[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:31

Dat is fijn nieuws barbar :) Ik ben de vorige keer weer met Grietje begonnen toen ze op het zachte goed liep in alle gangen en in stap niet meer gevoelig liep op het harde. Daarvoor liep ik wel met haar, maar echt werk was het niet te noemen. Maar goed, wellicht zijn andere al sneller begonnen, ik speel graag op safe.

Grietje heeft nu gelukkig weer een goede periode. De buut geef ik nu nog een keer daags een afgestreken theelepeltje. Ze blijft redelijk goed lopen, nog wel een beetje stijf, maar echt 90% beter dan eerst. Een voorzichtig drafje gaat er ook wel af. Alleen vanochtend waren ze door de draad gegaan en stonden ze dus te eten :\ hopelijk krijgt ze nu geen terugval.

Afbeelding
Voor de GB
Afbeelding
Nu 5 weken later
Afbeelding
Kwaliteit is minder, deze is door mijn mobiel gemaakt.
Het is niet goed te zien op de laatste foto, maar op de plek waar het oude haar weg is glanst ze wel veel meer. Op haar schouder begint de gleuf steeds breder te worden, daar wordt het vet langzaam afgebroken.

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:49

Hallo,

Ik heb een vraagje, ik heb nog nooit ervaring met hopefbevangeheid, maar ik ben net terug van een weekje vakantie, en me paard doet heel raar, toen ik hem gister op de poetsplek vast zette deed ze net of ze uitgleed, haar spieren waren erg verkramt en zakte twee keer plots door haar hoeven heen. Ik dacht dat ze gewoon vervelend aan het doen was, en dat ze daardoor op de grond viel(he is beton dus glad). Maar vandaag toen ik haar vast zette deed ze het weer en ze is heel onrustig en trillerig:|:|!!? Moet ik een DA bellen??! Het is igg geen koliek, daar hebben we jammer genoeg genoeg ervaring mee..

capopjekop

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:53

Mss is ze spierbevangen? Ik zou gewoon even bellen. De dierenarts kan je aan de telefoon wel vertellen of het nodig is om te komen. Maar goed, ik ben erg voorzichtig, dus ik zou zeker bellen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:59

Lijkt me een goede reden om je DA te bellen. Een paard laat zich toch niet op de grond vallen of door de hoeven zakken om 'vervelend' te doen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:35

Mariekexzita schreef:
Hallo,

Ik heb een vraagje, ik heb nog nooit ervaring met hopefbevangeheid, maar ik ben net terug van een weekje vakantie, en me paard doet heel raar, toen ik hem gister op de poetsplek vast zette deed ze net of ze uitgleed, haar spieren waren erg verkramt en zakte twee keer plots door haar hoeven heen. Ik dacht dat ze gewoon vervelend aan het doen was, en dat ze daardoor op de grond viel(he is beton dus glad). Maar vandaag toen ik haar vast zette deed ze het weer en ze is heel onrustig en trillerig:|:|!!? Moet ik een DA bellen??! Het is igg geen koliek, daar hebben we jammer genoeg genoeg ervaring mee..

klinkt inderdaad als hoefbevangen....kun je 1 hoef optillen,of gaat ze dan 'gestrekt' met haar voorbenen?
Hoefbevangenheid en spierbevangenheid gaan vaak samen...de medicatie is hetzelfde.
Ik zou even de da bellen.

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:01

Hallo,
Bedankt voor jullie reacties, Ik heb natuurlijk sowieso de DA gebeld, maar ik zocht eerst iemand op bokt op die dit ook laatst met haar paard heeft gehad, en wilde weten wat de Da bij haar had gezegd, en of het nodig was de da te bellen.
Ze is gelukkig helemaal gezond, wel wat verekt. Waarschijnlijk is er eerder wat op de poets plaats gebeurd, en doordat ze was uigegleden, was ze aan het stressen dat ze weer uitgleed, of weet ik veel waarom ze daar wel zo zat te stressen, en daardoor verkrampten haar spieren, en zat ze zo te trillen, buiten deed ze namelijk niks(behalve mij voor gek zetten door lekker relaxed op rust te gaan staan). De da heeft haar spieren gecheked, en die gaven de juiste reactie, en waren los, hoefbevangenheid was het in ieder geval niet.

Groetjes, M!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:09

Gelukkig maar!

