Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:26

Als je HB vermoed dan handel je daar toch naar? Zelfs als er geen diagnose is? Je pony wordt er niet slechter van om niet op het gras te staan. Als het wel HB is wordt hij wel slechter van het gras.
Niets doen kan in dit geval gevaarlijker zijn dan iets doen.
Weet je wel wat HB precies is en hoe dat behandeld wordt? Weet je wel wat Cushing en PPID is?

Ik ga twee keer per dag naar mijn pony. Soms wel drie keer. Mijn pony staat niet aan huis en heeft extra zorg nodig. Daar naast raakt hij snel spierbevangen door kou dus mag hij niet nat regenen omdat zijn vacht niet waterdicht is. Lastig als hij 24/7 buiten staat. Dekens op, dekens af, wisselen, bijvoeren, fysio oefeningen. Ik heb het dier en moet er voor zorgen. Ik loop me de stiksels uit mijn schoenen om mijn pony de juiste zorg te geven en te voorkomen dat hij ziek(er) wordt.
Dan lees ik dat jij vakantie hebt en je pony aan huis hebt staan en dan zo makkelijk denkt.. Daar springen de naden van mijn schoenen los van.. Sorry hoor.. Ik kan er niet zo goed tegen geloof ik

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:40

Je indeling lijkt me ideaal. Gewoon de stallen open laten zodat ze kunnen kiezen of ze erin willen. Dan in de weide prikpaaltjes zetten en een track uitzetten, met een hooipunt achterin zodat ze tussen water en hooi heen en weer moeten lopen. Wel stroom erop ja; dat moet hier ook anders breken ze in. Prikpaaltjes en een lint is niet zo duur. Desnoods koop je een tweedehands schrikapparaat op batterijen. De paarden moeten dan al veel meer lopen, en je kunt behalve de shet, de rest af en toe een stuk gras doen. De shet doe je dan een graasmasker op of je gaat met hem fietsen of zo.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:58

No_No, ik ben vandaag meerdere keren bij hem langs geweest hoor.. Ik heb uitgebreid zijn voeten ontsmet, gewassen, hem beweging gegeven, ... Dus ga er nou niet van uit alsof ik niets voor hem doe aub. Ik doe mijn best, meer kan ik niet doen. Ik heb schoolvakantie, ben nu thuis dus kan nu JUIST veel voor hem doen en ben JUIST veel met hem bezig.. Ik heb hem behandelt tegen luis, borstel hem dagelijks nu hij verhaart.. Je mag altijd langs komen om te kijken..

En ja, ik weet wat Cushing en PPID is. Ik heb echter nog geen ervaring gehad met HB, maar heb er mij voldoende over ingelezen. Ik laat ze morgen niet op het weiland omdat ik morgen wil dat er een DA komt.

Bedankt voor het meedenken. Ik ga nu echter stoppen met reageren, ik laat wel weten hoe alles verloopt indien dat gewenst is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:20

Mijn fjord had vorig jaar ook zulke klachten maar geen diagnose HB, PPiD of EMS.

Ik heb hem van het gras gehaald (kaalgevreten wei) , op hooi en Glucobalance. En dat laatste werkte echt heel goed.
Kortom een paard met een stofwisselings probleem zonder diagnose.

Dit jaar ook geen gras en alleen hooi met vit brokje.
Hoeven blijven wel een aandachtspuntje maar tot nu toe gaat het nog steeds goed.

Ik zou eens een pot glucobalance halen en dat geven.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:11

Ik zeg niet dat je niets doet voor je pony. Maar het geen wat zou moeten dat doe je niet.
Voeten wassen tegen HB heb ik nog nooit van gehoord.
Je kan je pony van het land halen, de andere op het land, paar emmers water brengen, hooi en klaar. Als het gaat regenen (als ze daar niet tegen kunnen) kan je ze zo weer in de paddock/stal laten. Als je al zo veel doet voor je pony dan kan dat toch ook? Waarom is het dan een probleem om het zo te doen tot er iemand naar gekeken heeft?

