[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:32

Dat is zeker waar Isapaardje! Ik merkte het met name aan de mest van Pauli.
Zet haar zonder masker op de wei en ze poept olifantenhopen, die bovendien dan ook nog 's vrij nattig en los zijn, met nogal veel onverteerde vezels. Mét het masker produceert ze weer normale stevige ballen mest.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:43

Dank jullie wel, wat ik zie aan het ene paard wat bij ons met een GG staat, is dat hij als hij na 6 uur grazen in de paddock komt, móe is. Nu krijgt hij (omdat we het schema veranderd hebben) in de paddock hooi en begint hij daarvan te eten, maar ligt er niets, dan is hij met 5 minuutjes in dromenland. Vermoeiend dus.
Goed om te weten. Denk dat ik Vash misschien volgend jaar op die manier meer uren weidegang kan aanbieden dan zónder masker. En dan verder gewoon zonder masker in de paddock graszaadhooi schransen uit het hooinet ;-) .

Wat betreft jullie vraag over het hebben van meerdere paarden en wat je die voert: als ik er 2 zou hebben, dan ging de tweede mee in het regiem. Gewoonweg omdat ik denk dat op die manier voeren (veel hooi met lage voedingswaarde, wat mooi weidehooi of een aantal uren weidegang en een goed supplement) gewoon beter aansluit bij wat ze nodig hebben en problemen kunnen worden voorkomen. 24/7 in een vette wei is denk ik toch een risico denk ik. Maar ja, ben natuurlijk erg geschrokken van wat er kán gebeuren! En je weet wat ze zeggen: een gewaarschuwd mens telt voor twee ;-) .

Valt me trouwens op dat Vash, nu hij iets meer weidehooi in zijn rantsoen heeft, minder mest produceert. Hij haalt (logisch) meer voeding uit zijn voer. Had meestal in 18 uur 16 drollen, nu zijn dat er een stuk of 3 minder. Scheelt weer scheppen ;-) .

Embe

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:17

Pfff... niet zo'n leuk bericht: vandaag bij kliniek geweest en bij pony is spat geconstateerd. Als ik alles zo hoor is dat geen lekkere combi met hoefbevangengevoeligheid. Meer hier die dit hebben?

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:03

Mijn pony staat dus bij de buren van mijn buren, maar ik noem ze gewoon buren (snap je het nog ) Daar zijn dus wat stallen en de buurman heeft zelf ook paarden waar hij mee ment. Sinds enkele jaren is er ook een shetlandpony voor zijn kleindochter (kindje is 5 jaar)
Maar het kindje is bang van de pony en toen kwam ik vaak langs bij mijn buurman om mee te gaan als hij een ritje maakte met de koets. En omdat ik nog geen pony had, mocht ik op de shet rijden. Het is nooit echt mijn verzorgpony geweest, ik gaf hem gewoon wat beweging, nu probeer ik dit nog altijd te doen. Maar dan staat hij soms een kilometer verder van het stal (ja, dat is niet ver maar oke) bij zijn eigenlijke baasje (het kindje ) Maar daar doen ze niets met hem, hij wordt daar gewoon in een weei gezet met heel veel gras.
En natuurlijk wordt hij nu vaak hoefbevangen.
Gisteren moest ik hem dus daar gaan halen en terug brengen naar stal.
Ik span hem in voor zijn karretje (dat moet ook mee terug) en ik ga op het karretje zitten. Het beest kon gewoon bijna niet meer lopen en dan zeker op die verharde grond. Dus na een hele tijd kwamen we aan bij mn buurman en ik zeg tegen hem dat de shet terug hoefbevangen is en hij zegt dat dat niet kan omdat het weitje helemaal leeggegeten was.

Mijn buurman is vreselijk betweterig en als het op de shet aankomt is hij ook nog eens gierig (de shet had ooit eens hoefijzertjes en toen zijn hoeven echt veel te lang waren geworden, heeft hij ze er zelf afgetrokken, maar hij trok bijna zijn knietjes over )

Wat moet ik doen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:29

Embe schreef:
Pfff... niet zo'n leuk bericht: vandaag bij kliniek geweest en bij pony is spat geconstateerd. Als ik alles zo hoor is dat geen lekkere combi met hoefbevangengevoeligheid. Meer hier die dit hebben?

ojee...ik heb daar (gelukkig)geen ervaring mee!
Inderdaad een ongelukkige combinatie...ga je er iets aan laten doen of ging hij toch met pensioen?
In het boek 'paardenbenen' van offereins staat dat als je er niets aan doet de kans groot is dat de natuur het zelf oplost.
Er dus wel een iets dikker spronggewricht ontstaat door botwoekering ,maar het paard niet meer kreupel loopt(soms)
Ik ken trouwens z'on paard,alleen die is niet hoefbevangen....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:50

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:55

geerke schreef:
Embe schreef:

ojee...ik heb daar (gelukkig)geen ervaring mee!
Inderdaad een ongelukkige combinatie...ga je er iets aan laten doen of ging hij toch met pensioen?
In het boek 'paardenbenen' van offereins staat dat als je er niets aan doet de kans groot is dat de natuur het zelf oplost.
Er dus wel een iets dikker spronggewricht ontstaat door botwoekering ,maar het paard niet meer kreupel loopt(soms)
Ik ken trouwens z'on paard,alleen die is niet hoefbevangen....

