[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jast

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:00

@Lielle. Wat een spectaculaire foto zeg! Wat fijn voor je dat het zo goed gaat met Raimaer. Ik heb even een aantal berichten van je teruggelezen en als ik het goed begrijp heeft Raimaer ook een lichtere vorm van spat? Fijn te lezen dat een paard toch nog weer zo op kan knappen na de juiste therapie, .. dat geeft absoluut hoop!! Ja Hopelijk kan ik straks ook ooit eens een spectaculaire foto van Kayro en mij plaatsen *LOL*
Jennyxx schreef:
En ik had beloofd dat Twister dit weekend weer beter was. En..sinds vandaag is zijn hoefje niet meer warm Pling

@Jennyxx. Wat fijn dat het met Twister weer de goede kant op gaat!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:47

Raimaer heeft idd een lichtere vorm van spat, hoewel we toen bepaald geen garantie kregen dat het weer goed zou komen. Maar deze foto is niet zo spectaculair, ik ben persoonlijk nog steeds het meeste van deze onder de indruk.

Afbeelding

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:39

Oke! Maar voor iemand die zelf nooit springt oid Bloos ziet het er sowieso al snel spectaculair uit hoor! Haha!
Deze actie-foto is inderdaad wel heel erg mooi!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:05

Leuk die foto's te zien Lielle Haha!

En jennyxx, fijn dat het met Twis weer de goede kant op gaat.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:46

Zo tiger heeft aangepast beslag, hij heeft hem binnendoor gezet, dus de binnekant van de achterijzers zijn anders gevijld/gesleten waardoor hij ze anders neerzet. En hij heeft al veel paarden met spat gezien, dus dat geeft ook wel een vertrouwd gevoel. Wel liep tiger niet zo lekker met zijn nieuwe ijzers, maar dat lees je heel vaak in dit topic, als het een paar dagen zo blijft dan mogen we hem bellen dan verlegt hij het ijzer even, maar ben echt blij met deze man!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:19

Jennyxx Wat goed om te horen dat het beter met Twister gaat!

Lielle Wat een leuke foto's zeg, ziet er super uit.
Als ik het zie krijg ik helemaal zin in mijn crosstrainingen in mei Knipoog

Pollewops Ik geloof dat het bij mij ook zou gaan kriebelen, als je toch een goed aanbod zou krijgen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:36

Tiger, maak je niet meteen te druk om die ijzers. Meestal hebben ze een dag of 2 a 3 nodig om eraan te "wennen".
Was met onze Victor precies zo. Na 3 dagen liep ie er lekker op weg en kon ik met 'm aan de slag. Stapritjes op de verharde weg Knipoog

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:03

Ja met die vorige ijzers liep hij echt goed, of nja voor mij dan. En nu wat kreupel maar had hier inderdaad al gelezen dat wel normaal is, hij staat natuurlijk veel anders nu. Vrijdag zouden we erop mogen, maar denk dat we er nog lekker even weekje aan vast plakken want hij moet nu ook wennen aan zijn nieuwe blitse schoentjes hihi

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:25

Heb de rekening van DA binnen, infuus was 350 euro, dus valt me nog mee. Maarja dan zit er ook nog 3 fotos bij en kreupelheidsonderzoek, en visites etc, maar het valt me mee in totaal, al kan er natuurlijk nog een infuus bij komen á 350 euro als het niet aanslaat.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 15:15

lielle wat gaaf die fotos zeg.
Jenny gelukkig hoef niet meer warm.

Even een update over jessie.
Ik heb de va weer laten komen maandag, omdat ik wou weten hoe hij haar nu vond lopen. In de man die kwam heb ik veel vertrouwen.

Ik moest jessie eerst longeren, stap draf galop, toen buigproeven, conclusie was>
Buigproeven waren goed,(ook van spatbeen) en hij vond de bewegingen ook niet zo verkeerd.
Ze maakt de passen goed af, loopt alleen wat kort. Maar hij vond dat niet zo gek, want ze staat al 1, 5 jaar stil inmiddels.

Ook haar rug en heupen kon hij niks geks aan merken.
Hij zei je gaat haar nu 3 weken longeren, en ik kom over 3 weken terug, om te kijken of ze slechter wordt. Maar zijn gevoel is dat ik weer gewoon kan gaan rijden.
Ik mag niet te vroeg juichen maar ben zoooo blij Go jij! Go jij!

Hij gaat nog wel met de lingehoeve bellen, zij hebben toen die botscan gemaakt, en daar kwam toen dat uit van heupen niet goed.
Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:08

ik heb even een vraagje, als een paard en nu nog lichte vorm van artrose heeft kan deze dan nog op een wat hoger niveau dressuur rijden? (Z1/Z2 tot...?)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:23

Ligt aan veel dingen. Wat voor spat is het, en wat laat je er aan doen, ze moet eerst *herstellen* en dan alles weer opbouwen. Er zijn paarden die nog hoog presteren, maar lang niet allemaal. Je kan er niet vanuit gaan in ieder geval want elke spat is anders, en hersteld anders.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:41

Haf_Jessie:

Wat spannend zeg! Dat zou toch wat zijn zeg, dat je straks misschien gewoon zou kunnen rijden op je eigen paard Haha!

