[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:33

Kom net van de ponys af, mamaloe heeft linksvoor een wat warme voet.
Rechts is goed. Links was ook het meest gevoelig toen ze hoefbevangen raakte.
Zal straks even koelen. De smit wou eigenlijk pas over vijf weken komen, is nu drie en half geleden maar vind dat ze niet meer zo recht op dr hoef staat, dus bel hem toch maar even om nog deze week te komen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:30

Een tijd lang zat Isabella achter helemaal vast; en dat is nog niet eens zolang geleden dat ik Tug mailde met 'hellup ... Isabella kraakt heel erg en kan haar rechterachterbeen nauwelijks verzetten'. Zelfs niet met teruguit zetten, het leek wel of hij nu echt continu blokkeerde en ze de knie er al krakend doorheen trok. Zo naar geluidje ... en dan ineens ... doet ze dit. En dat zonder buut ook nog eens.
Zonder mij erbij is het vaak veel rustiger; was met Beauty ook zo. Maar in het begin was Yoblin heel zorgzaam voor haar, maar met eten was hij altijd het eerste. Hij at al als Isabella nog aan moest komen. Nu komt er eerst en zwarte draak voorbij flitsen (oren plat in de nek, zo van ik kan het weer en ik zal er verdorie eerst zijn) en dan een chagrijnige Yoblin die even het spoor bijster is en toch ook voor zijn vermeende recht op wil komen. Lastig, maar goed, ze zijn aan elkaar gewaagd.
Wel net nog een knok/bokpartij waarbij Yoblin onderuit ging; eigenlijk gelukkig Isabella niet, want om hem maak ik me toch minder zorgen (met zijn goede sterke benen) dan om die zwarte. Maar het kan altijd gebeuren natuurlijk.

@Janouk: lastig zo met Image; is moeilijk wat van te zeggen. Wat je zelf ook al aangeeft, ze is er nog, dus even lekker verwennen en metacam maar blijven geven en de rest (de zorgen) maar even voor later laten (voor zover mogelijk natuurlijk :o)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:44

Iets te vroeg gejuigd met Flavio ;( ...Nadat de hoefsmid is geweest loopt hij wel weer actiever, maar nog steeds niet goed. Nu zag ik het ook duidelijk in stap en draf. Misschien was de verhuisrit toch teveel van het goede, of toch zijn lange tenen. Denk dat misschien 8 weken tussen de bekapbeurten te lang voor hem is, dan gaat hij raar lopen, als hij dan bekapt is zou het beter moeten zijn, maar misschien heeft hij er wel spierpijn van...Zo denk ik nu een beetje. Ik maak morgen weer een filmpje, maar is ongeveer vergelijkbaar met een paar weken geleden (links en rechts apart, vanuit z'n knie/sprong, houdt zijn ene been rechter en zet zijn andere apart weg...) en teruggekeken, dat was ook 2 weken voor de hoefsmid kwam en daarna ging het beter. Nu maar weer stapwerk (gelukkig een bos om te verkennen) en daarna wanneer hij het aangeeft weer stukjes draf en deze keer zit er geen druk (verhuizing..) achter het opbouwen..Ik ben in elk geval blij dat Flavio wel gewoon vrolijk is.

Zijn er meer paarden waarbij het zoveel effect heeft als de hoefsmid iets langer niet komt? Dat ze echt na een paar weken er kreupel van gaan lopen? (deze keer komt ze over 6 weken weer, zelfs nog iets eerder). Hoe vaak komt jullie hoefsmid?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:17

Tjee, wat is Isa vooruit gegaan zeg, super!!!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:47

Flavlip: mn smit was een halve week nadat mamaloe bevangen was geraakt gekomen.
Ze liep direct beter, erna is ze na drie weken weer bekapt en liep nogsteeds goed. Nu wou mn smit het oprekken naar vijf weken, zit nu op drie en halve week, ze loopt nog goed maar dr hoefje word wel weer warm en naar mijn idee best snel weer lang, hij komt de eenentwintigste weer, dan heb ik het kunnen rekken tot vier en halve week, hoop het erna toch wel weer verder op te rekken maar heb er geen ervaring mee gelukkig, mamaloe is mn eerste die bevangen is en hopenlijk de laatste en blijft het minime bespaart

