[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:48

Dizzy schreef:
Altijd moeilijk wel/niet op het gras. Ik laat ze 2-3 uur per dag op gras en de rest hooi, maar gras is gewoon een echte dikmaker:-( ZOu ze eigenlijk niet op het gras moeten laten, maar dat kan ik niet (slechte baas)

Heel herkenbaar, mijn grens lag altijd bij "nooit meer op gras" maar ik had al een pensioenado die verder al niks meer mocht

damian23

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:20

Zonder gras is Bennie echt niet ongelukkig. Die staat dan met een slowfeeder in de paddock naast de wei van mijn paard.

Bennie gaat lekker op zijn nieuwe boots. Uit het bloedonderzoek is niks gekomen en ook zijn cushing was binnen de normen en niet gewijzigd tov oktober. Dus het is nog steeds gissen naar de oorzaak. Als het inderdaad toch door de voeding is gekomen, moeten we binnen 3 a 6 weken resultaat gaan boeken.

Zijn hoeven zijn weer aan het groeien. Ik voel een hele dikke rand/hobbel en daarboven, richting de kroonrand zit nu 4 a 5 mm hoef.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:43

Super dat Bennie zo goed gaat!

Roos heeft vandaag haar eerste dag zonder buut. Maar helaas ook zonder schoenen....
Zat vanmorgen een dikke plek op een van haar hoefballen. Ze voelde zich afgelopen dagen goed, dus heeft lekker liggen rollen en veel gescharreld. En denk dat het zandscheppen met haar schoenen tijdens het rollen het grootste probleem geweest is.... Ze heeft eerder zelfs marathons op schoenen gelopen dus had het nu eigenlijk niet meer verwacht. Heb net bij een vriendin een set lage easyboots op gehaald, niet ideaal (worden snel uit getrapt, al verwacht ik daar alleen problemen mee als ze uit haar dak gaat), maar hoop dat ze daar wel blij mee is. En als ze ze uit trapt is het ergste wat kan gebeuren dat ze een paar uur op 1 schoen staat, niet ideaal, maar kan niet de hele dag haar in de gaten houden.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:24

Ik lad gisteren iets over de Swiss galoppers. Die lijken mij ook goed voor mijn paard als hij straks van zijn ijzers af gaat... wel duur:-O

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 02:23

Raya moet het ook even een poosje zonder schoenen doen, die had behoorlijke bloeduitstortingen in haar hoeven net onder de ballen en dan aan beide buitenkanten. Ik hoop heel hard dat dat komt omdat ze eigenlijk nodig bekappt moet worden waardoor haar schoenen niet meer fijn zitten en waarschijnlijk te strak. Zou het een rare plek vinden als het door de hb komt. Bekapper had het helaas momenteel zo druk dat hij niet tussentijds kon dus we moeten nog een weekje wachten. Ze loopt op dit moment zonder schoenen wel minder goed dan ze al gedaan heeft.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:31

Ik had ook verwacht dat het nooit meer gras ging worden, maar vorig jaar ging het met per 5 minuten zo goed dat hij ook weer hele dagen op de wei kon.
Sinds februari staan de paarden niet meer thuis maar op pensionstal met ander hooi (eng!), vanaf het begin hele dagen wei (eng! Eng! Eng!), maar het gaat boven verwachting goed. Ik longeer hem regelmatig en hij krijgt op zijn Vitalbix poeder van lifeforce elite. Zolang ik zijn stofwisseling op gang hou doet hij het goed, maar ik blijf bang voor een terugval.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:59

Francis, de voetballen van Faya zijn niet rood/paars of warm? Bennie heeft toen hij voor de eerste keer bevangen was, ook rode strepen gehad. Die ontstonden net onder de kroonrand een paar weken nadat hij bevangen was geworden.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:16

Zou Cranio scaraal therapie kunnen helpen bij een pony met een hb verleden? Op internet ben ik wat aan het rond lezen en het klinkt wel interessant, als dat mogelijk is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:49

Roos loopt nog niet geweldig, maar blijft wel lopen en rond scharrelen zonder pijnstillers! Dus ben nog niet helemaal blij, maar ook zeker niet ontevreden.
Gister klein beetje zool bekapt. Voeten beginnen weer lekker te groeien, dus moet ook een heel klein randje af, maar doe bij haar omdat ze de laatste keer zo extreem reageerde iedere paar dagen iets (gister zool, van de week even teen weer korter en rond, en dan weer een paar dagen later hielen iets zakken).

