[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:41

capopjekop schreef:
Ik zou ze voorlopig helemaal van de wei af halen. Grietje werd in 2007 bevangen. Ze heeft toen maanden op een kale wei zonder gras gestaan (meer dan een half jaar, inmiddels was ze wel weer aan het werk). Pas in het najaar mocht ze af en toe op het gras als de fructaanindex gunstig was. Dat heb ik zo 3 jaar gedaan, dus op de kale wei en soms een uurtje met de andere op het gras als de omstandigheden goed waren. Nu is het in de winter helaas weer fout gegaan en nu mag ze voorlopig helemaal niet meer op het gras. Eerst goed lopen en de ir onder controle krijgen, dan zien we wel verder.

Dus ik zou de pony in een paddock zetten met voldoende hooi over de dag verspreidt. Je kunt een plek bij de waterbak nat maken, zodat haar hoeven kunnen koelen.

Ik rij in de piste waar zij nu op zit, dus bij ons is dit helaas niet mogelijk. Dus daar heeft die van mij altijd wel wat grassprieten te bijten. Is dat erg? Als ik haar op stal zet (wat ook zo is, overdag moet ze daar gewoon door die hitte), dan komt ze erna nog veel pijnlijker uit die stal... Da's dan ook weer zoiets stoms uiteraard...

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:17

ik heb helaas mijn shetje in moeten laten slapen in januari (heb er nog verdriet van)
hij was ook acuut hoefbevangen, da erbij geweest, pijnstillers en alles gekregen, foto's laten maken, ja hoor hoefbeen gekanteld.
Je merkte niks aan hem, ja hij liep niet echt makkelijk op de stenen, op een zachte ondergrond zag je er niks aan, had ook niet die typische hoefbevangenheid stand, geen overdreven warme voeten.
Zelfs naar van Nassau geweest en ook hij zag het somber in, maar wilde het wel proberen met speciaal beslag, maar ik moest stoppen met de pijnstillers.
Zo gezegd zo gedaan, maar dat beslag moest er wel na 3 maanden weer af en vervangen worden en eventueel de hoeven bijwerken, want ja die groeien gewoon door.
Maar ja probleem : ik moest dus iedere 3 maanden naar Roosendaal heen en weer met een pony die barstte van de pijn en niet in de trailer wilde en bij ons geen 1 hoefsmid in de buurt die hetzelfde kon als van Nassau.
En hij kon gewoon niet zonder pijnstiller, hij barstte van de pijn.
Hij mocht niet met mijn andere pony op het land en ze gilden de boel bij elkaar omdat ze niet samen waren.
Op een dag (na 6 maanden tobben) keek hij me aan en hij wilde gewoon niet meer en toen heb ik de moeilijke beslissing moeten nemen, ik wilde niet meer dat hij pijn had.
Nu heb ik de pijn

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:19

oh, wat erg shettie1978.
Hij heeft in ieder geval geen pijn meer nu :(:)

Mijn pony heeft ook bijna geen warme hoeven en benen en staat verder niet heel vreemd.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:22

mijn pony staat dus ook in de paddock waar ook wat grassprietjes te pakken zijn hoor, maar das niet zoveel en doet ze ook bijna niet.
Ik heb haar wel met een andere pony staan, alleen is ook maar alleen.

Bij die van mij zijn ook foto's gemaakt en gelukkig geen kanteling van het hoefbeen. Was keurig en netjes recht allemaal.
Ook aan mijn pony geen tekenen van bevangen. Ook liep ze anders, maar nu 2,5 maand tobben met 3 verschillende DA's zijn ze er nu toch achter dat het bevangen was. De teen is opengehaald en idd, daar kwamen oude bloedpropjes tevoorschijn, die eerder nog niet opgemerkt waren door onze smid.
Nu heeft ze speciaalbesag sinds woensdag en nu maar hopen op verbetering.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:58

Vinden jullie paarden dit voer lekker?

Afbeelding

Mijne krijgt nu dit: vond hij 1/2 weken te eten, maar nu kijkt hij niet eens meer, en zit ik alleen maar elke dag die voerbak leeg te halen en schoon te maken...
Afbeelding

Bimmetje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:10

die van mij vind de safe&Sound heerlijk.
Allemaal trouwens.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:13

Ja die weinige sprieten kunnen hopelijk toch geen kwaad, en "oud" hooi toch ook niet hé? Het is geen vers hooi, het zal wel al even oud zijn, dit krijgt ze nu een keer of drie, vier per dag. Daar houdt ze zich mee bezig. En telkens een tien minuten onder de koude waterstraal met de voorbenen, dat doe ik ook dagelijks, en uitkrabben. DA komt straks, eens zien wat zij zegt. Zou ik die hoefijzers er af halen of niet?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:40

oud hooi is goed voor een hb-paard. zit weinig in.

