[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:16

Nou de smid is vanochtend geweest. Beslaan ging super. Ze stond keurig stil, geen wanklank. Een groot verschil met zondag, toen ze inderdaad niet op drie benen kon staan. De smid zei dat ik er waarschijnlijk erg op tijd bij was en dat het hem zeker niet tegen viel hoe ze erbij stond. Ze heeft nu inderdaad wat Trisca zei voor ijzers met siliconen. Ze liep daarna direct lekker weg.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:37

dat is goed nieuws Leelo ;) ,

nu maar hopen dat door de verlichting van de pijn de ontsteking en pulsatie ook maar snel mag verminderen.

heb je nog gesproken met hem over over (volgende keer) beslaan adhv te nemen rontgenfoto's ?

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:01

lolclub> ja, hij zei dat we nu even moeten aankijken hoe het gaat. Mocht ze niet op oude niveau lopen de volgende keer, dan waren foto's wel handig om inderdaad een eventuele kanteling te zien.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:14

Ook ik meld me weer bij het clubje...
Mijn twenter is lange tijd erg bevangen geweest waardoor er zich vooraan in beide benen een peesblessure ontwikkeld heeft. Ondertussen is de bevangenheid weggegaan en is hij herstellende van de blessure...voor het ganse verhaal wil ik gerust pb-tje of zo sturen, maar echt dan wordt t n boek...

Maandag is DA opnieuw langsgeweest en blijkt dat pony opnieuw licht bevangen is ;(
pulsatie in de hoefjes, hij was ook links echt gevoelig toen ze met de tang ging voelen, ik moest dan met hem stappen en kort draaien. Op sommige passen ging hij onregelmatig lopen en links kort draaien kon hij niet.

Ik geef hem de Havens cool mix. Daar mag ik nu nog slechts een half schepje /dag van geven.
hij krijgt ook nog 1x / dag hooi.
En dan MSM voor de pezen en biotine voor zijn hoeven.
En hij gaat wel nog naar buiten : dit op een vrij kale weide en van 8 - 15h.
Dagelijks koel ik zijn pezen + voetjes.

Als het erger wordt : moet hij volledige dagen naar binnen, geen korrel meer.
Is er nog iets wat ik kan doen? Nog iemand tips?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:30

wat naar zeg!

ben je overdag thuis? Wat ik begrepen heb is het fructose gehalte om 15.00 het hoogste. Ik zet het paard dus ook van 8-12 en van 16-20 uur buiten. Probeer het nu te verlengen zodat ik mijn handen vrij heb overdag, maar als jou paard er erg veel last van heeft...

Verder zag ik dat Havens cool best nog best veel Koolhydraten bevat. Heb je wel eens gekeken naar Pavo Natures best? http://www.pavo.nl/mueslis/pavo-natures-best.html werd mij aangeraden voor het paard.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:36

Havens Cool mix werd mij aangeraden als beste voer voor paarden die veel risico hebben op bevangenheid...
Ik heb eerst de nature's best gegeven, maar weet niet meer waarom ik hier nou weer vanaf gestapt ben :o

hij staat buiten van 8 - 15h en gaat er dan af.
Mijn DA vond dat zo ook goed, en ze zei zelf verkorten kunnen we nog altijd...hij is nog maar 2 en heeft afgelopen winter door ziekte 24/7 in zn box moeten staan, dus wil t hem echt gunnen van naar buiten te gaan...
Ik ben zelf voltijds aant werk en kan nooit voor 19h op stal zijn. Hij gaat naar buiten met n ponytje en de eigenaars van die pony halen hem voor me binnen.

barbar

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:15

ik gaf ook altijd havens coolmix, echter toen ik het ging vragen vertelden ze dat er in de nature best van pavo het minste suiker zit, dus ben ik toen overgestapt.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:58

Trisca, je maakt volgens mij een denkfout, fructaan is niet het hoogst om 15 uur en loopt dan weer af, als de zon vol op je gras staat zal het NSC gehalte alleen nog maar verder oplopen tot zonsondergang

ik heb even voor je aangedikt in wat voor periode we nu zitten en hoe bij de meeste mensen het gras er nu bij ligt:

Safest time to graze:

early morning; after a night when the minimum temperature was above 40°F (5°C);
on grass that is in a vegetative stage of growth (leaves, not heads) and the grass is under no stress from lack of water or nutrients.
Under overcast or shaded conditions, sugar buildup should be slower.
A long stretch of cloudy weather will further decrease NSC levels.

