[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:36

Als ze zoveel pijn heeft zou ik ook 'gewoon' pijnstillers even, desnoods in combi met maagbeschermers. Pijn doet ook geen goed voor maag en darmen (en eten). Andere pijnstillers als metacam (hoge dosis) of iets dergelijks? Het moet wel dragelijk blijven voor je pony.....

Kan je tweestrijd wrl echt heel goed begrijpen, kiezen tussen twee kwade ... snap ook goed dat je met de handen in het haar zit. ... enorm veel sterkte....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:32

Dat is nu idd wat ik overweeg, om toch maar weer bute te gaan geven, heb nog Abprazole liggen dus die er maar gelijk weer bij en ondertussen ook de probiotica blijven geven... da's dan wel een beetje dweilen met de kraan open maar beter dan niet dweilen met de kraan open.
Metacam deed niks voor haar, bute deed wel wat, maar ook niet heel veel, net de scherpe kantjes er af, die previcox ken ik niet maar ga ik eens naar informeren.
Duivelsklauw heeft dezelfde maagbezwaren trouwens en ik heb in 't verleden ook nog boswellia gegeven (moet volgens mij nog hebben staan... es kijken of ik die kan vinden) maar ook daar zag ik weinig verbetering van.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:35

Ah, previcox is de hondenversie van Equioxx maar dan een stuk goedkoper en ik lees hier op Bokt goede resultaten, ook in vergelijk met bute (dat doet voor Raya wel wat maar niet zo veel als je er van hoopt, ze heeft op een dubbele dosis gestaan en nog nam het maar de helft van de pijn weg zeg maar).
Ik ga de lokale dierenarts eens bellen, thanks voor de tip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:38

De dosering is wel een stuk lager dan voor honden, Sed (shetje/ 90 cm) had de tabletten voor grote honden gekregen en daar moest hij c.a. 1/12e of zelfs 1/16e deel van hebben per dag :+
Je kan dus beter de tabletten voor kleinere honden krijgen, ik heb er suspensie van laten maken dat was ook goed te doseren.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:45

Ok, maar Raya is een pony van 1.44 en rond de 500 kg. dus daar zou dat nog wel voor gaan werken denk ik. Maar thanks voor de tip... Ik ga es even bellen.

Heeft iemand hier trouwens ervaring met Hartog Digest om de (maag en) darmen te beschermen tegen de invloed van bijv. omeprazole?

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:07

Ik denk inderdaad ook dat het goed is om toch pijnstillers te gaan geven. Als ze zo'n pijn hebben heb je kans dat ze er gewoon niet 'uit' gaan komen en het op gaan geven. Inderdaad goed informeren naar welk soort het beste is voor haar.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:41

Ik heb hier de locale da gebeld voor previcox, die wil ze niet geven omdat dat officieel niet mag (is voor honden) dus gaat nu kijken of ze Equioxx kan bestellen, dan heeft ze dat morgen. Ga ik ondertussen nog even m'n oude DA bellen die wat makkelijker is met dit soort dingen, kijken of ik het daar al kan krijgen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:52

Mijn pony's vinden de digest heel lekker. En het is heel laag in suiker en zetmeel. Dus wat dat betreft een aanrader. Als het vorig jaar al op de markt geweest was had ik het zeker voor Roos in huis gehaald en gekeken wat ze op een goede schep daar van gedaan had.
Nu krijgen mijn gezonde pony's het dagelijks (klein beetje maar, voor bij de vitamine brokjes), wel 2 PPIDers waarvan 1 bevangen geweest is, de andere 3 doen ook mee op een schraal dieet.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:58

Hier doet Lola het er erg goed op. Ze krijgt een voerschep per dag.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:01

Zhuf doet het ook goed op de hartog digest. Ze krijgt een halve schep per dag en vind het erg lekker.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:36

Oh tof, goede optie dus. Op dit moment voer ik HiFi light met een schepje bentoniet en een schepje actisaf, dus eigenlijk m'n zelf samengestelde 'gut-voertje', maar als ik haar op pijnstiller zou zetten zou ik ook weer met omeprazole aan de gang moeten en doe ik alles wat ik afgelopen weken gedaan heb weer teniet. Maar als ik die previcox kan krijgen en dan die Digest in combinatie met masticha voer, hoop ik dat een beetje te voorkomen en lukt het misschien ook zonder omeprazole en zo niet dan helpt de digest de nadelige gevolgen van de omeprazole weer neutraliseren... Pff gedoe weer, maar ik ben nog niet bereid het op te geven.
Schoenen zijn uit, de plek die ze op 1 bal had van d'r oude schoenen is nu nog iets blauwer (daar zit een bloeduitstorting doordat d'r oude schoenen een deuk hadden gekregen door het dragen). Dus nu gewoon zonder schoenen, ookal is dat niet heel fijn, ze loopt zonder niet veel beroerder dan met dus ze heeft nu duidelijk ook last van de schoenen. Twee dierenartsen gebeld voor de previcox, de ene wil het niet geven en gaat kijken of ze de paardenversie kan bestellen, de ander was er niet maar kan ik eind van de middag terug bellen. Die paardenversie kan ze morgen in huis hebben als het bestelbaar is, daar begin ik dan mee en dan hoop ik via de ander de goedkopere hondenversie te kunnen krijgen. DA's m'n oude dierenarts van toen ik een aantal jaar terug op de Veluwe woonde dus hopelijk wil hij wel helpen.

