Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:43

Maartje1990 schreef:
Bedoel je dat ze sleept met haar voeten?

onder het rijden merk ik afentoe dat ze een stapje sleept, dit is vooral als ze met vanalles bezig is, behalve met der voeten.. ligt dan inderdaad ook aan het niet optillen van der voeten

Maartje1990

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:46

Ah ja hier ook, alleen achter, oplossing is eigenlijk gewoon actiever houden. Maar heb ik niet altijd zin in (en hij ook niet haha, pony is liever lui dan moe)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:49

Ik heb met rijden altijd schoenen aan, dus het slepen is puur van de zandpaddock.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 21:30

Als je paard niet gevoelig loopt dan zou ik naar hoefsmid twee luisteren :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 21:31

DubbelDun schreef:
Recht afsluiten doet die van mij ook, kwestie van de hoeven niet voldoende optillen :D
Gewoon weer rond vijlen als ze te vierkant worden :)

precies ja :Y)

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:26

Ik weet niet of het hier mag maar voor mijn opleiding Diergezondheid en Management ben ik opzoek naar eigenaren met paarden die hoefkatrolontsteking hebben (gehad). De enquête bestaat uit zes vragen en zal ongeveer drie minuten duren.
Indien je meerdere paarden hebt gehad met hoefkatrolontsteking, zou je de enquête dan apart willen invullen voor deze paarden?
Alvast bedankt voor het invullen.
http://www.thesistools.com/web/?id=537825

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 00:28

Kennen jullie de TACT methode van Linda van happyhoof? Zij bekapt echt naar de innerlijke structuren van de voet, heeft op youtube enorm veel filmpjes van hoef ontledingen, zowel van gezonde als ongezonde hoeven, wat enorm leerzaam is. Zo ontzettend veel kennis heeft deze vrouw inmiddels opgebouwd, al is ze nog altijd bezig met oplossingen bedenken overal voor. Al haar opvattingen zijn 'bewezen' in de praktijk.

Een van haar opvattingen is dat bekappers de hielen te laag bekappen, waardoor de 'heel butress' heel geleidelijk uit de voet wordt bekapt terwijl die hard nodig is. Dit zou (ook volgens een ander, volgensmij Pete?) de reden zijn dat er vrij weinig paarden echt en langdurig 'high performance' kunnen uitvoeren ijzerloos. En als je haar uitleg hoort en ziet waarin ze tig redenen laat zien, klinkt het allemaal zo logisch!
Hier alvast 1 filmpje. Ik raad haar kanaal echt aan iedereen aan!
https://youtu.be/G_sC3I8b79U

Ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik neig er zeker naar om de hielen langer te laten.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:23

Ja, die ken ik Geryon! Kijk ik met veel plezier naar en doet me meer kritisch zijn over mijn bekappers. Natuurlijk heb ik het hier niet enorm veel in de hand (aangezien ik ze dus laat bekappen, zelf kan ik het nog niet)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:52

Heel interessant, ga de video zo snel mogelijk kijken. Doet me meteen denken aan het feit dat mijn 4-jarige met hogere hielen een perfecte voet heeft, terwijl mijn 9-jarige met lagere hielen nog altijd wat instabiel is. En dat onder exact dezelfde omstandigheden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:56

Net nr 1 afgekeken. Zéér interessant !
Het is even 'worstelen' om er door te komen, want ze is nogal langdradig :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:05

Ja, daar had ik ook last van.. ik heb het niet volgehouden. Ik heb al moeite met Engels en dan ook nog zo langdradig :x

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:15

Soms forward ik een klein stukje en als ik het gevoel heb iets gemist te hebben ga ik weer een stukje terug. Dat helpt wel :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:15

Is er overigens een smid in NL die op deze manier hoeven bekapt ??

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:24

Wel interssant maar voor mij niet te volgen. Zo langdradige Engelse stof.

Ik Bekap zelf ook. Maar ik kijk altijd naar de hoef. En niet elke hoef moet omlaag in de hielen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:26

Zeker niet. Maar de trend onder Natural hoefsmeden is toch wel een lage hiel.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:51

Ik ben ook na 20 minuten afgehaakt helaas, vond haar ontzettend irritant praten. :o

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:05

Ik begrijp het langdradige := ik ga m'n best doen om zoveel mogelijk uit te leggen zometeen na het eten! Vind het echt heel interessant. Sowieso haar hele manier van bekappen en corrigeren. En het is duidelijk te zien dat het werkt allemaal! De filmpjes zijn echt de moeite waard!

Er is in Nederland naar mijn weten niet iemand die volgens haar methode bekapt. Wel iemand die in een ander land woont maar een nederlandse nationaliteit heeft. Zal zo even kijken hoe ze heet. Zij heeft ook een facebookpagina. Zal het zometeen allemaal in het topic zetten!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:04

Geryon schreef:
Ik begrijp het langdradige := ik ga m'n best doen om zoveel mogelijk uit te leggen zometeen na het eten! Vind het echt heel interessant. Sowieso haar hele manier van bekappen en corrigeren. En het is duidelijk te zien dat het werkt allemaal! De filmpjes zijn echt de moeite waard!

Er is in Nederland naar mijn weten niet iemand die volgens haar methode bekapt. Wel iemand die in een ander land woont maar een nederlandse nationaliteit heeft. Zal zo even kijken hoe ze heet. Zij heeft ook een facebookpagina. Zal het zometeen allemaal in het topic zetten!

