerance factor is important in combating insulin resistance and the cascade of biochemical reactions which ends as laminitis.

21. Formula4 Feet contains tyrosine and phenylalanine, both important precursors of the neurotransmitter dopamine which is in short supply in cases of laminitis due to Cushing's disease.

22. Formula4 Feet contains choline, inositol, methionine and cobalt (precursor of Vitamin B12), all of which are essential for optimal liver function.

23. Formula4 Feet contains short chain oligosaccharides from natural ingredients. These have been shown to be important in maintaining a healthy microbial population in the horse’s hindgut. Oligosaccharides help to “bind” some species of pathogenic bacteria, further promoting intestinal health.

24. Formula4 Feet contains the amino acid tyrosine and the element iodine, which when combined, form thyroxine, the thyroid hormone. Adequate thyroxine is necessary for optimal energy metabolism and promotes a normal metabolic rate and a healthy hair coat.

25. Formula4 Feet comes in re-sealable, re-cyclable, waterproof and u/v lightproof containers.

26. Despite all the above benefits, Formula4 Feet represents a significant saving on existing leading hoof and laminitis supplements e.g. a 7 kg bucket (which represents a 6 week shoeing interval supply for a 450 kg horse) has a recommended retail price of only £34.99.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:43

Bij mijn pony is vorige week ook hoefbevangenheid geconstateerd, ze kon donderdag avond plots niet lopen, ze was 's morgens al erg stijf, maar had al een poosje last van een artritisaanval re-voor en gezien ze nooit eerder bevangen is geweest, dacht ik eerst dat het daar aanlag, vrijdag ochtend DA gebeld, ondertussen had ik wel door dat ze op beide voorbenen goed kreupel was en ook van achteren stond ze niet lekker. Paard kon alleen maar achteruit schuifelen. Paard is bekend met artrose. Zowel DA als ik dachten aan HB, DA dacht dat het de signalen versterkt werden door haar artrose en dat ze ook daarom niet de typische HB stand had. Ze heeft gelijk pijnstilling in het bloed en in de zenuwen bij de hoef gehad, ze had in alle 4 haar benen pulsatie... Ze kreeg 2x2 equipalazone, 1x ascal en 2 streepjes tanquigel voor geschreven en een modderbad.
Gelukkig gaven de injectie vrij snel verlichting, ik zag het nl al helemaal niet meer zitten, maar DA wilde graag toch proberen met behandeling.
Nu een goede week later: ze staat rustig op alle 4 haar benen, re-voor, waar ze dus ook de artritis aanval in had, blijft het gevoeligst, pulsatie is na genoeg weg in al haar benen, reageert niet op kloppen op de hoef of straal, staat gerust met haar voorbenen op een schuin stuk naar beneden, zodat ze met haar hele gewicht er op staat. Lopen: de 1e paar pasje beroerd, maar trekt dan heel behoorlijk bij, loopt dan redelijk vlotjes, maar zeker nog niet zoals het moet, DA zegt dat dit de artrose kan wezen, het lijkt nl op opstartstijfheid, vandaag 7 rondjes (in 2x) door de bak gelopen, verbeterd bij elk rondje. Ze staat nu op 2x 1 equipalazone, morgenavond krijgt ze de laatste, dan is het afwachten hoe ze het doet zonder pijnstiller, gaat ze achteruit ziet de DA het somber in...
Zelf weet ik niet zo goed wat ik van het beeld moet denken, ze komt niet standaard HB over, maar ik wil het niet onderschatten.
Er zijn nog geen foto's gemaakt, wat bij achteruit gang zonder ps wel de bedoeling is.
Verder is ze, ondanks de afbouw van ps, absoluut niet achteruit gegaan, maar de vooruitgang gaat heeeeeeeeeeel mondjes maat, maar mss verwacht ik wel te veel??
Ze loopt ook niet typisch HB, zet gewoon haar hele hoef in een keer neer en sloft er nog net zo hard op los als voor heen.

Ze staat nu in een paddock met zand, het gedeelte waar haar hooi en drinken staat is nat (hoewel, het regent nu hier, dus alles is vochtig := ) Ze krijgt 2x daags 2 speciekuipen nieuw hooi, DA vond het belangrijk dat ze nog goed voedingstoffen binnen kreeg.
Het gaat hier om een NRPS pony van 20 jaar.

