[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:10

Roos is ook inmiddels een half jaar onderweg. En inmiddels staan we op 1/8e zakje buut. We hebben het een weekje zonder gedaan, dat lukte niet. Op 1/4e gaat ze mal doen (ook al loopt ze nog lang niet goed). Dus dan toch maar 1/8e.
Ik heb wel het idee dat ze minder is als ze hengstig is, en het zonnetje van afgelopen weekeind zette haar hormonen weer lekker aan het werk ;) .
Ik vind het zo lastig, ze is echt heel veel verbeterd, maar krijg haar nog niet goed....

Aukelizzy

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:31

Wat Jij zegt Dennis wbt hengstigheid, dat lijkt hier dus ook zeer grote invloed te hebben. Ondanks dat Zhuf een heel bizar en ander beeld geeft dan jullie paarden is ze wel degelijk veel slechter tijdens de hengstigheid. Zhuf is hier 6 weken echt goed geweest maar is nu sinds twee weken toch echt aan het kwakkelen. Was meet hooi gaan voeren en droog hooi wn ondanks dat de suikerwaarde in ons hooi oké is, werd ze toch rap slechter. Nu staat ze sinds paar dagen weer op geweekt hooi en gaat ze stilletjes aan beter. Vreemde bij haar is ook dat als ze te veel bewogen heeft ze duidelijk slechter is. 15 mei wordt ze weer beslagen op de kliniek en gaan we een foto maken van haar voetje om te kijken hoe de zaken er nu voor staan in vergelijking met de foto van 23 januari.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:41

Roos is nog nooit echt overduidelijk hengstig geweest. Met goed schouwen is het wel goed te merken (is netjes 3x in 1x drachtig geworden waarvan haar jongste bijna 8 is), in het werk is ze wat plakkerig voor de hulp (onder het zadel tegen je been hangen, en aan de lange teugel en voor de wagen dat zelfde voor zweep doen) en ze is iets knuffeliger. Maar lang niet zo als die 2 sletten die mijn ex-hengst verkrachten tot hij eindelijk begint te dekken.
Hopelijk over een paar dagen weer over en minder last van haar voetjes.

Ik twijfel er over om Roos haar voetjes even te laten voor wat ze zijn, en de smid van de kliniek het eens te laten doen (bekappen, beslaan, wat hij het beste vind, eerst foto'tje vind ik ook prima). Hij heeft er natuurlijk nog meer ervaring mee dan ik. Ik vind het zo frustrerend dat ik er zo veel pony's boven op geholpen heb en het bij mijn eigen niet voor elkaar krijg. Ik weet best hoe het werkt, maar ben bang dat ik toch wat over het hoofd zie, juist omdat het mijn eigen pony is.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 02:45

Dat laatste is vrij normaal Dennis, als het je eigen dier betreft is dat écht anders, werkt bij mij met de homeopathie ook zo.
Raya heeft echt een vette dip gehad (nou ja, we zitten er eigenlijk nog in maar gelukkig alweer aan't opkrabbelen), ik ben bang toch door het gras wat nog op de track groeit. Hopelijk kan de 'mestboer' het voor me frezen, anders ga ik eind deze week zelf met een handfrees in de weer. Tot die tijd staat het begroeide pad dicht en heeft ze dus nog minder ruimte. Dat is ook direct te merken, ze loopt kennelijk minder uit zichzelf en loopt dus ook direct een stuk slechter nu, vooral bij opstarten. Eenmaal even aan't lopen gaat het wel beter (op schoenen dan). We zijn dus weer volop verplicht aan't wandelen, iets waar ik eigenlijk al een beetje mee geminderd was. En weer 24/7 op schoenen want zonder is 't weer bagger. Ik baal hier ZO van... volgens de bloedtest geen PPID, strak dieet en nog een zwaar hb paard wat ik er niet bovenop krijg maar zo weer onderuit schiet van bijna niks. Zo frustrerend...

