Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pandora2 schreef:Deni Mijn merrie kan sinds de HB 6 jaar geleden niet zonder ijzers. Als de grond maar een beetje droog wordt, loopt ze na 3 dagen als een kromme banaan.
Enige oplossing zijn dus ijzers. Loopt als een trein en nooit ergens last van.
Citaat:Hoefbevangenheid kan zich langzaam ontwikkelen maar kan ook acuut optreden. Het kan leiden tot een rotatie of een sinker of beide.
Eerste fase
In de eerste fase loopt het paard slechts wat stijf. Als de oorzaak een trauma of een vergiftiging is, duurt deze fase een paar uur (max. ongeveer 72 uur). Wanneer je je paard verdenkt van een, gedurende langere tijd, te grote opname van suikerrijk voer, kan het 9 dagen duren voordat de symptomen van hoefbevangenheid zich openbaren. De lamellen worden in de lengterichting enigszins uitgerekt, wat resulteert in een zeer geringe neerwaartse verplaatsing van het hoefbeen binnen de hoornschoen. Fase 1 kan overgaan in fase 2 wanneer het hoefbeen zich verder verplaatst. Ook kan deze fase overgaan in de "losse wand", zonder dat het paard kreupel gaat. Geef hem hooi te eten, liefst graszaadhooi. Geef beslist geen graan, biks of jong gras.
Jotoma schreef:Ik zou proberen om toch heel consequent te zijn als je over gras gaat lopen. Die van mij vond dat eerst ook moeilijk. Ging elke meter stil staan en probeerde gras te eten. Ik neem nu een zweepje mee als ik ga wandelen. 1x vragen en 3 sec wachten op reactie, geen reactie? Tik. En gelijk duidelijk genoeg dat ze doorlopen, dan hoef je dit maar 1x te doen en is de rest van de wandeling ook niet frustrerend meer en kan je gaan ontspannen. Dat is iets wat je kan oefenen, niet iets wat de eerste wandeling al gelijk vlekkeloos verloopt.
Nu heb ik de zweep alleen nog nodig als extra arm lengte, als mn paard links gaat lopen ipv rechts om zn schouder aan te wijzen als hij niet gelijk op mn arm naar rechts gaat.
.