Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:08

Dat wordt dan toch eens 'platspuiten'....

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:35

Dan inderdaad maar platspuiten uit nood. Direct de dag daarna toch beginnen met oefenen, want je kan zon dier niet elke keer maar plat spuiten. Ik zou clickertraining proberen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:50

Natuurlijk dagelijks blijven oefenen :))

Als de hoeven eenmaal netjes zijn dan kun je wel dmv op het harde te draven zorgen dat ze niet zo hard meer groeien.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:52

Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen maar…ik weet niet of ik daar nog zin in heb :=
Clickertraining lijkt mij een goed plan hoor, maar ik ben daar zelf totaal niet bedreven in. Hier moet echt iemand bij die zeer goed is in dit soort problemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:56

Ik kan me indenken dat je er weinig zin in hebt.
Heb je dit paard kort geleden gekocht ??

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:07

klopt. Heb ook de afspraak dat wanneer het niet goed zou gaan, ze terug mag.
Manlief zei al dat ze in zo'n bekapbox voor koeien moet, zo'n gemotoriseerde die kantelt :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:12

Geen idee of het voor jullie van toepassing is hoor Kinke en deze aanpak heeft niet mijn voorkeur, maar mijn toen 3-jarige begon steeds erger te trekken, trappen en wringen tijdens het bekappen. Op het laatst deed ik 1,5 uur over 2 hoeven, alle beloningen en positiviteit ten spijt. Met alleen een hoef optillen vertoonde hij dit gedrag ook, terwijl hij zijn balans prima kon houden gezien alle houdingen waarin hij zichzelf draaide.

Als laatste optie heb ik een kort zweepje bij me gehouden en hem iedere keer als hij een ongewilde move maakte, zonder iets te zeggen een duidelijke tik gegeven, terwijl ik de hoef vasthield. Toen was het heel snel over met dat gedraai en gedoe.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:13

@kinke: Of een ouderwetse waar ze ook die Belgen wel in zetten.
Alleen worden daar de benen opgebonden en ben ik altijd bang dat ze zich zo verweren dat ze iets kapot maken aan hunzelf.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:14

Zou op zich een optie kunnen zijn, echter, ik weet niet of ze überhaupt ooit heeft geleerd om voeten te geven, dus dan zou het oneerlijk zijn om een tik uit te delen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:14

DubbelDun schreef:
@kinke: Of een ouderwetse waar ze ook die Belgen wel in zetten.
Alleen worden daar de benen opgebonden en ben ik altijd bang dat ze zich zo verweren dat ze iets kapot maken aan hunzelf.

Ja, dat lijkt mij ook doodeng

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:17

Ah nee dan is dat niet fair inderdaad...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:25

De manier van aanpakken is ook wel heel afhankelijk waarom een paard zoiets doet; is het echt bang of ontstaat er lichamelijke pijn uit óf is het gewoon dwars gedrag. Dat laatste kun je met een tik misschien er uit krijgen. Het eerste zeker niet.

Mijn merrie kan haar achterbenen gewoon niet hoog optillen, dus elke keer als een smid vond dat ze dit gewoon moest kunnen trapte ze ook van zich af. Toen er dus iemand kwam die haar voet gewoon in de ruststand op de grond liet staan accepteerde ze dat vrij snel.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:27

Uiteraard, voor de tik moeten andere oorzaken wel uitgesloten zijn!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 19:40

Een ervaren clicker leert al in 1 sessie een paard voetjes geven op aanwijzing van de zweep. Door de zweep kom je zelf niet in de gevarenzone dus prima manier om zoiets aan te leren. Ik zou t de moeite waard vinden. Zon bekapstal is alleen maar nog meer een kwelling.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:29

Tja, ik ken niemand die dat kan fixen. Dus als jij iemand weet hoor ik het graag.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:29

