[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:59

Die verhouding klopt volgens mij. Dus zou ik voer moeten geven met een hoog gehalte Calcium zoals luzerne om daarmee de scheve verhouding weer recht te trekken. Dan wel luzerne zonder melasse.....

Maar.... magnesium is 1,7. Als ik meer calcium voer, dan is de verhouding C/M, die 2-3:1 moet zijn, weer scheef. Al met al een heel erg moeilijke materie!

Oh, bijna vergeten: veel beterschap EC en hopelijk kan je straks het persen van je gras wel bekijken ;)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:19

Voor diegenen wiens paard voedselgerelateerd HB is, zijn: ruwvoeranalyses, de interpretatie daarvan, de conclusies die je eraan verbindt alsmede de rantsoenering daarna wellicht wel interessant. Maar mij maakt het niet uit waar ik erover praat, hier of in een apart topic.

@misspk: ook ik heb goede ervaringen met Busser die verbonden is aan Kootwijkerbroek. Weliswaar ben ik met mijn HB-paard niet bij hem geweest maar ik ben al jaren klant en heb dus zo nu en dan ook met Busser te maken gehad.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:08

Jannepauli schreef:
Maarten heel goed op de hoogte is van de ontwikkelingen mbt de achterliggende aandoeningen (EMS|IR|PPID) die HB kunnen veroorzaken en Marc als chirurg heel goed kan beoordelen of er wellicht andere problemen( denk maar 's aanNavicular Syndroom etc.) zijn die de pijn in de voeten van jouw paard veroorzaakt. Het hoeft niet altijd HB te zijn, er is nog een hele wereld aan problemen die van toepassing kunnen zijn.

Even in je bericht geknipt maar wat moet ik me bij navicular syndroom voor stellen? Ik weet niet wat dat is en kan er zo snel weinig info over vinden op Inet, houd verband met hko of niet?

Bedankt voor alle info weer., ik dacht juist aan Emmeloord trouwens omdat ze daar bijv. ook een MRI kunnen maken én het redelijk kwa afstand is.

Busser zal ik ook onthouden.

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:26

navicular syndrome(disease) is hoefkatrolontsteking....toch?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:32

paars schreef:
Effect van een graasmasker ook eindelijk gemeten, dat werkt dus zéker. Goed om te weten. Geeft wellicht opties!

Alleen wat ik dan mis is het effect nadat het graasmasker weer af is... Is dit hetzelfde als met de tijd inkorten? (zoveel mogelijk proberen binnen te krijgen en echt gaan schransen). Eens een graasmasker altijd een graasmasker?

En voor mij was het al duidelijk dat als je de tijd in kort ze 'sneller/effectiever' gaan grazen, maar als je de tijd dan heel veel inkort krijgen ze alsnog minder binnen :)

Eerst stond Flavio 1-max 2 uur op het land en toen hij op het andere land een stuk langer mocht (van 8 tot 20) merkte ik na een week of wat dat er iets meer rust in het grazen kwam, niet meer non-stop zijn hoofd naar beneden zeg maar...

Wel viel het mij dus op dat als een weidegenoot zijn graasmasker niet om had die dit ook deed, non-stop grazen...Ze deden de ene keer wel met graasmasker en dan weer zonder, wat volgens mij dus het hele effect van het graasmasker weghaalde...

Ook staat er niet met hoeveel ponies dit experiment is gedaan. Toch? Wel interessant om te lezen :) (alleen lees ik altijd liever nederlands dan engels...kan best dat ik sommige dingen verkeerd lees ;))

Geef weer stof tot nadenken voor volgend jaar :) Tot nu toe wilde ik niet aan een graasmasker, maar wie weet hoe ik daar volgend jaar over denk...Ligt ook aan de mogelijkheden..

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:51

Ik heb nooit willen denken aan een graasmasker, inmiddels loopt mamaloe er een paar uur per week mee rond op de weide. Het is voor haar de enige manier want die stopt gewoon niet met eten en propt zichzelf vol.

Mn andere shet staat ook met mamaloe op de paddock en was vandaag na wat weidegang flink aan het boeren en een bolle buik, die heeft zich dus ook vol gepropt, deed hij eerder nooit met overdag een uur of negen weicegang.
Maar dat mag mamaloe gewoon niet en dus ook mn andere shet niet. Morgen krijgt ook hij een graasmasker om.
Zo kunnen ze langer op de weide, krijgen het in kleine maten binnen en doen er langer over.