Most dangerous time to graze:

late afternoon or early evening on a sunny day;
grass that is heading or flowering;
anytime throughout the day if the night before had temperatures below 40°F (5°C);
grass that is stressed for lack of water or nutrients;
stubble left from mowing or overgrazing,
especially in late fall (or winter in areas where grass stays green).

mocht iemand moeite hebben met bepaalde Engelse woorden, voel je vrij om te vragen en ik vertaal het voor je

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:06

Vuyatela schreef:
Als het erger wordt : moet hij volledige dagen naar binnen, geen korrel meer.
Is er nog iets wat ik kan doen? Nog iemand tips?

ah wat sneu voor je beestje, en dan nog zo jong....

zoals ik hierboven al aangaf zit het gras momenteel bastensvol fructaan, (droogte met veel zon, kort afgevreten of juist bloeiend gras enz)

ikzelf zou persoonlijk de pony totdat het weer veranderd toch korter op het gras zetten en van het krachtvoer afhalen.
blijkbaar krijgt hij momenteel toch te veel fructaan en suiker/zetmeel binnen om buiten de gevarenzone te blijven.

ik hoop voor je dat hij snel weer opknapt :(:)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:24

Pfff bij ons is het hier weer een ramp. Mijn merrie (haflinger X welsh) is alweer zo kreupel. En dan nog het feit dat die hoeven niet extreem warm zijn en ook geen pulsatie. Maar haar rechtervoorbeen, zo wipt er snel even op op momenten. Andere momenten stapt ze "gewoon" door. Morgen maar DA laten langskomen voor alweer wat pijnstillers. Elk jaar hebben we zowat het zelfde voor, ofwel is het kantje boordje, of wel ja, dit... Ik heb ze van mijn ruin gescheiden, dun draadje ertussen dat ze mooi bij elkaar kunnen zijn, maar toch ook weer niet. Want hij is zo wild met haar, al altijd.. Hij bespringt haar en dergelijke, maar zij wil wel nooit zonder hem. Nu zit zij op de piste, waar enkele sprietjes staan en ze gewoon hooi krijgt. Ze loopt daar nu alweer drie dagen op. En helaas wou men vader niet luisteren toen ik zei dat ze niet op de hele weide mocht (tijdje terug). Ze heeft zich daar dus goed volgegeten, en hier is het resultaat. Zelf in de winter bleef ze kreupel lopen op het voorbeen, dat zal dus waarschijnlijk nooit meer weggaan. Maar nu ben ik toch wel even weer ten einde raad. Ze krijgt nooit voer of dergelijke (buiten in de winter wat pulp en zemelen). Heb ik hier degelijk voor gezorgd? Iemand nog tips?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:00

Bedankt lolclub. Dan zou het dus fout zijn om het paard op een klein kaal stukje te zetten, omdat door de stress van overbegrazing het fructaangehalte stijgt?
Dat om 3 uur het fructaangehalte het hoogste is heb ik trouwens letterlijk van die zelfde DA. Hij moet even op bijscholing als ik het zo hoor :o
Kan het paard dus beter om 8/9 uur buiten zetten en om 4 uur weer binnen? En dan bij de rest in het land? Vond daar wat veel op staan voor haar, dus ze staat in een dieetland met de shet :(:)

Celia; Heb je haar al een keer op foto gezet? Als het al langer zo kwakkeld kan het natuurlijk ook iets anders zijn wat hierdoor onstaan is, kijk maar naar die peesblessure van het paard van Vuyatela

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:03

lolclub schreef:
Dat is goed nieuws xFioon,
poeh, dat zal zwaar geweest zijn voor jullie, 7,5 week gips is best lang toch ?

fijn vooruitzicht dat je ook weer wat mag gaan opbouwen

Ja, is zeker lang.
hij laat het allemaal maar over zich heenkomen... is de braaf heid en rust zelve geweest... maar nu was de maat vol voor hem,
hij is nu al 2x door het stroomdraad heen gegaan om bij het gras te kunnen, want op zijn afgezette stukje stond niks meer en het was zeker niet te pakken met graaskorf...
Dus hij mag nu in het gewone land, staat opzich ook niet zoveel meer, en dan haal ik hem er maar eerder uit, want anders staat hij daar ook ongelukkig om zich heen te kijken, zonder ook maar 1 hap eten de hele dag, en gaat hij elke dag door het draad heen...

