Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:49

Mijn paard liep ineens een paar dagen kreupel, en toen was het ook al snel weer over. En kwam de oorzaak aan het licht. Een hoefzweer. Achter bij de kroonrand is ie erdoor gekomen. Gaat om linksachter.
Nu zijn haar hielen ook super laag en kort, en twijfel of ik anders er beter achter ook ijzers onder moet laten zetten.

Afbeelding
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:52

Mandy_89 schreef:
Mijn paard liep ineens een paar dagen kreupel, en toen was het ook al snel weer over. En kwam de oorzaak aan het licht. Een hoefzweer. Achter bij de kroonrand is ie erdoor gekomen. Gaat om linksachter.
Nu zijn haar hielen ook super laag en kort, en twijfel of ik anders er beter achter ook ijzers onder moet laten zetten.

[ [url=m/GfMZyc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/b1DUIr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind eerder dat zijn hielen ondergeschoven zijn dan superlaag of kort. Ijzers zullen sowieso niets oplossen

Wat is nu precies de reden dat je er ijzers onder wilt zetten? Zijn het de hielen of die zweer?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:53

Een zweer kun je ook mét ijzers krijgen :)
De hielen zijn idd ondergeschoven en nog niet eens zó kort.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:57

Als ze ondergeschoven zouden zijn moet je dat toch in de kroonrand zien? Bij haar loopt die lijn netjes recht.
Ijzers voor beiden, een klein steentje in de verzenen zit al bijna meteen in het leven omdat ze zo kort zijn. Hoefsmid vijlt alleen de teen wat bij, doet verder niets aan de achterhoeven. Voor heeft ze dit seizoen ijzers, hoefschoenen was een drama, en zonder bescherming was een kwelling

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:09

Ik vind het ook wel degelijk lijken op ondergeschoven hielen, al is hij niet helemaal uit de juiste hoek genomen, zie ook dit plaatje:

Afbeelding

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:13

Je moet niet kijken naar de kroonrand maar naar de tubules, dat zijn de "groeilijntjes" die je ziet in de hoefwand.
Daarnaast moet de hoek van de hielen in dezelfde hoek groeien als de toon van de hoef (zelfde aantal graden). Bij jouw paard lijkt op deze foto's de toon stijler dan de hiel.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:15

Toch zie je op dat plaatje duidelijk een bocht in de kroonrand bij de hiel lopen. Bij mijn paar loopt het daar wel gewoon netjes recht.
Nu is misschien de teen wel weer wat langer.
De smid houd die altijd netjes kort, nu 6 weken geleden dat hij geweest is.
Ik zal anders straks wel even foto's van het geheel en alle voeten maken, ook van de onderkant.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:21

Lastig beoordelen vanuit de hoek waarin jouw foto's zijn genomen. Inderdaad is betere foto's maken het beste voor een juist oordeel. :j En dan vooral goed van opzij door telefoon/camera op de grond te houden, kikkerperspectief zeg maar.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:39

Was bijna niet te doen met die wind foto's maken.

Heb wel een goede van de zijkant en onderkant van 1 voet.
Voor geen foto's van. Is een ijzer kwijt. Pff. Morgen komt de hoefsmid de boel weer in orde maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:17

Ben benieuwd wat de kenners hierover zeggen en hoe ze het zouden oplossen! Ze heeft inderdaad geen hiel, wel erg lange hoefballen. Volgens Linda komt dat door het steeds verlagen van de hiel volgens mij. De teen lijkt lang op de foto van opzij, maar is het volgens mij niet, en lijkt het alleen maar zo doordat alles zo ondergeschoven is. Er is echter niet goed te zien hoeveel teen er is aan de onderkant van de hoef omdat die foto net iets te schuin genomen is.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:28

Achter is nog nooit wat van de hiel afgehaald, omdat er niets af te halen valt. Ik rij c.a.50 km per week buiten. Dus het slijt ook hard.
Weet verder ook niet wat er tegen ondergeschoven hielen gedaan kan worden dan de teen kort houden.
Die wordt altijd aan de witte lijn kort gehouden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:59

Zoek op Youtube eens een video van Linda Harris over underrun heels.
Met de teen korter maken ben je er niet. Je moet zorgen dat de zool niet 'uitgetrokken' wordt langs de hoefwand. Dan gaat de boel meer rechtop staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:04

Mandy_89 schreef:
Achter is nog nooit wat van de hiel afgehaald, omdat er niets af te halen valt. Ik rij c.a.50 km per week buiten. Dus het slijt ook hard.
Weet verder ook niet wat er tegen ondergeschoven hielen gedaan kan worden dan de teen kort houden.
Die wordt altijd aan de witte lijn kort gehouden.

Wat voor ras is je paard? Draver? PRE?

Doordat de hoef smaller is in verhouding, lijkt het effect op de foto erger dan het in werkelijkheid waarschijnlijk is. Ik vind de hielen niet ondergeschoven, wel lijkt de toon wat lang.

