[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:41

MissPK: ik verwijs niet naar jou hoor, ik bedoel het meer in het algemeen.
Ik denk dat het voerregiem wat voor een HB paard geldt, eigenlijk voor bijna alle paarden goed zou zijn. Onze paarden worden over het algemeen veel te veel gevoerd (is een menselijk iets want we vinden het zo heerlijk als ze lekker staan te kauwen) en dat in combinatie met veel te weinig lopen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 13:32

Op zich denk ik dat een dunne zool op z'n minst hb-achtige verschijnselen kan opleveren. Ik zou me echter ook kunnen voorstellen dat als resultaat van een dunne zool, het hoefmechanisme de laminae zodanig onder voortdurende druk kan zetten, dat deze enigzins beschadigd kunnen raken en uiteindelijk ontstekingsreactie gaan vertonen. Tenslotte is het bekend dat ook 'overbelasting' ( zoals bv te lang op harde ondergrond draven|galopperen)in HB kan resulteren - dat is gewoon een feit.
Een paard met te dunne zolen moet dus een vorm van bescherming krijgen: hetzij ijzers dan wel hoefschoenen.

Ik zal navraag doen of er andere manieren zijn om de zoolkwaliteit te verbeteren - die vraag heb ik ooit wel eens in dit topic aan Ron Aalders (hoefsmid) gesteld maar kan me niet herinneren dat daar een antwoord op kwam.

ElCamino

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:48

JP: ik heb missPK al aangeboden het er met Ronald over te hebben, moet nog even wat info hebben maar ik ga het vragen aan Ron.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 14:06

Fijn ElCamino, ben benieuwd!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 16:44

Nog even over de dunne zool: hier een stukje uit een artikel wat onderschrijft wat ik eerder opmerkte:

Problems arising from mechanical stresses to the hoof can be
due to a wide variety of causes: from riding thin-soled horses on hard
abrasive ground (road founder)
to having horses trimmed too aggressively.
Use common sense if you decide to ride horses barefoot and watch how your
farrier/trimmer treats the sole of your horse
. Remember that soles play an
important role in providing support to the entire bony column and should be
treated with extreme care.

bron: http://www.epona-institute.org/images/D ... ounder.pdf

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:04

Heb ron net een mail gestuurd met uitleg en weer eens via bokt ook. ik hoop dat hij reageert.
hij zal ws foto's van de zool willen zien maar dat hoor ik wel.

Verder ben ik even uit de lucht, wordt morgen opgenomen voor een knie-operatie.
4 weken terug stapte ik van mijn paard en ging door mijn knie.
na 4 weken uitslag MRI: voorste knieband doormidden, binnenste knieband gescheurd en meniscus beschadigd, AI!!!! dus weet niet hoe ik me voel morgen...

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:07

MiniLoe schreef:
mamaloe loopt op opgedroogte modder stukken ook op eieren.
de stalhouder heeft speciaal een nieuwe ingang gemaakt in de paddock zodat ze daar in kan zonder door de opgedroogde onregelmatige kleigrond hoeft.

de paddock is nog goed zacht en het gedeelte wat ik eraan heb gezet is klei grond maar wel nog vlak.

Hier was mijn reactie op ;) Over de metacam kon ik niks zinnigs zeggen, want dat heb ik niet gebruikt.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:14

ElCamino schreef:
Verder ben ik even uit de lucht, wordt morgen opgenomen voor een knie-operatie.
4 weken terug stapte ik van mijn paard en ging door mijn knie.
na 4 weken uitslag MRI: voorste knieband doormidden, binnenste knieband gescheurd en meniscus beschadigd, AI!!!! dus weet niet hoe ik me voel morgen...

Oei dat klinkt niet fijn! Heel veel sterkte.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:40

Elcamino bedankt voor de moeite alvast en sterkte met je knie! Foto's van de zool zal ik morgen proberen te maken dan heb ik die alvast.

JP ook een interessante site! Wel veel info op het moment om alles goed op te nemen hoor! %)
Maar goed,de kans dat ik een smid tegenkom die precies weet wat goed voor mij of mijn paard zijn voeten is, is klein geloof ik dus weinig keus dat ik er zelf álles van moet weten...

De link die daar staat van een overgevoelige entings reaktie is nieuw voor mij, die heeft hij meerdere keren gehad.