Bij PPID kunnen paarden zeer gevoelig zijn voor HB. Ongeacht of ze dik of dun zijn. Vel suiker en Suikerschommelingen is niet goed voor ze. Dus het gras wat de afgelopen dagen de grond uit schoot is absoluut niet goed omdat het veel fructaan bevat (suiker dus) en dan heb je ook nog kort gras wat in ieder geval al meer fructaan bevat.

Fijn dat je morgen toch een dierenarts kan laten komen! Ik hoop dat het meevalt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:50

Het fructaangehalte is deze dagen in het gras helemaal geen probleem, behálve als het gaat om gestressed gras: kortgevreten en wellicht langere tijd onbemest?

Maar een pony met eventueel HB kun je sowieso niet (de hele dag) op de weide zetten. Liefst voer je die ook hooi met een laag fructaangehalte. En geen extraatjes of iets wat aangepast is qua suikergehalte.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:21

DA is geweest. Zijn conclusie was dat we er vroeg bij waren. Buiten de witte lijn die lijkt te verdwijnen, was er haast niets aan hem op te merken. Pony liep ook nog redelijk goed (ben met hem vandaag gaan wandelen aangezien beweging belangrijk is en dat ging zonder enig probleem - zelfs een drafje kon er vanaf, dat besliste hij zelf ;) ) Hij krijgt nu gedurende 8 dagen ontstekingsremmers. We hebben ook laten bloed afnemen om hem te laten testen op cushing. Uitslag zal pas binnen een week bekend zijn. Ondertussen ga ik proberen dagelijks een wandelingetje met hem te maken nu ik nog tijd heb. :)

Verder heb ik nu een app gedownload op aanraden van een andere DA om de fructaan gehalten in 't oog te houden. Zo lang die op code rood is gaat er dus geen enkel paard op de wei, blijven ze op de paddock maar krijgen ze regelmatig hooi. Dat hebben we ook vandaag gedaan, blij waren ze zeker niet, maarja..

Ohja, vergeten te zeggen nog. Heb ook magnesiumchelaat voor hem besteld, we zullen zien of dat helpt. Baad het niet, schaadt het niet en dan stop ik ook gelijk met de kuur.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:31

Jackytje, ik lees geregeld mee in dit topic. Ik zag dat je iets plaatste over de fructaanindex. Wij gebruiken dit ook om de grastijd te reguleren. Wij hanteren bij onze hb-gevoelige pony's een grens van 5 a 6. Staat de index hoger, dan krijgen ze geen gras. Volgens de website is 6 nog laag, volgens ons niet. De niet hb-gevoelige paarden mogen tot 10 op het gras.

Ook is er een heel groot en interessant topic op bokt over hoefbevangenheid. Daar kun je vast nog meer informatie uithalen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:33

De app die ik gebruikt heb geeft gewoon een indicatie met kleurcodes. Hier was het vandaag dus blijkbaar code rood (tot het maximum van de meter!!). Ik had de fructaan index op de site van PN al gezien, maar Antwerpen en Luik zijn niet bepaald in mijn buurt en dus niet echt realistisch. Je mag me altijd pb'tje sturen welke jij gebruikt. :)

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 06:56

Fijn dat het meeviel Jackytje. Welke fructaan index apps zijn er nog meer? Ik ken alleen die van Paard Natuurlijk. En voor mij zitten Amsterdam en Eindhoven ook ver weg dus een andere die meer plaatsen kent is wel handig.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 07:09

Wij gebruiken de website van paard natuurlijk. Als het goed is dan zie je in de app ook getallen staan. Wij kijken naar het algemene plaatje. Vaak heeft of heel Nederland een lage of een hoge fructaanindex. Als er grote verschillen zijn dan bekijken we welk weertype het meest overeenkomt met ons weer.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:14

Goed nieuws jackytje!
Ik geef ook als tip om je goed in te lezen over fructaan en suiker. Alleen een fructaanmeter is niet helemaal voldoende, ook de lengte van het gras en de voeding in de grond zijn van belang. Tevens zijn er piektijden voor fructaan. Heeft te maken met kou en zon.
Ook hooi/voordroog bevat fructaan, dat kan je laten testen zodat je precies weet wat je voert.
Hou ook zetmeel in de gaten, zetmeel wordt omgezet in suiker.
Ik hoop dat je pony snel weer beter is!

