Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Celia schreef:DA langs geweest... Erger dan verwacht. Haar hoefbeentjes zijn al gekanteld (wat te zien is aan haar zool die "bol" staat). Ik zelf had dit eigenlijk niet door, maar weet wel dat die zolen van haar er al meer dan een jaar zo uitzien... Wel nu dus compleet bevangen en de pulsatie erbij. Niet echt warme hoeven, maar toch wel sterke pulsatie. Nu dus nooit meer in het gras, en dagelijks (ja snachts door dit hitte weer) buiten apart van mijn andere ruin. Ze krijgt af en toe hooi, maar moet zo min mogelijk krijgen want net dit wekt dit alles op. Ze krijgt Metacam om de pijn weg te nemen en ik koel nu dagelijks de hoeven. Kan ze weer pijn vrij lopen als ze deze periode doorstaat? Of zal ze pijn blijven hebben door die gekantelde hoefbeentjes?
geerke schreef:Celia schreef:DA langs geweest... Erger dan verwacht. Haar hoefbeentjes zijn al gekanteld (wat te zien is aan haar zool die "bol" staat). Ik zelf had dit eigenlijk niet door, maar weet wel dat die zolen van haar er al meer dan een jaar zo uitzien... Wel nu dus compleet bevangen en de pulsatie erbij. Niet echt warme hoeven, maar toch wel sterke pulsatie. Nu dus nooit meer in het gras, en dagelijks (ja snachts door dit hitte weer) buiten apart van mijn andere ruin. Ze krijgt af en toe hooi, maar moet zo min mogelijk krijgen want net dit wekt dit alles op. Ze krijgt Metacam om de pijn weg te nemen en ik koel nu dagelijks de hoeven. Kan ze weer pijn vrij lopen als ze deze periode doorstaat? Of zal ze pijn blijven hebben door die gekantelde hoefbeentjes?
Heb je een goede hoefsmid?
Hij kan ervoor zorgen dat je paard weer redelijk zonder pijn kan lopen,met of zonder beslag.
Je paard is chronisch hoefbevangen en dat wil zeggen dat de hoefsmid iedere 6 weken moet komen om de hoeven weer in normaal model te vijlen,en bekappen.
Dat is de hele belangrijke nazorg na de accute fase!
Buiten een levenslang dieet.
Mijn paard heeft hoefbeenkantelingen aan 4 benen,maar door mijn hoefsmid loopt hij gewoon goed.
Zijn hoeven zien er raar uit,met een voorkant die helemaal is weggevijlt,maar het is niet anders..
Tuc schreef:Lolclub:
Die DA is geweest, een paar weken geleden. Deze heeft hoefbevangenheid geconstateerd en mij ontstekingsremmers en pijnstillers gegeven. Dit werkte goed en sloeg vrij snel aan.
Ze begon beter te lopen, maar nu lijkt het of ik weer terug bij af ben.
Ze loopt weer slecht. Haar hoeven voelen niet warm aan en ze eet een drinkt gelukkig goed.
Morgen vul ik een stukje van haar stal met nat zand, spuit ik de voorbenen af en zet haar niet op de weide.
Onze wei is niet heel erg 'vol' van gras, maar toch ook niet geheel kaal.
Verder geef ik haar ong. 3 x per dag een plak hooi (redelijk vers ivm. de andere paarden).
En het krachtvoer wat ze krijgt is te verwaarlozen, nog geen handje per dag.
Nu staat ze zo'n 2 uur op de weide. Soms iets meer.
Denk je dat ik meteen weer die DA spuiten moet opvragen, of me eerst moet bezighouden met het koelen en voeren van mijn pony? En natuurlijk: mag ze nog op de weide?