Ik heb trouwens Twister een Adequan injectie in zijn hals laten geven (is soort glucosamine maar dan in medicijnvorm) en hij loopt in ene helemaal niet meer kort Go jij! Go jij! Jammer dat hij vergeten is dat hij ingereden is Clown anders had ik er zo opgestapt om te kijken of hij dan ook goed blijft.

Is longeren voor Jessie wel goed ivm de kleine cirkel of kan je longeren met dubbele lijnen oid, zodat de achterhand er wat meer onder komt en ze niet op de binnenschouder valt?

Jessie had toch ook botwoekering aan de buitenkant van de gewichtsspleet? Zei de veearts nog waardoor ze heeft kreupel gelopen en nu misschien niet meer? Irriteerde de botwoekering of zat er nog een ontsteking? Dat vraag ik me bij Twister nl ook af. Want als de botwoekering irriteert dan zal hij bij meer beweging toch weer kreupel worden. Is het 'alleen' een ontsteking die er af en toe zit dan zou hij ook af en toe goed lopen. Enfin....

Ik ga kijken of ik een filmpje van zijn wondergangen kan downloaden Haha!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:58

http://nl.youtube.com/watch?v=50iMbn1eRPY

Ps niet het geluid aanzetten Bloos
Ps niet op zijn vacht letten.. (hij heeft in december rainrot gehad en de plekken zijn geschoren om ze te kunnen behandelen, het haar groeit maar langzaam terug...)
Ps is zijn lopen een beetje te zien?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:00

Haf Jessie SUPER nieuws Go jij! Go jij!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:03

Twis doet het ook goed, voor zover ik het filmpje kan bekijken. (filmpje hapert een beetje op mijn compu) Ik zie zo gauw niet echt een onregelmatigheid. OK dan!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 21:04

Jenny, ik vind het er echt goed uitzien, zo in draf. Super.
Die va is niet degene die jessie heeft behandeld toen bij spat, maar hij heeft nu wel op dat been gelet, en die buigproef gedaan, en ze liep gewoon goed.

Waar ze toen last van had waren toch meer die heupen denk ik. Ik weet het ook niet eigenlijk.
Ik grijp deze kans maar, en doe wat deze arts zegt. Ik heb niks meer te verliezen.
Is zon injectie duur trouwens? En is dat gewoon voor artrose?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:25

Adequan is ter verbetering van al het gewrichtsvloeistof in het lichaam. Dus niet alleen de spronggewricht maar overal. Het kost ongeveer 60 euro en moet om het half jaar gegeven worden. Kost wel wat, maar is wel goedkoper dan glucosamine.
Welke veearts is er nu geweest? (Mag evt ook via pb Haha! )

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:38

Ik vind 60 euro per half jaar nog wel meevallen, het is inderdaad minder dan wat ik nu kwijt ben aan glucosamine! Misschien ook wel een idee, als Evita weer minder zou gaan lopen.. Is de werkzame stof in die injectie hyaluronzuur, of iets anders?

Twister loopt lekker zeg, voor zo ver het te zien is op het filmpje!

haf_jessie, ik vind het echt super voor jullie, zeker na het verhaal een beetje gevolgd te hebben op het haflingerforum. Ik ga voor je duimen, het zou echt geweldig zijn als je er straks misschien zelfs weer eens op kunt!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 22:34

Arts die is geweest is paul van gorkom, van dierenkliniek gooiland. Ik zal met hem is overleggen over evt injectie, mocht het nodig zijn

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:11

Haf_jessie wat een fijn nieuws om te horen zeg, echt super!

Jenny Voor zover ik het kan zien,loopt hij inderdaad lekker. Is soms wel slecht te zien door de kwaliteit van het filmpje Knipoog

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:00

snoeppig schreef:
ik heb even een vraagje, als een paard en nu nog lichte vorm van artrose heeft kan deze dan nog op een wat hoger niveau dressuur rijden? (Z1/Z2 tot...?)

Atrose en spat zijn niet hetzelfde. Ik ken paarden die artrose in beide voorbenen hadden die op PsG niveau liepen. Ik denk wel dat dit een uitzondering is.
Vwb spatpaarden ben ik bang dat het met Z2 wel ophoudt.

Mag ik vragen waarom je dat wilt weten?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:01

ik ben het met Alani eens qua spat/artrose maar als ik zie dat mijn paard met spat weer M crosst, durf ik niet zomaar te zeggen dat er niet meer in zit dan Z2 dressuur.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:24

Lielle; het Z2 wordt alsmaar zwaarder.
Mijn overtuiging is dat het onderbeen niet voldoende kan ondertreden en een spatpaard ook de buiging in het gewricht mist.
Ik ben van mening dat je moet genieten hoever je met je spatpaard komt Bloos . Da's een beloning van doorzettingsvermogen en goede training. Ik had van te voren ook niet durven dromen dat we M1 zouden halen Dromen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:26

Maar denk je echt dat een Z2 proef belastender is dan een M sgw? Dat waag ik echt te betwijfelen, de krachten in de afzet zijn echt aanzienlijk, en dan heb ik het nog niet over het traject van ruim 3 km in een volle gedragen galop.

Maar met dat laatste ben ik het helemaal eens.