[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:02

Hier nog zo'n langzaam-aan figuur hoor. We zijn straks 1 jaar verder, en meer dan 3 keer per week licht aan de slag in de longeerpaddock een kwartiertje, af en toe erop in stap en wandelen langs de weg zijn we nog niet. De hoefwand heeft zich nu bijna vanaf de kroonrand helemaal vernieuwd, dat is voor mij pas het moment om weer verder te gaan belasten. Of ik nog een controle foto wil, daar ben ik nog niet uit. Als ik de DA vraag zegt 'ie vast "goed idee" :$ ....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:10

Ik laat elk half jaar controle foto's maken. Voor mijn eigen gemoedsrust. En Van Nassau gebruikt ze om te beslaan.

barbar

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:12

bedankt allemaal voor het delen van de trainingsschema's, heb ik echt wat aan, alhoewel heb ik zo het idee dat jullie paardjes er allemaal wat ernstiger aan toe waren dan die van mij.
het is morgen 5 weken geleden dat er HB werd geconstateerd bij lester, ik ben vorige week eerst begonnen met om de dag een kwartier wandelen, en zaterdag ben ik er dan voor het eerst een half uurtje op gegaan, waarvan ong 25min gestapt, 4 rondjes gedraaft en een half rondje gegaloppeerd omdat hij best fris was (met dat warme weer, die gek), vandaag wil ik er eigenlijk ook nog even op, maar dan moet het eerst wat afkoelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:38

ik lees ergens 20 minuten draven?
Dan kun je mij reanimeren...het paard houdt het nog wel vol vermoed ik,maar oma niet meer :o

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:12

kinke heeft naar haar HB ook maanden niets gedaan, en ik ben uiteindelijk weer begonnen met mennen, zodat ze geen gewicht hoefde te dragen. Barbar, hou wel in gedachten dat er schade is ontstaan in de hoef, het kost tijd voor dat weer hersteld is.
(en die bikkels van paarden kunnen heel goed doen alsof er weinig aan de hand is)

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:58

Hoi. Bij mijn paard is gisteren hoefbevangenheid geconstateerd. ;( ;( ;( Ze staat nu op metacam, tranquigel en ascal. Mijn (goede) hoefsmid kan echter pas donderdag komen. Kan ik daar zo lang op wachten? Of is het beter om een andere hoefsmid te laten komen? En zo ja: weten jullie een goede smid met ervaring op dit gebied in NH (omgeving Haarlem).

Ze staat nu in een (kleine) paddock met nat zand, overigens.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:22

Nee, lijkt me beter van niet. Je eigen vaste hoefsmid kent je paard 't best en in feite kunnen ze in eerste instantie toch niet veel verrichten. In ieder geval geen krachtvoer meer geve, liefst oud hooi/graszaadhooi en verder de pilletjes en poedertjes van ome dokter. Geen beweging forceren - het paard zo veel mogelijk zelf laten bepalen wat-ie wil. Ende benen een paar keer per dag wat afspuiten is met deze warmte ook niet verkeerd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:06

Ik lees trouwens in het IR topic regelmatig dat oud hooi vrijwel net zoveel suiker bevat als 'nieuw' hooi, terwijl de vitaminen er wel uit gaan. Hoe denken jullie daar over?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:35

capopjekop schreef:
Ik lees trouwens in het IR topic regelmatig dat oud hooi vrijwel net zoveel suiker bevat als 'nieuw' hooi, terwijl de vitaminen er wel uit gaan. Hoe denken jullie daar over?

tja....de kunst blijft gewoon weinig geven denk ik....er staat ergens 10% van het gewicht van het paard per dag aan kilo hooi.
Dat is weinig,maar ik ben bang dat je, zeker met IR, geen keus hebt.
Over de vitamines maak ik mij niet druk,die komen bij mij uit een emmer :D
Het hooi is hier in frankrijk toch niet echt vitaminerijk denk ik...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:26

geerke schreef:
er staat ergens 10% van het gewicht van het paard per dag aan kilo hooi

mmmmm ;-) . Dat is erg veel zoals je het opschrijft.
Mijn ezelsbruggetje is:
1 1/2 % van het lichaamsgewicht mag er aan droge stof hooi worden gegeven aan een paard op dieet. Eenmaal op gewicht mogen ze 2 % van het lichaamsgewicht aan droge stof hooi hebben, en maximaal kunnen ze 2 1/2 % van hun lichaamsgewicht aan droge stof opnemen. Bedoel je dat ook Geerke?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:32

Even een vraagje: hoefbevangenheid is een ziekte in de stofwisseling, er kunnen verschillende oorzaken zijn, oa overbelasting door dat het paard bv op 1 been kreupel is of door een ongetraind paard ineens lang op het harde te trainen, toch?
Maar als een paard HB is door overbelasting, is het dan nog steeds een stofwisselingsprobleem, is het ziekte beeld, proces en behandeling het zelfde?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:35

geerke schreef:
tja....de kunst blijft gewoon weinig geven denk ik....