Stalgenootje heeft nieuwe pony, een welsh kruizing nog iets.
Die lopen in de wei waar mamaloe bevangen is geraakt, nu zag ze dat de witte lijn wat verbreed was en dr stand aan die hoef iets veranderd was, maakt zich zorgen. Morgen had ze toch een afspraak met de veearts dus laat ze meteen checken

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:49

Isapaardje schreef:
Verder met Paars eens dat peren geen paardenvoer zijn. Zelfs super slecht. Veel suikers. En gerst is ook geen paardenvoer, zeker niet voor robuuste rassen als een fjord zoals Cascade (als het daar om gaat althans).

Gerst geef ik eigenlijk amper, één handje eens in de zoveel tijd als hij iets heel engs heeft gedaan.
Ik ben er helemaal mee eens dat peren geen voer voor paarden is. De boer die voor hem zorgde heeft wel paarden gehad, maar weet geloof ik weinig van ze (hij wist niet eens wat hoefbevangenheid is!)

Verder kan ik gelukkig buiten dit topic blijven.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:36

Isapaardje schreef:
... en dan ineens ... doet ze dit. En dat zonder buut ook nog eens.
Dat begrijp ik ook hoor, daar sta je bij te juichen!! En terecht, jullie komen van vér.

flavlip schreef:
Zijn er meer paarden waarbij het zoveel effect heeft als de hoefsmid iets langer niet komt? Dat ze echt na een paar weken er kreupel van gaan lopen? (deze keer komt ze over 6 weken weer, zelfs nog iets eerder). Hoe vaak komt jullie hoefsmid?

Denk dat het een combinatie is. Kan me ook voorstellen dat op de nieuwe stal door de extra spanning die dat meebrengt hij zich beter voordoet dan hij is. Helaas gaan ze snel en graag over hun grenzen heen. Ze denken niet van te voren: dit of dat kan ik beter níet doen, want straks dan.... Het echte groeiseizoen voor de voetjes is weer bijna over, in de winter groeien ze toch wat langzamer. Bij ons kon de smid al snel iedere 7 - 8 weken komen. Maar ook nu nog, 9 weken ertussen is nét te lang (was de vorige keer zo). Maar dat is per paard zo verschillend.

@Janouk, ik duim door. Stout is góed, denk ik maar ;-) !

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:40

hier totaal geen effect. Hij staat er meestal een week of 8 op de ijzers. Dan heeft hij nog ruimte over en wordt hij alleen wat langer. Maar groeit netjes omhoog, niet naar achter of over de ijzers.Daarna bel ik Ronald en die komt dan binnen een week of 2.
Hij heeft er wel eens 13 weken op gestaan zonder losse ijzers of eroverheen te groeien. Enige wat ik merk is dat hij iets meer met de toon de straat raakt soms.
Ligt ook aan het seizoen, al dan niet de wei, veel op straat, en de soort ijzers die hij heeft.... erg verschillend maar hij is er nog NOOIT kreupel of onregelmatig door geweest.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:44

Wat vinden jullie: de smid haalt bij mij (of nou ja, bij m'n peerd) toch altijd wel wat rommeltjes van de zool af en snijdt de straalgroeven bij (aan de zijkanten en tegen de ballen aan achter in het midden). Soms loopt hij een dag of 2,3 wat gevoelig. Daarna is alles weer oké. Als ik de tekst lees op de site van Hoofcare dan denk ik: ja, zo doet 'ie het bij mij ook. Maar toch, die gevoeligheid zit me niet lekker. Nu zit ik me af te vragen om hem te vragen de zool en de straal met rust te laten (op losse frutsels na), maar alleen de wand netjes in te korten en rond te vijlen...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:55

tja...ik heb alleen ervaring met rondom beslag met Chico. Dus daar kan ik niks zinnis over zeggen. Hij wordt af en toe erg strak genageld en dan is hij een dag of 2 gevoelig,dat weet ik gewoon.

