[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:38

Oh, ik heb het al opgezocht. Je krijgt het per post, stuurt het terug en krijgt vervolgens uitslag. Wel handig, hoef ik niet op en neer naar de kliniek

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:54

Ja ik heb het 1 keer eerder zo gedaan. Binnen een paar dagen heb je de uitslag binnen. Ik wil bij de mest nog even een briefje doen of ze ook even naar de hoeveelheid zand willen kijken. Weet ik dat ook gelijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:27

O, ja, zand wil ik ook wel weten. Wacht ik even af, of ze dat bij jou ook idd doen, en dan ga ik het ook maar bestellen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:38

Zand zie ik gewoon in de mest zitten op dit moment, vandaar dat ik maar weer begonnen ben met een kuurtje "Flohsamen" (zo heet het op zijn duits ... psylliumzaad/vlozaad in andere benamingen. Hoofdbestanddeel van oa Sand Clear). Ik heb dit spul dus puur, dus zonder toevoegingen in de vorm van suikers of andere smaakmakers.

En ja wat de wormen ben ik het mee eens. Een besmetting kan ook hele ernstige gevolgen hebben. Ik ben het dus eens dat ontwormen noodzakelijk is, maar ben nu voorzichtig om het zomaar lukraak te gaan geven, gewoon omdat het al weer zoveel weken/maanden geleden is.

Ik ga ook eens mezelf verdieping in de diverse manieren van mestonderzoek. Bij onze DA kunnen ze ook een mestonderzoek doen, maar begreep van iemand dat dit niet echt nauwkeurig gebeurd.
Mijn schoonzus stuurt ook de mest op in een enveloppe. Zal eens navragen of dat hetzelfde is als romeorowan aangeeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:39

ik heb bergen mest hier en een microscoop,en zocht me rot naar de waarden,nou,die heb ik inmiddels gevonden.
Dan leg ik er een beetje drol onder en wat ik zie lijkt wel een regenwoud,kris kras grote boomstammen,maar ik zie dus geen eitjes....Nu weet ik ook niet hoe die eruit zien...of misschien eens drollen proberen van een paard wat niet regelmatig ontwormd word en dan eens kijken of ik verschil zie.....
Ze tellen echt de eitjes,minder dan 50 per gram poep is heel weinig,en als het boven de 200 eitjes per gram poep is,is het veel,misschien heeft de da geen tijd om serieus te tellen,en een wormkuur verkopen kan natuurlijk ook geen kwaad........

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:21

Ha, ha, ik heb er helemaal beeld bij hoor. Jij midden in een berg met mest, met je microscoopje, en maar boomstammen tellen! Als je nu zorgt dat je binnenkort weet hoe je eitjes moet tellen, kun je via dit forum nog een leuk handeltje opzetten.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:50

geerke schreef:
ik heb bergen mest hier en een microscoop,en zocht me rot naar de waarden,nou,die heb ik inmiddels gevonden.
Dan leg ik er een beetje drol onder en wat ik zie lijkt wel een regenwoud,kris kras grote boomstammen,maar ik zie dus geen eitjes....

Nagelbijten / Gniffelen Ik zie het ook helemaal voor me!

Ik heb me trouwens eens door iemand laten vertellen dat je zelf vrij simpel kunt onderzoeken of er zand in de mest zit. Oud jampotje, daar een beetje mest in, vullen met water, schudden en laten bezinken. Als het goed is blijft de mest drijven en zakt het eventuele zand naar de bodem Pling

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:30

Klopt. Of in een (schone) emmer. Handvol mest erin, water erop. Even roeren dat de mest goed uit elkaar valt. Kwartier (of iets langer) laten staan zodat het kan bezinken en dan afgieten. Als je meer dan een theelepel zand overhoudt is het teveel.

Maar ja ... ik hou hier regelmatig een soeplepel zand over. Volgens mijn DA kan dat dan weer weinig kwaad omdat het beter is dat het zand eruit komt, dan dat het erin blijft zitten. Maar wat blijft er dan nog achter? Vandaar dus dat ik preventief een zandwegkuurtje erin doe. Dan zie ik er pas echt zand uitkomen ... soms bijna een mestbal vol met zand.
En ik voer op beton overigens, maar kennelijk hapt ze toch nogal veel zand naar binnen.