Het ligt eraan hoe je met het gras/hooi omgaat naar mijn mening...
Het hele suiker/fructaan proces van gras is ook zeer belangrijk voor het maai-moment... Dus wanneer de hb paarden op het gras kunnen omdat er minder fructaan in zit is dat ook het maaimoment :)
De wat kleinere boeren passen hun maaimoment ook aan zodat ze zoveel mogelijk suikers in hun gras hebben zitten. Want die suikers zijn wel weer goed voor de melkkoeien :)
Ook is de lengte van het gras bepalend... Boeren maaien bijv soms wel 5 keer hetzelfde stuk. Die hebben het korte gras en geen stengels erin. Voor paarden kun je zowiezo beter het langere en wat grovere gras hebben en voor de hb paarden al helemaal.
Ook is het suikergehalte lager als het lang gedroogt heeft op het land. Dus het idee van oud hooi klopt dan wel. Hoe langer het ligt hoe minder suiker je hebt. Maar goed ik weet natuurlijk niet in hoeverre dat echt scheelt...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:02

paars schreef:
geerke schreef:
er staat ergens 10% van het gewicht van het paard per dag aan kilo hooi

mmmmm ;-) . Dat is erg veel zoals je het opschrijft.
Mijn ezelsbruggetje is:
1 1/2 % van het lichaamsgewicht mag er aan droge stof hooi worden gegeven aan een paard op dieet. Eenmaal op gewicht mogen ze 2 % van het lichaamsgewicht aan droge stof hooi hebben, en maximaal kunnen ze 2 1/2 % van hun lichaamsgewicht aan droge stof opnemen. Bedoel je dat ook Geerke?

ik geloof inderdaad droge stof...anders zou pablo z'on 50 kilo hooi moeten hebben per dag...onmogelijk.
het zal 1% zijn...5/6 kilo is wat minder dodelijk :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:08

:D 50 kg hooi! Twee béste balen, mjammie!! Mochten ze willen :+

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:11

Letizia schreef:
Even een vraagje: hoefbevangenheid is een ziekte in de stofwisseling, er kunnen verschillende oorzaken zijn, oa overbelasting door dat het paard bv op 1 been kreupel is of door een ongetraind paard ineens lang op het harde te trainen, toch?
Maar als een paard HB is door overbelasting, is het dan nog steeds een stofwisselingsprobleem, is het ziekte beeld, proces en behandeling het zelfde?

Dan is er een mechanische hoefbevangenheid. Dat is dan geen symptoom meer van iets dat elders in het lichaam misgaat, maar een op zichzelf staand probleem in een verder gezond paard. Het blijft voor zover ik weet een laminitis (itis = ontsteking) die je alszodanig moet behandelen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:20

Dus in principe hoef je met zo'n paard niet direct bang te wezen dat het paard het nogmaals krijgt of blijft voorzichtigheid dan toch belangrijk?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:49

Als je de oorzaak zeker weet kan je die situatie hopelijk voor de toekomst voorkomen. Dat geldt net zo goed voor mijn paard bijvoorbeeld die te dik geworden was. Voorkomen dat hij weer in zo'n situatie beland. Het is wel zo dat de laminitis en de mogelijke verkanteling van het hoefbeen die daar het gevolg van is eerst weer moet genezen. En hoeven groeien langzaam...
Iedere situatie is best wel uniek. De DA en de hoefzeggen dat ómdat hij hoefbevangen is geweest hij blijkbaar in staat is die symptomen te ontwikkelen. Ik bedoel: zijn moeder was zo mogelijk nóg dikker en is 27 geworden zonder problemen. Maar hij werd wél hoefbevangen. Het is dus voor mij bij hem altijd oppassen geblazen. Volgens van Nassau kan het weer helemaal genezen en als je de oorzaak weet en kan vermijden, dan heb je straks weer een "gewoon" paard. Denk desondanks tóch dat het altijd in mijn achterhoofd zal zitten: voorzichtig ermee!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:20

capopjekop schreef:

Dat klopt wel ja.
De beste manier om het 'suiker' uit het hooi te halen is nog altijd weken en spoelen in water. Of met zo'n hele dure stoommachine behandelen. Als ik me niet vergis ben je met een uur hooi in water weken ongeveer 30% van het suiker kwijt.
Ook in graszaadhooi zit minder suiker - dat is door de plant grotendeels verbruikt voor het aanmaken van zaden.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:57