En mocht je ooit weer HB vermoeden... Van het gras af! Alleen hooi geven.

Is de teen al goed afgerond van de hoefjes? Dat verligt ook.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:38

De fructaanmeter die ik gebruik is puur een indicatie. Het berekent op basis van het weer hoe hoog het fructaangehalte zou zijn op jouw locatie (via GPS). De app heet 'laminitis' en kost 7 euro in de app store. Bij de info van de app zeggen ze ook dat je vooral zelf moet kijken naar het weer en vergelijken met het resultaat om dan in de toekomst zelf te kunnen inschatten bij welke weersomstandigheden de fructaangehalten hoog staan.

Het gras staat sowieso zeer kort op dat weiland. Is een stuk waar ze eigenlijk grotendeels van het jaar op mogen. Dan hebben we 2 (technisch gezien 3, maar daar mogen ze niet altijd op) overige weilanden die we regelmatig laten rusten. Ze moeten namelijk door het eerste weiland om naar de overige weilanden te gaan.. :)

Ons hooi momenteel is eerder stro-achtig. Ik las dat die juist goed waren? Probleem is met hooi testen dat onze leverancier hooi heeft van verschillende weilanden en er dus verschillende botten hooi zijn. We hadden dit keer een fijner, zachter hooi en grotendeels grof stro-achtig hooi. Ze eten het niet super graag, maar ik denk dat het wel meer geschikt is voor mijn koudbloedjes.

Ik heb wel zelf een set vijlen liggen om de teen wat meer af te ronden. Mijn bekapper is tijdelijk gestopt, een NB'er hier in BE vinden met tijd is echt ontzettend lastig helaas. Kan wel eens vragen of kennis van mij die haar paarden zelf doet om ze wat te komen afronden anders.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:49

Als het hooi van verschillende weides komt kan het inderdaad lastig zijn om een analyse te doen. Maar misschien is er een oplossing te vinden samen met de leverancier als je pony PPID blijkt te hebben?
Lang grof hooi wil niet altijd zeggen dat het beter is. Uitgebloeid gras kan namelijk ook veel fructaan bevatten. Maar tot de laatste procenten uitzoeken hoeveel fructaan hooi bevat is niet altijd nodig als ze niet heel heftig reageren.

Teen afronden is niet heel moeilijk, dat zou je zelf ook wel kunnen doen. Als je een vijl hebt ben je al een heel eind. Anders kan je bekapper je daar vast wel meer over vertellen en laten zien als die er weer is. Dat willen ze vaak wel.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:44

Ze is helaas out tot volgend jaar. Ik heb alvast een andere bekapper even gecontacteerd in de hoop dat die mij kan helpen. Anders ga ik maar het lijstje af van natuurlijke bekappers binnen België :P Ik had hem gisteren snel snel wat bijgevijld om de ruwe randjes weg te werken van het wandelen op asfalt. (Hij sleept zijn voetjes wat) Ik wil volgend jaar een cursus volgen om de pony's zelf wat meer te kunnen bijhouden, sowieso.

