[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:07

Eens met Dennis. Eerst, als paard weer goed loopt, rustig aan rechte stukken stappen. Zo min mogelijk bochten/wendingen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:10

Ik deel de ervaring en mijn opbouwschema is ook heeeeel rustig en vooral recht toe recht aan, ook zeker nog niet erop.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 01:46

Hallootjes..
Tjee al weer even niks van me laten horen....
Zorgen hier..Vosje wil maar niet stabiel worden..hoefsmid is ook alweer geweest maar niks lijkt te helpen...
Ja als ze zich een dag wat beter voelt dan is het rennen en bokken en gek doen om vervolgens weer helemaal terug te vallen
In de modder loopt ze goed maar zodra de grond iets harder word is ze stokkreupel..
Bah word af en toe beetje moedeloos maar zolang Vosje vrolijk blijft gaan we door!!!
Afbeelding
Mijn lieve meisje <3

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:52

Het moeilijke is dat ze veel te zwaar is. Als ze niet mag bewegen, en met vermindering van hooi lukt het ook niet, hoe gaat ze dan afvallen?

tylandoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:55

Waarom mag ze niet bewegen? Zou gewoon lekker rond laten struinen . Op gemakje.
Longeren niet maar wel rondwandelen.
Alleen maar goed voor doorbloeding

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:16

ze zal eerst een stuk over het harde moeten voordat we bij het gras komen. Hier raakt ze trouwens erg gefrustreerd van

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:18

Als je nu ga longeren is de kans op meer schade (en dat kan onherstelbare schade zijn!) groot. En als die schade te groot is word hij niet meer beter. Dus afvallen zal moeten gebeuren door het juiste voer (zo arm mogelijk dus, en beperkt), rustig wandelen en dat opbouwen.
Als je veel over het harde moet zijn schoenen een mooi hulpmiddel.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:04

@vopo, heb je wel eens aan ijzers gedacht?

Volgende week gaat ze op ijzers, liever niet, maar kom er denk ik niet onderuit ;( want lopen schiet hier niet op, wel wat beter, maar nog steeds erg slecht, dus laatste poging/redmiddel, ijzers, model breakover.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:49

Is de shet ir? Want dan worden ze ook dik van lucht. Misschien is ondersteuning van glucobalance iets?

En wat is frusterend: gras in de berm of met de voeten over het harde?
Vandaag liep mijn paard ook eventjes gevoelig toen we gingen wandelen. Hij kan echter zelf kiezen of hij in de berm of op de weg wil, hij kiest er vervolgens zelf voor om 20 min over het harde te lopen. Ook al stuur ik hem naar de berm, schijnbaar heeft het harde de voorkeur. En na een minuut of 5 gaat het ook prima.

Kan je een soort paddock paradise maken? Dat je bijv 4x per dag arm hooi plaatst op verschillende plekken, zodat de pony elke keer moet lopen om te kunnen eten en water?
Bij ons lopen ze zo de hele dag te scharrelen. Dan even slapen, dan een tak knabbelen, dan hooi zoeken en is er een maatje om mee te spelen?

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:36

Ze raakt gefrustreerd van looen over gras omdat ze het niet mag opeten.

Paddock paradise is helaas niet mogelijk. Ze heeft een paddock waar een slowfeeder in komt.

Glucobalance heb ik besteld.
Glucose was goed volgens de dierenarts

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:37

Een maatje heeft ze wel, maar die staat op het gras

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:57

Ik kan me niet voorstellen dat je dierenarts glucose zei, want glucose is suiker. Daar heeft een te dik paard geen behoefte aan :)

Ik zou proberen om toch heel consequent te zijn als je over gras gaat lopen. Die van mij vond dat eerst ook moeilijk. Ging elke meter stil staan en probeerde gras te eten. Ik neem nu een zweepje mee als ik ga wandelen. 1x vragen en 3 sec wachten op reactie, geen reactie? Tik. En gelijk duidelijk genoeg dat ze doorlopen, dan hoef je dit maar 1x te doen en is de rest van de wandeling ook niet frustrerend meer en kan je gaan ontspannen. Dat is iets wat je kan oefenen, niet iets wat de eerste wandeling al gelijk vlekkeloos verloopt.
Nu heb ik de zweep alleen nog nodig als extra arm lengte, als mn paard links gaat lopen ipv rechts om zn schouder aan te wijzen als hij niet gelijk op mn arm naar rechts gaat.

