[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 01:40

Heb vroeger inderdaad ook altijd biergist als kuurtjes gevoerd maar nooit erg veel van gemerkt. De YeaSacc is echt ontwikkeld voor koeien en paarden, vandaar dat ik die nu maar es wilde geven. De hoeveelheid mais (in die ik deelde zit geen dextrose dacht ik maar moet ik Astrid nog es vragen) die je geeft is natuurlijk wel relatief. Maar biergist kan zeker geen kwaad en zal ook vast wel wat doen. Ben benieuwd of je verschil gaat merken, laat je 't ons weten?

Toen Raya deze keer hoefbevangen werd en ik het in Februari al niet meer zag zitten zei m'n smid direct al 'drie maanden'.... Dat is wat het minimaal duurt. Hij gaat gelijk krijgen deze keer.
De keer in de zomer had ik haar binnen een week weer nagenoeg rad, maar nu niet. Komt natuurlijk ook omdat je schade op schade krijgt. Als je paard binnen een jaar weer hoefbevangen wordt heb je gewoon te maken met restschade van de vorige keer en is de totale schade de keer er op dus veel groter.

Zou het kunnen dat Zhuf een hoefzweer heeft Aukelizzy? Dat zou de warmte en het 'andere' beeld verklaren. Ruwvoer ophogen kan an sich geen kwaad mits het laag genoeg in suiker is, mijne kan nagenoeg onbeperkt hooi eten en dat heeft geen invloed. Weet niet in wat voor situatie ze buiten staat maar als ze langs een paddock kan 'kantjes maaien', houd er dan rekening mee dat die kantjes sinds kort weer flink aan't groeien zijn en komende dagen gaat dat nog een keer zo hard ook! En als ze op een track van 1000 meter staan is 2000 meter kantjes toch best heel veel.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:12

Kantjes maaien kan ze gelukkig niet! We hebben het zo afgerasterd dat ze geen gras kan pakken haha. Ik hoop eerlijk gezegd ook op een zweer. Ze is wel twee welen terug naar de smid geweest en toen was alles oké, maar dat zegt natuurlijk niks. Ff in de gaten houden. Ze kwam gister zo binnen https://youtu.be/WnZEhvJ-umc

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:20

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:44

Oh thanks voor de info... mijne kan wel miepen met eten dus da's wel goed om te weten... Ik heb nu eerst nog 25 zakjes van Abler, de probiotica dus, die krijgt ze dan eerst, maar dan ga ik es kijken voor wat daarna.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:49

Oh yea sacc (en dan die van live yeast) stond juist op mn lijstje :+
Verschil live yeast en biergist zijn levende en dode gistsoorten.
Eigenlijk had ik beide op mn lijstje, waarvan de biergist van Makana Duitsland.

Uiteindelijk heb ik die van Phytonics gekocht, maar nog niet gebruikt. Die gekozen omdat ik tot dusver alle gebruikte producten van Phytonics het beste en sterkste vind werken.

Maar dan de samenstelling:
Maltodextrine, maïszetmeel, Fructo Oligo Sacchariden (FOS) en bacterieculturen: Bifidobacterium lactis, Bifidobacterium longum, Enterococcus faecium, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus paracasei, Lactobacillus plantarum en Lactococcus lactis. 1 gram Probiotics bevat bij productie 0,85 miljard CFU.

Maltodextrine is een bindmiddel, licht verteerbaar, geen zoete smaak, wordt gewonnen uit mais, zorgt dat eiwitten sneller bij spieren komen en is kan worden gebruikt als vervanger van suiker (bevat wel minder kcal dan suiker). Het bevat echter een grote hoeveelheid snelle suikers wat negatief is voor de bloedsuikerspiegel -O-

Nou ja, zetmeel zet zich in de maag ook om naar glucose/suiker. Niet echtig gunstig voor ir/hber. Hoe kan t dan dat zoveel paarden er toch op gaan?