Ooit hopen we zo weer rond te rommelen. Dit was vorig jaar, 3 weken nadat ze geopereerd was aan haar oog. Gewoon ff op 1 hand ZZ oefeningen rijden en met m'n andere hand filmen.
https://www.facebook.com/ciska.koomen.9 ... e=bookmark

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:41

Bennie gaat beter en we hebben van het weekend de bute afgebouwd naar 2 x een half zakje. Hij loopt nog niet helemaal geweldig, maar hij gaat nog steeds vooruit. Ik ben ook blij dat de temperaturen weer wat gunstiger voor hem zijn.

Kijk, die Roos eens gaan. Wat kunnen die shetjes toch enthousiast worden als je ze voor de kar zet. Ik hoop ooit met Bennie weer ritjes te kunnen maken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:32

Roos is echt een once in a live time paard <3 .
Met haar heb ik alles gedaan wat je je kan bedenken. Dressuur (ZZ, ook op de hippiade, dus geen puntjes sprokkelen maar zelfs leuk mee doen), vaardigheid (ZZ, ook op de hippiade), oefen marathons, Mendurance, ABOP onder het zadel (ong L2 opgeleid, en heb L parcoursen met haar gesprongen tijdens oefen rondjes, nooit uitgebracht ivm geen handig pony-ruitertje), M2 aan de lange teugel. Ze heeft al zo veel kinderen leren rijden, mensen leren mennen, mensen geholpen hun koetsiersbewijs te halen. Er zijn maar 2 kroon prestatie elite sport-AA merries in NL, Roos en haar voormalige span maatje Whitney (die is inmiddels ook ster, dat zal Roos helaas niet worden omdat ze liever in de sport liep dan in het land met een veulen aan de voet).
En we zijn eigenlijk nog helemaal niet klaar!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:31

Raya was gisteren echt een stuk slechter. Ze wilde op blote voeten eigenlijk niet lopen en lopen ging ook beroerd. Hoeven krabben helpt, zand in d'r voeten doet dus echt pijn. De zool brokkelt wat, op zich normaal, maar ik vermoed dat ze daar een beetje weke dunne zool onder heeft zitten. Vandaag dus even achter HippoSol ofzo aan om de zool wat uit te harden. 't Is een beetje kiezen tussen twee kwaden, door de schoenen worden haar voeten wat weker (door 'zweetvoeten) maar op schoenen loopt ze heel veel beter. Stomme trut ging er zelfs gisteren in draf van door toen ik haar eenmaal de schoenen aan had. Heel beroerd natuurlijk maar ze draafde echt een meter of 20 weg omdat ze geen rondje wilde wandelen. Ik hield m'n hart vast, maar 's avonds gelukkig niet extra slecht ofzo... 's avonds dus zooltjes gewisseld maar wel weer schoenen aan. Ik blijf haar nu toch maar halve dagen schoenen aan doen en dan hopen dat m'n bekapper deze week in plaats van volgende week kan komen, ik denk echt dat het mindere lopen vooral een kwestie van weer bekappen is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:44

Balen Francis.

Rondje stappen volgens Roos 8)7 . Niet zuiver, maar zelfs in draf niet heel erg kreupel.

Het is normaal echt een hele brave lieve pony, maar als ze de kolder in haar hoofd heeft, pfffff. Mag dan nog steeds niet mopperen hoor, ga niet op sleeptouw en ze stopt vanzelf weer.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:17

Haha Roos is gek :D Net Sjors, die kan ook zo leip doen als hij niet in training staat en met boxrust is het helemaal een idioot.

Balen Francis.. hopelijk snel weer vooruitgang!

Mijn pony staat momenteel een maand zonder medicatie en sinds vorige week maandag weer op normale ijzers met een dubbele lip i.p.v. houten zooltjes. Hij speelt en rent de hele dag in de paddock en is blij, hopelijk blijft dat deze keer zo.