Maar dat mestonderzoek ... heeft dat nu zin?
Ik bedoel is het niet zo dat de wormen in de wintermaanden in rust zijn?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:44

Ik voer ook op beton. Is zo'n zandweg kuur trouwens niet belastend voor het gestel van het paard? We hebben het nu over wormkuren en entingen gehad, en eigenlijk ben ik vrij huiverig voor allerlei kuren enzo. En heeft iemand ervaring met Detox van de de Paardendrogist? Schijnt het lichaam te ontgiften.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:32

als je je paard wil ontgiften kun je ook biergist geven,niet te lang,gewoon een kuurtje van 10 dagen.
Volgens mij heeft de paardendrogist dat ook.(hier in frankrijk haal ik het bij decatlon...)
Over zand gesproken,ik voer vochtige zemelen met olie erdoor,ik weet niet of het helpt tegen zand,maar die van mij heeft er geen last van,terwijl hij ook op een armoedig stukje staat
met heeeel kort gras....
Ik denk dat als ze genoeg vezels krijgen ,het zand wat er is wel weer naar buiten verdwijnt...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:40

Sand-ex, Zand weg enz. enz (de psyliumvezels, 'k weet nog steeds niet hoe je het schrijft) kunnen helemaal geen kwaad voor de darmen en de rest van het gestel. Het zijn natuurlijke vezels, die de darmwerking activeren.
Mijn poeder krijgt precies hetzelfde in zakjes voor een traag werkende darm. Zij mag het van de huisarts zo veel gebruiken als nodig is.

Ik geef sinds 2 jaar preventief een Sand-Ex kuur. Ik heb 2 jaar geleden een paar keer koliekgevallen waarbij het niet helemaal duidelijk was waar dat van kwam.
Nu staat mijn 2,5 jarige weer steeds te wroeten in de grond. Het is dus wel fijn als ze bij de wormeitelling ook even naar het zand kijken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:16

romeorowan schreef:
Mijn poeder krijgt precies hetzelfde in zakjes

Haha!

Ik denk ook niet dat psylliumzaad kwaad kan en zeker niet in de pure vorm zoals ik het voer. Kan me indenken dat in sommige merken zandweg-kuurtjes nog wat extra smaakstoffen worden gedaan, of zoals in Zand-weg van Excellent wat vanillesuiker, voor het lekker of wat zemelen.
Maar het gaat om hele kleine hoeveelheden (van eventueel suikers/zetmeel) die je geeft per dag. Ik koos vnl. het pure zaad omdat het een heel stuk goedkoper is dan al die kuurtjes in een potje (18 euro voor 1,5 kg en je kunt er ook nog eens veel minder van geven).

Omdat Isabella ooit zandkoliek heeft gehad (ja ook dat heeft ze gehad) geef ik het nu dus preventief als ik weer behoorlijk wat zand in de mest zie.

Overigens neem ik aan dat ze bij zo'n wormeitelling wel echt paardenwormeitjes tellen? Ik zie hier vooral in de zomer, legio vliegen en andere insekten op de mest zitten en die leggen er ook vast eitjes op en in.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:44

Ik schreef: Mijn poeder, maar dat moet natuurlijk zijn: mijn MOEDER.

Je moet echt verse mest in het buisje stoppen, dus dan kun je ervan uitgaan dat er geen vliegen bij geweest zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:59

[quote="romeorowan"]Ik schreef: Mijn poeder, maar dat moet natuurlijk zijn: mijn MOEDER.

Ach gut, ik dacht echt dat je een paard had dat Poeder heet. Best een leuke naam, Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:28

romeorowan schreef:
Ik schreef: Mijn poeder, maar dat moet natuurlijk zijn: mijn MOEDER.

Je moet echt verse mest in het buisje stoppen, dus dan kun je ervan uitgaan dat er geen vliegen bij geweest zijn.

Gesnopen Haha!