Mijn paard staat trouwens op ijzers hoor vanaf de eerste keer HB!
Ja ik heb wel meerdere keren zonder geprobeerd omdat ik hoopte op een hardere/betere voet en omdat hij nogal vaak een ijzer aftrapt in de wei/paddock en dat steeds schade geeft.
Afgelopen winter heeft hij zelfs zonder gelopen en is elke dag in een hobbelige bevroren wei geweest en werd iedere dag behoorlijk gereden, nergens last van dus ik dacht nog steeds dat zijn HB voedsel gerelateerd was maar nu geloof ik daar niet meer in.

In maart kreeg hij weer plotseling last van stijfheid en ik heb hem verhuisd naar een stal met zandpaddock en hij was onder behandeling van een hollistisch da om proberen te voorkomen dat het fout ging.
Deze keer, ruim een half jaar later dus was dan ook weer de bedoeling om hem ijzerloos te proberen omdat het heel goed ging en hij een behoorlijke stevige en lange wand had leek het te kunnen, zonder te bekappen en alleen maar onbelast in het zand gelopen stond hij binnen anderhalve dag HB.
Wel had hij weer een stuk draagrand beschadigd door aftrappen van een ijzer, deze voet was ook het gevoeligst en is dat nu nog terwijl de schade bijna weg is en hij vorige week voor de 2de keer beslagen is.
Nooit gaat hij nu weer van de ijzers af natuurlijk en staat nu altijd met springschoenen buiten.

Maar ja ik blijft me dus afvragen waar het precies fout gaat en of hij ooit echt pijnvrij loopt...zelfs als hij goed lijkt twijfel ik nu :\

Sorry voor het lange verhaal maar ik wil graag een volledig beeld proberen te geven omdat zomaar een simpel ijzertje eronder slaan niet altijd alles oplost...en daar bedoel ik niet jullie hier specifiek mee maar dat is wat mijn omgeving nogal snel zegt, ijzertje eronder en tja gewoon een paar dagen wat gevoelig....
Nahja laat maar ik draaf of draai een beetje door geloof ik :=

In ieder geval bedankt voor het meedenken weer hier, ook via pb en ik hoop er ooit uit te komen met hem en de juiste weg te vinden en te bewandelen!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:16

flavlip schreef:
MiniLoe schreef:
mamaloe loopt op opgedroogte modder stukken ook op eieren.
de stalhouder heeft speciaal een nieuwe ingang gemaakt in de paddock zodat ze daar in kan zonder door de opgedroogde onregelmatige kleigrond hoeft.

de paddock is nog goed zacht en het gedeelte wat ik eraan heb gezet is klei grond maar wel nog vlak.

Hier was mijn reactie op ;) Over de metacam kon ik niks zinnigs zeggen, want dat heb ik niet gebruikt.

Oh zo hihi, jah maar das gelukkig alleen op de harde onregelmatige opgedroogde modderstukken.
Vlakke weide of bestrating loopt ze goed. Idd super een meewerkende eigenaar, als ik die paddock niet had mogen maken had ik iets anders moeten zoeken.

Hoefsmit was zeeeer tevreden. Geen rooie puntjes meer te zien onder dr hoeven, geen warme hoeven en kon prima op drie benen staan. Om te laten zien hoe goed ze zich voelt trok ze erna ff een flinke sprint toen ze het grote land op mocht om ff dr uurtje te grazen met maskertje. Over vier weken komt hij weer, vijf was net te lang zei hij.

Over het afvallen moest ik me geen zorgen maken, dat was prima dat ze niet zo hard gaat, haar manenkam werd al soepeler zei hij, wat een goed teken zou moeten zijn.

Dus ik glunderend naar huis erna

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:16

Ja MissPK, dat heet PLOS. Ik weet zo niet meer precies waar de letters voorstaan, maar het komt er op neer dat je je voor de rest van je paards leven zorgen maakt.
Weet je, eigelijk is het helemaal niet zo'n leuke hobby ;( , maar ik zou niet zonder willen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 00:17

MiniLoe schreef:
Ik wou idd graag weten hoelang een half volle fles ongekoeld bewaart kon blijven ja.
Ik heb de verpakking niet meer, alleen het flesje waarvan etiket beschadigd is, vandaar mn vraag hier

Tik in bij google "bewaren Metacam" en je hebt je antwoord al. Daar heb ik dus idd geen antwoord op gegeven. Soms komen er vragen die met behulp van de zoekfunctie kunnen worden beantwoord of door even op i-net te kijken. Dan heb je echt razendsnel antwoord.
Sluit me verder geheel aan bij JP's betoog.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 00:25