Femek2902 schreef:
Geryon, mijn pony heeft qua zool hetzelfde gedaan als jouw paard.
Enkel is mijn pony een jaar geleden hoefbevangen geweest en klopten de verhoudingen allemaal niet helemaal meer door de kanteling van het hoefbeen. Nu heeft hij dus in ik denk 4 weken tijd een compleet nieuwe zool gekregen aan alle 4 de voeten.
Ik heb enkel met de hoevenkrabber losse stukjes weggekrapt en gezorgd dat er geen prut bleef zitten tussen alle kuilen en ik heb een heel klein beetje de hoefwand bijgevijld, maar eigenlijk vooral rond gehouden. Mijn pony heeft niet gevoelig gelopen, tot 3 dagen terug. Toen was hij wat gevoelig op de hoeven en vond hij het niet leuk als ik rondom de straal uitkrabde. Gister viel het me op dat de straal wel een tweede laag van bijna 1 cm leek te hebben. Dus toen heb ik dat behoedzaam met mijn handen eraf gescheurd. Ik kan je vertellen dat mijn pony bijna stond te zuchten van de opluchting :)

Dus misschien is de hele vervanging van de zool wel gewoon te snel gegaan? Plus dat hij direct op de zool moest lopen en niet op de hoefwand kon steunen? (Ik weet dat je normaal de hoefwand ongeveer gelijk maakt aan de zool, maar heb het bij mijn pony nu dus bewust niet gedaan.) Dan zou je paard nu gewoon moeten wennen aan de nieuwe dunnere zool? Met dat nu de straal mogelijk teveel uitsteekt en daardoor gevoelig wordt? (Ik kan zo wel ff kleuren op je foto's waar het bij mijn pony losliet, want volgens mij zie ik diezelfde rand in de straal bij jouw paard.)
Edit: Nog even goed naar je foto's gekeken, maar op de laatste foto's is de straal al bijgewerkt. Dat kan het dan nu niet meer zijn.

Bedankt vooor het delen van je ervaring. 'Grappig' dat die van jou ook een dubbele straal had! Slim dat je de hoefwand wat langer hebt gelaten. De straal was het in mijn verhaal helaas niet. Loopt die van jou weer helemaal lekker nu?

Marjo89 schreef:
Waarom vraag je de natuurlijk bekapper niet om advies. Zij kan je vast antwoord geven.
Je heen en weer laten sleuren tussen 2 stromingen is niet prettig voor jezelf.
Daarbij vind ik de hoeven prachtig opgeknapt

Ik vind het juist wel fijn eigenlijk om me niet helemaal door één stroming te laten leiden. Het advies zou niet heel uiteen moeten lopen toch als beide er echt verstand van hebben?
Fijn om te lezen dat je z'n hoef zo opgeknapt vind! Heb voornamelijk volgens Linda Harris' methode bekapt, dat is natuurlijk bekappen. Met een net iets andere kijk op de hielen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:32

Ik ben ook bezig om de hielen langer te laten en de teen korter. Maar uit voorzorg heb ik mijn oudje maar wel even schoenen aan gedaan.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:33

Kinke schreef:
Tja, ik ken niemand die dat kan fixen. Dus als jij iemand weet hoor ik het graag.

Waar in Overijssel is het?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:43

Olst/Wijhe

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 00:02

Geryon schreef:
Bedankt vooor het delen van je ervaring. 'Grappig' dat die van jou ook een dubbele straal had! Slim dat je de hoefwand wat langer hebt gelaten. De straal was het in mijn verhaal helaas niet. Loopt die van jou weer helemaal lekker nu?

Ja, mijn pony loopt weer helemaal goed nu. Hij is eigenlijk ook maar 1 dagje ietsje gevoelig geweest. Na het kortwieken van de straal was het weer helemaal goed en is hij gewoon langs de fiets mee geweest over het asfalt. Vandaag is de hoefsmid geweest en die heeft de hoefwand weer gelijk met de zool gemaakt. Dus ik ben benieuwd hoe hij morgen loopt, maar ik verwacht niet veel geks.

Wel heel erg balen dat jouw paard zo gevoelig blijft.. Ik kan zo eigenlijk verder weinig redenen bedenken.. Kan hij wel gewoon lopen over glad asfalt? Of is dat eigenlijk ook al teveel? Want dan zou ik toch overwegen om eens foto's te laten maken of alles binnenin de hoef nog wel goed is.