Hoe groot is de paddock? Probeer in mogelijkheden te denken en niet in onmogelijkheden. Want zoals het nu overkomt is bewegen niet mogelijk omdat er geen maatje is, wandelen kan niet en de paddock kan ook niet meer worden dan een vierkant.
Zoals ik al zei: probeer meerdere voerplekken aan te bieden en zelf paadjes te maken in de paddock met tijdelijke paaltjes en lint bijvoorbeeld.

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:22

Jotoma, hoezo is bewegen niet mogelijk zonder maatje?

We doen er alles aan wat mogelijk is, vind je post een beetje overkomen alsof we niks er voor willen doen. Misschien niet zoals je het bedoelde?
De paddock is 12x12 en wordt wit zand in gestort. Ze krijgt een slowfeeder en ik ga op zoek naar wilgentakken. Meer dan 1 slowfeeder vind ik te veel qua ruimte in de paddock.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:51

Omdat een maatje een van de mogelijkheden is om je paard tot bewegen aan te zetten en minder te eten. Ik bedoelde dat zonder maatje staan maakt dat je paard nog minder uitgenodigd wordt om te eten.

Ik denk dat je mijn post wat te negatief opvat, zo bedoel ik het niet. Echter vraag je om opties voor bewegen, maar lijk je alles vrij makkelijk weg te wuiven. Daarom zeg ik: probeer in mogelijkheden te denken. Slowfeeders heb je in hooinetten die je aan een paal kan maken en zoveel hooi gaat er niet in als je het over vier beurten verdeeld over drie plekken.
Persoonlijk zou ik hooi wegen, 4x per dag gaan voeren en die kleine porties verdelen over vier plekken. Zoiets bijvoorbeeld:

Afbeelding

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:08

Ik zeg alleen dat ze eerst over het harde moet voor we in de berm kunnen en dat ze daar gefrustreerd van raakt, staat toch nergens dat ik dat niet ga of wil doen? Twijfel alleen of wandelen nu al kan omdat ze over het harde moet. Wuif het niet weg.
Zweepje mee ga ik proberen!

De dierenarts heeft gezegd dat de glucosewaarde ook prima is. Ik lees echter veel over glucobalance:
Phytonics Gluco Balance Paard
Samenstelling per 8 gram:
Artisjok, Brandnetelblad, Broccoli, Fenegriek, Gember, Groene kool, Hazelnootblad, Hibiscus, Kaneel, Mariadistel, Monnikspeper, Peterselie, Rozemarijn, Rozijn, Salvia, Spinazieblad, Varkensgras, Venkel, Zoethout en Zuurbes. 1,62 g Natriumchloride (als Himalayazout), 0,48 g Rijstzetmeel, 107,17 mg Fructo Oligo saccharide, 30,79 mg Methylsulfonylmethaan (MSM), 21,24 mg Magnesium (als -citraat), 3,02 mg Citrus bioflavonoiden en 1,78 mg Kalium (als -chloride). 4,10 mg Calcium (als -citraat), 0,77 mg Kiezelzuur en Bentonite-montmorillonite.

Nutrionele toevoegingsmiddelen, vitaminen en provitaminen:
895 IE Vitamine A (als retinolpalmitaat), 1,95 mg Vitamine B1 (als thiamine HCl), 2,05 mg Vitamine B2 (riboflavine), 8,21 mg Vitamine B3 (nicotinamide), 2,05 mg Vitamine B5 (als calcium-d-pantothenaat), 4,51 mg Vitamine B6 (als pyridoxine HCl), 55,99 µg Vitamine B12 (cyanocobalamine), 2,86 mg Choline (-bitartraat), 9,33 µg Foliumzuur, 15,60 mg Inositol, 2,05 mg PABA (paraaminobenzoezuur), 8,21 mg Vitamine C (als L-ascorbinezuur), 90 IE Vitamine D (vitamine D3), 3,79 mg Vitamine E en 1,68 µg Biotine (d-(+)-biotine). 0,42 mg IJzer (als -fumaraat), 0,41 mg Zink (als L-Methionine), 88,09 µg Mangaan (als -aminochelaat), 8,21 µg Jodium (als Laminaria digitata), 7,79 µg Selenium (als -L-Methionine) en 2,61 µg Koper (als -aminochelaat). 1,31 mg L-Lysine (als LLysine HCl).

