[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:31

trisca schreef:
latige vraag, maar hoelang duurt die ontstekingsfase? En hoe weet je dat die over is?
Paard loopt super rad, maar vertekenen de ijzers met vulling niet?

dat is een hele lastige vraag want dat is per paard verschillend.
zaak is in ieder geval om erachter te komen waardoor het paard hoefbevangen is geraakt en deze oorzaak definitief weg te nemen.
dit is de enige methode om zo snel mogelijk uit de ontstekingsfase te komen en een nieuwe aanval te voorkomen.

indien jouw paard geheel rad is op straat (ook in draf) met of zonder ijzers, geen pulsatie meer heeft binnen een uur na het rijden, de volgende morgen
niet stijf van stal komt, goed van humeur is en niet steeds om en om een been probeert te ontlasten kun je wel stellen dat je uit de ontstekingsfase bent.

je kent je eigen paard het beste en als je het advies hebt van de DA om te gaan bewegen dan zou ik dat doen,
je bent alleen zelf verantwoordelijk voor de gevolgen van overbelasting en je zult ook zelf een schema moeten opstellen waarbinnen je je paard uit de overbelastings zone houd.

houd er rekening mee dat een hoef 6 tot 8 maanden nodig heeft om geheel te vernieuwen, als het dus (en ik bedoel ook echt :ALS) in één keer goed gaat met de afgroei moet je je tot die tijd toch goed realiseren dat je op een paard rijd met verzwakte hoeven, er hoeft maar iets te gebeuren en je bent weer terug bij af.

ikzelf moet nu om de drie maanden terug komen op de kliniek voor rontgenfoto's en klinische keuring om de progressie te bekijken , hoe is dat bij jou ?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:40

Het moeilijke bij mij is dat het paard niet van mij is en we niet echt een oorzaak kunnen vinden :o Ze is niet op foto geweest om de progressie te bekijken. De Da zei dat we er ruim op tijd bij waren, de hoefwand was nog niet gevoelig. Bij de hoefsmid zag ik wel een verbreede witte rand.

Ik ken het dier dus niet door en door, dus het is voor mij moeilijk om te bepalen of ze zich goed voelt... Heb haar nu aan de longe en niet onder het zadel, maar dat is voor de pezen weer vrij belastend...

Weet nu niet hoe ze loopt zonder ijzers.. Moet ik nog even 6 weken wachten..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:58

trisca schreef:
misschien ligt het ook aan de mate waarin ze het hebben? Het heeft toch ook te maken met de doorbloeding? Die wordt beter van bewegen..
Denk dat het meer kiezen is tussen 2 kwaden. Hier staat een paard op zooltjes met siliconen en die doet het eigenlijk wel goed nu. Ik blijf het moeilijk vinden wat te doen en dan luister je toch naar je DA en hoefsmid :o

Nee dat denk ik niet - of een paard nu heel licht of zwaarder bevangen is, het blijft pijnlijk in de ontstekingsfase. Iedere vorm van door de mens gedwongen beweging is dan domweg verkeerd: het paard moet het zelf doen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:01

En wanneer loopt het paard dan uit zichzelf? Als ik haar in de bak zet loopt ze rond en zet ook wel een sprintje in..
"door de mens gedwongen" bedoel je gewoon niks met het paard doen?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:27

Jannepauli schreef:
trisca schreef:
misschien ligt het ook aan de mate waarin ze het hebben? Het heeft toch ook te maken met de doorbloeding? Die wordt beter van bewegen..
Denk dat het meer kiezen is tussen 2 kwaden. Hier staat een paard op zooltjes met siliconen en die doet het eigenlijk wel goed nu. Ik blijf het moeilijk vinden wat te doen en dan luister je toch naar je DA en hoefsmid :o

Nee dat denk ik niet - of een paard nu heel licht of zwaarder bevangen is, het blijft pijnlijk in de ontstekingsfase. Iedere vorm van door de mens gedwongen beweging is dan domweg verkeerd: het paard moet het zelf doen.