Cody wordt gewoon bekapt (traditioneel) en Ron haalt alleen wat flares weg aan dezijkant, meer is niet nodig tot nu toe. Cody loopt echter nooit op straat of zo....
In mijn ogen hoort gevoeligheid niet na bekappen...maar misschien is dat voor elke voet anders? En ik weet niet of je natuurlijk bekappen doet? daar heb ik echt geen reet verstand van

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:03

Ik ook niet eerlijk gezegd. Ben gewoon blij met de smid. Traditioneel of natuurlijk....Ik doe er niets zelf aan iig. Heb weliswaar een beitel en vijltje voor eventuele afbrokkelende hoekjes, maar die heeft hij sinds ik deze smid heb niet meer. Hij heeft ons supergoed geholpen. Paard had echt hele brede flares, toen hij ook nog bevangen raakte, speelde hierdoor ook een soort mechanische bevangenheid mee en nu heeft hij mooie voetjes! Het is gelukkig maar een dag of twee, kan ook komen door de standverandering die na bekappen toch in lichte mate optreedt. Ik ga het maar gewoon eens vragen aan 'm.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:59

@ Paars En waaraan merk je dan dat 9 weken net te lang is? En ik denk dat je paard dan misschien best even moet wennen aan zijn 'nieuwe' voetjes. Inderdaad even persoonlijk vragen. Laat je het antwoord weten?

Weer een filmpje van Flavio. Lijkt dus weer uit zijn rechterknie te komen... Voor het fimpje even op het harde gestapt, hier is het duidelijker te zien. Verder een kwartiertje in de bak gestapt en daarna nog zo'n 20 minuten buiten in het bos, dus lekker rechtuit.

Jullie mening weer graag. Voor nu blijf ik dus voorlopig weer stappen. Echt weidegang krijgt hij niet meer en ik vind hem mooi op gewicht, dus ik denk dat de kans op een terugval (door het minder bewegen) niet heel groot is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:42

Als er teveel tijd tussen zit, dan gaan z'n voeten over een soort kritisch punt heen en loopt hij op het harde minder door de lange tenen.
Kan het fimpje van Flavio niet goed beoordelen, zit achter een breedbeeld monitor, alles wordt dan uit z'n verband gerukt...weet nog steeds niet hoe ik dat ding zo kan instellen dat ik filmpjes en foto's normaal zie.
Vind hem achter moeilijk lopen, wijd ook. En op sommige stukken alsof hij met zijn benen door stroop moet. Met name achter. Maar nogmaals, een breedbeeld monitor helpt níet ;-) . Hij glimt als een spiegel, dat kan ik wél zien! En ik zie ribben!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:00

Okey, duidelijk. Flavio heeft dat dan juist in de bak, dan maakt hij echt soms een sleepspoor met zijn achterhoeven terwijl hij wel heel hard zijn best doet om zijn voeten goed op te tillen, op het harde is het dan juist weer makkelijker lopen. Zo liep hij eigenlijk, pas sinds een paar dagen als op het filmpje..

En dankjewel voor je commentaar op het filmpje :) dat is inderdaad ook wat ik zie en heb het filmpje van 2 maanden geleden ernaast gelegd...komt overeen. Alleen weet ik dus nog steeds niet wat het nu is, waar het vandaan komt enz... Het is weer beide achterbenen heb ik het idee, maar dit kan ook weer komen door overcompensatie, heb het idee dat het uit zijn rechterknie komt, hierdoor links extra belast (wat zijn zwakke achterbeen is..) en daardoor nu ook links niet helemaal lekker loopt. Ook heb ik het idee (maar Flavio is een harde..) dat hij er niet echt pijn aan heeft, meer ongemak, vooral in de bochten en na die paar pasjes draf en dat door stroop lopen is wel goed gezegd inderdaad. En altijd fijn te horen dat Flavio glimt en op zijn ribbentjes ben ik trots!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 22:06

Hmm.. ik denk dat het aan de voorijzers ligt - jij gebruikt toch die Cyteks?
Het paard rolt de voet niet af zoals het hoort, maar zet eerst de toon en dan pas de hiel neer.
Vergelijk maar eens met dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=EHOqtCZOwkA en zie het verschil met jouw paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:13

flavlip schreef:
@ Paars En waaraan merk je dan dat 9 weken net te lang is? En ik denk dat je paard dan misschien best even moet wennen aan zijn 'nieuwe' voetjes. Inderdaad even persoonlijk vragen. Laat je het antwoord weten?

