Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:55

DubbelDun schreef:
9 jaar is idd te oud om nog iets aan een verkeerde beenstand te doen. De botten zijn nu al vergroeid.

Alleen hoe weet je of de verkeerde beenstand altijd al verkeerd was, of dat ie op dit moment verkeerd is, vanwege slecht bekappen? :P

Volgens mij komt vrij veel door slecht bekappen. Bijvoorbeeld de ene kant langer laten waardoor het paard frans gaat staan etc. Dan mag je het toch wel weer corrigeren of ook niet meer?

DubbelFun

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:58

Als de situatie in het laatste half jaar is ontstaan heb je kans dat het nog goed komt als je het met beleid aanpakt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:17

Ik zou graag jullie mening willen over de hoef van mijn paard. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen.. aankijken of de dierenarts erbij.

Twee maanden geleden, het gaat om de witte. Als leekleek zijnde zag ik toen pas dat z'n hoeven niet zo mooi meer waren.
Afbeelding

Arabesk was langs geweest. Hoeven bleken slecht bekapt te zijn. Arabesk heeft er wat aan gedaan en zei dat er allemaal oude compacte zool zat wat los zou laten.

Iets van twee weken later zag de hoef er zo uit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Als je goed kijkt zie je dat het meerdere lagen lijken te zijn, ook zat er een soort van dubbele straal op.
Bij veel hoeven was de dubbele zool er makkelijk uit te halen, maar deze zat niet echt los van de goede zool. Kwam echt in laagjes en stukjes los.

Hier een mooi voorbeeld van een andere hoef van hem.
Afbeelding

Ik heb de teen kort gehouden en de hoefwand steeds gelijk aan de (steeds dunner wordende) zool gehouden omdat hij onwijze flares had. Dat had ik waarschijnlijk beter niet kunnen doen.
Want drie weken geleden liep hij stokkreupel op die hoef op het harde. Op zand liep hij toen nog goed maar ook daar begon hij kreupel te worden. En op het steen kon hij amper meer lopen.
Vermoeden was een hoefzweer. Maar dat bleek het niet te zijn.

Ik liet een natuurlijk bekapper langs komen (nu twee weken geleden zoiets). Daarvoor trouwens zelf nog veel straal eraf gehaald omdat ik veel te veel lelijke straal had laten zitten.

Zij heeft toen de steunsels nog veel meer weggehaald, de kwartieren wat bijgevijld, en zei verder niks geks aan de hoef te zien. Ze adviseerde het nog even aan te kijken en een dierenarts te laten komen als ik heel erg twijfelde.

1.5e week geleden kwam er een traditionele hoefsmid langs op stal. Die was er heel erg zeker van dat zijn hoef heel kort was, de zool heel dun (geeft mee) en dat daar de kreupelheid uit kwam. Hij adviseerde het een week aan te kijken, dan zou paard beter moeten zijn gaan lopen.

Nu is het 1.5 week later, en paard loopt niet meer kreupel, echter op het harde loopt hij soms een pas onregelmatig. Als de ondergrond niet recht is vooral.
De hoefsmid zei dat het snel over moet zijn omdat het anders waarschijnlijk ergens anders uit komt. Nu twijfel ik dus.. en ik twijfelde uberhaupt aan het hoef is te kort verhaal.

Zelf vind ik de zool nog altijd een beetje van ander materiaal lijken dan de andere zolen. Zijn hoef ziet er nu zo uit. De hielen groeien heel langzaam.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoor heel graag wat jullie van mijn verhaal vinden...

Het is overigens een groot paard. De hoeven zouden veel te kort zijn voor zo een grote volgens de hoefsmid.

En de mok heeft hij pas een paar dagen.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 09-06-17 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:21

Ik vind de hoef opgeknapt.
Het lijkt wel alsof hij zowieso aan de achterkant een hoefzweer gehad heeft(laatste foto) plus mok/zonnenbrand

Eventueel dierenarts om peesblesures etc uit te sluiten is niet verkeerd.
Maar ik denk dat het paard gewoon wat tijd nodig us voor de omstelling

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:24

Oja, dat ben ik vergeten erbij te zetten. De wond bij de kroonrand is gewoon een wond vanwege gek doen.