Dank je wel
Mjay schreef:hier nog eentje...
mn pony kampt al een tijd met een blessure, ik doe erg mn best en zette hem op een klein stukje met weinig gras.. helaas is meneer een paar keer ontsnapt de laatse week en ja hoor.... dinsdag was ie toch echt bevangen... gelijk DA erbij en gelukkig knapte hij snel op... hij krijgt nu nog ontstekingsremmers en pijnstillers maar je ziet er eigenlijk niets meer van.. ik weet dus niet zo goed wat ik moet nu... wanneer weer gaan stappen? wanneer weer op het land? (met graasmasker deze keer)
Jannepauli schreef:Lolclub: jij hebt toch ook een bevangen paard? En hoe is dat zo gekomen?
lolclub schreef:Letizia schreef:Even een vraagje: hoefbevangenheid is een ziekte in de stofwisseling, er kunnen verschillende oorzaken zijn, oa overbelasting door dat het paard bv op 1 been kreupel is of door een ongetraind paard ineens lang op het harde te trainen, toch?
Maar als een paard HB is door overbelasting, is het dan nog steeds een stofwisselingsprobleem, is het ziekte beeld, proces en behandeling het zelfde?
ja, helaas wel en de mijne is daar een mooi voorbeeld van![]()
van de winter januari/februari heeft ze een zoolkneuzing rechtsvoor gekregen door het lopen op de ijsschotsen die in de rijbaan waren ontstaan, gevolg was dat paard op rust werd gezet want ze was rechtsvoor niet helemaal goed (niet extreem kreupel maar gewoon net niet helemaal lekker).
ze ontlaste rechtsvoor iets door te gaan pointeren in rust en heeft daarmee waarschijnlijk linksvoor ook overbelast.
in maart/april was ze weer goed en heb ik gewoon weer met haar kunnen rijden en stappen over straat en door het bos, inmiddels was ze opnieuw bekapt en de hoefsmid heeft geen kenmerken van HB kunnen ontdekken.
toen ze eind april overdag ongeveer twee uur de wei opgingen (met nachtvorst dus hoog fructaan gehalte) werd ze snel weer slechter op rechtsvoor.
geen dierenarts die toen nog hoefbevangenheid vermoede (er zijn twee Dierenartsen bij geweest + de hoefsmid die haar begin april op ijzers heeft gezet)
aan de hoeven was nog niks te zien, geen ringen, geen verbrede witte lijn, geen scheuren en zelfs geen pulsatie, het enige wat ik merkte was dat de verzenen wat snel warm werden na het afspuiten van de benen.
totdat ik na een training begin mei pulsatie zag in de voorbenen boven de kogels, deze pulsatie is normaal bij een paard wat gewerkt heeft maar bij de mijne hield het te lang aan . Ik heb toen een klinische keuring laten doen op de kliniek en foto's laten maken.....
uitslag was : Rotatie rechtsvoor en een kleine tik op linksvoor , conclusie Hoefbevangen![]()
![]()
waarschijnlijk ontstaan dus door de zoolkneuzing ism de overbelasting op links in februari, gevolgd door te fructaan en suiker rijk voer in april wat de trigger was om een tweede episode van HB op te wekken.
door ontstekingsremmers en door haar dieet direct te veranderen naar suikerarm en grasloos totdat iig de ontsteking weg was hebben we erger kunnen voorkomen, er zijn in juni wederom foto's gemaakt en het was stabiel geworden en het is nu wachten tot de hoef zichzelf vernieuwd heeft.
ik moet haar veel beweging geven en op advies van de DA zelfs rijden, ze is gelukkig compleet rad nu in alle gangen maar het besef is er wel degelijk dat ze er dus gevoelig voor is en dat de rechter voorhoef nog heel breekbaar is.
op dit moment is er nog steeds eigenlijk nauwelijks wat zichtbaar aan haar hoeven, er zijn nog steeds geen duidelijke ringen en de vorm is ook nog steeds normaal.
ik ben heel benieuwd of de witte lijn zich nu wel verbreed heeft maar kom hier pas achter als de hoefsmid er weer is ( er ligt een ijzer onder). verder is de zool nog steeds concaaf en veranderd ook niet naar plat of bol.
advies van de DA was wel om haar op suikerarme voeding te houden, dus wat de uiteindelijke oorzaak ook is geweest, ze is een paard wat dus hoefbevangen kan raken en ze zal de rest van haar leven er dus gevoelig voor zijn.
lolclub schreef:Vuyatela schreef:Als het erger wordt : moet hij volledige dagen naar binnen, geen korrel meer.