Zou voor een gezonde suikerstofwisseling zijn, daarom leek het me wel wat

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:05

@ assebassie
Ja..toevallig is het van de week in mijn gedachten gekomen...zal eens overleggen met de hoefsmid..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 05:07

Antje12 schreef:
Het moeilijke is dat ze veel te zwaar is. Als ze niet mag bewegen, en met vermindering van hooi lukt het ook niet, hoe gaat ze dan afvallen?

Als ze - al dan niet op hoefschoenen - comfortabel genoeg kan lopen kun je beginnen met wandelen. Langzaam opbouwen, goed kijken hoe ze de dag er na is en beginnen met max 5 minuten. Draven en 'rondjes' wil je nu écht niet en dat kan ook nog wel maanden duren voordat dat wel kan. Maar van stappen valt een paard zéker ook af wanneer je bijv. 2 a 3 x per week minimaal een half uur wandelt met 'r, liever nog langer. Maar zo lang is in het begin dus ook zeker niet aan de orde. Hoeven moeten die druk eerst aan kunnen en daarvoor moet beschadigde hoef eerst uitgroeien.
Met Raya zat ik op 2 x daags een kwartiertje maar momenteel even weer helemaal niet omdat ze na het bekappen een terugval heeft gehad. Haar zolen zijn erg dun waardoor ze weer meer last heeft. Het begint nu langzaam beter te gaan dus ben weer begonnen met 2 rondjes over de track met schoenen aan (daar doen we minder dan 5 minuten over, is zo'n 500 meter wandelen).

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:55

Bedankt voor de goede tips!
Ze heeft vanaf vandaag een slowfeeder, maar ze moet er nog even aan wennen

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:58

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 09:05

Ik kom weer even binnenvallen, weet iemand hier of er een suikervrije probiotica bestaat? Na wat googlen ben ik nog niet veel wijzer geworden... Meeste
Producten van Pharmahorse zijn suikervrij maar bij de probiotica staat het er niet bij.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:50

Hallo allemaal.
Hier ook een hoefbevangen paard.... ;( Hij is 2 jaar geleden 2x achter elkaar bevangen geweest.
Nu is hij dus wederom hoefbevangen, al sinds halverwege februari en het lijkt nog niet heel veel beter te worden..... gek genoeg aan 4 benen tegelijk.
Het lijkt samen te hangen met hormonale schommelingen, het voorjaar, langere dagen en de vachtwissel. Nu kwam daar in een keer die strenge vorst overheen en het was klaar....
Hij is insuline resistent. Vorige bevangenheid is hij getest op cushing, dat had hij toen niet (al heeft hij wel een enorme dikke vacht) wil hem daar later wel weer op laten testen, als hij uit deze aanval is.

Nu staat hij al sinds het begin op 2x 1 buut per dag en 5 zakjes Ascal. Hij krijgt droog hooi (kleine baaltjes) en staat dag en nacht op het zand normaal in de groep maar nu alleen op een stukje. Hij moet heen en weer lopen van zijn hooibak naar het water. Hij is onbekapt.
Hij krijgt Magnesium, vitamine e en selenium en gluco balance. hij krijgt de balancer van je paard gezond en fit (daar krijgt hij zijn pijnstiller over heen met wat lijnzaadolie)
Hij schommelt heel erg met zijn pijn, je ziet de volle plekken (bijna oedeemachtig) oplopen naast zijn schouder, dan valt hij terug, die plekken lopen weg en hij knapt weer op. Dat blijft zich maar een beetje herhalen. Het zit dus duidelijk ook in de ophoping van afvalstoffen.
Ik laat nu de hoefsmid komen om hem wat van zijn wand af te halen.
Ik wandel nog niet met hem. Hij leunt nog echt achterover als hij moet wegstappen, als hij eenmaal loopt doet hij dat dapper maar duidelijk met pijn.
Wat zou ik nog meer kunnen doen?
(ik overweeg een lymfe drainage maar ben als de dood dat hij een nog hardere klap terug krijgt)
(ik ben bang dat de pijnstilling ook een klap op zijn systeem geeft, het is een beetje 'damned if you do, damned if you don't')
(neutradex vind ik wat spannend ivm suikers)