Bedankt voor je reactie!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:25

Ahh, maar ook die kan dieper zijn dan je denkt....
Of door het gek doen verkeerde beweging gemaakt ofzo

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:30

Was helaas pas later, toen hij al kreupel was -O- hij had een deel eraf geschaafd met aan de onderkant een oppervlakkige snee. Had nog gekeken of het dieper was of door ging in de hoef maar leek niet zo te zijn. Wellicht heeft het hem wel kreupeler gemaakt. Bedankt voor het meedenken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:40

@geryon: denk jezelf eens in dat je jaren op tankzolen hebt gelopen en ineens moet je op balletschoentjes rondlopen....
Je paard zijn voet binnenin is niet gewend aan die druk en nu doet hem dat dus zeer. Daar is tijd voor nodig om de nieuwe zool te laten uitharden Je kunt hem wat ontzien door bijv. even schoenen met harde zolen aan te doen en daar dan zacht/vilten inlages in te leggen.
Denk niet dat zand minder zeer doet, want dat duwt hij door het lopen juist in de zool. Steentjes zijn nu helemaal een crime.
Hou vooral de punt van de straal goed kort, de straal zelf mag ook niet onder de hoef uitkomen. Als hij wat minder gevoelig gaat lopen mag de voorvoet rondom voorzichtig wat korter zodat hopelijk de ondergeschoven hielen wat rechter komen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 16:01

Klinkt zo heel logisch! De voeten zijn alleen 'maar' een paar maanden zo slecht geweest. Echt heel rap heel slecht geworden. En nu zijn ze weer in korte tijd erg veranderd, dat maakt het misschien wel even erg als na jaren nu veranderen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 16:11

Geen idee. Dat kan per paard ook erg verschillen. Verandering van voer, leefomgeving, bodem, beweging zijn allemaal dingen die invloed hebben.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:12

Geryon, mijn pony heeft qua zool hetzelfde gedaan als jouw paard.
Enkel is mijn pony een jaar geleden hoefbevangen geweest en klopten de verhoudingen allemaal niet helemaal meer door de kanteling van het hoefbeen. Nu heeft hij dus in ik denk 4 weken tijd een compleet nieuwe zool gekregen aan alle 4 de voeten.
Ik heb enkel met de hoevenkrabber losse stukjes weggekrapt en gezorgd dat er geen prut bleef zitten tussen alle kuilen en ik heb een heel klein beetje de hoefwand bijgevijld, maar eigenlijk vooral rond gehouden. Mijn pony heeft niet gevoelig gelopen, tot 3 dagen terug. Toen was hij wat gevoelig op de hoeven en vond hij het niet leuk als ik rondom de straal uitkrabde. Gister viel het me op dat de straal wel een tweede laag van bijna 1 cm leek te hebben. Dus toen heb ik dat behoedzaam met mijn handen eraf gescheurd. Ik kan je vertellen dat mijn pony bijna stond te zuchten van de opluchting :)

Dus misschien is de hele vervanging van de zool wel gewoon te snel gegaan? Plus dat hij direct op de zool moest lopen en niet op de hoefwand kon steunen? (Ik weet dat je normaal de hoefwand ongeveer gelijk maakt aan de zool, maar heb het bij mijn pony nu dus bewust niet gedaan.) Dan zou je paard nu gewoon moeten wennen aan de nieuwe dunnere zool? Met dat nu de straal mogelijk teveel uitsteekt en daardoor gevoelig wordt? (Ik kan zo wel ff kleuren op je foto's waar het bij mijn pony losliet, want volgens mij zie ik diezelfde rand in de straal bij jouw paard.)
Edit: Nog even goed naar je foto's gekeken, maar op de laatste foto's is de straal al bijgewerkt. Dat kan het dan nu niet meer zijn.
Laatst bijgewerkt door Femek2902 op 09-06-17 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:15

Waarom vraag je de natuurlijk bekapper niet om advies. Zij kan je vast antwoord geven.
Je heen en weer laten sleuren tussen 2 stromingen is niet prettig voor jezelf.
Daarbij vind ik de hoeven prachtig opgeknapt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:56