Dames, even spammen over mijn twee knollies! Gisteren de Green Guards opgedaan en, met jullie goede raad in gedachten, gewoon weggelopen. Natuurlijk wel even in de bosjes gaan liggen hoe 't zou gaan, maar na wat momenten van stokstijf-staan en wat heb ik nu op m'n neus, kregen ze bliksemsnel door dat ze toch konden eten. Ze waren 's avonds wel erg opgelucht toen de halsters met de maskers er weer af gingen, maar vannochtend kon ik ze zonder probleem weer aandoen. Wat een braafies hé! Nu gaan de pondjes niet meer door de mondjes! :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:46

Goed zeg! Daar wenden ze sneller aan dan je dacht!
Ben met gebruik van een graasmasker benieuwd of de paarden uiteindelijk net zoveel gras binnenkrijgen omdat ze constant dooreten. Ik bedoel, zouden ze met 6 uur weidegang met masker net zoveel binnenkrijgen als met 3 uur grazen zonder? Of bijna net zoveel omdat ze fanatieker grazen zonder pauzes...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:02

Even vraagje.
Voeren jullie je niet voor HB gevoelige paarden hetzelfde als de wel HB paarden?
(dus zelfde 'suiker en koolhydraten' arme dieet?)
Of krijgen ze echt heel wat anders en waar zit dat verschil (weidegang, brokken, oid).

Ben even benieuwd, omdat ik op korte termijn ook in zo'n situatie ga komen :P

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:14

Mijn pony waar ik op rijd, die staat 's nachts binnen en krijgt dan 's avonds nog wat brok en muesli en dat krijgt onze shet dus niet. En mijn pony loopt de hele dag in de wei en de shet staat nu dus de hele dag in de bak.. Maar als het lastig is vraag ik me af of het per se noodzakelijk is om een heel anders te voeren.

Krijg je er nog eentje bij Isapaardje?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:34

He Isapaardje, wanneer gaat het gebeuren?
Bij mij krijgen alle paarden hetzelfde als Indiana, de een alleen wat meer als de ander.
En Indiana krijgt F4F als supplement en de anderen krijgen Pavo Vital, aangezien ze niet genoeg 'krachtvoer' krijgen om in de vitaminen en mineralen behoefte te voldoen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:39

Isapaardje schreef:
Even vraagje.
Voeren jullie je niet voor HB gevoelige paarden hetzelfde als de wel HB paarden?
Of krijgen ze echt heel wat anders en waar zit dat verschil (weidegang, brokken, oid).

Mijn niet HB paard krijgt 'gewoon' voer: sportbrok van Pavo en voordroog. Verder komt ze beperkt (uurtje of 4) op de weide. Ze wordt elke dag gereden en traint op M-dressuur niveau. Momenteel is ze geblesseerd en heeft ze 12 dagen boxrust (maar komt er wel uit op een piepklein paddockje, ze is anders in haar eentje niet te houden op stal) en krijgt ze precies hetzelfde voer als de HB-gevoelige pony. Dus safe&sound van D&H en hooi. Wil nl. geen 2 HB paarden ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:42

Mijn niet-HB krijgt hetzelfde als de Ex-HB. Gras en Hooi en vitamientjes/mineralen als supplement.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:45

Jannepauli schreef:
Mijn niet-HB krijgt hetzelfde als de Ex-HB. Gras en Hooi en vitamientjes/mineralen als supplement.

Heb ik ook geprobeerd maar kwam mijn merrie echt te kort aan (vnl energie).

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:51

Isapaardje schreef:

Ben even benieuwd, omdat ik op korte termijn ook in zo'n situatie ga komen

Bij mij krijgen ze totaal iets anders. Maar goed het ligt eraan wat je met een paard doet... Ik heb 2 fokmerries die volop merriebrok krijgen omdat ze of op springen staan, of volop melk moeten geven. Een wereld van verschil...
Maar ik moet zeggen dat ik er ook wel aan zat te denken om mijn paard ook de vito te geven als ie binnen is :) Mijn paard word namelijk dik van de lucht en aangezien ze al een jaar stilstaat is ze echt dik :o
Ben nu wel benieuwd of meer mensen hetzelfde voeren en wat de voor en nadelen zijn.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:10

Mijn ex hoefbevangen paard krijgt dezelfde brok als mijn wedstrijdpaard; Equiral Stud, buiten het wedstrijdseizoen. Plus een halve summerfit koek.
Alleen krijgt mijn wedstrijdpaard muesli en haver bij richting een wedstrijd. Ze krijgen hetzelfde voordrooghooi en helaas voor mijn wedstrijdpaard moet ze solidair 1 uurtje per dag op de wei. De rest van de dag staan ze op de zandpaddock.
Mijn wedstrijdpaard is een haflinger en een sober voeren is voor haar gezondheid ook belangrijk.
Dus eigenlijk voer ik ze bijna gelijk.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:42

Naath86 schreef:
Krijg je er nog eentje bij Isapaardje?

