[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:53

Mijn paarden heb ik ook wel eens laten behandelen door HA. Image nadat de hoefbevangenheid helemaal onder controle was. Want zolang ze nog ontlast en sommige lichaamsdelen ontziet, vind ik het niet eerlijk om haar helemaal weer los te maken. Ze ontziet het niet voor niets.

HA massage was niet mijn ding.

Janouk is laatst behandeld door Steffi van der Laarse (veterinair chiropractor); dat werkt vele malen beter en effectiever voor mijn paarden. Janouk is ons sportpaard; wij vragen veel aan haar en daarvoor is een optimale conditie belangrijk.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:32

HA zal dan inderdaad een geval zijn van 'kaf onder het koren'- heb zelf ook een behnadeling meegemaakt, en dat paard vond de 1e keer ook echt niet leuk. (therapeute legde ook uit, dat de 1e keer meestal pittig was, afhankelijk van de klachten, en het ook geen 40 kg is, wat je behandelt) In dit geval had een zadelmaakster die niet wilde geloven dat haar werk niet deugde, een fysio in de hand genomen, het lag volgens beide aan het paard, dat het niet wilde lopen onder het zadel. Na een half jaar prutsen is er een osteo bij gekomen, die het probleem wel legde bij het zadel, en een HA therapeute aan raadde.Het paard weigerde toen al geruime tijd al het werk, had verschoven wervels, schouderspier problemen, en liep L-achter onregelmatig.

De 1e massage was idd geen pretje voor het paard, maar de volgende 3 onder ging het compleet anders. En het is volledig hersteld. (en heeft een totaal ander zadel aangemeten gekregen, de nieuwe zadelmaker heeft het andere radicaal opgesneden, het was als een skippybal gevuld, na wel 5 keer, compleet scheef, en de boom was ongeschikt voor het paard)

Zo heeft denk ik iedereen weer een ervaring met een behandelings wijze. Het is toch een pittige opleiding dat HA (Jack Meagher), en niet goedkoop, en de enige waar je toch ook human sportmasseur voor moet hebben, als vooropleiding. In die zin heb ik er wel meer vertrouwen in, dan die 1 of 3 dagen opleidingen tot paardenmasseur.

Mensen vinden overigens de triggerpoint massage ook niet joepie. Maar je leest wel dat ze er baat bij hebben.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:37

Ja, dat is ook zo hoor. Het is ook een beetje kip of het ei. De triggerpoints kunnen een normale beweging belemmeren maar ook andersom kan een triggerpoint ontstaan door verkeerd bewegen. Als ik de achterhand van Flavio zie lopen (op normaal scherm ;-) ), dan zie ik een soort eendenloop. Je gevoel zegt ook dat het hoog zit, dus ja, dan kan een HA masseur (een goeie!) jullie misschien helpen. Ik heb zelf ooit een verdoving ingespoten gekregen in een triggerpoint. Pijnlijk, maar daarna was ik zooooo blij.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 08:38