Heb 2 proefzakjes (2 x 1,5 kilo) Safe and sound besteld, eerst maar dit proberen, zit ook nog met minstens 15 kilo Kwikbeet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:54

Je kunt het hooi beter even weken. Ik hoor regelmatig dat in oud hooi vooral vitamine verloren gaan. De suikers zitten er nog steeds in. Mijn paarden zijn trouwens dol op safe and sound. Ik voer het nu al zo'n 3 jaar. Ik heb wel een keer 2 zakken vito gevoerd, maar daar werden ze sneller dik van had ik het idee.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:18

Gelukkig goede reacties :) ik hoop dat die van mij het ook lust!
Hij gaat trouwens maar heel weinig krijgen, hoe minder er binnen komt hoe beter

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:24

ik val even binnen. Haalde vanmorgen mijn pony (welsh A 7 jaar) kreupel uit de wei. Althans dat dacht ik.
Gisteren avond nog gereden niets aan de hand.

DA voor de zekerheid laten komen en hoefbevangen. Hij moet nu idd op het zand en heeft pijnstillers gehad. Ik
had zijn benen ook al gekoeld.

Volgens mij ben ik er op tijd bij en ik hoop dat de schade mee valt alleen wat kan ik nog meer voor hem doen en
hoe lang gaat dit duren ?? Heb volgende week 2 wedstrijden gepland staan maar dat kan ik wel vergeten zeker ?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:24

Mijn paard krijgt ook Safe en Sound. Ze vindt het erg lekker, maar ik week het wel met flink water. Ze schrokt zo en krijgt slokdarmverstopping als ze het 'droog' eet.

Hoe minder hoe beter, gaat niet altijd op. Een paard heeft toch buikvulling nodig en viatminen/mineralen. Van Safe en Sound kun je makkelijk wat meer voeren zonder dat het gevaarlijk is.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:20

Maisie, als je paardje werkelijk bevangen is, dan schrijf die wedstrijden maar op je buik.
No way dat die binnen 2 weken weer goed loopt.
Het is heel vervelend, maar helaas echt zo. ;)

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:46

Mijn pony krijgt helemaal geen speciaal voer. Dit, omdat het pas 'sinds kort' is en ik er nauwelijks verstand van heb.

Oh, en het koelen van de voorbenen, moet dat 1x per dag of vaker? En zou verser hooi ook mogen, dat hij dan minder op de wei staat?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:04

Maisie schreef:
ik val even binnen. Haalde vanmorgen mijn pony (welsh A 7 jaar) kreupel uit de wei. Althans dat dacht ik.
Gisteren avond nog gereden niets aan de hand.

DA voor de zekerheid laten komen en hoefbevangen. Hij moet nu idd op het zand en heeft pijnstillers gehad. Ik
had zijn benen ook al gekoeld.

Volgens mij ben ik er op tijd bij en ik hoop dat de schade mee valt alleen wat kan ik nog meer voor hem doen en
hoe lang gaat dit duren ?? Heb volgende week 2 wedstrijden gepland staan maar dat kan ik wel vergeten zeker ?

Hier liep een paard binnen een week weer goed, maar wel met speciaal beslag en ik lees hier dat je hem beter niet kan laten lopen

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:20

shettie1978 schreef:
ik heb helaas mijn shetje in moeten laten slapen in januari (heb er nog verdriet van)
hij was ook acuut hoefbevangen, da erbij geweest, pijnstillers en alles gekregen, foto's laten maken, ja hoor hoefbeen gekanteld.
Je merkte niks aan hem, ja hij liep niet echt makkelijk op de stenen, op een zachte ondergrond zag je er niks aan, had ook niet die typische hoefbevangenheid stand, geen overdreven warme voeten.
Zelfs naar van Nassau geweest en ook hij zag het somber in, maar wilde het wel proberen met speciaal beslag, maar ik moest stoppen met de pijnstillers.
Zo gezegd zo gedaan, maar dat beslag moest er wel na 3 maanden weer af en vervangen worden en eventueel de hoeven bijwerken, want ja die groeien gewoon door.
Maar ja probleem : ik moest dus iedere 3 maanden naar Roosendaal heen en weer met een pony die barstte van de pijn en niet in de trailer wilde en bij ons geen 1 hoefsmid in de buurt die hetzelfde kon als van Nassau.
Hij mocht niet met mijn andere pony op het land en ze gilden de boel bij elkaar omdat ze niet samen waren.
Op een dag (na 6 maanden tobben) keek hij me aan en hij wilde gewoon niet meer en toen heb ik de moeilijke beslissing moeten nemen, ik wilde niet meer dat hij pijn had.
Nu heb ik de pijn