heel goed gezegd Jannepauli ! ;)

sterker nog... ik denk dat je een paard welke nog in de ontstekingsfase zit zelfs moet belemmeren om (teveel) te bewegen.
in deze fase is de laminae ontstoken geraakt en raakt los van het hoefbeen, iedere overdadige beweging kan het roteren en of zakken van het hoefbeen verergeren en in de hand werken.
In oa Engeland, Duitsland en Amerika stabiliseren ze de voeten in deze fase (gips/ styrofoam enz) en schrijven acute boxrust voor in een diep bed.
in Nederland sturen ze je naar huis met een ontstekingsremmer/pijnstiller en het advies het paard buiten op zand te zetten.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:53

trisca schreef:
Edit;

Trouwens wel een raar verhaal. Paard heeft peesblessure gehad en komt bij mij tonnetje rond (zo uit het land). Mij wordt verteld dat het dier koliek gevoelig is dus ik doe rustig aan. Paard moet weer opgepakt worden. Zet haar op 1/4 schep biks en in een schaal landje ongeveer 3 uur per dag. Paard gaat aan het werk en valt af. Ineens loopt ze niet fijn op de steentjes van de oprit. Hoefmid gebeld want ik dacht aan een hoefzweer. Hij aan het kappen, niks... Hoeven warm en kogels iets dik..
Dierenarts gebeld en die dacht aan spierpijn :? Pijnstillers gegeven en nadat die op waren vond ik haar er nog niet lekker bij staan. Nog een keer DA erbij en die constateerde HB. Paar dagen later ijzer met zool en pijnstillers die ik af moest bouwen. We zijn nu ruim 2 weken verder en heb haar even in een kaal stukje en verder in de bak. Erg sneu, want ze valt me nu iets te veel af. Voer 's avonds zoveel mogelijk hooi bij en in het landje ook...

trisca schreef:
Het moeilijke bij mij is dat het paard niet van mij is en we niet echt een oorzaak kunnen vinden :o Ze is niet op foto geweest om de progressie te bekijken. De Da zei dat we er ruim op tijd bij waren, de hoefwand was nog niet gevoelig. Bij de hoefsmid zag ik wel een verbreede witte rand.

Ik ken het dier dus niet door en door, dus het is voor mij moeilijk om te bepalen of ze zich goed voelt... Heb haar nu aan de longe en niet onder het zadel, maar dat is voor de pezen weer vrij belastend...

Weet nu niet hoe ze loopt zonder ijzers.. Moet ik nog even 6 weken wachten..

Ik zou met de eigenaren kunnen overleggen of je toch een paar rontgenfoto's mag laten maken,
je geeft al aan dat er een verbrede witte lijn zichtbaar was, dus waarschijnlijk is het niet de eerste keer dat dit paard hoefbevangen is geraakt.
misschien was het nu al sluimerend aanwezig (te dik en zo uit het land) en heeft ze een nieuwe tik te pakken, misschien is het al ontstaan na een koliekaanval in het verleden.

op een rontgenfoto kunnen ze iig zien hoe het hoefbeen in de hoef ligt en wat de prognose en revalidatieduur is voor dit paard.
Mocht je paard gedurende langere tijd moeten revalideren kun je tenminste met de eigenaren overleggen of het wel zinvol is dat jij hem nu op stal houd (ervan uitgaande dat zij jou voor de training betalen), wat je tevens kunt voorstellen aan de eigenaren is om de merrie te laten testen op Insuline resistentie, een paard wat een aanval krijgt van HB door verandering van training en voer is vaak terug te voeren op een metabolisch probleem.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:01

Dat gipsen wordt in Nederland ook wel gedaan hoor ( onlangs was er in dit topic ook iemand wiens paard in gips gezet werd). Voor beide methodes is wel wat te zeggen en ik denk dat gips met name aan de orde is, als er sprake is van sterke kanteling e/o een sinker.

Ik heb mijn Hb paard volkomen met rust gelaten - als ze wilde beweging deed ze dat - deed het te veel pijn dan bleef ze staan. Maar ik heb geen enkele dwang uitgeoefend om maar niks te forceren. Als je weet hoe ketsbaar dat hele mechanisme van hoefbeen/lamellen is, dan snap ik dus echt niet dat een arts het advies geeft om maar flink te bewegen. Zelfs als het paard door de acute fase heen is moet je voorzichtig zijn: de tijd om een nieuwe verbinding te maken tussen hoefwand en het inwendige dmv nieuwe lamellen blijft hoe dan ook een zeer kwetsbare periode. En dat zoiets soms wel langer dan een jaar kan duren, dan weten we!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:25