Ze drinken er ook mee, in het begin willen ze hem af en snappen ze het niet, volhouder wint, mamaloe heeft hem al geaccepteerd

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:51

elcamino, sterkte...

mijn merrie heeft dinsdag een achterijzer afgetrapt met stukje hoef... -O-
woensdag wordt ze opnieuw beslagen, dus even voorzichtig tot die tijd...
op advies van de hoefsmid in de duc tape gezet om verder scheuren en brokkelen te voorkomen...

ik houd haar wel in beweging op zachte grond, omdat dat beter voor haar is, gelukkig loopt ze dan wel goed...

nog even een vraagje...
ze is in juli hoefbevangen geweest, inmiddels gaat het helemaal goed weer gelukkig...
ze staat op zand en krijgt aangepast voer, maar kan het nu nog kwaad als ik haar een paar keer in de week een kwartier tot een half uurtje aan de hand laat grazen?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:57

nouvel: mamaloe is ook in juli hb geraakt. Nadat ze zonder medicijnen stabiel bleef, geen warme voetjes meer had of gevoelig was heb ik weide opgebouwd met graasmasker, begonnen met drie tot vier keer per week een kwartier, toen half uur, uur, anderhalf uur, twee uur enz. Inmiddels staat ze vier keer per week drie uurtjes met masker op de weide, dat compenseer ik wel met de hoeveelheid hooi die ze krijgt. Ik voel steeds dr voetjes nadat ze eruit komt, smorgens met dauw op het gras komt ze er niet op en savonds als de tempratuur weer zakt ook niet.

Zowel mn smit als veearts vinden dr goed gaan. Denk dat het pony afhankelijk is

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:58

Graasmaskers ben ik geen fan van. Heb de ervaring dat ze niet sociaal bezig kunnen zijn.
Pony die ik vorig jaar hier op de paddock had ( bevangen geraakt op weinig gras met masker) was dood ongelukkig met. Toen hij in de paddock af mocht was hij zo blij dat hij zichzelf en zijn vriendin weer kon kriebelen!
Zet ze dus liever op zand dan met masker.

Gras opbouwen durf ik nog niet aan te denken.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:06

Dat niet sociaal zijn dacht ik ook, mamaloe en minime staan er elkaar gewoon mee te kriebelen.
Scheelt dat ze die paar uurtjes dat ze mogen toch alleen grazen en de rest op de paddock staan ze zonder dus kunnen kriebelen en doen wat ze willen. Mamaloe werd juist doodongelukkig op de kleine paddock, groter dan nu kan ik niet.

Als ze masker om krijgt betekend dat benen strekken, crossen en bokken, wat grazen en erna weer terug.
Ze leefde ervan op en komt ook braaf als ze weer terug moet. Meer dan wat ze nu krijgt krijgt ze ook niet, maar met toestemming smit en veearts rustig opgebouwd, mn bedoeling is toch wel dat ze hopenlijk volgend jaar terug de schrale weide op kan, weide waarin ze hb is geraakt zet ik dr nooit meer op, ook niet met graasmasker

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:06

miniloe bedankt voor je reaktie!

ik heb geen weiland voor mijn merrie, ze staat altijd in een zandpaddock, maar ik heb een klein strookje gras langs de sloot waar ze af en toe kan grazen en wat ik evt ook af kan zetten voor een uurtje als ik op stal bezig ben, maar dat durf ik nog niet aan...
Ze vindt gras zo ontzettend lekker dat ik haar nu een paar keer heel even aan de hand heb laten grazen, als dat geen kwaad kan wil ik dat voor haar wel blijven doen voorlopig...

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:11

Durf niet te zeggen of het kwaad kan, misschien kan je ook overleggen met veearts en smid, die kenen je paardje.
De mijna gaf aan dat ik mocht opbouwen maar dit jaar nog niet verder mag dan wat ik nu doe en haar moet blijven controleren, warme voetjes is van het gras af.... vandaar dat ik er balans dagen tussen heb zitten.

Tot nu toe gaat het goed, afkloppen natuurlijk. Maar volgens mij is het toch per paard aftasten, maar daar kunnen andere misschien beter advies over geven, maar dit is mijn ervaring met graasmasker, wou er nooit aan maar merk dat na wat doorzetten mamaloe begrijpt masker is lol en grazen, nouja knabbelen want echt veel kan niet door dat gaatje hoor

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:36

Die van mij mocht ook een minibeetje grazen na een maand of wat. Ik zetten een heel klein weitje af, zodat ze wel bij elkaar in de buurt stonden. Daar voerde ik hooi. Maar ze had ook wel wat sprietjes gras zo.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 09:17

@ Nouvel Tja, Flavio is in de winter bevangen geweest en voor ik hem op de wei zette (april/mei) heb ik eerst gezorgd dat hij veel afgevallen en weer op conditie was. Dit is zonder problemen verlopen. Kleine stapjes, steeds een beetje meer en zodra je maar enige reactie merkt stoppen en dan later weer opnieuw beginnen. Dit is wat ik doe, maar wat minilou zegt, ieder paard is anders. Uiteindelijk heeft Flavio hele dagen op het land gestaan (van 8 tot 20), ligt ook wel heel erg aan het weiland/gras. Nu is hij van het land af, heeft een 'struinstukje' (bospad, nu best modderig, hier en daar nog wat gras), dus als we gaan wandelen laat ik hem ook even aan de hand grazen.