Sterkte, helaas weet ik hoe je je voelt heb namelijk vorig jaar augustus ook mijn shet moeten laten inslapen aan de gevolgen van hoefbevangenheid.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:31

ja ik snap dat ik geduld moet hebben. Hij liep net al wat beter. We hebben de bak afgezet en daar staat ie nu op. Ik zal maandag wel even contact zoeken met de DA over hoe en wat.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:17

Maisie schreef:
ja ik snap dat ik geduld moet hebben. Hij liep net al wat beter. We hebben de bak afgezet en daar staat ie nu op. Ik zal maandag wel even contact zoeken met de DA over hoe en wat.

Veel koelen, desnoods met zijn benen in een emmer als hij dat accepteert..

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:42

Ga dat eens proberen straks hoe lang moet hij daar in blijven staan?

Meer tips zijn altijd welkom. Heb het topic al een beetje doorgelezen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:44

Heb gelezen dat je de benen eigenlijk niet kan onderkoelen, dus zolang hij het lekker vind. :)
Mijn hoefsmid zei een kwartier per voet, maar dan ben je wel een uur bezig :(:)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:55

ja dan gaat afspoelen sneller dan wissel ik af. Miss morgen als ik veel tijd heb.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:17

meiden sorry voor het lange stuk maar wilde even reageren op diverse geplaatste teksten van jullie:

xFioon schreef:
lolclub schreef:
Dat is goed nieuws xFioon,
poeh, dat zal zwaar geweest zijn voor jullie, 7,5 week gips is best lang toch ?

fijn vooruitzicht dat je ook weer wat mag gaan opbouwen

Ja, is zeker lang.
hij laat het allemaal maar over zich heenkomen... is de braaf heid en rust zelve geweest... maar nu was de maat vol voor hem,
hij is nu al 2x door het stroomdraad heen gegaan om bij het gras te kunnen, want op zijn afgezette stukje stond niks meer en het was zeker niet te pakken met graaskorf...
Dus hij mag nu in het gewone land, staat opzich ook niet zoveel meer, en dan haal ik hem er maar eerder uit, want anders staat hij daar ook ongelukkig om zich heen te kijken, zonder ook maar 1 hap eten de hele dag, en gaat hij elke dag door het draad heen...

heb je niet de mogelijkheid om de stroomdraden beter te maken zodat hij erachter blijft ?

door de droogte is het gras nu fructaan aan het opslaan in de stengel en onder de grond om straks met regen een groeispurt te krijgen, best wel gevaarlijk dus om je pony nu in het gras te laten....
je hebt tot op heden zoveel aandacht en geld uitgegeven aan zijn genezing dat het zonde zou zijn als het nu nog mis gaat doordat hij zich een nieuwe aanval vreet .

Leelo schreef:
Ja, met dat korte gras zit ik nou ook. Zet ik mijn paarden schraal of juist niet? Ik denk dan ook maar weer: van dat korte krijgen ze wel véél minder binnen dan als ze op een wei staan waar wél veel gras staat. Dus per saldo maakt dat fructaangehalete niet veel uit lijkt me. Misschien is strookbegrazing het beste? En dan het kort afgegrazen stuk weer afzetten? En dan 's avonds gewoon op de paddock? Of 's nachts op de wei. Dan is het fructaangehalte het laagst toch? ;-)

Hier ben ik ook nog steeds niet achter en kan daar ook geen wetenschappelijk bewezen vergelijking over vinden....
het enige wat ik wel gevonden heb is een wetenschappelijk onderzoek uit Amerika dat gras in het blad maar niet in de bloei of zaadmakend het veiligst is qua fructaangehalte (mits geen andere extreme factoren als droogte en koude).

Die van mij krijgt dus iedere ochtend om 7 uur een randje doorgegroeid lang gras en de weide ligt in de schaduw, dit randje eet ze in een uur op en dan gaat ze van het gras af richting de paddock. Zo voorkom ik dat zij van dat korte verdroogde afgegraasde gras gaat eten wat nu boordevol fructaan ligt te wachten op de regen om weer te kunnen groeien.