Gips en kunststof wordt inderdaad meer gebruikt bij de ernstigere gevallen en bij de sinkers, toch zie je niet veel in Nederland dat ze paarden ook bij de lichtste gevallen direct in Styrofoam zetten wat ze in het buitenland wel meestal doen.
ook de verplichte boxrust (soms zelfs voor 30 dagen of meer) wordt hier niet veel voorgeschreven.

verder vind ik dat je helemaal gelijk hebt hoor, een paard met HB heeft vooral behoefte aan een langdurige rustige revalidatie met niet of nauwelijks terugvallen. ook met longeren zou ik erg voorzichtig zijn omdat het hoefbeen dan niet alleen lateraal maar ook mediaal belast wordt

Ik realiseer me zelf ook terdege dat ik nog lang niet uit de HB fase ben met mijn paard (mocht ik er ooit helemaal uitkomen),
ook ik loop ook nog steeds iedere morgen met zenuwen in mijn buik naar haar box om te kijken hoe ze is vandaag.

Wat ik echter niet zo verstandig vindt in het geval van Trisca is dat haar DA zijn advies heeft gebaseerd op alleen het klinische verhaal en het uiterlijk van de hoeven zonder te weten wat zich binnenin aan het afspelen is.
Bij die van mij was juist helemaal niks zichtbaar aan de hoeven maar op de rontgen kwam een hele andere diagnose naar voren als in eerste instantie werd gedacht.

bij die van mij zijn inmiddels dus al twee keer rontgenfoto's gemaakt waarbij ze tegelijk ook klinisch wordt bekeken op de harde grond (rechtuit en voltes in stap en draf).
op hetgeen de DA en de HS vervolgens constateren wordt een behandelingsprogramma ingesteld wat begonnen is met 5 minuten stappen rechtuit op zachte grond, vervolgens na ongeveer een maand licht longeren (wat ik dus maar minimaal gedaan heb ivm overbelasting op de volte) en vervolgens (na nog een keer op de rontgen te zijn geweest) weer onder het zadel.
ook onder het zadel bestaat de arbeid nu grotendeels uit stappen rechtuit over de zachte grond met hooguit op iedere hand een hoefslag (20x60) rond in draf en in opgerichte houding, dus niet lang/laag over de voorbenen heen.

ik merk dat mijn merrie zelf wil lopen en op een gegeven moment ook zelf aandraaft, zou ze dit niet doen dan wordt er niet gedraaft die dag.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:13

Als het mijn paard was was hij al gerontgend, maar helaas kan ik enkel adviseren

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:59

trisca schreef:
Als het mijn paard was was hij al gerontgend, maar helaas kan ik enkel adviseren

ik ken het probleem, wij hebben ook jarenlang paarden getraind voor derden.

toch is er op een gegeven moment een punt bereikt waarop je eerlijk tegenover jezelf en de eigenaar moet zijn.
wat is zijn uiteindelijke doel met het paard, welk niveau denkt hij ermee te bereiken en wat kost hem dat iedere maand.

een chronisch hoefbevangen paard met een vervormd hoefbeen zal (hoogstwaarschijnlijk) nooit de topsport bereiken, bedenk alleen al dat de meeste basiswedstrijden in de zomer op keiharde knollenvelden zijn. Een paard met gevoelige voeten zal daar echt niet goed op blijven lopen.
daarnaast worden ze vaak wat strammer in de beweging en ben je dus de vereiste veer in de gangen kwijt voor de hogere sport.
om over springen maar helemaal niet meer te spreken, de krachten die je dan op het voorbeen krijgt zijn niet misselijk.

natuurlijk zijn er paarden geheel genezen en deze kunnen weer presteren als vanouds, dit zijn echter nooit de zwaardere gevallen met vervormd hoefbeen en meestal ook niet de gevallen waarbij het een vaker terugkerend verhaal is.

heel belangrijk voor jullie als trainer en eigenaar is om te weten of het hoefbeen nog intact is en hoe het in de hoef ligt,
bij de chronische gevallen gaat het hoefbeen misvormen of kan er zelfs botoplossing volgen en dan is eigenlijk geen complete genezing meer mogelijk.
indien dit het geval is, zou het eerlijker zijn tegenover het paard om de training verder te staken of het einddoel aan te passen.