Ik ben totaal onbekend op het gebied van HB, ik weet totaal niet wat ik van dit beeld moet vinden en het vreet behoorlijk aan me, dit paard heeft l zo veel mee gemaakt, ze heeft net een behoorlijk goed jaar achter de rug ondanks haar artrose, ik vind het zo sneu voor haar :(:)

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:00

lolclub schreef:
meiden sorry voor het lange stuk maar wilde even reageren op diverse geplaatste teksten van jullie:

xFioon schreef:

Ja, is zeker lang.
hij laat het allemaal maar over zich heenkomen... is de braaf heid en rust zelve geweest... maar nu was de maat vol voor hem,
hij is nu al 2x door het stroomdraad heen gegaan om bij het gras te kunnen, want op zijn afgezette stukje stond niks meer en het was zeker niet te pakken met graaskorf...
Dus hij mag nu in het gewone land, staat opzich ook niet zoveel meer, en dan haal ik hem er maar eerder uit, want anders staat hij daar ook ongelukkig om zich heen te kijken, zonder ook maar 1 hap eten de hele dag, en gaat hij elke dag door het draad heen...

heb je niet de mogelijkheid om de stroomdraden beter te maken zodat hij erachter blijft ?

door de droogte is het gras nu fructaan aan het opslaan in de stengel en onder de grond om straks met regen een groeispurt te krijgen, best wel gevaarlijk dus om je pony nu in het gras te laten....
je hebt tot op heden zoveel aandacht en geld uitgegeven aan zijn genezing dat het zonde zou zijn als het nu nog mis gaat doordat hij zich een nieuwe aanval vreet .

capopjekop schreef:
Je kunt het hooi beter even weken. Ik hoor regelmatig dat in oud hooi vooral vitamine verloren gaan. De suikers zitten er nog steeds in. Mijn paarden zijn trouwens dol op safe and sound. Ik voer het nu al zo'n 3 jaar. Ik heb wel een keer 2 zakken vito gevoerd, maar daar werden ze sneller dik van had ik het idee.

Capopjekop heeft helemaal gelijk, oud hooi verliest wel zijn vitamines maar niet zijn suiker, het is dus zelfs niet aanbevolen voor HB paarden omdat een paard met HB goede complete voeding nodig heeft.
het suikergehalte in hooi wordt in Nederland eigenlijk zelden getest, wil je aan de veilige kant zitten dan week je je hooi in water voor je het voert.

Nee, ik heb geen mogelijkheid om hem achter beter draad te zetten... Degene die daarover gaat wil hem gewoon op het grote land hebben die vind dat we teveel naar de DA luisteren en wel wat meer gras mogen geven...
Dus ik haal hem er gewoon na een paar uur weer uit, zeker na de regen van vandaag moet ik oppassen ja!

En over dat hooi... gaan de suikers er uit door te weken in water?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:05

Marcella schreef:
Zou even niet bestellen bij Horsewellness is namelijk al een heel topic over.

oh jee, daar heb ik gister besteld...

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:42

Nog een vraagje hoe geven jullie de medicijnen? Ik doe het nu in water en spuit het dan in zijn mond maar dan gaat er wel wat verloren hoe kan ik dat anders doen ??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:30

Ik doe een klein beetje water in de emmer en daar meng ik het doorheen. Vervolgens gaat de safe en sound erdoor heen en de buut gaat daar weer overheen. Goed door mengen en ze eet vrijwel alles op.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:19

Celia schreef:

Ze maakt zelf extra hoorn aan, om de gekantelde hoefbeentjes extra te beschermen. Bij mijn Fjord waren ze 7 en 9 mm gekanteld, en ook verzakt. Is het niet meer nodig, die extra dikke laag zook, dan zie je dat ze op die plek ook weer minder gaan aanmaken. Hij verdraagt geen nagels voor ijzers, dus hij heeft een tijd op kunststof plakbeslag gestaan. Hoefschoenen zijn ook nog een optie.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:45

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 00:25

mijn pony heeft eigenlijk maar een ochtend echt kreupel gelopen doordat hij gelijk medicijnen heeft gekregen zag je het de volgende de dag nauwelijks alleen nog met een bochtje lopen.. nu zie je niets meer. hij staat binnen en krijgt dus geen gras alleen wat hooi zo min mogelijk hij moet natuurlijk wel in leven blijven XD
De hoeven zien er verder helemaal hetzelfde uit ik ga er niet van uit dat het hoefbeen dan ook gekanteld is

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 06:09

Maisie schreef:
Nog een vraagje hoe geven jullie de medicijnen? Ik doe het nu in water en spuit het dan in zijn mond maar dan gaat er wel wat verloren hoe kan ik dat anders doen ??

Appelmoes mengen met de medicijnen en die via een grote spuit in de mond spuiten. Dat blijft beter plakken, dan water.