meiden sorry voor het lange stuk maar wilde even reageren op diverse geplaatste teksten van jullie:
xFioon schreef:lolclub schreef:Dat is goed nieuws xFioon,
poeh, dat zal zwaar geweest zijn voor jullie, 7,5 week gips is best lang toch ?
fijn vooruitzicht dat je ook weer wat mag gaan opbouwen
Ja, is zeker lang.
hij laat het allemaal maar over zich heenkomen... is de braaf heid en rust zelve geweest... maar nu was de maat vol voor hem,
hij is nu al 2x door het stroomdraad heen gegaan om bij het gras te kunnen, want op zijn afgezette stukje stond niks meer en het was zeker niet te pakken met graaskorf...
Dus hij mag nu in het gewone land, staat opzich ook niet zoveel meer, en dan haal ik hem er maar eerder uit, want anders staat hij daar ook ongelukkig om zich heen te kijken, zonder ook maar 1 hap eten de hele dag, en gaat hij elke dag door het draad heen...
heb je niet de mogelijkheid om de stroomdraden beter te maken zodat hij erachter blijft ?
door de droogte is het gras nu fructaan aan het opslaan in de stengel en onder de grond om straks met regen een groeispurt te krijgen, best wel gevaarlijk dus om je pony nu in het gras te laten....
je hebt tot op heden zoveel aandacht en geld uitgegeven aan zijn genezing dat het zonde zou zijn als het nu nog mis gaat doordat hij zich een nieuwe aanval vreet .
Leelo schreef:Ja, met dat korte gras zit ik nou ook. Zet ik mijn paarden schraal of juist niet? Ik denk dan ook maar weer: van dat korte krijgen ze wel véél minder binnen dan als ze op een wei staan waar wél veel gras staat. Dus per saldo maakt dat fructaangehalete niet veel uit lijkt me. Misschien is strookbegrazing het beste? En dan het kort afgegrazen stuk weer afzetten? En dan 's avonds gewoon op de paddock? Of 's nachts op de wei. Dan is het fructaangehalte het laagst toch?

Hier ben ik ook nog steeds niet achter en kan daar ook geen wetenschappelijk bewezen vergelijking over vinden....
het enige wat ik wel gevonden heb is een wetenschappelijk onderzoek uit Amerika dat gras in het blad maar niet in de bloei of zaadmakend het veiligst is qua fructaangehalte (mits geen andere extreme factoren als droogte en koude).
Die van mij krijgt dus iedere ochtend om 7 uur een randje doorgegroeid lang gras en de weide ligt in de schaduw, dit randje eet ze in een uur op en dan gaat ze van het gras af richting de paddock. Zo voorkom ik dat zij van dat korte verdroogde afgegraasde gras gaat eten wat nu boordevol fructaan ligt te wachten op de regen om weer te kunnen groeien.
Tuc schreef:Heb heel veel van dit topic gelezen, maar toch maar even een reactie plaatsen.
Ik weet het allemaal niet meer. Mijn welsh a heeft een paar maanden geleden hoefbevangenheid 'gekregen'. Dit hebben we met pijnstillers en ontstekingsremmers behandeld en ze ging weer beter lopen en zelfs draven.
Nu, een week of twee verder, begint ze weer slechter te lopen. Net nu ik dacht dat het wel weer beter (en pijnvrij) zou zijn, gaat het weer slechter

Wat moet ik nu doen? Nog minder op de wei?
Nat zand in de stal en minder hooi?
Of moet ik meteen wéér aan de ontstekingsremmer- en pijnstiller spuiten gaan?
Zo, dit wilde ik even vragen

zie mijn stukje hierboven, het gras is nu extreem droog en kan niet groeien, daardoor bevat het enorme hoeveelheden fructaan, juist een schraal stuk land kan al genoeg zijn voor een gevoelige pony als dat jij hebt om een aanval op te wekken.
ps. voordat de mensen nu allemaal hun paarden naar buiten gooien direct na de eerste en de beste regenbui..... het gras heeft 3 tot 5 dagen nodig om al het fructaan op te gebruiken wat is opgeslagen voor de groei en zal zodra het gaat regenen ook nog eens extra fructaan gaan aanmaken !
oppassen dus
shettie1978 schreef:ik heb helaas mijn shetje in moeten laten slapen in januari (heb er nog verdriet van)
hij was ook acuut hoefbevangen, da erbij geweest, pijnstillers en alles gekregen, foto's laten maken, ja hoor hoefbeen gekanteld.
Je merkte niks aan hem, ja hij liep niet echt makkelijk op de stenen, op een zachte ondergrond zag je er niks aan, had ook niet die typische hoefbevangenheid stand, geen overdreven warme voeten.
Zelfs naar van Nassau geweest en ook hij zag het somber in, maar wilde het wel proberen met speciaal beslag, maar ik moest stoppen met de pijnstillers.
Zo gezegd zo gedaan, maar dat beslag moest er wel na 3 maanden weer af en vervangen worden en eventueel de hoeven bijwerken, want ja die groeien gewoon door.
Maar ja probleem : ik moest dus iedere 3 maanden naar Roosendaal heen en weer met een pony die barstte van de pijn en niet in de trailer wilde en bij ons geen 1 hoefsmid in de buurt die hetzelfde kon als van Nassau.
En hij kon gewoon niet zonder pijnstiller, hij barstte van de pijn.
Hij mocht niet met mijn andere pony op het land en ze gilden de boel bij elkaar omdat ze niet samen waren.
Op een dag (na 6 maanden tobben) keek hij me aan en hij wilde gewoon niet meer en toen heb ik de moeilijke beslissing moeten nemen, ik wilde niet meer dat hij pijn had.
Nu heb ik de pijn
wat ontzettend naar..... maar wat een dappere beslissing van je,
heel veel sterkte gewenst,
Bimmetje schreef:die van mij vind de safe&Sound heerlijk.
Allemaal trouwens.
ik heb zelfs alle paarden hier die snel dik worden op dit voer staan.
ze krijgen niet de aanbevolen hoeveelheid want dan wordt ik er straatarm bij (ik heb grote paarden) maar vul het aan met het vitaminesupplement Formula 4 Feet.
Formula 4 Feet is speciaal ontwikkeld voor paarden met Hoefbevangenheid en/of slechte hoefkwaliteit, maar bovendien is het een compleet supplement, dus ook bij paarden die verder gezond zijn ben ik in 1 keer klaar
capopjekop schreef:Je kunt het hooi beter even weken. Ik hoor regelmatig dat in oud hooi vooral vitamine verloren gaan. De suikers zitten er nog steeds in. Mijn paarden zijn trouwens dol op safe and sound. Ik voer het nu al zo'n 3 jaar. Ik heb wel een keer 2 zakken vito gevoerd, maar daar werden ze sneller dik van had ik het idee.
Capopjekop heeft helemaal gelijk, oud hooi verliest wel zijn vitamines maar niet zijn suiker, het is dus zelfs niet aanbevolen voor HB paarden omdat een paard met HB goede complete voeding nodig heeft.
het suikergehalte in hooi wordt in Nederland eigenlijk zelden getest, wil je aan de veilige kant zitten dan week je je hooi in water voor je het voert.