Van de week wees overigens de bekapper mij op het korte gras en vroeg mij of ik wist dat dit veldje, statisch gezien, enorm veel fructaan bevatte.
Tja ... is misschien wel zo, maar dan denk ik toch aan iets wat mijn eerste dierenarts eens zei. Een paard dat 24 uur per dag een beetje kan knabbelen aan gras, zal er nauwelijks ziek van worden, terwijl een paard dat maar een paar uur of nog minder het gras op mag, zal in die tijd zoveel naar binnen proberen te werken dat hem dat wel dwars kan gaan zitten.

Ik vond hier wel wat inzitten.

Ik merk dat nu ik wat aan strookbegrazing doe (het laatste lange gras dat ik nog heb op de wei). Ze staat enorm te schrokken omdat gras maar zo snel mogelijk naar binnen te krijgen. Dat zal in de maag, darmen en verder dus een "prop" gras/voedingsmiddelen uit dat gras geven en doorwerken op de hele stofwisseling om dat "propje" om te zetten. Terwijl ze op de rest van de wei gedurende de dag alleen maar wat staat te snuffen en af en toe eens wat staat te knabbelen.

Maw ... ik denk dat de strookbegrazing lang gras meer risico oplevert dan 24 uur op zeer kort gras.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:58

Daar zit inderdaad wel wat in maar aan de andere kant.. Als ik naar mensen die veel op dieet zijn kijk dan zeggen ze allemaal; je kunt beter als je zin hebt in snoepen dat dan in 1x zoveel mogelijk doen dan dat je iedere dag een beetje snoept. Redenering; in 1x heel veel calorien kan het lichaam niet opnemen en dus gaat het meeste er gewoon uit in tegenstelling tot iedere dag een stukje chocolade wat dan helemaal door het lichaam opgenomen wordt.

Ik weet het ook niet hoor, maar is ook wel wat voor te zeggen als je er over nadenkt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:35

Nee, ik denk niet dat die laatste redenering opgaat voor fructaangevoelige paarden, en al helemaal niet voor paarden die insulineresistent zijn. Het gaat hier namelijk om de omzetting van het fructaan in het lichaam. Dus hetzelfde eigenlijk als mensen met suikerziekte. Als daar een piek komt in de suikerinname gaat de insuline ook pieken, ik denk dat je juist moet vermijden dat deze paarden pieken en dalen in hun voedselinname hebben. Wat dat betreft denk ik dat Isapaardje het wel goed doet.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:40

Ik vind het ook altijd moeilijk....dat gras en fructaangehalte. Bloos
Deze zomer heb ik m'n pony's hiernaartoe verhuisd en konden ze op uitgebloeid hoog gras staan (wel strookbegrazing). Dat ging goed, er zat eigenlijk geen fructaan meer in en was meer hooi dan gras. Haha!
Maarja...ik heb maar 2 kleine weitjes, eentje "bewaar" ik voor volgend jaar, en de andere is alweer helemaal kaal. Achterin is nog wat hoger gras, maar dat vinden ze niet lekker (lijkt ook meer op snijgras oid), dus grazen ze meestal op het gemillimeterde gras.
Ik zet ze meestal maar een paar uurtjes (2 à 3) op het gras en als ik denk dat er teveel fructaan aanwezig is zet ik ze alleen op het gras als ik de schuilstal uitmest (anders "helpt" Victor me zòò goed... Clown ), dat is dan ongeveer een half uurtje.

Ik vind het wel sneu voor ze, de hele dag in die saaie bak. Maar ik ben nu eenmaal als de dood voor nòg een keer zware hoefbevangenheid. Ik heb gelezen dat zeer kort gras gestressed gras is wat juist veel fructaan produceerd om te overleven en wat dus extra gevaarlijk is. Maar aan de andere kant kunnen ze van kort gras weer niet zoveel opnemen als gras van -zegmaar- 15 cm hoogte, dus.... Verward Het blijft gewoon moeilijk en ik zal dus altijd "bang" zijn voor het gras, het blijft toch onze vijand.
Aan de andere kant wil ik graag dat Victor een ponywaardig bestaan heeft, dus nooit meer op het gras vind ik ook weer zo wat. Moeilijk, moeilijk, moeilijk! Ik kijk wel regelmatig op de fructaanindex van paardnatuurlijk en als het te gevaarlijk is blijft Vick in de bak.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:58

