Citaat:HB bijv door koeienklauwenziektes
Heb ik iets gemist..?
Tot op zekere hoogte heb ik wel begrip voor de opmerkingen van EstherH., maar met haar suggestie om het topic te splitsen in relevante en niet relevante zaken ben ik het niet eens. Praktisch gezien is dat ook haast niet mogelijk: de meeste zaken die hier tot nu toe besproken zijn, zijn over het algemeen wel gerelateerd aan HB.
Neem als voorbeeld het recente lijntje over Happy Athlete. Hoort dat nu wel of niet hier thuis? Ik vind van wel. Veel paarden die door HB getroffen zijn, verkrampen en als een eigenaar van een ex-HBer daar over in zit, vind ik dat iemand dat hier moet kunnen melden en eventueel om suggesties mag vragen. Dat men daarop reageert met persoonlijke ervaringen is normaal , dat moet je niet willen sturen. Tenzij het gesprek over dat onderwerp pagina's lang maar door blijft gaan - dan zou de suggestie om over dat onderwerp een apart topic te openen wellicht op z'n plaats zijn. Maar die paar postjes die als reactie gekomen zijn.. och, zo erg is dat nu ook weer niet en afterall heeft het de vraagsteller een bepaald idee gegeven waarop zij zelf verder kan nadenken.
Idem dito het distelverhaal. Nog afgezien van het feit dat ik het onnodig vind om iemand ten eeuwige dage te blijven nadragen dat er een vergissing begaan is over het determineren van de soort ( distel-mariadistel-melkdistel), zijn er lezers en schrijvers die wel degelijk het nut en voordeel zien van phyto-therapie. Veel "plantkundige zaken" zijn ruimschoots wetenschappelijk onderbouwd en toegepast, dus het is zeker een onderwerp dat in relatie tot HB, preventie, behandeling en nazorg passend is. Persoonlijk ben ik ook niet al te gecharmeerd van antennezwaaiers en auralezers, maar hey, als iemand daarvoor kiest dan hebben de "tegenstanders" dat maar te respecteren. Gaat zo'n onderwerp echter de discussie domineren, dan geldt hetzelfde als wat ik hierboven noemde: verhuis die specifieke discussie naar een nieuw topic.
Laten we vaststellen dat over het algemeen de meeste mensen die in dit topic terecht komen in principe wel van informatie, begeleiding, advies en steun worden voorzien. Niemand is hier aangesteld of heeft de verplichting mensen van antwoorden te voorzien: men neemt deel op vrijwillige basis omdat het onderwerp je interesseert of je er - in welke vorm dan ook - mee te maken had of hebt en men een deel van de vrije tijd daaraan wilt besteden. Mocht je de discussie 'wetenschappelijker' willen hebben, dan is het gebrek aan nederlandstalige informatie helaas niet al te ruim en verval je al gauw in taalgebieden die niet iedereen onder de knie heeft.
Dat er eens een vraag niet beantwoord wordt, of een post over het hoofd gezien wordt.. tja, dat is natuurlijk vervelend. Maar laten we wel zijn: als iemand met een vraag zit die niet aan de orde komt of aan de aandacht ontsnapt is, wat let iemand dan om die vraag nóg eens te stellen? Het is ook de verantwoordelijkheid van de vragensteller om te ageren.
Wat mij betreft blijft het topic op deze voet doorgaan. Ik zou het jammer vinden als straks iemand zijn geluk of verdriet niet meer mag plaatsen omdat het niet meer relevant is. Dan mag een foto of een verslagje van iemands nieuwe pony ( Isapaardje, om maar een voorbeeld te noemen) ook niet. Gut, wat flauw wordt het dan. Bij dit topic zijn moderatoren aangesteld die de functie van waakhonden hebben, dat lijkt me ruim voldoende! En als bepaalde ontwikkelingen je niet bevallen staat het een ieder vrij om daar een beroep op te doen.