flavlip schreef:
@ Nombrado Jij ook bedankt voor je reactie! Ik heb inderdaad ook het gevoel dat het van hogeruit komt, dacht zelfs aan zijn rug (want met rijden voelde ik heel duidelijk dat het anders ging dan 'normaal'). Helemaal stoppen met beweging doe ik nooit (tenzij hij echt niet kan lopen, zoals begin dit jaar), rust roest, zeker bij Flavio, maar nu hij zo loopt ben ik meer van de ongedwongen beweging. Ik heb hem een weekje hiermee gereden, omdat ik dacht dat het stijvigheid was en dat kun je gerichter oplossen met rijden, maar dan zou het aan het einde beter moeten zijn, losser en dit was het niet, vandaar dat ik nu even niet rij, deze week wandelen en kijk of hij volgende week rustigaan in de paddock wil lopen (dat ligt aan de bochtjes) en anders stukjes aan de hand proberen te draven. Je ziet op het laatste stukje film duidelijk dat hij de eerste paar passen na de pasjes draf nog slechter loopt...
Wat jij zegt over die stijvigheid, dat had Flavio ook, maar is ook logisch, na de aanval heeft alles een opdonder gehad. Dit kwam inderdaad vanzelf goed toen we het bewegen weer rustig op konden pakken. Het ging juist ontzettend goed (die rit van 20km was ook geen probleem..) alleen werd hij 2 maanden geleden kreupel (dus korter land, paddock en stappen), na 2 weken beter en weer rustigaan opbouwen, alleen tja, de tijdsdruk...dus vandaar dat ik denk dat de rit naar z'n nieuwe stal dat weer heeft geforceerd ofzo.
Ook dacht ik zelf aan happy-athlete, ken je dat? In 2009 is Ellen voor Flavio gekomen, hij had last van zijn schouder (liep linksvoor kreupel), ik stapte al 2 weken, DA erbij, ja inderdaad schouder, ga maar stappen...weer stappen, na 2 weken nog weinig vooruitgang (ook geen achteruitgang) en toen haar erbij, eerst even slechter (maar dat hoort erbij...) en knapte daarna snel op. Misschien andere mensen ook ervaringen mee?
Maar aangezien het 't zelfde is als 2 maanden geleden denk ik dat stapwerk en rustigaan opbouwen ook al een boel goed zal doen. Tenminste dat hoop ik...dan heb ik het gewoon te snel opgebouwd (en door de verhuizing, vorige keer waren we echt goed voorbereid en nu een stuk minder goed...). Ik vind het alleen weer zo raar, maar heb gewoon een raar paard ;) heeft altijd van die aparte dingen.

de schouder voor zou heel goed kunnen door de ontlasting achter
ik vind juist dat hij voor best mooi afwikkelt alleen ontlast hij achter iets.
Er zit duidelijk iets niet lekker
ik denk eerder aan een osteo , dan aan happy atlete
vergeet niet, dat een happy atlete alleen maar een cursus hoeft te doen, en een fisio of osteo een behoorlijke opleiding hebben gehad.
ik heb geen goede ervaring met happy atlete
ik vind het veel te hard, hoe ze de spieren pakken.
paard daarna op zijn knieeen, bij het los bewegen, en maakte een koprol
gelukkig brak ie zijn nek niet.
bovendien , als een paard al aangeeft dat hem iets zeer doet, dan hoeft het van mij niet meer. Zo hard pakken ze de spieren.
(hij werd trouwens als proefkonijn gebruikt, niet door een blessure)
zelf heb ik de beste ervaring met zelf loswerken.
zo laat ik een scheef of gevoelig lopend paard onbelast aan de longe, en ga aan de gang in een zeer langzaam tempo. Daarbij zie je, dat ze zich zelf recht gaan werken vanachter en gevolg daarvan is de voorkant ook recht. Ik heb paarden op 3 benen hier binnen gehad, en op deze manier weer recht en in balans gekregen.

Nado

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:09

Ik heb juist hele goede ervaringen met HA, maar die vrouw is behalve HA ook fysio voor mensen. Misschien dat dat scheelt. Ze was juist heel rustig en zacht en keek bij alles wat het paard aan kon. Zo heeft ze een paard dat al jaren flink vast zat in zijn spieren door zijn verleden weer losse spieren gegeven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:28

Godver hier gaat het ook weer minder, Grietje hinkte net behoorlijk (wel op een stuk waar het modderig was en dat was nu opgedroogd, vandaag nog even kijken hoe ze op een vlak stuk loopt en anders maar weer buut erin. Snap ook niet wat er nu fout is gegaan, ze is nu juist zo mooi op gewicht.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:54

mamaloe loopt op opgedroogte modder stukken ook op eieren.
de stalhouder heeft speciaal een nieuwe ingang gemaakt in de paddock zodat ze daar in kan zonder door de opgedroogde onregelmatige kleigrond hoeft.

de paddock is nog goed zacht en het gedeelte wat ik eraan heb gezet is klei grond maar wel nog vlak.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:09