Die van mij komen als de temperatuur beneden de 10 graden komt helemaal niet meer in het gras. Ze staan nu op een stuk wat veranderd is in 1 grote zwarte plak. Ziet er niet fraai uit, maar ik durf het risico niet te lopen. Je kunt het wel minder saai voor ze maken door het hooi niet op 1 grote bult te gooien maar in het midden en alle hoeken bijvoorbeeld. Wat takken erin om te spelen en andere dingen zoals pionnen enzo.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:28

Er is inderdaad verschil in gras en gras.
Het gras bij mij kijkt alleen nog groen. Het zal een hoogte van 3 mm al niet meer halen (ja zo kort is het). Ze moet nogal bezig zijn wil ze van dit groene plakje een kilo gras krijgen. Ze blijft uiteraard wel proberen om iedere sprietje dat toch de moeite neemt te groeien, op te vreten Haha!
Voordeel van dit weitje is ... je hebt alleen nog maar kleine blaadjes aan de plantjes en dus geen stengels meer (daar zit fructaan in). als ik het stukje wei bekijk dat ik een tijd geleden eens gemaaid heb en wat nu ca. 5 cm hoog is, dan zie ik alleen maar stengels. Ik vind het dus veel gevaarlijker haar daar op te zetten (als is het maar een half uur) dan haar 24 uur op het zeer korte gras te zetten.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:31

Ja, ik heb een jollybal en een pylon in de bak. De jollybal hebben ze nog bijna nooit naar omgekeken en de pylon de laatste tijd ook niet meer. Toch maar eens naar wat nieuwe speeltjes kijken... Haha!
Ze krijgen ook af en toe takken om te knagen. Ja
Het hooi voer ik alleen in de schuilstal op stoeptegels, zodat ze zo min mogelijk zand binnenkrijgen. Als ik het hooi gewoon in de bak leg waait het er ook gelijk weer uit...het waait hier nl altijd. Ik wil nog wel een beukenhaag oid om de windzijde van de bak planten, hebben ze gelijk wat meer beschutting.
Maar goed, ze zien er gelukkig toch wel tevreden uit.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 13:43

Dit is ook weer voor een ieder die met hoefbevangen paarden is erg herkenbaar.
Mijn paarden staan ook niet meer in het gras. Ten eerste staat er nog nauwelijks iets, ten tweede gaan ze eerst heen en weer racen, zodat het helemaal zwart is en ten derde het is nu gewoon te nat.

Ik probeer verveling tegen te gaan door ze in de bak en de paddock voordroogkuil te geven, vaak kleine porties en door ze af en toe te verzetten: dan weer die in de paddock en dan de anderen in de bak (die groter is) zodat er meer gespeeld kan worden.

Zomer 2006 heb ik strookbegrazing gedaan. Het nadeel hiervan is dat de strook erg kaal wordt gegeten, waardoor het minder snel weer aangroeit.
Afgelopen zomer heb ik ze 2 x per dag, 1,5 uur in het gras gehad. Voordeel bij mij is dat ik 2 lange, smalle stukken weiland heb. Nadeel hiervan is dat ik om ze eruit te halen met 2 longeerzwepen naar achteren moet om ze weer de paddock in te 'jagen'.
Wat voor mij dan weer vrij zwaar is omdat ik een spier/zenuwaandoening heb.
Maar goed, het houdt je wel van de straat.

Isabella: Ik heb ook van die vlaggetjes gekocht en die staan nu bij mij in de bak. Ik dacht dat ze het heel spannend zouden vinden, maar eigenlijk kijken ze er niet naar om. Ze blijven me verbazen die paarden van me.

Nog even over de fructaan: ik denk ook altijd, als er niets staat kunnen ze er toch ook niets van afhalen. Maar ik geloof niet dat dat helemaal correct beredeneerd is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:37

romeorowan schreef:
Isabella: Ik heb ook van die vlaggetjes gekocht en die staan nu bij mij in de bak. Ik dacht dat ze het heel spannend zouden vinden, maar eigenlijk kijken ze er niet naar om. Ze blijven me verbazen die paarden van me.