Ondertussen zijn we druk op zoek naar een huis met genoeg grond voor een paddock aan huis... ik wil het zo graag voor elkaar hebben dat ze gewoon ergens veilig leeft zonder risico weer hoefbevangen te raken. Een track van zand en geen gras... Daar heb je niet eens veel grond voor nodig, een klein trackje zou ik al ok vinden want Raya is geen paard voor in een grote groep. Maar mijn vriend moet voor z'n werk op 'rijdbare' afstand van de randstad zitten dus waar we zoeken kunnen we wat we willen eigenlijk niet betalen. Speld in een hooiberg dus.
Pensionstallen vallen af want zelfs op de PP-stallen gaan paarden standaard nog een paar uur op gras. En ze zijn te druk voor zowel Raya als mijzelf. Daarnaast betekent dat afscheid nemen van Pippa want 2 in duur pension is financieel niet te doen. Pff... wat een extra dilemma's brengt zo'n paard-met-zorgen met zich mee. Ze noemen het 'easy keepers' maar ik vind er helemaal niks easy aan!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:18

Zeeland of de Zuid-Hollandse eilanden geen optie voor jullie Francis? daar is zat te koop en betaalbaar!

Redelijk berijdbaar vanaf de randstad, uurtje of nog minder.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:23

Ik zit idd op drie kwartier van Rotterdam. Bruinisse misschien iets?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:48

Bekend probleem Francis! Om die reden zijn wij momenteel bezig om vanuit de Randstad te verhuizen naar Overijssel of Drenthe. Daar koop je een boerderij met 3 ha grond voor waar we hier het rijtjeshuis voor verkopen. Maar dan moet het indd wel mogelijk zijn qua werk. Wij zoeken ivm werk ook in een straal van 50 km van Zwartsluis (Zwolle) en daar staat wel het een en ander te koop. Is het geen optie dat je vriend overgeplaatst kan worden? Of werkt hij binnen een klein bedrijf?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:56

Geef mij maar een paard wat je gewoon knap onbeperkt hooi/voordroog en gras kan geven, en waar nodig nog een schep brok.
Veel makkelijker dan pony's waar altijd alles schraal, minder, weinig en op dieet moet.

Gister middag was Roos wel goed in haar hum, best goed lopen, boos dat de rest het land op mocht. Blij toen ze haar 5 minuten kreeg. Vanmorgen weer beetje als gister ochtend. Ze is echt wel fris en blij. Lopen moet gewoon nog veel beter, maar wel staldeur open gooien, luid roepend opstaan als ze 's ochtends nog ligt te slapen.

Ze is vandaag precies 14 jaar bij mij! Dat er nog maar heel veel van dit mag gaan komen!
Afbeelding
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:29

Roosje was vanmiddag hoopvol toen de rest het land op mocht. Maar helaas ;) .

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:40

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:59

Arm paard, die heeft het slecht. En ook arme jij! 1 zorgenkindje is meer dan genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:45

Aukelizzy schreef:
Dat ziet er goed uit Dennis! Roos loopt aardig pittig!

Hier naast de zorgen van Zhuf nu ook behoorlijk zorgen om mijn andere paard.

[MD] Paard plots vast in de hals en atactisch.

Oh jeetje Aukelizzy, wat een zorgen...... :(:) .

Ik kan er geen zinnig woord over zeggen, maar in eerste instantie zou ik denken aan een beet of gestoken door iets.

Hopelijk knapt hij/zij snel verder op.

Sterkte.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:26

Jeetje aukelizzy.. ik zelf denk eerder aan een verschoven wervel of de atlas die een tik heeft gehad

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:28

Gezwollen luchtzak krijgen ze ook als ze lang omlaag staan met hun hoofd

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 06:51

Ik denk zelf indd ook aan iets met een wervel. De DA komt rond 11 uur weer maar ik denk dat ik afscheid moet nemen. De situatie is nog niks veranderd

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:13

@aukelizzy :(:) klo@ten. Duim duim
Maar gevoelsmatig denk ik dat je het een paar dagen geduld moet hebben met ontsekingsremmers en pijnstilling. Als het een onsteking is in een van de halsgewrichten. Maar ik heb alleen je filmpje gezien en niet in het echt.
Heel veel sterkte, zo naar om je paard zo te zien.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:51

Bah, wat een ellende.
Ik zou zelf wel eerst foto's willen voor een beslissing te maken. Als dat foute boel is kan je hopelijk meer vrede hebben met je mogelijke beslissing.
Sterkte en wijsheid gewenst vandaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:50

Veel sterkte Aukelizzy.