Schiet mij maar lek. Na mijn bericht naar de wei gegaan om te zien of ik nog buut had. Daar aangekomen staat ze bevangen, ze loopt bevangen (met rechte benen vanuit de schouder). Ik dus in paniek de dierenarts gebeld, die zou even langskomen. Ben ik daar net dus met de da, doe ik het halster om loopt madam gewoon weer goed, wel ietswat gevoelig, maar verder niks aan het handje. Ze reageerde wel op de tang, dus voor de zekerheid moet ik haar het weekend wat buut geven en het even aankijken. Voor de zekerheid ook maar weer wat schraler zetten, haar hals begint weer wat harder te worden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:10

Ik loop wat achter met lezen, maar jeetje Dennis, de vierde.. Sterkte.

romeorowan schreef:
Dennis wat vervelend dat nr. 4 nu aan de beurt is.
Ik zit ook even mee te denken en te lezen en wat mij opvalt is dat er eigenlijk alleen gesproken is over hoe en wat van de laatste paar weken/dagen. Terwijl ik van mening ben dat het bij Indiana (achteraf gezien) al heel lang bezig is geweest voordat ze pijnlijk ging lopen. Kortom ga eens langer terug kijken toen het voerregiem bij alle 4 (of bij de hele kudde) nog hetzelfde was.
Bij een overload van de voerton dan kun je verwachten dat binnen een aantal dagen het fout gaat, maar zelf denk ik dat in de meeste gevallen het veel sluimender gaat.
In ieder geval heel veel sterkte. Ik vond 1 HB-er al vreselijk zwaar, kan me dat in 4-voud niet eens voorstellen.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Volgens mij ligt de oorsprong soms best een periode terug.

COJK, wat balen zeg van Grietje..

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:03

capojekop; kan me voorstellen dat je op dat moment dacht van naaaah ik word toch niet gek!
die beesten krijgen het ook altijd of in de avond zodat je avond tarief krijgt, of in het weekend zodat je weekend tarief krijgt haha. Maargoed dat je er optijd bij bent, hoop ze weer snel van de buut af mag

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:55

Hier lijkt het qua voeten nog steeds goed te gaan, maar de manenkam begon ook weer dikker te worden en had het idee dat ze pafferiger werd, en na meten bleek ze inderdaad weer aangekomen. blijkbaar toch weer te scheutig geweest met ruwvoer voeren.
Het is een KWPN merrie van 1,65 en durf nog even niets met haar te doen vanwege flinke hoefscheur door losse wand, peesblessures en die bevangenheid van van het voorjaar/van de zomer

Ze staat al weken weer tussen de 1 en 1,5 uur op de wei met greenguard op, krijgt 's ochtends tussen 8 en 9 zo'n 2kg ruwvoer (is met max. 45 minuten op), einde ochtend dus weidegang (anderen blijven dan meestal nog de rest van de middag in de wei lopen), dan klein plukje voordroog en luchtig 1/2 gevuld stronet in de stal, om uur of 15 a 16 weer een klein plukje samen met de 2 pony's, soms rond etenstijd nog een klein plukje en dan voor de nacht delen de 3 paarden zo'n 10kg voordroog (verdeeld over 5 netten) en 2 luchtig gevulde stronetten. Het voordroog is meestal na 1,5 of 2 uur wel op en omdat ze gehakseld koolzaadstro in de stal hebben liggen heb ik er maar wat langstengelig stro in netten bijgedaan zodat ze van de gehakselde kzstro afblijven en niet de hele nacht zonder iets te knabbelen staan.

Zou ik toch overdag of 's nachts het stro weg moeten laten? Of overdag nog meer minderen met voordroog en alleen het stronet laten hangen? De wei wil ik haar niet afnemen als dat niet hoeft en daar kan ze juist minder snel eten door haar greenguard, dus liever zou ik dat straks uit willen breiden zodat ik minder voordroog bij hoef te voeren...