Wat ik me nu ook nog bedenk is dat mijn pony behoorlijk lang gevoelig is gebleven na de hoefbevangenheid toen hij op een paddockparadijs liep van gewone harde aarde met bestrate voerplekken. Sinds hij 16 uur per dag op een zachte zandpaddock loopt icm 8 uur op stal en sinds kort weer op de wei kunnen zijn hoeven flink veel meer groeien waardoor hij ook zelf weer vrijwillig over het grind wil lopen. Daarvoor ging het wel, maar hij koos er nooit zelf voor. Nu wel weer. Dus dat is misschien ook wel iets om even naar te kijken of de bodem waarop hij staat niet te hard is.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 22:37

Kinke schreef:
Olst/Wijhe

Ik heb mijn pony met clickeren geleerd zijn voeten te geven.
Alleen met paarden een maaiende voor benen ben ik geen held.
Ik wil je wel helpen met de beginselen van clickeren tegen benzine vergoeding, ik woon in holten. Afhankelijk van hoe snel je paard het op pakt kan je zelf al snel verder. Timing is zeer belangrijk!

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:57

Hoi allemaal,

Ik ben zojuist ook al op bezoek geweest in het algemene topic over hoefbevangenheid, maar misschien kan ik hier ook advies inwinnen.

Mijn pony wordt al jaren bekapt door dezelfde bekapper en eigenlijk nooit problemen gehad. Kan me wel herinneren dat ze soms na het bekappen wat gevoelig liep, maar niet zo erg dat het me echt is bijgebleven. Tot 8 weken geleden. Ze liep voorheen prima over het harde en kiezels, maar een dag na de bekapping liep ze super gevoelig op de kiezels. In de weide verder prima en op de weg heb ik ook niet echt iets gemerkt (is me iig niet opgevallen). Dat heeft enkele dagen geduurd, ik denk dat het na 1 week redelijk over was. Nu loopt ze weer gewoon over de kiezels en draait ze ook soepel op de tegels bij haar stal.

Mijn bekapper is vandaag weer geweest. Zij gaf aan dat ze een lichte drukking in de voorhoef (links) zag, precies in de witte lijn. Dus kans op hoefbevangen of eventueel hoefbevangen geweest maar omdat het al uitgroeid wel 6-8 weken geleden (toen ze dus gevoelig liep na de voorlaatste bekapping). Ze kon niet met zekerheid zeggen dat ze hoefbevangen was want we zagen geen andere symptomen. Ze is al wat ouder en ook wat slomer en minder soepel maar zeker niet opvallend gevoelig. Advies : aankijken en eventueel ontstekingsremmers.

Nu wil ik niet gelijk troep in haar duwen, Maarja ik weet hoe serieus hoefbevangenheid is.. Heb haar voor de zekerheid van het gras afgehaald natuurlijk en de hoeven gekoeld. Na het koelen zag ik ook in de rechter voorhoef een lichte drukking (beetje roze in de witte lijn). Dit is mijn bekapper dus niet opgevallen, maar nadat ik de foto doorstuurde gaf ze wel aan dat het idd om een drukking ging (dus; drukking in beide voorhoeven).

Ook de dierenarts een berichtje gestuurd (niet laten komen omdat ze nu nog prima loopt) om wat advies in te winnen. Zij geeft aan dat ze niks op afstand kan bepalen (logisch) maar dat ze denkt dat het aan het bekappen ligt omdat het direct daarna ontstaan is en ze verder weer gewoon is gaan lopen en geen andere symptomen gehad heeft. Hier schrik ik natuurlijk ook van...

Dit zijn foto's van de drukkingen/kneuzingen. Wat zijn jullie meningen hierover? En hoe kan dit in de hoef ontstaan? Ik heb een hoefbevangen shet gehad en hij had dezelfde "uitgroei", dus maak me best zorgen..

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:08

Kun je ook foto's maken dat de pony op het harde staat van de zijkant en recht van voren ?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:15

Ja dat kan ik zeker doen, ik ga er nu heen en dan zal ik ze maken. Wil je foto's van de voorhoeven of ook achterhoeven? Ik zag op denkenoverpaarden hoe ik ze precies moet maken, dus ga mijn best doen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:55

Is ze niet gewoon tekort bekapt? Daar lijkt het mij op. En als ze steeds gevoelig is na het bekappen, dan kan het best zijn, dat ze dus steeds tekort wordt bekapt.