Is er nog iets wat ik kan doen? Nog iemand tips?
ah wat sneu voor je beestje, en dan nog zo jong....
zoals ik hierboven al aangaf zit het gras momenteel bastensvol fructaan, (droogte met veel zon, kort afgevreten of juist bloeiend gras enz)
ikzelf zou persoonlijk de pony totdat het weer veranderd toch korter op het gras zetten en van het krachtvoer afhalen.
blijkbaar krijgt hij momenteel toch te veel fructaan en suiker/zetmeel binnen om buiten de gevarenzone te blijven.
ik hoop voor je dat hij snel weer opknapt
Vuyatela schreef:Wordt weer n hele zoektocht om daar aan te raken vrees ik.
Vuyatela schreef:Wordt weer n hele zoektocht om daar aan te raken vrees ik.
Maar ik ga mn best doenbedankt voor de tips!!
lolclub schreef:meiden sorry voor het lange stuk maar wilde even reageren op diverse geplaatste teksten van jullie:xFioon schreef:
Ja, is zeker lang.
hij laat het allemaal maar over zich heenkomen... is de braaf heid en rust zelve geweest... maar nu was de maat vol voor hem,
hij is nu al 2x door het stroomdraad heen gegaan om bij het gras te kunnen, want op zijn afgezette stukje stond niks meer en het was zeker niet te pakken met graaskorf...
Dus hij mag nu in het gewone land, staat opzich ook niet zoveel meer, en dan haal ik hem er maar eerder uit, want anders staat hij daar ook ongelukkig om zich heen te kijken, zonder ook maar 1 hap eten de hele dag, en gaat hij elke dag door het draad heen...
heb je niet de mogelijkheid om de stroomdraden beter te maken zodat hij erachter blijft ?
door de droogte is het gras nu fructaan aan het opslaan in de stengel en onder de grond om straks met regen een groeispurt te krijgen, best wel gevaarlijk dus om je pony nu in het gras te laten....
je hebt tot op heden zoveel aandacht en geld uitgegeven aan zijn genezing dat het zonde zou zijn als het nu nog mis gaat doordat hij zich een nieuwe aanval vreet .capopjekop schreef:Je kunt het hooi beter even weken. Ik hoor regelmatig dat in oud hooi vooral vitamine verloren gaan. De suikers zitten er nog steeds in. Mijn paarden zijn trouwens dol op safe and sound. Ik voer het nu al zo'n 3 jaar. Ik heb wel een keer 2 zakken vito gevoerd, maar daar werden ze sneller dik van had ik het idee.
Capopjekop heeft helemaal gelijk, oud hooi verliest wel zijn vitamines maar niet zijn suiker, het is dus zelfs niet aanbevolen voor HB paarden omdat een paard met HB goede complete voeding nodig heeft.
het suikergehalte in hooi wordt in Nederland eigenlijk zelden getest, wil je aan de veilige kant zitten dan week je je hooi in water voor je het voert.
Celia schreef:DA langs geweest... Erger dan verwacht. Haar hoefbeentjes zijn al gekanteld (wat te zien is aan haar zool die "bol" staat). Ik zelf had dit eigenlijk niet door, maar weet wel dat die zolen van haar er al meer dan een jaar zo uitzien... Wel nu dus compleet bevangen en de pulsatie erbij. Niet echt warme hoeven, maar toch wel sterke pulsatie. Nu dus nooit meer in het gras, en dagelijks (ja snachts door dit hitte weer) buiten apart van mijn andere ruin. Ze krijgt af en toe hooi, maar moet zo min mogelijk krijgen want net dit wekt dit alles op. Ze krijgt Metacam om de pijn weg te nemen en ik koel nu dagelijks de hoeven. Kan ze weer pijn vrij lopen als ze deze periode doorstaat? Of zal ze pijn blijven hebben door die gekantelde hoefbeentjes?