Eventueel zou ik haar middag hapje voordroog kunnen vervangen door natuurhooi.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:05

MiniLoe schreef:
capojekop; kan me voorstellen dat je op dat moment dacht van naaaah ik word toch niet gek!
die beesten krijgen het ook altijd of in de avond zodat je avond tarief krijgt, of in het weekend zodat je weekend tarief krijgt haha. Maargoed dat je er optijd bij bent, hoop ze weer snel van de buut af mag

Ze liep net weer kei goed, zelfs kort draaien op het harde toen haar voer eraan kwam. Snap er echt helemaal niks van, voor de zekerheid toch maar apart gezet met Hans en wat buut gegeven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:10

Ach arme Grietje; hopelijk blijft het goed gaan.
Moet wel zeggen dat Isa overdag als een tierelier loopt (zoals op eerder filmpje), maar in de ochtend gaat het ook niet helemaal soepel. Dit omdat er dan een klont zand in de voeten zit. Als die eruit is, gaat het al weer heel wat beter. Wel/geen buut maakt niet echt veel uit.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:58

Zouden jullie misschien mijn topic willen bekijken? Bij mijn paardje is een maandje geleden hoefbevangenheid geconstateerd, maar ik twijfel steeds meer of hij wel echt bevangen is geweest. Aangezien jullie hier meer ervaring mee hebben dan ik, zou ik jullie om advies willen vragen en of jullie de situatie herkennen of juist niet. Alvast bedankt!
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1539292&p=72543985#p72543985

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:05

Ah je hebt je weg gevonden zie ik

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:06

Ik zou het echt niet weten, die typische bevangen stand heeft mijn paard ook nooit gehad, als je hem ziet rennen zou je denken van niet, maar 't kan toch een lichte bevangenheid zijn geweest. Ik zou toch, ook al weet je het niet zeker, een paard dat er van verdacht wordt hb te hebben gehad, niet onbeperkt op het gras zetten. Vooral niet als het paard al aan de dikke kant is. Ringen zie je niet altijd, de witte lijn is over enige tijd wel verbreed, dat zie je, als het goed is, bij het bekappen. Kunnen ook rode stukjes inzitten of zelfs vocht. Maar ook dat hoeft niet altijd voor te komen.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:09

Minilou idd, dankjewel :-)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:18

Mysa bedankt voor je bericht. Pumbaa heeft 3 weken alleen in de paddock gestaan en werd helemaal depressief, ik herkende hem niet meer terug. Hij staat nu op een andere plek en daar is een weitje waar we een paddock paradise van hebben gemaakt. Elke dag krijgt hij een heel klein stukje gras bij (ik hou per dag het fructaangehalte in de gaten) en daarnaast natuurhooi. In het begin heb ik hem op de nieuwe plek ook op de paddock gezet, maar dat doet hem geen goeds. Ik hou hem elke dag in de gaten, maar vooralsnog merk ik helemaal niks aan hem, behalve het feit dat hij enorm happy is en lekker veel beweegt door de paddock paradise. Het blijft lastig..ik wil het absoluut niet forceren, maar zolang het zo goed gaat wil ik het hem ook niet onthouden. Denken jullie dat een natuurlijk bekapper kan zien of een paardje (licht) hoefbevangen is geweest?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:24

Nadine, helaas is je filmpje te onduidelijk, heb je ook een filmpje van de eerste dagen?
Die stand is niet altijd heel duidelijk. Dat is per pony wisselend.
Het ligt aan de ernst van de bevangenheid of het terug te zien is. Een goede smid zal het vaak wel zien, maar het is niet 100% zeker.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 23:16

Dyonne, nee heb helaas geen beeldmateriaal van de eerste dagen. Ik heb nog wel een tweede filmpje, maar die is niet veel duidelijker...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:22

@Janouk: hoe ging het op de Hippiade gisteren met je toppertje?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:15

Okey, dus wisselende meningen over happy athlete. Dankjullie voor alle ervaringen! Ik twijfelde een beetje. Zoals gezegd is ze al eerder geweest voor Flavio, maar of dat het nu heeft beter gemaakt...weet ik niet, omdat ik al zo lang met hem stapte. En wat meerderen zeggen, best hardhandig. Weer de bevestiging dat Flavio een harde is...ik merkte wel dat hij het niet zo fijn vond, maar hij liet het wel toe.