Van de week waaide er een boterham zakje langs aan de overkant van de straat ... nou dat was dus erg eng.
En die vlaggetjes in de wei dus inderdaad helemaal niet (ze ging er zelfs mee aan de haal op een gegeven moment toen ze er eentje in haar mond had en ik zei dat het niet mocht en ze er zo mee wegrende ... hele slinger achter haar aan, tot ze losliet.

Nog over het "er staat niets dus krijgen ze niets binnen" ... dat is inderdaad niet helemaal waar. Zolang ze van dat "niets" eten, krijgen ze wel wat binnen. Alleen de vraag is hoeveel.
bij een gezond paard maakt het niet zoveel uit. Voor onze paardjes is het wel van belang. Alleen kunnen we het helaas nergens vinden. We weten allemaal van fructaan, en ook van het bestaan van de fructaanindex, en ongeveer hoe dat werkt, maar we weten geen van allen wat nu de werkelijke hoeveelheden fructaan in het gras zijn die het hem doen ...

Voorbeeld:
Ik kocht laatst pre alpin aspero als bijvoeding (grashaksel in een zak om als basis te dienen voor het portie "zelf-maak-krachtvoer"). Daar staat op dat er per kilo 2,5% fructaan in zit.
Tja ... en?! Ik heb geen idee of dit een veilig percentage is of niet (dat zal wel anders verkochten ze het niet als goed voer voor bevangen paarden). Maar hoeveel zit er in super kort gras, in kort gras en in gemiddeld gras? Zelfde geldt voor overige voedingswaarden van het gras.
het is, te samen met hooi, een onzekere factor wat je je paard precies voert. En dus blijft het opletten met wat we allemaal doen of juist niet doen.

Wat het wegwaaien van het hooi betreft op de wei ... plaats een houten krat (zelf maken). Ik doe het zelf niet omdat ik 2 voeder plekken hebben met tegels (ruif en in de stal), maar bij kennissen van me doen ze het zo wel. Diverse van deze kisten gemaakt en die zijn makkelijk verplaatsbaar en je kunt overal wat te eten aan bieden. Nat hooi hebben de paarden over het algemeen geen enkel probleem mee.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:08

Isapaardje schreef:
Wat het wegwaaien van het hooi betreft op de wei ... plaats een houten krat (zelf maken). Ik doe het zelf niet omdat ik 2 voeder plekken hebben met tegels (ruif en in de stal), maar bij kennissen van me doen ze het zo wel. Diverse van deze kisten gemaakt en die zijn makkelijk verplaatsbaar en je kunt overal wat te eten aan bieden. Nat hooi hebben de paarden over het algemeen geen enkel probleem mee.

Een krat, plastic tonnen, ed....ik heb het allemaal al eens geprobeerd. Helaas heb ik een pony die heel erg van slopen houdt. Haha!
Vroeger kregen ze het hooi nog wel eens in hooinetten aan de omheining, maar dan moest het stroom eraf. En tsja....dan slopen ze het lint van de omheining weer. Clown

Ach, zo gaat het ook goed. Ze kunnen een beetje gras achter het onderste lint wegplukken als ze een beetje handig doen. Ze hebben "buurBelgen" waarmee ze kunnen kwebbelen (2 dames, da's leuk voor mijn heren). En als ze goed zoeken kunnen ze af en toe wat gras in de bak zelf vinden... Knipoog
Verder krijgen ze om de (ongeveer) 4 uur een plak hooi per pony als ik thuis ben en als ik moet werken krijgen ze in 1x een halve baal.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:26

Wat beperking van het grazen betreft, ik heb dit jaar ook goede ervaringen met een graasmasker. Maar ik hoor dat er een hoop paarden zijn die die dingen snel af weten te krijgen (Aurora wordt er ook steeds beter in).
Ik heb dit jaar vanaf juni geen strookbegrazing meer hoeven toepassen, is wel beter voor het land geweest.