het belang van het (zeer) binnenkort nemen van rontgenfoto's vwb jouw paard is in mijn ogen dus heel groot, voor zowel de eigenaar als voor jou.

xFioon

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:08

Bandiet is vandaag uit het gips gegaan! na 7,5 week

Dierenarts vond hem goed lopen, geen pulsatie, niet gevoelig op de hoef, zool leek ook niet dun te zijn en was niet echt zacht.
Hij moet nu nog 1 week op een klein stukje land met graaskorf (ter grootte van zijn box, hier staat hij al 2 weken), daarna mag hij opbouwen met een groter stukje land, als alles goed blijft gaan.
en na 3 weken mag ik beginnen met stappen in de bak

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:03

Pff, heftig allemaal, deze verhalen. Mijn paard is sinds zondag hoefbevangen. Die laat ik wel elke dag even uit = paar rondjes door de bak stappen aan de hand en op en neer naar de afspoelplaats. Is dat dus toch slecht? Ze wordt gek in haar paddockje met nat zand. Vind het zo moeilijk wat te doen. Voel nog steeds pulsatie ook. Hoe lang duurt dat?

En hebben jullie allemaal foto's laten maken? Deden jullie dat omdat jullie lang kreupel/gevoelig bleven? Ik hoop nog steeds dat mijn paard na 10 dagen weer beter gaat, maar ik geloof dat dat ijdele hoop is?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:34

Dat is goed nieuws xFioon,
poeh, dat zal zwaar geweest zijn voor jullie, 7,5 week gips is best lang toch ?

fijn vooruitzicht dat je ook weer wat mag gaan opbouwen

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:00

Leelo

Wat heb je voor advies van de DA gekregen ?

als je paard nog steeds duidelijke pulsatie in de koot of kogel voelt heeft is de ontsteking nog aanwezig en zou ik zelf persoonlijk het paard niet teveel afstappen aan de hand.
Toen die van mij nog Bute kreeg mocht ik niet afstappen aan de hand tot ze op 1/2 zakje per dag stond (na een dag of 10),
ze mocht wel buiten lopen in het zand mits ze rustig bleef, maar dat heb ik ook maar gedurende twee uurtjes per dag gedaan om niks te forceren,
verder stond ze in een dik vlasbed voor steun onder d'r hoeven.

Eén keer is ze als een gek aan het rennnen en bokken gegaan en toen had ik gelijk weer behoorlijke pulsatie, dus ik zorgde dat ik er steeds bij was als ze buiten liep zodat ik haar direct kon vangen als ze gek wilde gaan doen.

foto's zijn belangrijk om te weten of en hoeveel het hoefbeen gekanteld is en bij mij gebruikt de hoefsmid ze tevens om de voeten aan te kunnen passen.
Op de rontgen kan de hoefsmid zien hoe hij de voeten moet bekappen en beslaan zodat het hoefbeen weer zo recht als mogelijk met de grond komt.

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:16

lolclub> Ze heeft een rits aan medicijnen van hem gekregen: metacam, ascal en tranquigel. Verder advies afspuiten 2 x daags 10 minuten, in het zand zetten en hoefsmid laten komen en over 10 dagen controle. Mits tussentijds goed gaat. Maar wat is goed he...

Ik spuit drie keer per dag af nu, en maak het zand in de paddock (formaat kleine stal) steeds nat. En heb nu ook podo complex gekregen + probiotica van een natuurgeneeskundige. Dat krijgt ze dus ook. Morgen komt de hoefsmid. Ze staat nu nog op ijzers, maar het is denk ik het beste voor nu om die eraf te halen en even zonder ijzers te laten staan? Dat wandelen wil ze zelf. Ze gaat heel hard briesen als ik haar even uitlaat. Ze loopt dan ook niet slecht in de bak. Ik dacht dat het misschien wel goed was voor lijf en leden en de doorbloeding in de hoeven juist om even vijf min te stappen.

Laat jij vaak foto's maken dan lolclub?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:23

Is het niet beter om haar op zooltjes te zetten met siliconen zodat de druk niet op haar hoefwand komt? Dan geef je haar eigenlijk constand de steun die ze krijgt in het zand. :)

Als ik zie wat jullie allemaal aan medicijnen kregen, ik kreeg een door Bute :oo

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:32

Trisca> zou ook een idee zijn wellicht. Ik wacht ook wel even het advies van mijn smid af. Maar omdat ze nog in de acute fase is denk ik dat beslaan sowieso niet zo prettig zal zijn!
Ik was benieuwd hoe jullie daarover denken.