Ik denk dat ik het nog even aankijk en anders inderdaad een fysio of osteo laat komen. Wat is het verschil eigenlijk?

@ JP Als het echt alleen met de cyteks te maken heeft, waarom heeft hij er dan niet continue last van? Ik snap je beredenatie van het compenseren/vasthouden in zijn lijf, maar hij heeft sinds begin dit jaar cyteks en pas sinds 2 maanden geleden een periode dat hij kreupel liep en nu weer. Het is zeker iets om in m'n achterhoofd te houden zodra hij andere ijzers krijgt!
Cyteks zijn van het begin af aan tijdelijk geweest. Ik heb mijn hoefsmid erbij gehaald en ik heb gezien hoeveel het Flavio hielp, pas achteraf hoorde ik alle horrorverhalen erover, maar ik durfde het niet aan de ijzers er eerder af te halen. Nu zijn de hoeven bijna helemaal afgegroeid en ik vind het fijn dat m'n hoefsmid eerst de overstap maakt naar gewone ijzers.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:26

Mamaloe gaat nogsteeds gelukkig goed, ik ben het geweekte hooi aan het afbouwen en geef steeds meer gewoon droog hooi, dit met het oog op dat ik in de winter niet kan weken, geen verwarmde ruimtes bij stal. Ze reageert hier erg goed op, woensdag komt de smit weer.

Wel heb ik nogsteeds mn metacam staan, half flesje. Dit heeft al die tijd op stal gestaan, eigenlijk niet aan gedacht om dat koel te bewaren in koelkast.
Zou dit nog goed zijn of kan ik dit beter weggooien?

Minime en mamaloe zijn inmiddels weer dikke maatjes, ik heb ze nu elke dag samen op de paddock ipv draad tussen beide, ik voer gewoon wat meer hooi, voor minime zijn dieet is het ook niet verkeerd en duidelijk zijn het weer de beste maatjes en is de liefde tussen beide weer zoals hij was. om hun band te tonen heb ik een topicje gemaakt

[ITP] Liefde is.. nou mijn twee ukkies samen!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:09

flavlip schreef:
Ik denk dat ik het nog even aankijk en anders inderdaad een fysio of osteo laat komen. Wat is het verschil eigenlijk?

.

fysio pakt de spieren.
Osteo pakt het skelet (en daardoor dus de onderliggende spieren)
Daar heb ik zelf wel eens een studie van gemaakt
stel je nu voor dat een wervel uit het lood ligt, en een osteo werkt hem weer op zijn plaats
de spieren eromheen zijn gaan staan naar de scheefheid.
trekt de spier de wervel dan weer iets uit het lood? dus floept het weer iets scheef?
Zelf denk ik dat je goed de spieren bij een paard los kan werken, onbelast aan de longe.
het is voor mij altijd de vraag, eerst de kip? of het ei? :D
Zelf heb ik ooit lichamelijk hele goede resultaten behaalt met een manueel therapeut.
die werkt op nog diepere lagen in , dan een fisio..

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:21

@flavlip: http://www.osteopathiepaard.nl/ wordt het mooi uitgelegd.

Persoonlijk vind ik, want de beide wijzes overlappen elkaar een beetje, houdt een fysiotherapeut het meer bij de schil van een paard. Dus pezen, wervels, spieren en de problemen daar rondom, en zoekt bv niet zoals in de osteo, dat een bv een wervel probleem veroorzaakt kan worden door een slecht functionerend inwendig orgaan, of vice versa.

Ik vind daarom de osteo completer, zeker als het gaat om paarden met een HB geschiedenis.
Mijn Fries die geen HB heeft, maar een onregelmatigheid toonde in het voorbeen, is overigens ook door een osteo behandelt. Dat had een fysio ook gekund, gezien de uiteindelijke diagnose. Maar als de afwijking een onderliggend probleem had gehad, of had veroorzaakt, vind de fysio die weer niet. Er zijn overigens ook therapeuten, die beide zijn.