Als hij idd PPID heeft dan kunnen we er zeker eens over praten met de leverancier. Ze hebben zelf paarden, dus moet wel lukken denk ik.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 19:20

Een rare dikke buik (puntbuik) en op andere plekken mager kan ook wijzen op PPID. Bizarre vet depositie. Ze zijn nog bezig met zoeken naar een betere (of meerdere) indicatoren voor de PPID testen. Soms stellen ze andere hormonen meer vrij die afkomstig zijn van dezelfde voorloper als ACTH, maar ACTH dan zelf niet. De 'voorloper' wordt dan anders 'geknipt' en dan krijg je een ander product :) Volgens mij was de voorloper POMC en kan daaruit dopamine ACTH en nog andere geknipt worden. Krijg je van die mega slome ponies als ze veel dopamine maken :P

https://en.wikipedia.org/wiki/Proopiome ... erivatives

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:20

boh... ik weet het even niet meer.

ik heb inmiddels drie hoefsmeden gesproken.. en ze zeggen allemaal iets anders.

nummer 1 heeft mijn paard bekapt en er hoefijzers onder gezet.
dit wilde ik eigenlijk niet maar dit is een lang verhaal dus dat gaan we hier even niet neerzetten.

vervolgens ging er een ijzer los, dit in combi met dat mijn paard overal weggleed met ijzers.. heb ik ze er weer onderuit laten halen.
hoefsmid reageerde best bot, dat ik niet moest komen miepen als de hoeven dadelijk gingen brokkelen etc.

goed, door de omstandigheden rondom deze hoefsmid heb ik er geen vertrouwen meer in.

tweede hoefsmid gevraagd, die vond dat mijn paard prima liep, goede stevige hoeven had, en dus zeker geen ijzers nodig heeft. we rijden ongeveer twee keer in de week een uurtje buiten. mochten we nou echt intensief aan de slag gaan, kan ik altijd nog een ijzer plaatsen voor de zekerheid.

hoefsmid drie (deze was toevallig op stal, en ik wilde de hoeven een beetje bij geveild hebben)
die begon meteen dat de hoeven erg kort waren, ik eigenlijk zo niet kon rijden etc.. met andere woorden er moeten eigenlijk ijzers onder.

op dit moment zitten er nog nagelgaten in de hoeven, en ik ben me ervan bewust dat deze kunnen gaan brokkelen bij het uitgroeien.

Echter, mijn paard heeft altijd zonder hoefijzers gelopen. Haar hoeven zijn door de eerste hoefsmid dus blijkbaar te kort bekapt volgens de derde..

het liefst zie ik haar zonder ijzers... maar ik weet even niet wat te doen..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:24

Hoe loopt je paard zonder de ijzers?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:26

Geen idee wat trouwens preciss te kort bekapt is? Dit is iig se hoef van 1 van mijn paarden. De hoefwand is zoals je ziet helemaal gelijk met de zool. Korter dan dit kan denk ik niet, maar dit is zeker niet te kort bekapt

Afbeelding

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:27

Maartje1990 schreef:

totaal niet gevoelig, ik laat haar tijdens het rijden zelf haar weg zoeken, en ze kiest dan vaker het pad met de meeste stenen..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:28

silvericathy schreef:
Maartje1990 schreef:

totaal niet gevoelig, ik laat haar tijdens het rijden zelf haar weg zoeken, en ze kiest dan vaker het pad met de meeste stenen..

Dan heb je daar je antwoord....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:29

Hoeven groeien ongeveer een cm per maand. dus als je het nu even rustig aan doet en zorgt dat ze op de harde weg niet te hard slijten, dan zijn de nagelgaten zo uitgegroeid en de hoeven weer een stukje langer.
Verder vinden veel smidjes dat een paard al snel te kort staat, terwijl het paard nergens last va heeft.

Brokkels door nagelgaten kun je zelf makkelijk bijhouden door die er af te vijlen.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:37

ik controleer de hoeven altijd na het rijden, het enige dat mij opvalt is dat ze haar hoeven aan de voorkant een beetje recht afslijt, geen idee of dit een probleem is. nu heeft ze een paar hele kleine brokkel plekjes, maar die kan ik gewoon wegveilen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:39

Recht afsluiten doet die van mij ook, kwestie van de hoeven niet voldoende optillen :D
Gewoon weer rond vijlen als ze te vierkant worden :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:39

Bedoel je dat ze sleept met haar voeten?