Tuc schreef:
Heb heel veel van dit topic gelezen, maar toch maar even een reactie plaatsen.
Ik weet het allemaal niet meer. Mijn welsh a heeft een paar maanden geleden hoefbevangenheid 'gekregen'. Dit hebben we met pijnstillers en ontstekingsremmers behandeld en ze ging weer beter lopen en zelfs draven.

Nu, een week of twee verder, begint ze weer slechter te lopen. Net nu ik dacht dat het wel weer beter (en pijnvrij) zou zijn, gaat het weer slechter :(
Wat moet ik nu doen? Nog minder op de wei?
Nat zand in de stal en minder hooi?
Of moet ik meteen wéér aan de ontstekingsremmer- en pijnstiller spuiten gaan?
Zo, dit wilde ik even vragen ;)

zie mijn stukje hierboven, het gras is nu extreem droog en kan niet groeien, daardoor bevat het enorme hoeveelheden fructaan, juist een schraal stuk land kan al genoeg zijn voor een gevoelige pony als dat jij hebt om een aanval op te wekken.

ps. voordat de mensen nu allemaal hun paarden naar buiten gooien direct na de eerste en de beste regenbui..... het gras heeft 3 tot 5 dagen nodig om al het fructaan op te gebruiken wat is opgeslagen voor de groei en zal zodra het gaat regenen ook nog eens extra fructaan gaan aanmaken !
oppassen dus

shettie1978 schreef:
Nu heb ik de pijn

wat ontzettend naar..... maar wat een dappere beslissing van je,
heel veel sterkte gewenst,

Bimmetje schreef:
die van mij vind de safe&Sound heerlijk.
Allemaal trouwens.

ik heb zelfs alle paarden hier die snel dik worden op dit voer staan.
ze krijgen niet de aanbevolen hoeveelheid want dan wordt ik er straatarm bij (ik heb grote paarden) maar vul het aan met het vitaminesupplement Formula 4 Feet.
Formula 4 Feet is speciaal ontwikkeld voor paarden met Hoefbevangenheid en/of slechte hoefkwaliteit, maar bovendien is het een compleet supplement, dus ook bij paarden die verder gezond zijn ben ik in 1 keer klaar

capopjekop schreef:
Je kunt het hooi beter even weken. Ik hoor regelmatig dat in oud hooi vooral vitamine verloren gaan. De suikers zitten er nog steeds in. Mijn paarden zijn trouwens dol op safe and sound. Ik voer het nu al zo'n 3 jaar. Ik heb wel een keer 2 zakken vito gevoerd, maar daar werden ze sneller dik van had ik het idee.

Capopjekop heeft helemaal gelijk, oud hooi verliest wel zijn vitamines maar niet zijn suiker, het is dus zelfs niet aanbevolen voor HB paarden omdat een paard met HB goede complete voeding nodig heeft.
het suikergehalte in hooi wordt in Nederland eigenlijk zelden getest, wil je aan de veilige kant zitten dan week je je hooi in water voor je het voert.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:45

okee, dankje voor de info!
Dus ze moet helemaal niet meer op de wei of heel af en toe?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 22:51

Tuc schreef:
okee, dankje voor de info!
Dus ze moet helemaal niet meer op de wei of heel af en toe?

het is wel handig als je even opschrijft wat je je pony nu allemaal voert en hoeveel je van alles voert,
hoe lang ze op de wei staat en hoe het gras erbij staat.

heb je (of hebben je ouders) al contact opgenomen met de dierenarts ?

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 23:15

Lolclub:
Die DA is geweest, een paar weken geleden. Deze heeft hoefbevangenheid geconstateerd en mij ontstekingsremmers en pijnstillers gegeven. Dit werkte goed en sloeg vrij snel aan.
Ze begon beter te lopen, maar nu lijkt het of ik weer terug bij af ben.
Ze loopt weer slecht. Haar hoeven voelen niet warm aan en ze eet een drinkt gelukkig goed.
Morgen vul ik een stukje van haar stal met nat zand, spuit ik de voorbenen af en zet haar niet op de weide.
Onze wei is niet heel erg 'vol' van gras, maar toch ook niet geheel kaal.
Verder geef ik haar ong. 3 x per dag een plak hooi (redelijk vers ivm. de andere paarden).
En het krachtvoer wat ze krijgt is te verwaarlozen, nog geen handje per dag.
Nu staat ze zo'n 2 uur op de weide. Soms iets meer.

Denk je dat ik meteen weer die DA spuiten moet opvragen, of me eerst moet bezighouden met het koelen en voeren van mijn pony? En natuurlijk: mag ze nog op de weide?

Dank je wel ;)