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:05

Leelo schreef:
lolclub> Ze heeft een rits aan medicijnen van hem gekregen: metacam, ascal en tranquigel. Verder advies afspuiten 2 x daags 10 minuten, in het zand zetten en hoefsmid laten komen en over 10 dagen controle. Mits tussentijds goed gaat. Maar wat is goed he...

Ik spuit drie keer per dag af nu, en maak het zand in de paddock (formaat kleine stal) steeds nat. En heb nu ook podo complex gekregen + probiotica van een natuurgeneeskundige. Dat krijgt ze dus ook. Morgen komt de hoefsmid. Ze staat nu nog op ijzers, maar het is denk ik het beste voor nu om die eraf te halen en even zonder ijzers te laten staan? Dat wandelen wil ze zelf. Ze gaat heel hard briesen als ik haar even uitlaat. Ze loopt dan ook niet slecht in de bak. Ik dacht dat het misschien wel goed was voor lijf en leden en de doorbloeding in de hoeven juist om even vijf min te stappen.

Laat jij vaak foto's maken dan lolclub?

Waarom moet de hoefsmid komen? om de ijzers eraf te halen of om te bekappen?
Bekappen wordt sterk afgeraden namelijk voor zover ik hoor bij een hoefbevangen paard...

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:06

trisca schreef:
Is het niet beter om haar op zooltjes te zetten met siliconen zodat de druk niet op haar hoefwand komt? Dan geef je haar eigenlijk constand de steun die ze krijgt in het zand. :)

Als ik zie wat jullie allemaal aan medicijnen kregen, ik kreeg een door Bute :oo

ik kreeg ook alleen bute.
moest 2 zakjes per dag maar ik gaf maar 1/2 in overleg met DA omdat het hier als gevaarlijk medicijn werd aangegeven... :o

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:08

Ja, met dat korte gras zit ik nou ook. Zet ik mijn paarden schraal of juist niet? Ik denk dan ook maar weer: van dat korte krijgen ze wel véél minder binnen dan als ze op een wei staan waar wél veel gras staat. Dus per saldo maakt dat fructaangehalete niet veel uit lijkt me. Misschien is strookbegrazing het beste? En dan het kort afgegrazen stuk weer afzetten? En dan 's avonds gewoon op de paddock? Of 's nachts op de wei. Dan is het fructaangehalte het laagst toch? ;-)
Laatst bijgewerkt door Leelo op 01-07-10 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:10

xfioon> ze moest al nodig naar de smid toen dit gebeurde. Dus bekappen was wel degelijk nodig; het leek me niet wenselijk om haar met te lange hoeven te laten staan met alle risico's van dien. Ze had er overigens totaal geen last van tijdens het bekappen, ze stond er relaxed en alert bij.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:11

Mijn pony moest ik vanuit de kliniek de eerste 3 dagen wel 4 (!!) zakjes bute per dag geven, en daarna 2 zakjes per dag. In totaal 50 zakjes! (voor een pony van 1.36m)
Ik vertrouwde op de kliniek, maar mijn pony is er ontzettend ziek door geworden :\
Zijn er overigens nog steeds niet zeker van óf hij wel hoefbevangen is/geweest, iedereen spreekt elkaar tegen, heel frustrerend :\

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:54

Leelo schreef:
Ja, met dat korte gras zit ik nou ook. Zet ik mijn paarden schraal of juist niet? Ik denk dan ook maar weer: van dat korte krijgen ze wel véél minder binnen dan als ze op een wei staan waar wél veel gras staat. Dus per saldo maakt dat fructaangehalete niet veel uit lijkt me. Misschien is strookbegrazing het beste? En dan het kort afgegrazen stuk weer afzetten? En dan 's avonds gewoon op de paddock? Of 's nachts op de wei. Dan is het fructaangehalte het laagst toch? ;-)