Ik ben op zoek naar iets van probiotica of een ander kuur/supplement dat zijn darmen etc. ondersteunt. Ik hoor graag ervaringen van jullie :) Het moet wel een product zijn waar geen enkel risico voor HB gevoelige pony's aan zit.

Edit: https://www.paardensupplementen.nl/lifeforce-elite.html deze werd mij aangeraden maar ik twijfel ivm de ijzer en het sellenium (ik geef MSM extra waar al vitamine E en selenium in zit, zou evt wel vitamine E los kunnen geven maar dan geef ik dus geen MSM meer). Of een kuurtje van Puur?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:12

Hier gaat het ook nog steeds niet erg goed, maar ik heb begrepen dat wel het goed is om nu al met probiotica te beginnen, dus ben ook op zoek naar een die geschikt is voor paarden met HB.
Dus ben ook benieuwd naar jullie ervaringen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:24

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 02:26

Gelukkig kon de hoefsmid vandaag nog langs komen, begin van de avond. Bizar wat een verschil tussen voor en na het bekappen, ze liep na het bekappen vlot en bijna normaal weg. Helaas was die verbetering niet van blijvende aard, ze lag toen ik 's avonds laat kwam afvoeren en liep weer gevoelig, maar dat is op zich wel te verklaren omdat hij eea aan losse dubbele zool weg gehaald heeft. Dat was al aan't brokkelen en ik had al gemerkt met uitkrabben dat daar waar het weg was de zool gevoelig was. Ik denk dat ze dus in eerste instantie de verlichting had van de ingekorte wand (hoeven waren gewoon te lang zoals ik al dacht) maar later toch de gevoelige zool de overhand kreeg. Schoenen dus weer lekker aan gedaan (die passen nu weer veel beter) en morgen even teer halen om de zolen wat te beschermen.

Astrid van Pure paardenvoeding heeft ook twee nieuwe producten die ik zelf voor 'later' overweeg, met name de probiotica, maar ze heeft ook nog een andere.
Deze: https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... vertering/
en die adviseert ze dan met deze: https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... ezondheid/
maar die zou je ook apart kunnen voeren als je alleen een probiotica wilt voeren. In de eerste zit ook mariadistel, die helpt de lever herstellen (is een redelijk krachtig kruid waarvan de werking ook wetenschappelijk aangetoond is), die geef ik zelf liefst puur, als kuurtje. Ik bestel mariadistelzaad bij Pit en Pit en maal dat met een koffiemolen zelf even kort fijn voor betere vertering (maar ze hebben het ook gemalen als je dat te lastig vindt ;) )

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:11

Ik zou qua probiotica voor die van phytonics gaan. Die heb ik zelf nog liggen, maar nog niet nodig.
Vind phytonics producten eigenlijk het best werkende merk voor dit soort supplementen.

Wat naar dat het bij een aantal nog niet verbeterd. Het was hier net wat stiller, ik had ingevuld omdat het dan wat beter zou gaan, maar niet.
Balen jongens.

Hier gaat het gelukkig wel goed. Als het vriest gebruik ik consequent de equine magnetics en ik verwacht dat de podo comp bijna op is, dan stop ik daar ook even mee.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:41

Pff hier ff onzeker ineens.
Zo galoppeert ze lekker rond en sinds bekapping slecht. Hoefsmid was door de zool gegaan, bloedde wat en kon ze wel paar dagen gevoelig op zijn en was ook. Ze werd slechter op alleen het voetje wat mis was gegaan en ik vermoedde een hoefzweer erbovenop, want de andere drie voeten zijn prima dus beetje gepikeerd smid terug laten komen. Die keek ineens bezorgd... hij vertrouwde het niet. Het zou namelijk een sincker kunnen zijn. Voor mij komt het totaal uit het niets, natuurlijk wel altijd in achterhoofd gehouden, maar niet op een moment dat ze goed gaat, rond galoppeert en de laatste bevangenheid intussen alweer tijdje geleden is. Het hoeft geen sincker te zijn, maar een vermoeden is natuurlijk reden genoeg voor een foto...