:j

Ik heb een jonge pony (van nog net geen 2 jaar) erbij gekocht, grote maat shetlander (zie profiel).
Nu nog mooi slank en geen HB verleden (en beiden wil ik heel graag zo houden).
Alleen omdat ze nog volop in de groei is, lijkt mij enkel oud hooi en wat geweekte grasbrok met vitamine E (wat Isa krijgt) geen goed voer.
Voorlopig heb ik nog wel een stuk langer gras, maar daar wil ik ook haar niet onbeperkt in zetten. Ze staat nu bij de huidige eigenaar ook op schrale wei.
Maar 'iets' zal ze toch wel moeten hebben (vanwege de groei) en ik was benieuwd dus wat jullie zoal voeren aan de andere paarden.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:58

De mijne is een Oldenburger van 1.65 m. die normaal vol in training staat, dus dat is niet echt een goed vergelijk...

Wel leuk zo'n jonkie er bij!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:16

De 2 jarige van Indiana kreeg tot een paar maanden geleden nog pavo Grow, maar nu dus hetzelfde als de anderen. Hij staat echter wel sinds begin mei bijna hele dag op de volle wei, terwijl de anderen het met een half uurtje moeten doen.
Daar komt nog bij dat een shetlander verhoudingsgewijs minder groeit dan bijv. een KWPN-er, en dus ook minder snel te korten zal hebben.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:02

Isapaardje schreef:
Even vraagje.

:j Durinn heeft pech. Hij doet mee in Nado z'n regime van max 2 uur gras met graasmasker, verder graszaadhooi en hij krijgt ook S&S als basisvoer. Op de dagen dat hij gewerkt heeft krijgt hij ook nog wat Icelandic Power, ook van D&H en speciaal voor IJslanders.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:08

Die van mij krijgen ook allemaal hetzelfde :j Alleen de medicijnen niet. Hans is nog nooit bevangen geweest en zijn hals is gewoon soepel. Buik is wel iets te bol, dus uit voorzorg dat hij gewoon mee aan het rantsoen. Het kan iig geen kwaad. Heel af en toe mag hij wel een half uurtje de wei in om te grazen. Dat wordt meer als hij straks echt voor de wagen loopt.

Maar ze krijgen nu dus een handje safe and sound, preventief ex laminitis van hippo en grietje krijgt nog gluco balance. En ze krijgen alle drie pavo vital. Ik heb niet het idee dat Hans iets tekort komt door dit rantsoen.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:20

Isapaardje schreef:
Even vraagje.
Hier is het weide schema drastisch veranderd sinds Sira HB heeft: Mijn KWPN-er (niet HB) gaat 's ochtends vroeg 2 uurtjes alleen in de wei. Sira (wel HB) blijft dan op stal.
Samen gaan ze dan 's middags nog 3 uurtjes de wei in. Rest van de dag samen in de bak en 's nachts samen op stal.
Dit alles ipv dag/nacht in de wei zomers.... ;(

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:33

paars schreef:
Ben met gebruik van een graasmasker benieuwd of de paarden uiteindelijk net zoveel gras binnenkrijgen omdat ze constant dooreten. Ik bedoel, zouden ze met 6 uur weidegang met masker net zoveel binnenkrijgen als met 3 uur grazen zonder? Of bijna net zoveel omdat ze fanatieker grazen zonder pauzes...

Ik herhaal mijn vraag even. Heeft iemand die een paard mét en zonder masker heeft laten grazen hier een idee over? Kon je bijvoorbeeld merken dat je veel gras over hield? Of niet? Ben daar wel benieuwd naar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 00:04

Mijn ervaring tot nu toe: mét masker krijgen ze echt veel minder naar binnen, ze moeten er erg veel moeite voor doen: het gaat met sprietjes en zeker geen happen tegelijk. Op het moment dat ze de maskers af hebben, gaat 't met mondenvol naar binnen. Vooral Pauli, die staat met de neus aan de grond en slurpt bijna het gras naar binnen, zonder op te kijken, continu! Jilske wil nog wel 's een hap nemen en dan rustig staan kauwen.
Een bijkomend voordeel is dat ze met de maskers veel meer lopen, alsof ze van plek naar plek gaan omdat ze denken dat er elders meer te halen is. Ik merk als ik ze 's avonds naar de paddock haal: dan storten ze zich echt op het hooi dat klaar staat voor ze, vertonen dan zelfs een beetje voernijd, alsof ze hongerig zijn. De hooibakken zet ik ook een flink eind uitelkaar!

In de beschrijving van de GG staat dat ze 50% minder gras kunnen eten. Ik heb het idee dat het nog minder is dan dat - een ruwe schatting? Ongeveer 30% van wat ze normaal zonder maskers eten.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:27

Met masker krijg je minder pieken in de voeding omdat ze zoals JannePauli ook zegt, minder tegelijk binnen krijgen. Het komt geleidelijker binnen en het wordt geleidelijker verwerkt in / door het lichaam. Dat is altijd beter.
Net als dat bijv. 2x per dag een half uur beter is dan 1x per dag een uur.