Ja bij ons zijn het nu ook enkel nog sprieten gras. En daar waggelt ze wat doorheen... Alweer dat bevangene zowat. Ik wil die domme ijzers er af (al zolang) maar zonder loopt ze precies telkens op eieren (al sinds ik haar gekocht heb). Ze loopt altijd sterk op haar straal, en nu zit ik erg in twijfel of ik ze er werkelijk af zou laten halen of niet... Morgen DA om raad vragen. En die van mij staat de hele dag op stal (dankzij die leuke horzels waar ze knetter van worden), dus ze gaan rond 18u buiten tot ongeveer 10uur. Als ze van stal komt heb ik een paard die bijna niet meer voortgeraakt, na een beetje rondstappen is dit wel al wat beter. Doe ik daar dan slecht mee?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 00:17

denk dat ik morgen maar Safe and Sound van Dodsen en Horrel oid ga bestellen, dat kwikbeet daarvan wat hij nu heeft eet hij echt niet meer... hij kijkt niet eens...

De ervaringen met dit voer waren hier goed toch?

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 00:49

Heb heel veel van dit topic gelezen, maar toch maar even een reactie plaatsen.
Ik weet het allemaal niet meer. Mijn welsh a heeft een paar maanden geleden hoefbevangenheid 'gekregen'. Dit hebben we met pijnstillers en ontstekingsremmers behandeld en ze ging weer beter lopen en zelfs draven.

Nu, een week of twee verder, begint ze weer slechter te lopen. Net nu ik dacht dat het wel weer beter (en pijnvrij) zou zijn, gaat het weer slechter :(
Wat moet ik nu doen? Nog minder op de wei?
Nat zand in de stal en minder hooi?
Of moet ik meteen wéér aan de ontstekingsremmer- en pijnstiller spuiten gaan?
Zo, dit wilde ik even vragen ;)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:54

Die van mij staat helemaal niet meer in de wei.
Alleen in de paddock, krijgt 4x per dag een beetje hooi en 1x per dag een klein handje Safe&Sound met 2 shepjes zeewier.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:01

Ik zou ze voorlopig helemaal van de wei af halen. Grietje werd in 2007 bevangen. Ze heeft toen maanden op een kale wei zonder gras gestaan (meer dan een half jaar, inmiddels was ze wel weer aan het werk). Pas in het najaar mocht ze af en toe op het gras als de fructaanindex gunstig was. Dat heb ik zo 3 jaar gedaan, dus op de kale wei en soms een uurtje met de andere op het gras als de omstandigheden goed waren. Nu is het in de winter helaas weer fout gegaan en nu mag ze voorlopig helemaal niet meer op het gras. Eerst goed lopen en de ir onder controle krijgen, dan zien we wel verder.

Dus ik zou de pony in een paddock zetten met voldoende hooi over de dag verspreidt. Je kunt een plek bij de waterbak nat maken, zodat haar hoeven kunnen koelen.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:12

Oké, bedankt voor de tips! Ik zal haar van de wei halen, maar de andere paarden, waar ze bij staat, moeten wel eventjes op de wei. Hierdoor gaat ze alleen maar hinniken en probeert ze onder de draad te 'kruipen'.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:16

Heb je niet toevallig een andere pony die te dik is? Ikzelf heb een stuk weide als 'paddock' in gebruik. Er groeide al weinig gras en het gras dat er stond heb ik eerst door de andere laten wegeten. Daarna kwam Grietje erop. Het is dus gewoon een wei in een wei. Ze kon dan gewoon over de draad met de andere in contact komen en ze zag ze lopen. Nu staan ze alle drie in de kale wei op dieet.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:20

Okee, eigenlijk hebben we geen dikke pony 'over' ;D,maar desnoods doe ik de pony op stal. Dan zal ze ook wel gaan hinniken, maar toch beter dan gras.
Verder hebben we hier in de buurt heel veel kinderen, die de paarden ook voeren, waar wij vaak niets van weten.
Worteltjes, brood, appels etc. echt heel vervelend.