Bute mag de dierenarts niet zomaar geven. Zei hij toen ik er naar vroeg...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 00:59

ik kreeg ook alleen maar bute, en dan ook nog maar voor twee weken in totaal, geen bloedverdunners ed want dat schijnt in combinatie met bute giftig te zijn

de bute was bedoelt om zo snel mogelijk de ontsteking tot stoppen te krijgen en werkt veel sterker als metacam,
ik moest het echter zo snel als mogelijk afbouwen ivm het voorkomen van maagproblemen.

Leelo,
je dierenarts pakt het gelukkig wel rigoreus aan maar ik zou zelf niet teveel bijgeven nu aan andere medicijnen.
je paard krijgt al pijnstillers en bloedverdunners dus of het in deze fase verstandig is om ook podocomplex bij te geven weet ik niet.

misschien dat een ander hier weet of dit wel of niet verstandig is ?

die van mij kreeg wel direct Yea sacc, maar dit is geen medicijn maar een levende gist voor het reguleren van de zuurtegraad in de darmen. deze gist zou de bacterie binden in de dikke darm die de toxines maakt die de hoefbevangenheid moet hebben veroorzaakt.

krijgt je paard nog krachtvoer te eten , want dat mocht die van mij absoluut niet meer hebben, ze moest zo suikerarm mogelijk gevoerd worden om rust te krijgen in de darmen.

bij mijn paard zijn er foto's gemaakt tijdens het eerste klinische onderzoek begin mei, ik moest na 5 weken terug komen voor een klinisch onderzoek en controle foto's. de volgende keer dat ik foto's moet laten maken is in september.

Overleg morgen goed met je hoefsmid wat het plan van aanpak wordt, die van mij maakt gebruik van de rontgenfoto's voor het bekappen/beslaan,
hieruit kan hij dus aflezen hoe hij moet bekappen namelijk.
bij mij ging het dus andersom... eerst rontgenfoto's en dan de hoefsmid erbij en ze zijn eerst in overleg geweest over wat er moest gebeuren .

laat de hoefsmid desnoods morgen eerst contact opnemen met je DA voor advies want bekappen en helemaal beslaan is erg pijnlijk in de acute fase met nog pulserende aderen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:07

die levende gist is inderdaad goed....maar wel als de hoefbevangenheid inderdaad veroorzaakt wordt door toxines in de darmen(overload).
Vaak is het jammergenoeg gissen naar de oorzaak,en heel vaak is IR de oorzaak van maar steeds weer terugkerende onverklaarbare hoefbevangenheden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:14

Ik twijfel aan het nut van geven van probiotica. Je wilt het effect pas in de blinde en dikke darm hebben. Tot daar moeten ze dus overleven om hun werk te doen...Ze overleven volgens mij de zure maag doorgaans niet.
Beslaan in de acute fase zou ik alleen laten doen na een advies van een hoefsmid die er veel ervaring mee heeft én alleen ná het maken van foto's om de mate van verkanteling en te bepalen. Zelf heb ik ervoor gekozen níet te beslaan. De nagels gaan toch door levend materiaal dát al verzwakt en ontstoken is. Alleen als het niet anders kán zou ik dat doen, en het bleek gelukkig niet nodig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:21

Beslaan in de acute fase kan echt wel - de hoefwand is geen levend materiaal.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:19

Waar gaan de hoefnagels echter doorheen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:20

Hooguit door de witte lijn maar dat is zo erg niet. de nagels worden echt niet recht in het inwendige geslagen - de smid timmert de nagels schuin omhoog.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:54

alleen is het wel noodzaak dat het paard op drie benen kan staan....dat lukt soms niet,ondanks pijnstilling.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:13

De ernst van de aandoening zal er zeker mee te maken hebben maar een smid met rust en geduld kan veel bijdragen hoor. Mijn paard kon ook nauwelijks meer bewegen en desondanks heeft Van Naussau haar van ijzers voorzien. Ik zal niet snel vergeten hoe enorm opgelucht ( en pijnvrij!!) het paard daarna was.