pffff…leuk 'projectje' , mijn nieuwe paard (6-jarige Tinker). Geen idee hoe ze haar in Ierland hebben bekapt, maar voeten geven is een drama. Een week nadat ik haar had heb ik uiteindelijk wel voor elkaar gekregen om haar benen en sokken te wassen, vond ze eerst ook helemaal niks, wegdraaien, met voorbenen slaan, door ons heen proberen te lopen. Ik kwam erachter dat ze aanrakingen aan haar achterbenen beter kon verdragen dan aan haar voorbenen en ze bleek gevoelig te zijn voor beloning met een snoepje (niks voor mij maar als het werkt ok dan maar) en toen ging het best snel en kon ik alle benen wassen. Helaas lukt dat nu niet meer, zelfs haar benen vastpakken met de intentie om ze op te tillen veroorzaakt dus weer wegdraaien, met voorbenen slaan etc. Uiteindelijk wel kunnen eindigen met benen aaien en hoef kunnen aaien zonder weglopen. Vandaag wordt mijn andere merrie weer bekapt, ik zet de ander er dus maar bij, kan ze in ieder geval meemaken wat er zoal gebeurt. (hopelijk krijgt ze inspiratie haha). Ik heb maar een oproep bij Diensten gezet of iemand in de buurt kan helpen, ik ben niet vaardig en snel genoeg vermoed ik.
Wel even wennen zulk drama, bij mijn andere merrie en 2 voorgaande paarden had ik ze gewoon los staan, kruiwagentje met hooi ervoor, alles lekker relaxt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:16

De eerste keren dat mijn merrie bekapt moest worden is er een roesje in gegaan. Daar kon je met 3 man nog niets aan beginnen...
Nu doe ik haar elektrisch en het interesseert haar niets. Kwestie van heel veel geduld* en doorzetten met beleid :)
*in mijn geval een jaar of 4 :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:17

Wat voor elektrisch gereedschap gebruik jij DubbelDun?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:20

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:32

oh jee, hoop niet dat het hier zo lang duurt ;)
Wat gebruikte je dan voor dat roesje?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:36

Nou op het moment dat ik dus echt een probleem had omdat de regulieren smids het niet voor elkaar krijgen moest toevallig haar tanden gedaan worden. En omdat dat ook niet zonder slag of stoot ging kreeg ze een roesje. Dus ze was behoorlijk groggy en liet ongeveer alles toe. Toen heb ik samen met de TA (die in haar vrije tijd ook smid was op kleine schaal) haar hoeven gedaan.
Na 3x kwam ze er achter dat het beduidend lekkerder liep en liet ze ook zonder verdoving steeds meer toe. Ik heb haar sinds die tijd wel met schoenen gereden en ze is van maat 3 naar maat 1,5 gegaan (easy boots). En de scheuren -die tot aan de kroonrand liepen- zijn weg en nooit meer terug gekomen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:54

ohhh handig zeg.
gaat op zoek naar voorhamer……..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:11

In de tijd tussen de verdoving en 'normaal' heeft ze idd een net hooi gekregen om zich bezig te houden.
Ze vind het nog steeds niet leuk als de hoeven geklemd worden tussen de benen van de smid sowieso hoog opgetild is een no-go. Maar als ik de hoef laat steunen alsof ze op rust staat of ik leg hem op mijn knie gaat het prima. En als ze onrustig/ongeduldig wordt met één voet ga ik verder aan de andere of doe gewoon even niets... kan mijn rug ook weer even bijkomen :D .

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:25

dussssss…dat ging niet goed helaas, totaal niks aan kunnen doen en paard probeerde bekapper ook met achterbeen te raken :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:51

@kinke: wat heb je geprobeerd dan ??

Ik heb net Missy haar hoeven 'even' gedaan. De arm druif kan maar moeilijk op rechtsachter blijven staan. Dus ik heb er maar vanaf gezien om de linkervoet op mijn knie te leggen 8-)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:59

Ik hoopte nog een klein beetje dat vreemde ogen zouden dwingen, maar helaas. Wat hebben we geprobeerd….de rust bewaren, vriendelijk doch duidelijk zijn, als ze te onrustig werd even stappen, de hemel in prijzen zodra de voet even omhoog ging. Maakt niet uit wat je doet, ze blijft haar tanktinker ding doen, blijven rondlopen, je proberen omver te lopen, ze wordt boos, gaat dan met haar voorbeen uithalen en ze ging nu dus ook gericht met haar achterbeen naar voren meppen. Heel apart gedrag voor een paardje wat verder echt superlief en relaxt is. Ik baal er flink van :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:03

Dat is idd flink balen. Dan maar veel over de harde weg draven en hopen dat ze netjes recht afslijten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:04

nee, dat wordt hem niet, vreselijke flares en rechtsachter al een scheurtje