@ Minilou Dankje voor je ervaringen met het graasmasker! Zo dacht ik er dus ook over...maarja, Flavio is wel van het volproppen. Het land waar hij dit jaar op stond was perfect, ging ook super, dus geen graasmasker nodig. Even (toen hij kreupel was) een periode korter land en paddock, vond hij ook niet erg. Alleen nu bij de nieuwe stal is het weer afwachten. Het land heb ik nog geeneens gezien, maar is een bosweide en van wat ik hoorde erg groot, dus ik krijg spontaan PLOS! Wel ben ik er altijd heel stellig in geweest dat ik vind dat Flavio de wei op moet kunnen, op welke manier dan ook.

@ Dennis Zo dacht ik ook, maar misschien voor komend jaar doe ik het toch. Als hij er echt ongelukkig door wordt houdt het op, maar ik denk dat ik het een kans ga geven, zodat de mogelijkheid tot weidegang wordt vergroot.

Graasmasker is alleen meer voor kort gras toch? Of lukt het de paarden ook met lang gras?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:15

Het beste is een tussenweg in het gras, te kort kunnen ze niet bij, te lang buigt om voor ze het kunnen pakken.
Ik heb ook maar een weide waar het mamaloe op lukt maar ze word er steeds handiger mee.
Hooi moet ook kunen zeggen ze maar dat gaat ook nog niet, dat duwd ze plat.

De eerste keer om vond ze vreslijk, rennen, bokken, schuren aan alles maar toen ze uitgeraast was ben ik er grassprietjes door gaan proppen, haar hoofd steeds lager lokkende tot ik mn hand op de grond kon leggen met gras erop, ze drukte dr neus dan op mn hand en kreeg het gras naar binnen, toen viel het kwartje.

Ik ben altijd anti geweest, maar zie nu hoeveel ze kunnen met dat ding, kriebelen, drinken en eten.
En nu na drie weken begint ze te begrijpen dat het masker geen straf is, maar betekend de paddock uit en gras op.
De grootste fout die je volgens mij kan maken is graasmasker om, en na een uur weer af, paarden gaan dan wachten tot jij komt om dat ding af te halen en ze kunnen weer grazen, en jij denkt aaaaah hij snapt het niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:52

Mijn pony's vinden paddock geen straf. Ik zal ze eerder beperkt op het gras zetten dan een masker.
Ik heb wel zien gebeuren dat pony's er echt ongelukkig van werden. Die ene werd echt zowat depressief, zelfs als hij even af ging was hij tam en sloom. Toen hij toch bevangen werd heeft hij tijdelijk bij mij op de paddock gestaan met zijn vriendin. Hij heeft de eerste dag bijna de hele tijd zich zelf en zijn vriendin lopen kriebelen. Met een paar dagen zag je hem weer helemaal opbloeien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 11:08

dit gaat toch alleen op, als de HB voedingsgerelateerd is? niet op het land en graasmaskers?
als het komt door bv een medicijn "aanval" als bv pretnisolon, gaat het voedingsaanpas verhaal toch niet op?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 11:30

Mijn veearts en smid hebben beide het vermoeden dat het door het gras is gekomen.
Ze is naar een andere weide gegaan en twee dagen erna was ze hb.

Vorige keer is mamaloe uitgebroken, twee uurtjes en toen lag ze al op dr grond met koliek.
Die propt en propt, met dit masker kan dat niet en het gaat super

Dennis: jij hebt de ervaring dat ze met masker depri worden en niet op paddock, ik heb de ervaring andersom.
Daarom ben ik van mening dat het per pony anders is en je het gewoon moet proberen. Graasmasker is voor mamaloe enigste optie dat ze volgend jaar weer terug de kudde in kan ipv met zn twee op kleine paddock.
Als dat kan door een graasmasker en ze is er duidelijk niet depri door ist een mooie oplossing

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:06

Hier ook alleen maar goede ervaringen met de maskers. Ze waren er supersnel aan gewend, en lijken er absoluut geen problemen mee te hebben. Moet er wel bij zeggen dat ik het gaatje bij beiden een heel klein beetje groter heb gemaakt, maar dan ook maar een heel klein beetje. Er is onderzoek gedaan, recentelijk, met masker eten paarden 85% minder gras dan zonder masker. Staat geloof ik ook in de link van Esther.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:44

Heb ik ook gedaan mysa, met scherp mes gaatje iets uitgesneden, zeker als ze hem voor het eerst om krijgen erg prettig.
Heb wel zo een die sluit om de neus, geen greenguard, had daar teveel over gelezen over scheef afslijtende tanden.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 15:09

nombrado schreef:
dit gaat toch alleen op, als de HB voedingsgerelateerd is? niet op het land en graasmaskers?
als het komt door bv een medicijn "aanval" als bv pretnisolon, gaat het voedingsaanpas verhaal toch niet op?