Letizia schreef:

ja, helaas wel en de mijne is daar een mooi voorbeeld van :(

van de winter januari/februari heeft ze een zoolkneuzing rechtsvoor gekregen door het lopen op de ijsschotsen die in de rijbaan waren ontstaan, gevolg was dat paard op rust werd gezet want ze was rechtsvoor niet helemaal goed (niet extreem kreupel maar gewoon net niet helemaal lekker).
ze ontlaste rechtsvoor iets door te gaan pointeren in rust en heeft daarmee waarschijnlijk linksvoor ook overbelast.

in maart/april was ze weer goed en heb ik gewoon weer met haar kunnen rijden en stappen over straat en door het bos, inmiddels was ze opnieuw bekapt en de hoefsmid heeft geen kenmerken van HB kunnen ontdekken.

toen ze eind april overdag ongeveer twee uur de wei opgingen (met nachtvorst dus hoog fructaan gehalte) werd ze snel weer slechter op rechtsvoor.
geen dierenarts die toen nog hoefbevangenheid vermoede (er zijn twee Dierenartsen bij geweest + de hoefsmid die haar begin april op ijzers heeft gezet)

aan de hoeven was nog niks te zien, geen ringen, geen verbrede witte lijn, geen scheuren en zelfs geen pulsatie, het enige wat ik merkte was dat de verzenen wat snel warm werden na het afspuiten van de benen.

totdat ik na een training begin mei pulsatie zag in de voorbenen boven de kogels, deze pulsatie is normaal bij een paard wat gewerkt heeft maar bij de mijne hield het te lang aan . Ik heb toen een klinische keuring laten doen op de kliniek en foto's laten maken.....
uitslag was : Rotatie rechtsvoor en een kleine tik op linksvoor , conclusie Hoefbevangen :( :(

waarschijnlijk ontstaan dus door de zoolkneuzing ism de overbelasting op links in februari, gevolgd door te fructaan en suiker rijk voer in april wat de trigger was om een tweede episode van HB op te wekken.

door ontstekingsremmers en door haar dieet direct te veranderen naar suikerarm en grasloos totdat iig de ontsteking weg was hebben we erger kunnen voorkomen, er zijn in juni wederom foto's gemaakt en het was stabiel geworden en het is nu wachten tot de hoef zichzelf vernieuwd heeft.

ik moet haar veel beweging geven en op advies van de DA zelfs rijden, ze is gelukkig compleet rad nu in alle gangen maar het besef is er wel degelijk dat ze er dus gevoelig voor is en dat de rechter voorhoef nog heel breekbaar is.
op dit moment is er nog steeds eigenlijk nauwelijks wat zichtbaar aan haar hoeven, er zijn nog steeds geen duidelijke ringen en de vorm is ook nog steeds normaal.
ik ben heel benieuwd of de witte lijn zich nu wel verbreed heeft maar kom hier pas achter als de hoefsmid er weer is ( er ligt een ijzer onder). verder is de zool nog steeds concaaf en veranderd ook niet naar plat of bol.

advies van de DA was wel om haar op suikerarme voeding te houden, dus wat de uiteindelijke oorzaak ook is geweest, ze is een paard wat dus hoefbevangen kan raken en ze zal de rest van haar leven er dus gevoelig voor zijn.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:03

Hier ook een DA die het advies gaf het paard met licht HB flink aan het werk te zetten, terwijl ik sommige van jullie ook hoor over stil zetten..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:10

Tja.. wat moet je er van zeggen.. ben benieuwd of die DA's zelf ook 'flink aan het werk' gezet willen worden als ze vergelijkbaar met het paard óók zo'n pijn en zoveel schade in hun voeten hebben.
Ik vind het volstrekt belachelijk. :(

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:12

Ik vind rust een logischer optie. Door de laminitis ia het weefsel tussen hoefwand en hoefbeen ontstoken. Hierdoor komt het hoefbeen los en kan verkantelen. Dat is ook de reden waarom ze de hoefwand vaak rigoreus wegnemen zodat er geen extra druk op die zwakke aanhechting kan ontstaan. Vergelijk het met je nagel die je van je nagelbed afduwt omhoog. Dat doet pijn. Laat je het paard zelf bepalen hoeveel het beweegt, dat zal het zijn grenzen niet overschrijden. Ga je aan het werk, dan zullen ze dat wél doen. Denk juist bij een lichte hoefbevangenheid je met een maximale behandeling het beste resultaat krijgt. Hoeven groeien langzaam. Erg langzaam. Het herstel duurt lang, de lamina groeien niet ter plekke weer aan als de ontsteking voorbij is. Steumweefsel wat stuk is blijft stuk. Het kapotte weefsel groeit uit. Ook dit kan je vergelijken met je nagel. Nieuw steunweefsel groeit vanaf de kroonrand helemaal opnieuw naar beneden uit.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:42