Tja... ben er nog niet helemaal uit. Tildren lijkt een goede oplossing, zoals ik het begrepen heb zal daardoor de botgroei en -botafname weer meer gereguleerd worden (skelet vernieuwt zich geheel in een paar maanden tijd maar is bij spat door bv blessures uit balans). Daardoor ook minder pijn. Is wel iets wat je jaarlijks moet herhalen maar ik denk dat ik het er wel voor over heb.
Laatst bijgewerkt door Embe op 22-06-10 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:58

jesito schreef:
[MD] Inslapen ja of nee

Ik zit er echt doorheen en weet niet wat ik moet beslissen.

Getsie, wat een toestand... sterkte :(:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:01

Mijn oude verzorgpony heeft spat. Later is zij met pensioen gegaan en toen is ze bevangen geworden. Voor zover ik weet gaat het nu wel goed met haar. Ze is daarna nog een tijd bereden, maar nu staat ze weer stil.

@ Jesito, klote dat je nu met die beslissing bezig moet zijn. Ik kan je niet helpen. Ik zelf zou denk ik alles uitproberen zolang de pony nog aangeeft te willen leven. Ik denk dat je zelf als eigenaar snel inziet wanneer het dier niet meer kan en wil. Iig veel sterkte met je beslissing.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:03

Maar er is niks meer te proberen.

Embe: ik zie dat jij ook een rotuitslag hebt gehad, sterkte.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:06

Citaat:

Ha geerke, mijn zus zei ook al zoiets!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:48

Jesito en Embe: Sterkte!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:08

jesito schreef:
[MD] Inslapen ja of nee

Ik zit er echt doorheen en weet niet wat ik moet beslissen.

Heb gereageerd in je topic. Veel sterkte, blijf bij je eigen gevoel. :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:45

Idem!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:00

jeeeh, ik heb gister weer gereden!!! :D
ik had al een paar dagen over het beton gewandeld en dat ging erg goed, ik had op het beton ook een keer aangedraaft en zelfs dat ging goed.
dus gister maar de stoute schoenen aangetrokken en een half uurtje voorzichtig in de bak gaan rijden, en hij liep in alle gangen goed. :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:05

Wat fijn! Was hij nou hoefbevangen of toch spierbevangen? Dat heb ik gemist. Rustig aan hoor, een half uur rijden vind ik persoonlijk te lang om mee te beginnen. Om een terugslag te vermijden kan je beter erg voorzichtig zijn. Maar evengoed: gefeliciteerd hiermee, het is heerlijk om te merken dat ze geen zere voeten meer hebben, daar weet ik helaas ook alles van ;-) !

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:36

volgens de DA was het echt hoefbevangen, maar dan een lichte en we waren er op tijd bij.
je kon ook merken dat hij echt zere voeten had, toen liep hij heeeel voorzichtig over de bestrating en nu loopt hij er weer over alsof er niets aan de hand is.
gister met uitstappen wat ik altijd over de bestrating doe, is zich ook weer rot geschrokken van een vogeltje dat uit de bosjes vloog, dus hij is weer helemaal zich zelf :D
is een half uurtje echt te lang, want dan ga ik de volgende keer wel wat korter.
ik dacht voorlopig ong om de dag te rijden, of is dat te veel?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:03

Wat goed is voor jullie specifieke situatie is altijd lastig hoor, om de dag lijkt me sowieso goed, controleer bijvoorbeeld ook de komende tijd sowieso op die rustdag ertussen hoe het gaat op het harde?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:33

Gefeliciteerd barbar dat je weer hebt kunnen rijden, hoe lang is dat geleden? een half uur lang? tsja dat is net wat je doe in dat half uur en hoe je dat hebt opgebouwd. Ik heb steeds verder gestapt langs de weg en daarna ook de draf er bij genomen, ik ben dus niet in de bak begonnen. Ben van mening dat je beter rechtuit kunt beginnen en dan komen de figuren en bochtjes later wel weer, dat is immers veel belastender dan rechtuit.