Bizar dat het dan ineens zo snel afgelopen kan zijn...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:48

Gat Miepmiept, wat een onzekerheid weer. Maar je schrijft dat je paard rond galoppeerde. Hoe lang geleden was ze acuut? Want óf het galopperen heeft haar geen goed gedaan (mijn merrie mag nu echt nog niet eens draven!) óf ze is al langer geleden hb geweest en dan heb je nu niet ineens een sincker.
Een sincker ontstaat omdat de lamellen verzwakt zijn en de verbinding niet in stand kunnen houden. Dat kan door draven of galopperen komen wanneer ze nog acuut zijn of wanneer er nog zoveel restschade aanwezig is dat de goede lamellen die druk niet aan kunnen. Maar de hoef vernieuwt zich dus hoe langer de hb geleden is, hoe meer 'herstelde hoef' je hebt en daar zakken ze dan echt niet zomaar meer doorheen. Als de hb meer dan een half jaar geleden is lijkt het me zéér onwaarschijnlijk dat ze nu ineens een sincker heeft, tenzij ze compleet ontschoend is geweest of al die tijd zo slecht bekapt dat ze 'mechanisch' bevangen is gebleven. Zeker als het ook maar 1 voet betreft...
Ik denk toch echt dat een hoefzweer waarschijnlijker is en in dat geval zou het netjes zijn van je hoefsmid om dat gewoon toe te geven in plaats van dure onderzoeken voor te stellen. Maar dat zeg ik dus zonder alle details te weten...

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:35

Miepmiept,
het hoeft helemaal niet afgelopen te zijn met een sincker!
Die van mij heeft er een aan zijn linker voorhoef en met vrij simpel beslag hobbelt hij weer 3 A 4 dagen in de week rond..
ik weet dat er heftige verhalen bestaan maar ik heb ook een goed voorbeeld van hoe het ook kan verlopen!!

Ik zou een foto laten maken zodat je snel duidelijkheid hebt en laat je niet direct ontmoedigen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:38

Acuut bevangen is, gosh... paar jaar geleden? Maar in haar leven wel vaak geweest, maar de laatste jaren ging het gewoon goed. Zeker afgelopen half jaar niets gemerkt. Het is wel een oude PPID pony.

Daarom vind ik het ook zo vreemd.... ze ging goed. De dag dat de smid kwam voor de bekapping riep ik haar en komt ze naar me toe in galopje. En dan nu dit? Ook echt op één voet, op drie beentjes kan ze toch nog op aardig tempo doorstappen en sjouwt ze ondanks de pijn toch nog aardig rond.

De zool is zacht en in te drukken, maar niet op een plek maar gehele zool. Enorm pijn bij erop drukken en stinkt... pus. Dan zou het een gigantische ontsteking moeten zijn, de smid durfde niet verder te snijden. Dan zou er ook mega veel open moeten onder verdoving, hoe dieper hij ging hoe erger de prut ook werd dus het lijkt van diep binnenin te komen. Het is nu toch een beetje gissen, maar ja bij een vermoeden wil ik dat toch uitsluiten want als het wel een sincker is, is elke dag aanmodderen een dag te lang... Mocht het geen sincker zijn kunnen we naar aanleiding daarvan met de foto met da behandelplan opstellen en misschien kan hij direct verder snijden.

Nooit ontschoening gehad... in het verleden was ze achter ook erger aangetast, ze heeft achter ook tijd op ijzertjes gestaan achter. Nu is het voorvoet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:40

Tijd voor een RX lijkt me?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:47

Ja die komt, hoefsmid is vanmorgen geweest en heeft overleg gehad maar eigen da heeft geen mobiele röntgen dus ik wacht op bericht van de dierenarts die wel mobiel röntgen heeft en ik hoop dat die vandaag nog kan komen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:49

Zool hoor je niet zo in te kunnen drukken, dan heb je toch andere problemen denk ik, maar die ontstaan niet van de een op andere dag, zeker niet als er ook zoveel pus bij komt kijken. Dan idd eerst goede diagnose voor je wat doet. Sterkte er mee, hopelijk valt het mee en is het iets wat goed op te lossen is.