Weer een filmpje van Flavio. Lijkt dus weer uit zijn rechterknie te komen... Voor het fimpje even op het harde gestapt, hier is het duidelijker te zien. Verder een kwartiertje in de bak gestapt en daarna nog zo'n 20 minuten buiten in het bos, dus lekker rechtuit.

Jullie mening weer graag. Voor nu blijf ik dus voorlopig weer stappen. Echt weidegang krijgt hij niet meer en ik vind hem mooi op gewicht, dus ik denk dat de kans op een terugval (door het minder bewegen) niet heel groot is.

ik denk zelf dat het hoger zit
rond het bekken gebied.
het ziet eruit als een verkramping in dat gebied..., spieren, ik zou hem juist niet stilzetten. maar misschien eens laten nakijken door een osteo/fisio?
Ik merkte bij mijn paard, dat hij door de hoefbevangenheid heel veel spieren had "vastgezet" en dus stijfig liep.
ik ben daar heel voorzichtig toch mee gaan rijden, rechte stukken, niet op te harde ondergrond. En dit is zelf weer goed gekomen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 22:52

@ Dennis ... zou vandaag bij jou niet een "holist" langskomen om naar je bevangen ponies te kijken? En.. wat is de uitkomst?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:07

paars:Chico is met nieuw beslag altijd wat gevoelig, komt idd ook door standverandering, met groeien gaat dat langzaam aan veranderen en na een bekap/beslagbeurt staan ze vrij rigoreus opeens korter ( rigoreus in de zin van véél snellere correctie dan door afgroei).
Ze zijn er gewoon erg gevoelig voor, als chico's ijzers eraf gaan staat hij altijd te tapdansen met zijn voorbenen. Ze doen hem gelijk zeer als hij op blote voetjes staat, komt door de bevangenheid maar natuurlijk ook door zijn artrose én het steiler staan vanwege een peesblessure ooit....

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:09

@ JP Dankje voor je reactie en het is een heel duidelijk filmpje. Hij loopt voor inderdaad anders sinds hij de ijzers heeft, daar is 1 hele makkelijke oplossing voor, de ijzers eraf ;) En als het goed is krijgt hij volgende keer gewone ijzers, die keer erop ook nog en als de hoef dan volledig is afgegroeid weer helemaal zonder ijzers. Dan hebben de cytecks hun werk gedaan zullen we maar zeggen :)