Nou !! ik wacht met spanning af *\o/*

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:45

Ja! Waar blijft de link?!!! ~~}> :Y) :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:44

Als we kijken naar de voet binnen in de hoef (vanuit de zool gezien), zien we dat de hiel een stukje vóór de basis van de straal ligt.
Maar wat wij doen tijdens het bekappen is de hielen verlagen tot de basis van de straal. Hierdoor raspen we ook in de butress, die achter deze hiel ligt. Doordat we de hiel tot daar verlagen, heeft de innerlijke hiel enkel maar een dun laagje zool ter bescherming. Gevoeligheid zou veel uit dit probleem voortkomen. Ook omdat er geen dikke zool en geen straal opgebouwd kan worden. Deze zouden dan immers uitsteken.

Op deze foto zie je de achterkant van innerlijke voet getekend. Het rood gestreepte is wat eraf zou zijn als deze hoef natuurlijk bekapt zou zijn. Je ziet dat het paard dan zowat op de voet ipv de hoef loopt.

Afbeelding

De hiel butress geeft stabiliteit aan de hele hoef. De achterkant van de voet (ín de hoef dus) bestaat enkel uit zacht weefsel. Door het verlagen van de hiel en daarmee het verwijderen van de heel butress is er dus geen bescherming voor de innerlijke hiel, maar is er ook niks wat het zakte weefsel omhoog houdt. Hierdoor zakt de achterkant dus geleidelijk in. Hierdoor worden de horn tubules steeds horizontaler en groeit de hoef steeds meer naar voren, ook de teen. En de hielen in de eerste instantie als je die weer laat groeien waardoor ze onder de hoef groeien. Het paard heeft geen sterke en beschermde achterkant en blijft daardoor gevoelig op moeilijk terrein. De teen groeit (teveel) vooruit maar wordt niet lang (naar onder) omdat paarden teveel op de teen lopen.

Als de achterkant zakt, komt het automatisch meer naar binnen. In extreme gevallen is dit zo erg dat het de achterkant van het hoefbeen omhoog wipt. Hierdoor kan het paard mechanisch bevangen raken.

Maar dat de achterkant zakt is niet duidelijk te zien. De lengte van de ''hiel'' blijft namelijk vaak hetzelfde, omdat de hoefballen en de huid daaroverheen, mee rekken. De achterkant bestaat nu vooral uit hoefbal en niet uit echte hiel. Dit wordt echter niet gezien, waardoor de bekapper de hiel blijft verlagen om de hoef minder stijl te maken. Dit werkt dus tegenovergesteld.

Hier een extreem voorbeeld. De hoefballen en huid daaroverheen zijn teveel uitgerekt. De haarlijn maakt een boog en in de koot vormt het een punt. Op de laatste foto is aangegeven dat er nog een stuk heel butress moet groeien.
Afbeelding

Nog twee voorbeelden
Afbeelding
Afbeelding

Foto's waarop je kan zien dat meer hiel zorgt voor meer ruimte voor straal en zool
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bovenste foto was het paard gevoelig, onderste foto niet meer
Afbeelding

Zie de gezakte achterkant, en waar de hoef heen moet waardoor het op alle tereinen kan lopen
Afbeelding

Afbeelding

Ik vergeet echt de hele helft dus vraag gerust wat je niet snapt dan probeer ik het te beantwoorden!
Laatst bijgewerkt door Geryon op 19-05-17 21:02, in het totaal 3 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:49

Zonder hiel
Afbeelding

Met hiel
Afbeelding

Let op het verschil in de stand en in de spieren van het paard. Ook stopte dit paard met bokken in galop.

Op de facebook van Linda staat veel uitleg, misschien voor degenen die het luisteren niet zo fijn vinden :D
https://www.facebook.com/thehappyhoof/

En dit is de facebook van een bekapper die volgens haar manier is gaan bekappen. Zij woont niet in Nederland maar heeft wel onder andere een nederlandse nationaliteit.
https://www.facebook.com/soundhooftrimming/

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:27

Erg interessant! Ga later eens goed kijken en luisteren. :j

Ik heb even een vraagje. Paard heeft standafwijkingen en zijn voorvoeten zijn erg slecht vind ik (samengeknepen hielen en een scheur oa). Ik denk dat ie beter af is zonder ijzers... smid en eigenaar echter niet. Wat denken jullie? Of daarvoor foto's voor nodig?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:36

Wauw!! Wat een moeite heb jij gedaan!! +:)+

Heeft ze ook uitgelegd hoe je die hiel naar achteren haalt?
Het stuk met de ondergeschoven verzenen begreep ik niet. Behalve dat het als afrol iets fungeerde.
Misschien heb ik het helemaal fout hoor, maar zo begreep ik het.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:43

In de onderste link zie ik wel de zijkanten afgevijld? Ik weet niet meer hoe dat heet :oo
Ik dacht Linda dat juist niet wil? Of is dat alleen met flairen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:01

Over welke heb je het precies? Ze maakt overal een bevel daar waar de druk af moet zodat de hoef anders gaat groeien.

Hoe je het voor elkaar krijgt om de hielen en de butress weer helemaal juist te krijgen weet ik nog niet helemaal. Linda is daar zelf ook nog een beetje mee aan het experimenteren. Het ligt natuurlijk erg aan de bepaalde hoef. Wat in ieder geval belangrijk is is om de teen op de juiste plek te hebben. Vaak moet die wat terug komen, (en dan ook de pillars, de zijkanten van de tenen zodat de teen terug kán komen) waardoor de horn tubules verticaler worden en dan de kwartieren en daarmee de hielen naar achter drukt. Het is heel belangrijk om de hielen te laten groeien. Ookal schuiven ze eerst onder. Er moet echt druk op de hielen komen zodat ze terug worden gedrukt. Bij veel paarden staat er bij ondergeschoven hielen teveel druk op de kwartieren, daar moet je dan ook de druk af halen. Denk dat je het daarover hebt? Linda is er inderdaad niet van om dat op een correcte hoef te doen, omdat de innerlijke voet ook geen arch heeft.