Ik vind het ook extreem lang duren. Zijn er meer die zo veel moeite hebben om hun paard er weer uit te krijgen?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:33

Als hij zo'n last van ophopend vocht heeft zou ik kleefkruid voeren, dat werkt vochtafdrijvend en werd vroeger al gegeven aan paarden met hoefbevangenheid of dikke benen. Werkt goed. Eventueel brandnetel er bij als milde bloedzuiveraar, lympedrainage heb ik zelf niet gedaan omdat ik denk dat dat te heftig is.

Hoefbevangenheid vanuit hormonale oorzaak duurt bijna altijd langer. Ik zou hem als ik jou was nogmaals op PPID laten testen deze of volgende maand (liefst pas als hij niet meer op pijnstillers staat) en dan half augustus nogmaals. Dan kun je ook zien wat hij tijdens de SR doet. Ik vermoed dat dat mijne nl. alleen dan uit de bocht vliegt. Die had in januari een heel nette uitslag maar wel de winter HB en een paar andere kenmerken die zo typerend zijn voor PPID. Toch werd ze niet beter van prascend en heb ik haar daar nu sinds een week weer volledig van af. Ik ga nu eerst de rest van dit jaar d'r bloed een paar keer laten checken om te zien wat d'r ACTH gehalte doet.
Mijn merrie is nu sinds half januari hoefbevangen en we zijn er nog lang niet, ze staat inmiddels weer op 1,5 zakje bute (was naar 1 gegaan maar bleek toch nog te vroeg).

Aukelizzy, ik wil Raya deze gaan geven als ze van de bute af is: https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... ezondheid/

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:38

Kan echt maanden duren! En dan toch weer goed komen. Heb ik bij een vorig paard gemerkt.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:07

@lusitano, ik heb deze keer ook moeite om haar 'eruit' te krijgen, duurt al 2 maanden, vind ik erg lang, vorige keren na 6/8 weken weer rad, het gaat nu pas een beetje beter, maar duurt dus erg lang ja.
Ik ben inmiddels wel met med voord PPID begonnen ondanks de negatieve test, ze is ook IR, maar nog steeds aan de NSAID en maagbescherming.
Bute mag ze niet meer, werd ze erg ziek van.
Sterkte en succes!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:55

Misschien interessant ook voor jullie! Ik heb via m'n werk contact gehad met verschillende leveranciers en in nagenoeg alle probiotica zit een aanzienlijke hoeveelheid mais, dextrose ed. Wat mij aangeraden werd was om pure biergist te gaan geven. Biergist heeft een positieve werking op de darmen( is eigenlijk ook probiotica) en als bijkomend iets bevat het Chroom, en chroom zorgt ervoor dat de bloedsuiker stabiel houdt en zorgt dat het dus niet zo schommelt. Het zou zeer veel positief effect moeten geven bij paarden die IR zijn en EMS hebben. Ik heb een pot besteld en ga morgen beginnen.

Wat een zorgen he Lusitano! Ik hoop dat je paardje snel verder door opknapt. Mijn merrie is vermoedelijk ook bevangen door een hormonaal probleem, en het is zo verschrikkelijk lastig om ze hier weer uit te krijgen.

Zhuf is na 6 stabiele weken nu ook weer bagger. Was de ruwvoer gift iets op gaan hogen maar dat heeft niet lekker uit gepakt. Varieert van zeer kreupel tot gevoelig lopen. Gekke is dat beweging haar geen goed lijkt te doen. Sochtends is ze nagenoeg goed van stal en savonds echt slecht. Voetje is ook weer erg warm. Ze geeft zo'n onduidelijk en verwarrend beeld. Ook heel anders ala bij jullie paarden. Over twee weken komt de osteopaat ook, hopelijk haalt dat ook iets hit.