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:47

als probiotica kan ook Biogarde bv worden gebruikt, suikers is wel 4.5gram per 100 gram bij die van AH, bij een veulen met diarree geven wij 2x per dag een spuit met Biogarde in de mond. de grote van een wormenspuit is die spuit, werkt erg goed. maar door suikers erin misschien niet geschikt? Ik kreeg van Van den Hoek toen een pot van Phytonics voorgeschreven bij een hoefbevangen pony.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:55

Mijn paard is nog onder behandeling bij Den Hoek, morgen spreek ik Eric Laarakker weer, zal het dan eens vragen gezien hij de hele geschiedenis van mn paard kent.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:06

ben benieuwd wat hij ervan zegt, misschien is het inmiddels anders, is jaren geleden van mijn pony, misschien geen phytonics meer nu.
Mijn dierenarts voor mn hond zei toen ook dat Biogarde goed is bij diarree en dergelijke bij een hond.

mijn merrie is ook bevangen vanaf eind januari is ook nog niet helemaal hersteld, zij heeft Cushing, ik moest de Prascend opvoeren ook. omdat het cortisol naar beneden brengt. lees juist hier dat mensen minder gaan geven. Mijn merrie heeft geen bijverschijnselen van de Prascend gelukkig, dus het kan bij haar ook het meer geven. Geeft bij haar ook zo'n wisselend beeld, ene keer denk ik yes ... gaat echt stukken beter, andere keer, hmmm...minder weer, erg lastig
als ik haar zolen eraf haal is ze na een dag rondlopen zonder wel minder. dus blijf maar knippen en plakken :) Zij loopt op het zand minder dan op het pad van zand met mest etc erop naar de bak, is denk nog zachter dan het zand in de bak.
(heb haar op yogamatten 3x 0.5cm)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 07:36

Ik ben ook juist meer Prascend gaan geven toen Bennie bevangen raakte. Twee weken geleden is hij weer getest en de waardes waren goed. En in oktober, toen hij op minder prascend stond, waren zijn waardes ook goed. Dus of hij nu een piek heeft gehad in de tussentijd of dat het een samenloop van omstandigheden is geweest, ik weet de oorzaak nog steeds niet.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:04

Bedankt voor de reacties!
Yeasacc kan ik me nog herinneren van de vorige keer! Daar zal ik weer eens achteraan gaan. Ook het kleefkruid maar dat groeit helaas nog niet.
Heb ondertussen bloed laten trekken voor een completer beeld. De ppid test staat zeker gepland voor later in het jaar. Hij heeft wel een enorme dikke krulvacht in de winter die bij het beeld past.
Het is ‘fijn’ om te lezen dat er dus echt iets in de omstandigheden nu zit waardoor er meer paarden moeite hebben om er doorheen te komen. Hopelijk helpt het doorzetten van het voorjaar hem zo ook een beetje. Lekker wat zonneschijn op zijn lijf.

Wat is SR?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:49

SR is de seasonal rise, dan zijn de waardes altijd hoger, ook van paarden zonder ppid.

Heb net Eric gesproken, de phytonics probiotica kan veilig gegeven worden aan ir/hb paarden. Omdat je er dusdanig weinig van voert, de verhouding aan suikers wat ik hooi en brok zit is alleen al veel hoger.
Hij zei wel dat er maar 6 van de 150 stammen in zitten, dus je hebt nooit de volledige stammen. Maar dat is met geen enkele probiotica dacht ik.

Antje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:37

Weet iemand dit? Als een pony negatief heeft getest op ppid en ems, maar wel hoefbevangen is, zou die dan baat hebben bij glucobalance?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:40

Jazeker glucobalance hebben ze veel baat bij...
Mijne heeft dan wel cushing ,maar stalgenoten geven het ook en die paarden( zonder cushing) doen het er ook goed op

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 13:15

Ik voer lifeforce elite waar ook yeasacc in zit, in het begin vonden ze de smaak een beetje gek, maar inmiddels eten ze het beide keurig op

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:59

Zo weer eens een berichtje van mijn kant. Mistral gaat al een aantal weken best wel goed! Eerlijk, wel nog steeds met zelfde hoeveelheid but! De smid is vandaag geweest en was ook echt stomverbaasd dat ze weer loopt vandaag voorzichtig wat bekapt want haar zool is vreselijk dun. Afbeelding je ziet heel duidelijk dat ze goed bevangen is geweest. Vind die dunne zool wel eng en sneu.. dan ga ik toch twijfelen of een ijzer geen beter idee is

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:39

Is dat een gat in d'r zool? Dat zou ik idd ook eng vinden. Schoenen geen oplossing?