@ Nombrado Jij ook bedankt voor je reactie! Ik heb inderdaad ook het gevoel dat het van hogeruit komt, dacht zelfs aan zijn rug (want met rijden voelde ik heel duidelijk dat het anders ging dan 'normaal'). Helemaal stoppen met beweging doe ik nooit (tenzij hij echt niet kan lopen, zoals begin dit jaar), rust roest, zeker bij Flavio, maar nu hij zo loopt ben ik meer van de ongedwongen beweging. Ik heb hem een weekje hiermee gereden, omdat ik dacht dat het stijvigheid was en dat kun je gerichter oplossen met rijden, maar dan zou het aan het einde beter moeten zijn, losser en dit was het niet, vandaar dat ik nu even niet rij, deze week wandelen en kijk of hij volgende week rustigaan in de paddock wil lopen (dat ligt aan de bochtjes) en anders stukjes aan de hand proberen te draven. Je ziet op het laatste stukje film duidelijk dat hij de eerste paar passen na de pasjes draf nog slechter loopt...
Wat jij zegt over die stijvigheid, dat had Flavio ook, maar is ook logisch, na de aanval heeft alles een opdonder gehad. Dit kwam inderdaad vanzelf goed toen we het bewegen weer rustig op konden pakken. Het ging juist ontzettend goed (die rit van 20km was ook geen probleem..) alleen werd hij 2 maanden geleden kreupel (dus korter land, paddock en stappen), na 2 weken beter en weer rustigaan opbouwen, alleen tja, de tijdsdruk...dus vandaar dat ik denk dat de rit naar z'n nieuwe stal dat weer heeft geforceerd ofzo.
Ook dacht ik zelf aan happy-athlete, ken je dat? In 2009 is Ellen voor Flavio gekomen, hij had last van zijn schouder (liep linksvoor kreupel), ik stapte al 2 weken, DA erbij, ja inderdaad schouder, ga maar stappen...weer stappen, na 2 weken nog weinig vooruitgang (ook geen achteruitgang) en toen haar erbij, eerst even slechter (maar dat hoort erbij...) en knapte daarna snel op. Misschien andere mensen ook ervaringen mee?
Maar aangezien het 't zelfde is als 2 maanden geleden denk ik dat stapwerk en rustigaan opbouwen ook al een boel goed zal doen. Tenminste dat hoop ik...dan heb ik het gewoon te snel opgebouwd (en door de verhuizing, vorige keer waren we echt goed voorbereid en nu een stuk minder goed...). Ik vind het alleen weer zo raar, maar heb gewoon een raar paard ;) heeft altijd van die aparte dingen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 10:38

@ Flavlip: mijn idee is dat als er eenmaal normale ijzers onder komen ( met een goede breakover) een hoop van de problemen opgelost zullen zijn. Ik vergelijk het maar met hoe je zelf zou lopen op schoenen die niet passen of niet lekker zitten: je gaat dan elders in je lijf compenseren of vasthouden. Persoonlijk zou ik er voor kiezen zo snel mogelijk andere ijzers eronder te zetten, waarbij je je wel zult moeten realiseren dat ook dat weer effect zal hebben op het lijf, hetzij door standverandering, hetzij door het opnieuw gebruiken van spieren die voorheen belast werden of enigzins op non-actief waren. Je bent dus niet in één klap van de prblemen af, maar het lijkt me wel de moeite waard om dat uit te proberen.

Wat Happy Athlete betreft - als je daarmee in zee wilt gaan zou ik dat pas in een later stadium doen als het nodig is. Het is natuurlijk volkomen logisch dat een lijf dat door een aandoening als HB her en der vast zit en dat zullen ze ook zeker concluderen.
Ik weet dat er mensen zijn die waardering hebben voor deze behandelaars - ik behoor niet tot die groep. Ik vind de methode te hard en te belastend, zeker voor een paard met 'geschiedenis'. En ik was nogal perplex dat mij geadviseerd werd het paard 'flink aan het werk te zetten' terwijl ze op dat moment op 4 benen bevangen was. NB: ik had deze mevrouw vantevoren over de situatie geïnformeerd, heb gevraagd of het verstandig was om haar te behandelen en ook duidelijk gezegd dat ik eigenlijk alleen maar de rug wat 'gemasseerd' wilde hebben om de doorbloeding te verbeteren. Dat was kennelijk allemaal geen probleem en ik heb Pauli één keer laten behandelen, niet wetende hoe 'hard' deze methode eigenlijk is. Zonder enig effect overigens, behalve dat het extra pijn opleverde en ze met grote angstogen de manipulaties onderging. Maar het waren vooral de 'adviezen' die ik kreeg om de behandelig effect te laten hebben, die mij deden besluiten hier niet mee door te gaan. Je paard vooral iedere dag tenminste een kwartier flink te laten galopperen met bevangen voeten ( "kan geen kwaad") deed voor mij het deurtje definitief dicht.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:40

Er is idd gister weer naar mijn pony's gekeken door iemand anders.
Was erg verhelderend. Hier en daar bevestigend, hier en daar ook nieuwe aanknopings punten waarvan ik dacht 'oh ja'. Ik heb wat handvaten gekregen, ga daar mee aan de gang en laat uiteraard wat horen als er iets gebeurd (zowel positief als negatief).
Ik had vanmorgen minder pony's met warme voeten. Misschien toeval, misschien niet. Pas als er een stijgende lijn komt ga ik daar echt blij over worden (maar minder warme voeten is iig al niet negatief voor nu).