Sowieso zijn achterhoeven anders van vorm. Dravers, PRE maar ook tuigpaarden staan achter vaak wat lager en met langere teen. Ik vind de hoeven er prima uitzien, zo wil je ze hebben, sterk en stevig en voldoende steunsel voor houvast en stevigheid.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:16

Je raad inderdaad in de goede richting, ze is namelijk een draver.
Morgen komt de smid, dan krijgt ze nieuw beslag voor en achter wordt ook weer bijgewerkt. En overleg ik ook even wat hij vind van de achtervoeten, de vorige keren vond hij het niet nodig.
Dat is nu 6 weken geleden, een weekje te vroeg, maar ze had vandaag besloten met dr ijzer te gaan gooien. (fris, hengstig, natte wei met wat modder vooraan, en een knappe buurman ruin, die wel te porren is voor gekke sprintjes haha)

Ik zal daarna rondom nog wel even foto's maken, dan zijn ze het beste te zien denk ik.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:19

Hier wat foto's van haar waar ze helemaal op staat, handig voor de verhouding te zien.
Ijzers voor zijn zonder lip

Afbeelding
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:28

Prima pootjes, niet elk paard past in het ideaal plaatje en daar moet je ze ook niet in willen rammen. Achter de teen wat afronden klaar is kees.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:46

Sorry voor mijn late reactie.
Het klopt dat de zool wat rommelig is. Is aan het vernieuwen denk ik. Ze staat nu sinds januari op ijzers omdat ze gevoelig liep op het harde. Ben er niet bij geweest toen de hoefsmid er deze keer was maar haar zool was blijkbaar nog erg dun en vandaar dat er deze keer nog ijzers onder zijn gegaan. Ze staat normaal altijd zonder.
De hoefsmid beslaat normaal altijd warm. Alleen in januari is ze koud beslagen omdat de hoeven echt te kort waren en hij daar verder niets meer wilde afhalen. Deze keer was ik er niet bij dus 100% zeker weet ik niet of ze koud of warm beslagen is. Het ijzer word wel altijd gepast en ter plekke aangepast dus zeker niet standaard er onder geslagen.

Ben even in de foto's terug gaan kijken en heb ook nog wat foto's van januari waar ze dus net op de ijzers stond.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ga nog even kijken of ik duidelijke foto's kan vinden zonder ijzers.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:50

Ik kom even binnen vallen.. Ik heb niet heel veel verstand van hoeven. Ik twijfel al een tijdje aan mijn natuurlijke bekapper. Ik heb het gevoel dat hij de pony steeds veel te lang laat na het bekappen en dat het eigenlijk alleen maar een beetje wordt bijgewerkt ipv kijken naar de stand. Rechtsvoor heeft hij een platvoet en nu weer naar het bekappen heeft hij het heel lang waardoor 1 kant van de hoef langer wordt omdat hij maar op 1 kant steunt. Hij draait met zijn hoeven en daardoor gaat hij met zijn hoeven naar buiten staan, maar ik zie niet dat dit gecorrigeert wordt.

Verder vind ik het gewoon niet goed afgewerkt, elke hoef is anders.. de 1e is stijl, de ander veel te lang.. maar goed, dat is wat ik zie..wat zien jullie hier aan? Deze foto's zijn net na het bekappen gemaakt.

Voor
Afbeelding

Afbeelding

Achter
Afbeelding
Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:27

Heb je ook foto's van de onderkant?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:42

De tenen zijn te lang en ik ben er sowieso geen voorstander van om de wanden zo hoog weg te vijlen. Dat ziet er mooi uit, maar je verzwakt wel de wand en dan krijg je eerder brokkels.
Linksvoor heb je idd een scheve hoef, maar ook het been lijkt niet recht te staan op die foto. Als dat idd ook scheef staat is het moeilijk korrigeren zonder dat de beenstructuur etc aangetast wordt. Het dier zal ook wel al te oud zijn om hier nog echt iets aan te doen.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:59

Ik zal morgen even een foto van de onderkant maken.

Oke, bedankt voor de info! Zijn benen staan wat scheef, maar dat komt hij frans staat. Voornamelijk rechtsvoor. Hierdoor slijt alles ook zo onregelmatig.

Hij had het er ook over dat de zool zo enorm hard groeide dat het de hoefwand voorbij ging. Maar de pony heeft een behoorlijke 2e hoefwand waardoor het niet pijnlijk was?

Wat is oud? Pony is bijna 9 jaar.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:45

Zie ik rechts achter een enorme kneuzing onder de kroonrand?
Zijn deze foto's na jet bekappen genomen? Ik vind de hoeven ook niet mooi..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:56

Ik vind de hoeven raar van vorm, lange tenen en links voor (als ik zo goed heb) een vreemde uitbarsting naar links (gewoonweg te lang lijkt mij zo)

wie is je bekapper, ?
Verder zijn de foto's niet top te beoordelen, omdat ze wel uit een wat rare goed genomen zijn,
beste is om de camera plat op de grond te houden en dan recht te fotograferen ten opzichte van de hoef

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:40

9 jaar is idd te oud om nog iets aan een verkeerde beenstand te doen. De botten zijn nu al vergroeid.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:48

No_No schreef:
Zie ik rechts achter een enorme kneuzing onder de kroonrand?
Zijn deze foto's na jet bekappen genomen? Ik vind de hoeven ook niet mooi..

Daar heb ik nog naar gevraagd omdat het mij ook was opgevallen inderdaad. Hij zij dat het niets was en dat dat gewoon huid was, omdat het zo snel groeit.
En jep, deze foto's zijn net 5 min na het bekappen.

Marjo89 schreef:
Ik vind de hoeven raar van vorm, lange tenen en links voor (als ik zo goed heb) een vreemde uitbarsting naar links (gewoonweg te lang lijkt mij zo)

wie is je bekapper, ?
Verder zijn de foto's niet top te beoordelen, omdat ze wel uit een wat rare goed genomen zijn,
beste is om de camera plat op de grond te houden en dan recht te fotograferen ten opzichte van de hoef

Ja mij viel het ook zo ontzettend op dat ze enorm lang zijn. Hij zij ook dat het lang was. Maar hij heeft er amper wat vanaf gehaald..
Ik zeg liever niet op internet wie de bekappen is, zijn ook heel veel mensen hier op het forum die er goede ervaringen mee hebben.

Ik zal morgen even betere foto's maken. Gaat alleen zo moeilijk met een pony die niet stil en vast kan staan haha.