Hier gaat Raya eigenlijk ook weer een stuk minder. Enorm gevoelig (ook dunne zool die zich wel aan't vernieuwen is maar de nieuwe zool is daardoor ook nog weker dus die teer ik momenteel op advies van de hoefsmid. Toch is ze de laatste dagen eigenlijk alleen maar minder aan't worden. Vandaag na het wandelen (wat ik met schoenen aan gedaan heb, ik probeer haar verder zo veel mogelijk zonder te laten lopen) kon ze bijna helemaal niet meer lopen. Ik maak me toch best zorgen of ze niet weer opnieuw acuter geworden is. Komende week komt een boer de mestbult ophalen, dan vraag ik hem of hij ook het deel van de track waar Raya loopt wil frezen, daar staat nog wel een klein beetje gras. Daar staan ze altijd al op en wordt permanent kort gehouden door beide dames, het is dus echt nagenoeg niks, maar wil het toch weg hebben voor de zekerheid.
Ik kijk het nog een of twee dagen aan omdat ze ook een nieuw homeopathisch middel gehad heeft, even zonder andere veranderingen zien of dat wat doet, maar anders gaat na het weekend de bute toch maar weer omhoog... 't is niet anders.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 17:05

Een ijzer kan heel goed helpen bij dunne zolen. Vorig jaar nog gezien hoe effectief dit kan zijn. Een paard wat met tegenzin op het harde wilde lopen en zodra de ijzers er onderzaten meteen uit zichzelf op het harde begon te draven zonder pijn. De ijzers waren op het draagvlak hol uitgesmeed. Iedere goede hoefsmid kan dit zelf doen bij een gewoon ijzer. Zie hier punt 5: http://hoofcare.nl/hoefbeslag/hoofcare-break-over-beslag/

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:33

@francis nee geen gat in de zool dat vertekent denk ik? Nieuwe foto:
Afbeelding

En met Raya, hoeveel but krijgt ze nu? En denk je dat dat kleine beetje gras niet al teveel van het goede is? Ik heb voor mistral nu ander hooi en na drie dagen aan dat hooi begon ze weer te lopen. Ze komt nog steeds maar 1,5 uur buiten en savonds wandelen we lekker. Zolang ze aan de but staat, dat ga ik als ze nog zo blijft vanaf maandag heel geleidelijk afbouwen, blijf ik dit ook zo doen pas als ze op niks of heel weinig staat ga ik het buiten staan opbouwen.

Ze loopt momenteel zo @Meert: https://youtu.be/d57hHkqmFuM

Ik wil als het voor haar beter is best een ijzer eronder laten zetten met alles wat nodig is, maar ik twijfel.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:46

Een ijzer kan zeker wel helpen hoor Daphne, 't is dat mijn smid had deze week geen tijd had, anders had ze er al opgestaan. En inderdaad het braekover beslag á la van Nassau, mijn smid legt dat regelmatig aan.
Mistral loopt trouwens best wel goed, fijn!

't Gaat nu trouwens weer eens tuk beter hier, ze kwam al bokkend en galopperend uit de rijbak naar de stal gescheurd, de debiel, dus ik hoop dat ze morgen geen last van heeft.
Ik wacht dus nu nog even met de ijzers maar zal er wel van komen als het niet anders kan.

Pijnstillers ben ik nu aan 't afbouwen, omaprezole gelijktijdig ook.

Hopen dat Raya straks ook weer beter gaat!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:56

Daphne, ziet er niet verkeerd uit het lopen. De wil om te lopen is goed te zien. :) Wat mij wel opvalt is dat ze nog erg op de hielen land en haar benen nog wat ver voor zich uitplaatst. Ze lijkt wat plat te staan met lange tenen, kan dat kloppen? Dan kan een paard ook zo'n loopje krijgen.

Hier kan je het goed zien wat ik bedoelde een hol uitgesmeed ijzer: http://hoofcare.nl/wp-content/uploads/2014/01/e9.jpg

Francis, zelfs dat kleine beetje gras kan funest zijn en vaak krijgen ze meer gras binnen dan je denkt. Helemaal nu het gras weer flink begint te groeien en erg rijk is aan suikers.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 03:11

Ik vermoed idd dat het toch dat beetje gras is, vanavond was ze nog weer slechter, liep weer helemaal op d'r achterhand en liep echt zó beroerd. Heb de schoenen weer aan gedaan, als ze morgen nog zo is gaat de bute ook weer omhoog. Cráp! ;( Ook dat deel van de track dus dicht gegooid, ze heeft nu alleen de (halve, had al een deel dicht gezet i.v.m. voeren door mensen uit de wijk) paddock en een klein stuk pad waar geen gras groeit, naar een tweede hooibak. Op de paddock staat nog wel een klein hoekje maar dat is vergeleken met het pad wat ik nu dicht gezet heb bijna niks. Maandag de boer die de mest komt halen bellen of hij kan en wil frezen en anders huur ik een handfrees en ga ik zelf aan de slag. Bah... baal hier zó van... Elke winter verdwijnt het bijna volledig en hoop ik dat het weg blijft en toch komt het weer op...

