Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
capopjekop schreef:Ik lees trouwens in het IR topic regelmatig dat oud hooi vrijwel net zoveel suiker bevat als 'nieuw' hooi, terwijl de vitaminen er wel uit gaan. Hoe denken jullie daar over?
geerke schreef:er staat ergens 10% van het gewicht van het paard per dag aan kilo hooi
geerke schreef:tja....de kunst blijft gewoon weinig geven denk ik....
paars schreef:geerke schreef:er staat ergens 10% van het gewicht van het paard per dag aan kilo hooi
mmmmm. Dat is erg veel zoals je het opschrijft.
Mijn ezelsbruggetje is:
1 1/2 % van het lichaamsgewicht mag er aan droge stof hooi worden gegeven aan een paard op dieet. Eenmaal op gewicht mogen ze 2 % van het lichaamsgewicht aan droge stof hooi hebben, en maximaal kunnen ze 2 1/2 % van hun lichaamsgewicht aan droge stof opnemen. Bedoel je dat ook Geerke?
Letizia schreef:Even een vraagje: hoefbevangenheid is een ziekte in de stofwisseling, er kunnen verschillende oorzaken zijn, oa overbelasting door dat het paard bv op 1 been kreupel is of door een ongetraind paard ineens lang op het harde te trainen, toch?
Maar als een paard HB is door overbelasting, is het dan nog steeds een stofwisselingsprobleem, is het ziekte beeld, proces en behandeling het zelfde?
capopjekop schreef:Ik lees trouwens in het IR topic regelmatig dat oud hooi vrijwel net zoveel suiker bevat als 'nieuw' hooi, terwijl de vitaminen er wel uit gaan. Hoe denken jullie daar over?
Letizia schreef:Even een vraagje: hoefbevangenheid is een ziekte in de stofwisseling, er kunnen verschillende oorzaken zijn, oa overbelasting door dat het paard bv op 1 been kreupel is of door een ongetraind paard ineens lang op het harde te trainen, toch?
Maar als een paard HB is door overbelasting, is het dan nog steeds een stofwisselingsprobleem, is het ziekte beeld, proces en behandeling het zelfde?
trisca schreef:Hier ook een DA die het advies gaf het paard met licht HB flink aan het werk te zetten, terwijl ik sommige van jullie ook hoor over stil zetten..