Jannepauli schreef:
Idem dito het distelverhaal. Nog afgezien van het feit dat ik het onnodig vind om iemand ten eeuwige dage te blijven nadragen dat er een vergissing begaan is over het determineren van de soort ( distel-mariadistel-melkdistel), zijn er lezers en schrijvers die wel degelijk het nut en voordeel zien van phyto-therapie. Veel "plantkundige zaken" zijn ruimschoots wetenschappelijk onderbouwd en toegepast,

Ik probeer nog een keer het distelverhaal uit te leggen omdat dat dus wel met HB heeft te maken, het ging niet alleen om het fout determineren van een plant, het ging er om dat melkdistel ( Sonchus) de gele dus, veel fructaan bevat. De paarse (Silybum) is niet inheems in Nederland, je zult hem dus ook zelden aantreffen, is wel een geneeskrachtige plant maar niet voor HB maar voor leverproblemen. De andere paarse distels zeggen iets over slecht onderhoud van de wei, dus stress.
Dit soort verhalen in deze draad geeft een rookgordijn, dat moet niet mogen.
Een interessante website over planten is deze http://www.thepoisongarden.co.uk/default.htm
Dar kun je ook goed zien dat er weliswaar geneeskrachtige planten zijn maar ook niet zulke gezonde planten en niet veilig, dat is het punt wat ik toen maakte.

Probeer alsjeblieft goed te lezen wat ik probeer uit te leggen, dat heeft niets met nadragen te maken. Juist bij paarden is er weinig onderzoek of het veilig is, daarom moet je dus wetenschappelijk onderzoek lezen voor fytotherapie bij paarden.
Katten gaan bijv dood aan tea tree oil omdat ze het oplikken, honden kunnen dood gaan aan chocola, paarden kunnen HB worden van gras.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 08:02

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:43

romeorowan schreef:
Ja MissPK, dat heet PLOS. Ik weet zo niet meer precies waar de letters voorstaan, maar het komt er op neer dat je je voor de rest van je paards leven zorgen maakt.
Weet je, eigelijk is het helemaal niet zo'n leuke hobby ;( , maar ik zou niet zonder willen.

PLOS= Paranoid Laminitic Owner Syndrome

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 10:47

Ik begrijp je punt Esther, zeker als je het beziet in het licht van de destijds niet zo prettig verlopen discussie.
Maar ik zou wel graag willen blijven profiteren van jouw kennis omtrent plantkundige zaken en zou het jammer vinden als een dergelijk onderwerp in dit topic niet meer gewenst zou zijn.
Als er misvattingen zijn over heilzame planten en jij zou dat kunnen bijsturen of nader verklaren, vind ik dat juist een waardevolle aanvulling in het geheel van dit topic.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:02

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:02

Ik heb mijn ruwvoeranalyse ook binnen, ik heb grappig hooi, maar wel een puzzle. Energiewaarde erg laag, dat is mooi. Calcium fosfor verhouding erg scheef, ironisch dus dat er misschien haver ofzo bij moet ;-) Fosfor is errug laag.
Suikers is ook erg laag (21 streeftraject is gemiddelde is tussen 70 en 150 en gemiddelde 99) , koper laag, natrium laag. selemium vrij laag maar maar mangaan vrij hoog.
Gelukkig heb ik hulp van een expert met mijn hooipuzzle, vorig jaar heeft dat heel goed uitgepakt!!
Je kunt nooit zeggen gras = gras en daar zit alles in.
Paarden zijn lekkerbekken, ze zullen dus moeten wennen aan het hele lage suiker, ik mag toch niet hopen dat ik er gemalen suikerklontjes overheen moet mikken ;-)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:42

EstherHegt schreef:
Paarden zijn lekkerbekken, ze zullen dus moeten wennen aan het hele lage suiker, ik mag toch niet hopen dat ik er gemalen suikerklontjes overheen moet mikken ;-)

Klinkt als mooi hooi, succes met puzzelen. Bij het wennen aan de smaak kan mengen helpen. Beetje bij beetje nieuw bij oud mengen. Dan gaat het geleidelijk aan en vaak probleemloos.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:45

EstherHegt schreef:

Klinkt als mooi hooi, succes met puzzelen. Bij het wennen aan de smaak kan mengen helpen. Beetje bij beetje nieuw bij oud mengen. Dan gaat het geleidelijk aan en vaak probleemloos.
Had het hooi van Wuswa niet ook zo'n scheve Ca/P verhouding?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:48

paars schreef:
EstherHegt schreef:

Had het hooi van Wuswa niet ook zo'n scheve Ca/P verhouding?

Dat hooi moet ik terugzoeken, bij mij is het calcium hoog en de fosfor juist laag. Misschien bij Wuswa andersom? Ik zal even kijken of we die analyses na elkaar kunnen zetten op een of andere manier. Leerzaam wel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:54

Vandaag weer 3 echt heel goed lopende pony's en 1 die redelijk gaat. Mag dus niet klagen.
Roos en Whit hebben wat gestapt en 1 rondje gedraaft aan de lange teugel. Hadden er beide heel goed zin in, maar ik vond 5 minuutjes stappen wel zat voor de eerste keer.
Gister hebben ze tussen mijn agility les door lopen klooien, dus los ook aardig wat beweging.

Door de rare zomer zal veel hooi waarschijnlijk rare verhoudingen hebben.
Mijn buurman had het ook over de zomer en het effect op gewassen. Zijn kisten bollen (exact zelfde maat als vorige jaren) zijn allemaal 1,5 kg zwaarder.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:00

Ik wil toch vragen of we niet teveel uit kunnen wijken naar allerlei planten bijvoorbeeld. Het is veel beter het gewoon over HB en direct gerelateerde dingen te hebben. Een kort uitstapje met herstel is geen probleem natuurlijk, maar pagina's over verschillen tussen bijvoorbeeld osteopathie en fysiotherapie past beter in een ander topic.

Ik ga deze winter voor het eerst voordroog voeren. Voor mij heel spannend met mijn PLOS. ;)
Ik heb ernaast nog wel wat hooi en wat baaltjes graszaadhooi. Wel beperkt, want kleine graszaadhooibaaltjes van meer dan 5 euro is best pittig aan de prijs..

Wat vinden jullie eigenlijk van het gras nu? Ik ben blij dat het beetje lekker weer is kunnen de pony's mooi nog wat gras snoepen. Al voer ik al wel wat hooi bij voor wat droge stof.
Maar het gras groeit wel met dit lekkere weer, al vind ik het meer vocht dan gras.

Ik ga trouwens mee met romeorowan. Ik ben wel voorstander van natuurlijke oplossingen. Maar ik was heel blij dat er pijnstillers bestaan. Jeetje wat had ik te doen met mijn pony. Ook staat ze op ijzers, sinds haar HB lukt zonder niet meer. Maar ik ben blij zoals ze het doet. En zoals ze eruit ziet.
Afbeelding

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:20

Dyonne schreef:
Ik wil toch vragen of we niet teveel uit kunnen wijken naar allerlei planten bijvoorbeeld. Het is veel beter het gewoon over HB en direct gerelateerde dingen te hebben. Een kort uitstapje met herstel is geen probleem natuurlijk, maar pagina's over verschillen tussen bijvoorbeeld osteopathie en fysiotherapie past beter in een ander topic.

Mee eens, het gaat namelijk niet om geneeskrachtige planten maar om gras en niet om wel of niet alternatief. Interessant is nu bijv de hooianalyses, zo kun je heel mooi zien door ze naast elkaar te leggen dat het allemaal best ingewikkeld is. Mijn hooi is zo ironisch dat ik misschien graan moet bij gaan geven om aan voldoende fosfor te komen. Het suiker is zo laag dat je haast kunt zeggen dat ik echt natuurlijk gras heb, maar of mijn paarden daar aan zijn gewend is een tweede. Vorig jaar zag mijn ruwvoeranalyse er heel anders uit! ( wel een ander perceel) ook toen is er flink gepuzzeld.
Misschien een idee om er een draadje over te openen, met alleen maar analyses en even de opmerking er bij welke provincie en wat voor grondsoort, geen namen van monsternemers en aanvragers? Doodgewoon om even het verschil qua perceel te laten zien en verschil in mineralen en suikers. Geen discussiedraad, maar voorbeelden.
Ik kan het ook op mijn eigen website doen als het voor Bokt niet een goed idee is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 22:48

Waarom open je niet een apart topic over Hooi-analyses? De paar mensen die hier een analyse hebben laten uitvoeren, hebben hun verschillende waardes al vermeld. Met een apart topic bereik je wellicht meer mensen en krijg je een representatiever beeld als je dat al zou willen. Bovendien, zoals ik al eerder meldde, zolang in NL niet gedifferentieerd wordt w.b. "suikers" blijft de analyse voor HB|EMS|IR|PPID-paarden nogal nutteloos - voor die groep is in feite alleen het ESC en zetmeel van belang.