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:49

ik heb mijn quarter laten behandelen door Ellen van Happy Athlete, ik ben erg wantrouwend naar dit soort dingen dus wilde dan ook "de" persoon hebben van HA.
Helaas kon ze niet overweg met mijn paard, ze drukte teveel door, deed hem zeer en luisterde niet goed naar wat hij aangaf. ( dit had trouwens niets met zijn voetjes te maken maar met zijn SI gewricht)
Schoot er dus NIKS mee op.
Later een osteo erbij gehad die hem anders benaderde en minder druk gaf, hij liet alles beter toe en vertrouwde haar ook... voor mij geen HA.
Ik moest trouwens ook "veel galop" van HA, van de osteo mocht ik juist niks..

Als ik jou was : eerst mijn paard zijn voeten ok, daarna weer verder. Het paard zet zich vast omdat hij een probleem heeft elders, dus eerst dat oplossen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:05

flavlip schreef:
Okey, duidelijk. Flavio heeft dat dan juist in de bak, dan maakt hij echt soms een sleepspoor met zijn achterhoeven terwijl hij wel heel hard zijn best doet om zijn voeten goed op te tillen, op het harde is het dan juist weer makkelijker lopen. Zo liep hij eigenlijk, pas sinds een paar dagen als op het filmpje..

En dankjewel voor je commentaar op het filmpje :) dat is inderdaad ook wat ik zie en heb het filmpje van 2 maanden geleden ernaast gelegd...komt overeen. Alleen weet ik dus nog steeds niet wat het nu is, waar het vandaan komt enz... Het is weer beide achterbenen heb ik het idee, maar dit kan ook weer komen door overcompensatie, heb het idee dat het uit zijn rechterknie komt, hierdoor links extra belast (wat zijn zwakke achterbeen is..) en daardoor nu ook links niet helemaal lekker loopt. Ook heb ik het idee (maar Flavio is een harde..) dat hij er niet echt pijn aan heeft, meer ongemak, vooral in de bochten en na die paar pasjes draf en dat door stroop lopen is wel goed gezegd inderdaad. En altijd fijn te horen dat Flavio glimt en op zijn ribbentjes ben ik trots!

Mijn paard sleept ook een beetje met de achterbenen, zij heeft artrose in de knie achter (meniscus vertoont slijtage)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:14

Ik heb bij June (dochter van Indiana) ook een keer iemand van Happy Athlete gehad en ik vond het ook te hardhandig. June is een heel erg dapper paard, absoluut geen pieper, maar ze sloeg op een gegeven gewoon achteruit en ook kwam ze van voren omhoog.
Het gaf mij toen een erg naar gevoel.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:40

Ze geven bij die therapie een enorme druk op de triggerpoints (zo'n spierknoop hebben we allemaal wel eens gehad in de schouder/nek bijvoorbeeld). Dat doet vreselijk veel pijn. Dat vraagt echt om een goede therapeut die weet hoe en wanneer de druk te vermeerderen en hoe en wanneer de druk te verminderen. Er zitten bij de HA masseurs denk ik ook betere en mindere. Ik heb er bij ons op stal één aan het werk gezien, dat ging bijzonder rustig en prettig. Ze nam de tijd om het paard rustig kennis te laten maken zodat het zich liet aanraken. Voerde de druk rustig op. Je merkte aan het paard dat ze bezig was, maar ook dat hij meewerkte. Alsof hij voelde dat er iemand aan de gang was die wist waar 'ie mee bezig was. Ik zou zelf wel 3 x nadenken voor ik zo'n heftige massage op mijn paard losliet en dan nog alleen door iemand die ik uit betrouwbare bron kende. Het is een soort hype geworden, heb ik de indruk. Happy Athletes schieten overal de grond uit. Er zit helaas dus ook kaf onder het koren. Jammer, want net als bij mensen, is dit een zeer waardevolle therapie, die soms na 1 x al effectief is.