Kan het niet iets redelijk "onschuldigs" zijn? Als een ontsteking van een luchtzak of een steen in de luchtzak? Keelontsteking? Ik roep maar wat hoor.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:51

Daphne1988 schreef:
Gezwollen luchtzak krijgen ze ook als ze lang omlaag staan met hun hoofd

Klopt! Heeft mijn merrie ook weleens, maar dan aan beide kanten en kan ze gewoon met haar hoofd omhoog. Doet haar geen pijn in ieder geval.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:47

Aukelizzy, wat een zorgen weer. Ik zou niet weten wat dit zou kunnen zijn. Dat schudden met het hoofd kan ook op hoofdpijn duiden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:50

[***] schreef:
Veel sterkte Aukelizzy.

Kan het niet iets redelijk "onschuldigs" zijn? Als een ontsteking van een luchtzak of een steen in de luchtzak? Keelontsteking? Ik roep maar wat hoor.....

Daar heb ik dus ook aan gedacht. Maar kan ze dan ook zo gestekt gaan staan met haar hals? Kan hem met geen mogelijkheid omhoog krijgen. Ze heeft geen koorts ook. En is atactisch als ze haar hals verder omhoog brengt. Maar dacht dat misschien ook een paniek reactie kan zijn van de pijn

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:53

Hallo iedereen, ik moet mij (helaas) ook in dit topic melden. Paard heeft naast maagzweren nu ook de diagnose 'hoefbevangen'. De bekapper kwam gisteren en belde dat hij op 4 voeten licht bevangen stond. Geen idee van wat, wanneer en hoe erg. De hoefwand is licht losgekomen, hij heeft nooit kreupel gestaan, wel zeer stijve rug en achterhand, liep op de voorhand. Door de behandeling voor maagzweren hebben we zijn voer recent al vervangen naar laag s&z met o.a. olie en hoge dosis magnesium. Het hele verloop kan je hier lezen: [MD] gewichtsafname, wat kan het zijn?

Volgens bekapper zal hij er (vermoedelijk) weinig aan overhouden. Straks ook nog met kliniek bellen waar hij al in behandeling is voor maagzweren.

Gezien het niet door fructaan komt, mag hij dan toch op de weide? Of best toch extra voorzichtig mee zijn en opbouwen? Alsook zijn voer bestaat uit gras-mix (op website D&H staat: "High calorie, molasses-free, pure dried grass chaff. Just Grass is not suitable for laminitics who are on a controlled diet."). Maar in hoeverre is hij hoefbevangen? Mag hij dit dan nog?

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:03

Sterkte vandaag Aukelizzy, hopelijk weet je gauw meer!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:12

Heeft jou bekapper niet gezegd dat bevangen een spoedgeval is? Vandaag overleggen met de kliniek terwijl je gister al iets wist vind ik erg laat.
Loskomen van de wand, ik neem aan dat daar een iets van een verbrede witte lijn mee bedoeld word. Door verkeerde belasting kan dat ook, wat ook geen raar idee is als hij zo veel last gehad heeft van zijn lijf.

Bevangen is bevangen. Mijn merrie is door cushing bevangen geraakt (dus niet door verkeerd voer, gras, fructaan oid), maar na 5 minuten gras merk je al verslechtering.
Ik ken die grasmix die je voer niet, maar zou daar toch ook hele erg voorzichtig mee zijn.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:25

Ik begrijp je opmerking maar de acute hoefbevangenheid is voorbij. Hij is dus bevangen (en blijft dat ook) maar de aanval is van vorige maand of zelfs eerder. Moeilijk te zeggen. Indien bekapper voglende maand was gekomen, had ik toen pas geweten. Hij staat er nu fit bij. Dierenarts was aan het opereren gisteren dus krijg haar niet meteen vast.