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 08:06

Meert schreef:
Daphne, ziet er niet verkeerd uit het lopen. De wil om te lopen is goed te zien. :) Wat mij wel opvalt is dat ze nog erg op de hielen land en haar benen nog wat ver voor zich uitplaatst. Ze lijkt wat plat te staan met lange tenen, kan dat kloppen? Dan kan een paard ook zo'n loopje krijgen.

Hier kan je het goed zien wat ik bedoelde een hol uitgesmeed ijzer: http://hoofcare.nl/wp-content/uploads/2014/01/e9.jpg

Francis, zelfs dat kleine beetje gras kan funest zijn en vaak krijgen ze meer gras binnen dan je denkt. Helemaal nu het gras weer flink begint te groeien en erg rijk is aan suikers.

Ze heeft zeker wil om te lopen :) ze is al bij haar eerste bevangenheid wat naar achter gezet, het is een typisch bevangen loopje maar zo worden ze heel vaak neergezet. De reden dat ze nog wat teen heeft is omdat ze dus met de lange voeten die ze had echt behoorlijk goed liep.. dus heeft mijn smid er alleen het hoog nodige af gehaald over twee weken is hij er weer dan kijken of de teen er misschien nog iets af kan. Ze is wel zo gedaan dat de afrol goed is.

De breakover ijzers ben ik mee bekend. Maar toch ijzers zorgen ook weer voor minder doorbloeding. En het eronder slaan kan ook wel weer voor terug slag zorgen dat maakt dat ik nog behoorlijk twijfel.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:39

Lusitano schreef:
Ik vind het ook extreem lang duren. Zijn er meer die zo veel moeite hebben om hun paard er weer uit te krijgen?

Wat ben ik 'opgelucht' dit te lezen. Ik ben dus niet enige.
Jouw stukje omschrijft compleet mijn pony, alleen zonder oedemen.

Ik lees al een tijdje mee maar raakte wat achter door drukte/paasdagen.

Mijn pony staat ook al een week of 5 bevangen. Ik denk ook aan vier benen. Het beeld wat hij laat zien kan per uur verschillen. Hij is soms ook erg traag, dus toch voor de zekerheid bloed laten afnemen maar was weinig bijzonders. Een heel licht natrium en magnesium tekort.
Hij heeft ook IR en PPID. Red het nu redelijk op metacam.

Hij krijgt Fibra premium en 's avonds een beetje speedibeet.
Ben twee weken geleden gestart met een kuur glucobalance. Leek goed te helpen/werken.
Half tablet prascend (kleine pony) waar hij het al vier jaar enorm goed op doet.

Frustrerend is het. VA heeft een ijzertje aangeraden, ik wacht nog even wat de smid zegt als hij komt.

Sterkte mensen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:36

Als ze echt flink bevangen zijn duurt het echt wel minimaal zes maanden voor dat de hoeven herstelt zijn. De hoef moet het beschadigde weefsel afvoeren en zich gaan herstellen. Ik vind het ook echt frustrerend dat het zo lang duurt. Bennie staat vanaf eind december bevangen en herstel gaat heel langzaam. Met een hoefschoentje heb ik de bute wel wat kunnen afbouwen naar 2 x een half zakje.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:01

Mijn paard is in juni voor het eerst bevangen geweest, hij stapte precies met gipsen benen, had pulsatie en warme hoeven. Hij heeft hiervoor 5 dagen but gekregen en werd dagelijks meerdere malen gekoeld. Daarna is de pulsatie verdwenen en is de gevoeligheid naderhand verdwenen.

Door aanpassing van het voer, geen krachtvoer meer krijgt in de vorm van granen, en het supplement magnesiumchelaat (best hoge dosering 25 gr per dag) is hij snel hersteld, wel krijgt hij nog Equiguard en mineralen/vits mengsel.

Na drie maanden heeft hij een knoert van een hoefzweer gehad, hier had hij toch een tiental dagen last van eer dat deze uitbrak, hierbij heeft hij ook pijnstillers en ontstekingsremmers gekregen. De hoefzweer was niet uit te snijden en is er langs de kroonrand uitgekomen. Dat was echt een gat van 2 cm lang.

Daarna heeft hij niet meer stijf gelopen, en heb ik wel de teen kort gehouden en de hielen (heb een cursus gevolgd en laat me bij staan met een bekapper).

Tot nu staat hij nog steeds op dit rantsoen, ik ga bekijken als het nog lukt om hem te laten grazen na de maand mei (opbouwend op een oudere weide). Als dit goed gaat krijgt hij enkel een beetje SemperMin erbij (vits/mins).