Klopt, een HB aanval kan ook komen uit medicijn gebruik, ontwormen, stress, enz. Maar ik denk dat iedereen wel weet of zijn paard voor de HB aanval medijnen ed heeft gehad. Maar dan is de darmflora dus ook niet goed. Aangeraden wordt om na bovenstaande ingrepen, ook te reinigen.

Maar waar de HB ook vndaan mag komen, imo is het paard dan op dat punt gevoelig, en is voeding aanpassing nodig.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 15:53

Hier iets engs gedaan. :o voor mij dan, want ik zag mega veel beren op de weg.
Toen Image 2 weken geleden zo slecht was, heb ik een fjordenvriendje geregeld voor de Haflinger. Ik was er heilig van overtuigd dat Image niet meer mee terug zou komen vanuit Roosendaal.
Echter de veeartsen en hoefsmid waren heel positief, en ik ben weer met een volle trailer thuis gekomen.
De eigenaresse van Fjord was zo teleurgesteld, want ze had haar Fjord graag bij mij gezet. Maar ik vond het zo eng voor Image.
Image en Janouk staan al jaren samen. Het is zo rustig, vertrouwd en georganiseerd op stal. Wat zou een nieuw paard voor een onrust brengen en dan vooral voor Image. Gaat ze zich laten gelden en doet ze meer dan goed is voor haar.
Ik heb er 1 week over nagedacht en toch maar gebeld: kom de Fjord maar brengen. Wij gaan het proberen.

Slecht geslapen, want ik was zo bang voor Image haar benen. :j
Janouk gaat iedere week naar de les en op wedstrijd, dus die ziet vaak andere paarden. Image heeft al jaren geen andere paarden gezien dan op de kliniek.
Maar ze was helemaal geinteresseerd in de Fjord. Ze vond hem geweldig.
Eerst 2 uurtjes met zijn drieën op stal gezet, zodat de eerste spanning weg was, de geuren een beetje bekend, de rust was teruggekeerd. Toen de Fjord in de bak. 2 plastic slingers gespannen tussen E en B. en Daarna de dames naar buiten. Image in de bandages, springschoenen, etc. Ze racet naar buiten, gaat in passage naar de slingers, ruikt aan de Fjord. De Fjord stelt zich onderdanig op, gelukkig. En na een paar minuten ruiken, is het goed. Image gaat naar haar hoek hooi eten. En de Haflinger stond daar natuurlijk al.

Toen het hooi op was, zijn ze verder gegaan met de kennismaking. En wonder boven wonder niets geen geschreeuw of gegil. Even toen de Fjord haar opdringerig probeerde te schurken, toen kwam de gil en de mep vol op de borst. }> Gelukkig was de Fjord meteen onder de indruk en Image tevreden met zijn reactie.

Ze hebben 4 uurtjes in de bak gestaan en nu op stal gezet.
Ik ben zo blij met de eerste kennismaking. Image is nog volledig rad. Heeft zich niet druk gemaakt. En ze staat rustig op stal.
Weer druk gemaakt om niets :o

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:52

weet iemand hoe nu, op dit moment met zonnetje erop, gevaar is voor het ontstaan van HB?

Er wordt een merrie, die schraal is in het lijf, en de hele zomer geen gras gezien heeft, nu de hele dag op een kaal stukje land gezet.
Volgens mij is dat vragen om moeilijkheden??

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:24

janouk, kan me voorstellen dat je het spannend vindt, maar super dat je het probeert!
en nog fijner dat de eerste kennismaking goed is gegaan!

nombrado, ik weet het niet, maar ik ben huiverig geworden voor kaal land...
zeker een hele dag met een schraal paard, die blijft waarschijnlijk eten en het blijkt toch dat in het heel kort gras (gestressed gras) veel suikers zitten...

Ik heb vanmiddag na een half uurtje werk onder het zadel mijn merrie lekker even laten grazen op 'r smalle strookje langs de sloot, ik durfde het nog steeds niet aan, hield het bij een kwartiertje aan de hand...
Maar ze werkt toch nu elke dag alweer een half uur, soms zelfs iets langer en ze loopt nog steeds goed, dus ik heb het er nu maar op gewaagd, ze was er zo blij mee, lekker in het zonnetje!
(daar staat trouwens vrij lang gras, want ze heeft er na mei niet meer op gelopen, het is alleen 1x afgemaaid tussen door en weer aangegroeid...)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:25

Hoe kaal is kaal? Bedoel je dan een stuk met veel kort gegraasd gras? Of voornamelijk aarde met hier en daar een sprietje?