zorg dus dat je het rustig weer opbouwd, veel plezier in ieder geval!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:39

ik moest mijn paard longeren en met pessoa
eerst 2 weken alleen stappen in de bak en daarna met pessoa
gisteren ben ik voor het eerst buiten wezen stappen aan de hand ong 20 min
en vandaag een rondje buiten gestapt aan de hand van ong 1 uur met wat grazen tussendoor

er zit bij mij 9 weken van de eerste tekenen van hoefbevangen en nu
hij heet 3 weken een open teen ijzer gehad [ en box rust ]en daarna 4 weken een ijzer met leer en foam
nu is hij weer ijzerloos
hij is nog wel wat stijf, maar dat komt ook door 3 uur op de trailer gestaan te hebben heen en weer naar de kliniek
ik mag iig weer gaan opbouwen,maar rustig aan en goed je paard in de gaten blijven houden

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:27

barbar schreef:
volgens de DA was het echt hoefbevangen, maar dan een lichte en we waren er op tijd bij.
je kon ook merken dat hij echt zere voeten had, toen liep hij heeeel voorzichtig over de bestrating en nu loopt hij er weer over alsof er niets aan de hand is.
gister met uitstappen wat ik altijd over de bestrating doe, is zich ook weer rot geschrokken van een vogeltje dat uit de bosjes vloog, dus hij is weer helemaal zich zelf :D
is een half uurtje echt te lang, want dan ga ik de volgende keer wel wat korter.
ik dacht voorlopig ong om de dag te rijden, of is dat te veel?

Ik heb de eerste twee weken alleen maar gestapt.(zowel aan de hand als onder het zadel) Eerst kort en toen steeds langer. De derde week heb ik een korte draf stukjes meegenomen, aan het einde van die week aan de longe een heel kort galopje en pas de week erop een galopje onder het zadel. En toen pas ben ik in de bak aan de bespiering gaan werken. Allemaal korte stukjes en heel erg opbouwend.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 07:29

Fijn mirgino dat je weer op mag gaan bouwen en dat het zo goed gaat.
Dat stijve zal vanzelf wel weer goed komen als hij weer wat beweging krijgt.

Met mijn pony gaat het ook weer beter en zijn rare hoefjes zien er steeds beter uit (al zeg ik het zelf)
Mijn smid vind dat ik het geweldig doe en controleerd iedere 5 weken.
Ook kom ik geen drukkingen of ontstekingen meer tegen met raspen, dus zal het dan toch beter gaan?
Het enige wat die nu heeft en dat komt waarschijnlijk ook door het warme weer is dat hij een dikke koker heeft.
De ene dag is die dun en de volgende dag weer dik, hij heeft er geen last van.
Het is ook niet extreem maar hij is iets opgezet.
Hebben jullie daar nog iets voor?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 07:55

Heb met mijn merrie na 12 dagen box rust het volgende schema voor het opbouwen gekregen, misschien hebben jullie daar iets aan:

1e 5 dagen 10 minuten stappen onder de man, daarna;
7 dagen 10 minuten draven daar aan toevoegen, daarna;
7 dagen 20 minuten draven en wat galop, daarna;
7 dagen 30 minuten draven en wat galop, etc tot je weer op trainingsschema zit.

Dit betreft een paard die een flinke wond (tot op bot) aan haar been had, dus niet hoefbevangen gevoelig en flink in training stond (dus een 'gezond' paard verder). Je zal dus goed moeten kijken hoe je paard reageert op het opbouwen met eventueel een rustdag tussendoor (maar dan wel stappen aan de hand).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:28

Hoho, ik denk dat een dergelijk opbouwschema NIET geschikt is voor een ex-HB paard!
Een diepe vleeswond is absoluut niet te vergelijken met het verstoorde mechanisme in de hoeven - zeker als er sprake is van kanteling en sterk beschadigde lamellen.

Ik heb op advies van de kliniek zeker twee maanden alleen grondwerk mogen doen, waarvan de eerste weken alleen maar korte stukken stappen aan de hand op zand. En dat is heel langzaam opgebouwd naar wat licht werk aan de longe waarbij het paard alle vrijheid kreeg om zélf te bepalen waar ze liep - dus niet kort aangebonden aan de longeerlijn ( grote ruime cirkels maken) , of bijgezet.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:38

Eens met JP
Het is geheel afhankelijk van de schade die de hoefbevangenheid heeft aangebracht aan je paard zijn/haar lichaam. Gewoon heel goed kijken naar je paard en per dag de training bijstellen naar gelang de reactie van het paard op het werk van de dag ervoor. Maar dat geldt voor ieder paard gezond of ziek.

Ik heb mijn paard lekker een aantal maanden in de paddock haar eigen beweging laten zoeken na de HB, voordat ik überhaupt weer over trainen ben gaan nadenken. Daarna haar voorzichtig opgepakt in stap, lange rechte einden rijden zoveel mogelijk.
Haar hoef was volledig opengemaakt geweest tot op het hoefbeen (tot aan de kroonrand), dus ik heb eerst de hoef zich eerst helemaal laten sluiten en de lamellen laten herstellen.