[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:51

Pfff, wat een ellende. Eerst zo snel mogelijk foto's maken. Dan weet je waar je mee te maken heb en wat je er mee zou kunnen doen..

Roos ging vanmorgen weer wat minder na haar debiele gedoe van gister, maar niet slecht genoeg om haar een snufje buut te geven. Was ook flink koud hier, dus haar BOT beschermers weer om gedaan. Dus ben benieuwd hoe ze is als ik thuis kom.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:07

Foto is gemaakt en morgen wordt ze ingeslapen.... |( |( |(

Misschien zou er in theorie nog wat mogelijk zijn, maar het diertje loopt tegen de 30 aan... voor wie zou ik het dan doen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:09

Klinkt als een goed doordachte en eerlijke beslissing.

Heel veel sterkte

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:24

Wat verdrietig.
Maar ik denk ook de juiste keuze.
Mogelijkheden prima, maar het moet wel leuk blijven. Niet te kost van alles het toch proberen is een prima keuze.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:26

Heel veel sterkte!!

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:34

Ach toch, sterkte!!!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:41

Ach wat naar, veel sterkte.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 01:40

Oh oliebol zeg! Wat verdrietig.. Maar inderdaad, wel de eerlijkste beslissing. Maar was het dan toch een sincker? Wat bizar dan zo acuut zonder voorafgaande klachten... daar schrik ik best van.
Heel veel sterkte meis, wat moet dit rauw op de je dak komen zo van de een op andere dag. :(:)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 08:26

Miepmiept, wat verdrietig maar denk wel de juiste beslissing.
Mijn paard wordt ook 30 in mei. Mocht hij echt weer een keer slecht worden en duidelijk last krijgen ga ik ook niet meer heel erg lang puzzelen, dan is ook de koek op. Prachtleven gehad en wil je ze dat nog aandoen op die leeftijd ? Heel veel sterkte !!!

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:18

miepmiept sterkte.

hier gaat het kwa bevangenheid goed.
we hebben hem op onbemest hooi staan.
ongeveer een baal per dag.
en hij krijgt 1x per dag zijn muslie.
en momenteel wegens zandkoliek gevoelligheid 1 keer per dag 250 gram geweekte bietenpulp.
veder geven we hem eigenlijk nix extra's buiten zijn medicijnen om.
hij gaat dit jaar ook niet tot nouwlijks op het land.
hoog uit als we hem er zelf op zetten.
sommige vinden dit zielig maar ik wil hem gewoon niet op de weide hebben.
dit is ook een lastig iets als je soms naar een andere stalling kijkt.
wand bij bijna geen ene is dat mogelijk, daar gaan alle paarde de wei op in de zomer periode.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:57

Waarom Muesli.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:02

Even update van mijn Rosie waarbij ik hoefbevangenheid vermoedde.
Vandaag te horen gekregen dat ze patella luxatie heeft. De knieschijf klikt vast en verplaatst zich, als ik het goed heb verstaan.
Gelukkig is het niet pijnlijk, de da is geen voorstander van opereren. Eens het genezen is zou het een probleem na het andere beginnen. Hopelijk word het niet erger, ben al blij dat ze geen pijn heeft. Arm roosje :(

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 00:07

line18 schreef:
we hebben hem op onbemest hooi staan.

Dat hooi is getest? Onbemest hooi is namelijk vaak juist wat rijker in suiker omdat het gras door gebrek aan voedingsstoffen minder goed kan groeien en dus benut het niet alle suikers die onder invloed van de zon aangemaakt worden. Onbemest gras is gestressr gras. Dit is iets wat nu door alle hooitesten ook aan het licht komt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 00:22

Ayla schreef:
Haha Roos is gek :D Net Sjors, die kan ook zo leip doen als hij niet in training staat en met boxrust is het helemaal een idioot.

Balen Francis.. hopelijk snel weer vooruitgang!

Mijn pony staat momenteel een maand zonder medicatie en sinds vorige week maandag weer op normale ijzers met een dubbele lip i.p.v. houten zooltjes. Hij speelt en rent de hele dag in de paddock en is blij, hopelijk blijft dat deze keer zo.

Ik ben op zoek naar iets van probiotica of een ander kuur/supplement dat zijn darmen etc. ondersteunt. Ik hoor graag ervaringen van jullie :) Het moet wel een product zijn waar geen enkel risico voor HB gevoelige pony's aan zit.

Edit: https://www.paardensupplementen.nl/lifeforce-elite.html deze werd mij aangeraden maar ik twijfel ivm de ijzer en het sellenium (ik geef MSM extra waar al vitamine E en selenium in zit, zou evt wel vitamine E los kunnen geven maar dan geef ik dus geen MSM meer). Of een kuurtje van Puur?

Sorry voor de lange quote kan niet zo goed aanpassen op mijn telefoon. Ik voer lifeforce elite aan Valentijn en ben er super tevreden over!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 00:23

Sterkte miepmiept!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:41

En waarom ben je er super tevreden over? :) Voer je er ook nog andere supplementen naast?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:15

@Marcella omdat hij meer nodig heeft dan alleen hooi en op deze muslie die we geven het het beste doet.

@Francis het hooi is super arm en zitten voornamelijk kruiden in.
het hooi is getest.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:13

Ayla schreef:
En waarom ben je er super tevreden over? :) Voer je er ook nog andere supplementen naast?

Omdat mijn ouwe sok nog niet hoefbevangen is ondanks ander hooi en hele dagen op de wei. Van beide pony's is de mest goed en ze zien er goed uit.

Ik voer Vitalbix daily complete erbij

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:12

Mag ik jullie mening/tips?
Lang verhaal, maar wanhopig op zoek naar tips!

We hebben onze shet nu 2 jaar. Ze is afgelopen december hoefbevangen geweest en zit er nu weer tegen aan.
De bloeduitslagen op PPID en EMS zijn negatief, dus de dierenarts weet niet waarom ze weer hoefbevangen is.
In de hoef zijn wel littekens te zien van eerdere hoefbevangeheid.
Ze is al sinds we haar hebben, voornamelijk in het najaar en de winter, te dik. Advies was haar te laten dekken, maar al 2 jaar pakt ze helaas niet ondanks meerdere dekkingen.

We hebben nu het advies gekregen 3/4 van het hooi te vervangen door graszaadhooi en het hooi te wegen. Ter aanvulling krijgt ze vitamine/mineralenbrokjes.
Zodra ze weer beter loopt het longeren op te pakken.
Ze staat op een kaal gelopen stuk en krijgt morgen een slowfeeder.
Ook adviseerde de dierenarts als ze weer beter loopt om haar te beslaan om te kijken of ze dan beter loopt. Ik weet niet zeker wat ik hier van moet vinden.

Heeft er iemand nog tips of dingen waar we niet aan gedacht hebben?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 22:33

Niet vruchtbaar, winterhoefbevangenheid... klinkt toch als PPID. Het zóu kunnen (ik heb het vermoeden dat dat bij mijn merrie zo is) dat ze buiten de seasonal rise om wel goed is maar tijdens de seasonal rise echt uit de bocht vliegen. Dan zou ze gebaat zijn bij prascend alleen gedurende die periode. Ik ga mijn merrie nu in April nogmaals laten testen en dan eind augustus weer. Als mijn vermoeden klopt zal ze in april een nette uitslag hebben maar in augustus extreem verhoogd, meer dan normaal voor de SR. Dan gaat ze van augustus t/m december op een kwartje prascend.
Daarnaast blijft er restschade achter die pas met een jaar volledig uitgegroeid is, zolang die restschade niet volledig weg is, zal een pony sneller weer hoefbevangen raken en duurt een volgende aanval meestal ook langer dan die er voor.

Verder is veel bewegen is inderdaad de beste IR buster dus lekker regelmatig wandelen of naast de fiets met haar (rechtuit is fijner en wandelen langs de weg leuker dan 100 duffe rondjes in de bak ;) )
Verder voeding zo strak mogelijk, hooi dus op suikergehalte testen. Graszaadhooi hoeft niet perse suikerarmer te zijn dan normaal hooi, terwijl je met graszaadhooi wel het risico loopt dat er gebruik is gemaakt van kunstmest en gewasbeschermende gifstoffen. En beiden werken hoefbevangenheid dus juist in de hand. Goed hooi van heel licht bemest (geen kunstmest, geen varkensmest) land en dan via de quickscan van pavo kijken wat het suikergehalte is, dat moet onder de 10% zijn. Vitaminenpreparaat bij voeren maar daarnaast extra magnesium (simpele gries van de welkoop is goedkoop en heel prima om te voeren, verhalen dat magnesiumoxide niet goed opneembaar is, zijn inmiddels alweer achterhaald dus dure celaat of wat ook is helemaal niet nodig) en extra vitamine E (paarden die geen gras krijgen, krijgen vit. e tekort, dat wat in normale balancers zit houdt geen rekening met een dieet van 100% hooi) (ik geef deze: https://www.vitaminstore.eu/health/voed ... 1gQAvD_BwE zeer goede vit. E voor betaalbare prijs en makkelijk te doceren)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:42

Antje, is het hooi wat je voert geanalyseerd? Je kan het beste op zoek naar een goede kwaliteit hooi met een suikerpercentage van minder dan 10%. Graszaadhooi (meestal Engels Raai) zit meestal nog boordevol suikers omdat het na het uitgroeien (wanneer de plant niet kan groeien) weer suiker gaat opslaan en er vaak chemische middelen worden gebruik.

Wat Francis al aangeeft, nu even alleen hooi geven wat langer dan 10% suiker bevat. Voor de rest zou ik even alles weglaten. Ook de vitaminekorrel zou ik even weglaten maar wel magnesium en probiotica geven. Bij mijn shet was ook geen oorzaak te vinden. Heeft wel PPID maar zijn waardes waren in oktober en maart goed (staat wel op Prascend). Ik probeer het nu via de voeding. Dus alleen maar hooi, magnesium en probiotica.

Krijgt je shet medicatie zoals Ascal en Tranquigel?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 10:07

Mijn dierenarts wilde er ook een ijzertje onder maar ik heb dat niet gedaan. Hoefschoenen werkte in ons geval beter. En het voordeel van hoefschoenen is dat je e uit kan trekken als het nodig is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 10:47

Roos was gister weer slecht. 2x in 2 uurtjes gaan liggen, wel soepel over eind als er een rede voor was (vreemde trailer/pony op t erf). Dus gister avond weer 1/8e buut. Vanmorgen was ze nog niet goed, maar wel weer meer scharrelen. Dus weer 1/8e en dan morgen ochtend ook. En als ze weer goed genoeg is weer zonder.

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:34

De slowfeeders zijn in de maak. Zand voor de paddock wordt besteld. graszaadhooi helaas niet aan te komen in kleine pakjes. Huidig hooi wordt getest. Metacam wordt afgebouwd, zodra ze weer beter loopt gaan we weer longeren. Natuurlijk bekapper wordt gebeld. Iemand nog tips voor een goede natuurlijk bekapper regio waalwijk/tilburg?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 21:08

Longeren komt pas als ze een tijd helemaal goed zijn hoor! Voorlopig nog niet doen hoor!!!!