misschien ligt het ook aan de mate waarin ze het hebben? Het heeft toch ook te maken met de doorbloeding? Die wordt beter van bewegen..
Denk dat het meer kiezen is tussen 2 kwaden. Hier staat een paard op zooltjes met siliconen en die doet het eigenlijk wel goed nu. Ik blijf het moeilijk vinden wat te doen en dan luister je toch naar je DA en hoefsmid :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:44

trisca schreef:
Hier ook een DA die het advies gaf het paard met licht HB flink aan het werk te zetten, terwijl ik sommige van jullie ook hoor over stil zetten..

Het is wel belangrijk om zolang als de hoefbevangenheid in de ontstekingsfase zit het paard absolute rust te geven, dit om te voorkomen dat het hoefbeen verder kantelt en door de zool breekt. in deze periode wordt ook geadviseerd om een paard op te stallen in een dik bed en/of een steun aan te brengen onder de straal in de vorm van schuim, gips, heartbar beslag enz.

zodra de ontstekingsfase achter de rug is en het hoefbeen stabiel is wordt beweging voorgeschreven om de doorbloeding naar de voeten te bevorderen zodat de hoef de gifstoffen kan afvoeren en vers bloed kan gaan aanvoeren om een nieuwe hoef te maken.
in deze fase van de hoefbevangenheid onstaan ook vaak de zoolzweren die uitbreken bij de kroonrand.

in de ontstekingsfase groeit de hoef niet of nauwelijks , vaak zie je daarna dat een paard hoge hielen gaat ontwikkelen, dit komt omdat de doorbloeding aan de achterkant van de hoef het eerste hersteld, vervolgens gaat ook de voorkant van de hoef zich herstellen en begint naar beneden af te groeien, doordat de hielen nog steeds sneller groeien als de toon ontstaan ook de ringen die in de achterzijde van de hoef naar beneden lopen.

is de doorbloeding naar de voeten weer zo goed als helemaal hersteld (bij lichte gevallen) dan groeit de hoef weer evenredig uit.
bij paarden die in de chronische fase terecht zijn gekomen zul je meestal een onevenredige groei houden waardoor de hielen dus sneller blijven groeien als de toon, dit zijn ook de paarden die een deuk in de hoefwand krijgen met omhoog groeiende neuzen.

veel beweging is dus alleen voorgeschreven bij paarden die al in de herstelfase zitten, tot die tijd is het denk ik belangrijk dat je je paard zelf laat uitmaken hoeveel hij beweegt en hoe.

zodra het paard rad loopt op straat in draf kun je stellen dat hij toe is aan gerichte training en gevorderde beweging .
niet dus als een dolle weer aan de gang, maar bijvoorbeeld een stevige stapsessie afgewisseld met enkele stukjes draf op zachte grond.
is het paard de volgende dag nog rad, dan was dit een goede sessie, is hij stijver als de dag ervoor ben je te ver gegaan en moet je een pasje terug.

laat vooral je paard zelf aangeven wat hij kan en wil.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:52

latige vraag, maar hoelang duurt die ontstekingsfase? En hoe weet je dat die over is?
Paard loopt super rad, maar vertekenen de ijzers met vulling niet?

Edit;

Trouwens wel een raar verhaal. Paard heeft peesblessure gehad en komt bij mij tonnetje rond (zo uit het land). Mij wordt verteld dat het dier koliek gevoelig is dus ik doe rustig aan. Paard moet weer opgepakt worden. Zet haar op 1/4 schep biks en in een schaal landje ongeveer 3 uur per dag. Paard gaat aan het werk en valt af. Ineens loopt ze niet fijn op de steentjes van de oprit. Hoefmid gebeld want ik dacht aan een hoefzweer. Hij aan het kappen, niks... Hoeven warm en kogels iets dik..
Dierenarts gebeld en die dacht aan spierpijn :? Pijnstillers gegeven en nadat die op waren vond ik haar er nog niet lekker bij staan. Nog een keer DA erbij en die constateerde HB. Paar dagen later ijzer met zool en pijnstillers die ik af moest bouwen. We zijn nu ruim 2 weken verder en heb haar even in een kaal stukje en verder in de bak. Erg sneu, want ze valt me nu iets te veel af. Voer 's avonds zoveel mogelijk hooi bij en in het landje ook...
Laatst bijgewerkt door trisca op 29-06-10 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt