Mooi duidelijk stukje iig iets om me meer in te verdiepen.
Geryon
Geplaatst: 19-05-17 22:16
Dit is een voorbeeld van ondergeschoven hielen, waardoor de kwartieren in verhouding teveel dragen.
De vooruitgang
Overigens zijn de meeste foto's, foto's van hoeven die nog niet optimaal zijn! Uiteindelijk horen de zool en de straal de rest van de hoef opgevuld te hebben.
En bedankt trouwens! Ik hoor graag jullie mening erover (na eventueel jezelf erin verdiept te hebben), ondanks dat het allemaal heel logisch klinkt wil ik het niet meteen als waarheid nemen ben mezelf nog maar een aantal maanden aan het verdiepen in hoeven.
Oké, dus door de kwartieren (dat bedoelde ik met de zijkant vijlen) ruimte te geven moeten de hielen weer ruimte krijgen zich terug te trekken. Uiteraard met een juiste lengte van de teen.
Ik moet zeggen dat ik erg moet wennen aan de enorme "volle" hoef. Maar misschien vertekend dat een beetje want als ik de onderkant foto's bekijk lijkt het wel te kloppen.
Overgroeide steunsels worden wel weg gebaald toch? De hoornpijpjes naar beneden?
Overigens zou ik het ook wel handig vinden om een korte samenvatting van de werkzaamheden te zien om de hielen hoger te krijgen en toch de rest van de voet te bekappen.
Overigens ben ik ook benieuwd wat mijn NH-smid van haar systeem vind.
Zoveel eraf halen kan ook alleen na het bepalen waar de innerlijke voet is, de echte zool etc. en dus waar de 'echte' hoef eigenlijk moét zijn. De wand trekt de zool mee dus is in de eerste instantie niet te zien dat de teen helemaal geflaired is en een enorm brede witte lijn heeft. Daarom is het belangrijk de innerlijke voet te bepalen zodat je daarachter komt.
Dat is overigens iets wat ik 'mis' in onze bekappers. Bekappen de hoef gewoon en bepalen niet hoe die moet zijn om helemaal goed aan te sluiten om de voet.
Nono de overgroeide steunsels worden inderdaad weggehaald. Ze bekapt zo dat ze de steunsels echte keer wat rechter maakt als ze dat al niet zijn.
In welk filmpje hoor je haar zeggen de flares weg te vijlen? Dan weet ik in welke context Wat zij doet is vanaf de onderkant de wand weg vijlen (bevel maken dus schuins) tot in de witte lijn of soms als het nodig is in de zool (die dan 'nep' is, overgroeid) zoals bij een zeer overgegroeide teen. Vanaf de zijkanten vijlt ze als de hoefwand zelf breder is op een bepaalde plek. Maar ze vijlt niet in de bovenste helft van de wand.
Overigens beschermt ze de hoef een aantal dagen als ze veel moet corrigeren.
Anders in zijn geheel of specifiek met HB-hoeven ??
Marjo89
Geplaatst: 20-05-17 16:42
DubbelDun schreef:
Anders in zijn geheel of specifiek met HB-hoeven ??
HB voeten maar ook wel geheel, ze kijkt erg naar de hoef. Als bekapper ontwikkeld je wel skils om problemen sneller onder controle te krijgen. Maar ik zie de verschillen nog niet direct. (ga nog wel meer kijken, maar ik vind engels verstaan erg lastig) Ik gebruik alleen niet zoveel lijntjes werk
Even ter info. Happy hoof zet zich af tegen ABC hoofcare van Cheryl, en terecht. ABC hoofcare is eigenlijk strasser 2.0 waarbij hielen kunstmatig laag worden gezet. Dat is dus GEEN natuurlijk bekappen! Bij NB maak je de hiel nooit korter dan de zool en ga je ook niet afzagen aan de hand van hielmaatjes oid.
Dan is dat dus de reden dat ik nooit zulke gezakte achterkanten heb gezien hier, wij laten de heel butress nog wel een beetje heel..
@Arabesk trouwens, je zei dat de zool van mijn paard allemaal compacte oude zool was waar je al een klein deel vanaf had gehaald en wat nog meer los zou laten. Nou je had gelijk hoor er is inderdaad in totaal nog een hele dikke laag losgelaten, bizar!
Toen er al een laag zool af was gekomen, vond ik het alsnog apart uit zien. Maar het was hard, dus dacht dat het levende zool was. Door linda's filmpjes kwam ik erachter dat het wél ook nog allemaal oude zool was. En inderdaad, toen ik ging graven kwam ik uit op een laag lucht, tussen deze oude zool en de levende zool! Hij voelde zich zoveel fijner erna!
Nadat je langs was geweest en de hoeven eindelijk eens op de juiste manier bekapt werden, dachten ze nu is onze kans ofzo en zijn toen als een malle zichzelf gaan corrigeren moest constant bijvijlen en ze zien er al mooier uit!
Ik volg het youtube kanaal al een tijdje en het is erg leerzaam. Let wel dat ze in de oudere filmpjes soms dingen zegt waar ze dan later op terugkomt en haarzelf corrigeert. dus beter de nieuwere filmpjes bekijken. Ze is duidelijk autodidact en is niet bang om fouten toe te geven.
Lizzii
Geplaatst: 20-05-17 18:15
Ik heb gisteren mijn paard nog eens bijgevijld en nu loopt hij wat gevoelig rechtsvoor. Ik denk dat ik een beetje te drastisch geweest ben met het wegvijlen van de hiel. Wat denken jullie?
Hier de foto's . Ze zijn wel genomen op de weide omdat ik niet zogauw een betonnetje ter beschikking heb. Mijn paard loopt nu een jaar zonder ijzers en na heel veel problemen met de smid (speciaal beslag, scheuren in de hoef en ettelijke hoefzweren later )dan maar zelf cursus gevolgd en aan de slag.
Sindsdien gaat het veel beter en heb ik eigelijk nooit geen problemen meer gehad tot vandaag dus
Hij loopt 24/7 buiten op een stenige weide. Ik kan enkel bekappen nadat het geregend heeft want anders zijn z'n hoeven en de zool beenhard.
Ik heb ook een heel aantal filmpjes gekeken en ze laat heel veel voorbeelden zien met dode en levende hoeven en foto's, dat vind ik erg interessant en leuk Maar ik krijg echt ontzettend de kriebels van de filmpjes waarin ze hoefbevangen pony's bekapt. De pony mag gewoon nog gras eten, lijkt me echt niet handig.. Verder probeert ze bij de bonte pony van haarzelf ongeveer 4 verschillende manieren in 2 jaar van bekappen. Ik krijg personen dan een beetje het idee dat je maar wat doet. En dat gevoel kom ik weer lastig vanaf.
Maartje1990
Geplaatst: 20-05-17 22:48
Marjo89 schreef:
Ik vind in veel filmpjes dat ze de hielen niet kunstmatig laag zet. Wel dat ze knetter veel door de zool vijlt. Dat is niet fijn lijkt mij.
Heb je het nu ovet cheryl? Ik vind dat ze vaak te ingrijpend werkt
Marjo89
Geplaatst: 21-05-17 13:21
Maartje1990 schreef:
Marjo89 schreef:
Ik vind in veel filmpjes dat ze de hielen niet kunstmatig laag zet. Wel dat ze knetter veel door de zool vijlt. Dat is niet fijn lijkt mij.
Heb je het nu ovet cheryl? Ik vind dat ze vaak te ingrijpend werkt
Dat dus! Toen ik de zool weghaalde omdat ik volgens haar methode zag dat zijn teen veel te lang was, zag ik precies wat ze zegt dat je te zien gaat krijgen, was wel cool en vrij sneu, want dat schijnt pijnlijk te zijn, zulke flaires. En dan te bedenken dat er zoveel paarden rondlopen met een te lange teen omdat het niet herkend wordt door de zool die eroverheen groeit. Nu ik wat meer weet over hoeven zie ik overal allemaal misvormde hoeven