Ben sinds gisteren avond ook gestopt met de monnikspeper en denk dus echt dat het helpt met dat depressieve, ze keek vandaag toch weer frisser uit d'r ogen. Voor mij wel weer een bewijs dat er echt geen PPID achter haar klachten zit.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:40

Nou, twee dierenartsen aan't zoeken gehad, de Equioxx voor paarden blijkt momenteel uit de handel te zijn, kan niet besteld worden. De Previcox voor honden mogen ze eigenlijk niet voorschrijven voor een paard, de DA hier in 't dorp wilde dat ook niet doen maar toen ik voorstelde dat ze 't op naam van m'n hond deed was het wel ok. Alleen heb je dus geen enkel 'recht' als je paard dan een of andere reactie krijgt. Nou ja, die gok durf ik wel te nemen ;)
Er komt (volgens de site is die er al maar kennelijk hier in Nederland dus nog niet bestelbaar) wel weer een paardenversie, ook in de vorm van een pil.
Overigens staat als groot bezwaar de nauwkeurigheid van doseren genoemd
https://www.irongateequine.com/educatio ... vs-equioxx
maar uit dit onderzoek blijkt dat zelfs bij 5x de geadviseerde dosis de bijwerkingen nog vele malen minder zijn dan van bute: https://thehorse.com/118859/comparing-b ... aaep-2010/
Wel typisch dat je voor honden 5mg. per kg. lichaamsgewicht doseert en voor paarden 0.1 mg. per kg. lichaamsgewicht. Dat betekent voor een paard van 500 kg. 50 mg. werkzame stof per dag. 1 hondentablet bevat 227 mg. (rare hoeveelheid maar goed) werkzame stof dus 1/4 tablet kun je veilig geven aan een paard van 500 kg. Zijn best grote pillen (vele malen groter dan bijv. een prascend-tabletje) dus is best te doseren en gezien dat andere onderzoek komt het dus niet op een tiende miligram aan.
Bovenstaande dus even voor anderen die misschien interesse hebben.

Maar goed, ik heb nu 30 hondentabletten waar ik dus vrij lang mee kan doen (niet goedkoop in aanschaf, bijna 70 euro voor een doosje maar dan heb je dus wel voor 120 dagen pijnstiller voor een paard van 500 kg en omgerekend naar kosten per dag is bute dan duurder), maar als dit gaat helpen zonder haar op andere vlakken weer onderuit te schoppen dan betaal ik het met liefde. OOk gelijk een zak digest gehaald, blijkt nog goedkoper dan de HiFi die ik nu voer dus als ze dat lusten hebben ze nieuw voer ;)

Fingers crossed mensen, dit is echt de laatste strohalm en laatste poging....

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:45

Hoop dat dit haar erdoorheen trekt Francis! Sterkte
En..hoe kleiner ht dier..hoe hoger de dosering meestal. Heel apart. Mijn konijn krijgt Inflacam voor artrose..die krijgt 3x zoveel voorgeschreven als een hond. Spijsvertering is ook 3x zo snel dan die van een hond...apart toch
Sterkte!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:58

Daar zal het verschil denk ik ook in zitten, hoeveel tijd het lichaam heeft om de werkzame stof op te nemen. Bij een paard blijft voer vrij lang in de blinde en dikke darm aanwezig dus alle tijd om alles te absorberen. Eerste dagdosering zit er in, morgenochtend geef ik een halve, dan ga ik 2 x daags geven. Ik ben benieuwd...
Toch denk ik dat ze nu ook wel echt last van de schoenen had want sinds ik thuis ben van m'n boodschappenrondje heeft ze - op blote voeten dus - al bij beide hooibakken gestaan terwijl ze gisteren, met de schoenen nog aan, met moeite naar de hooibak te dwingen was toen ze de hele middag al in een hoek had staan sippen...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 02:59

amoebje schreef:
Francis, wven een gedachtenspinsel: krijgen ze bij jou hooi of voordroog?

Lees deze nu pas. Droog en geanalyseerd hooi, < 7% suikers + zetmeel.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:44

Francis dat klinkt al beter. Fijn! Zou anders van die schuimblokken er een deel vd dag eronder helpen? Zijn kant en klaar te koop. Maar ik sneed ze zelf uit een grote plaat. Ben even de naam kwijt van dat spul. Polystreen of zoiets

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:35

lique68 schreef:
Francis dat klinkt al beter. Fijn! Zou anders van die schuimblokken er een deel vd dag eronder helpen? Zijn kant en klaar te koop. Maar ik sneed ze zelf uit een grote plaat. Ben even de naam kwijt van dat spul. Polystreen of zoiets

Waar heb je deze gekocht en hielp het ook echt?

Francis, hoe gaat het nu?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:02

Lique, ik heb idd zitten denken om gewoon weer even 'noodschoenen' te plakken. Ik heb die heel in het begin van speciaal spul gemaakt wat ik daar bij de Multimate kocht, maar ik heb nog een paar van die EVA-platen van de action liggen... Moet ik alleen even een nieuwe rol van dat extra sterke tape halen. Dat is misschien niet eens zo'n gek idee.

Het gaat overigens nog niet echt heel veel beter, ik probeer mezelf wijs te maken van wel, maar lopen is echt héél beroerd nog ondanks dat ze nu op een dubbele dosis van die nieuwe pijnstiller staat (in een onderzoek vond ik dat zelfs 5 x de dosis nog beduidend minder maag/darmschade gaf dan een normale dosis bute dus ik durfde wel 2 x de normale dosis aan. Ze krijgt dat nu sinds dinsdag eind van de middag dus éigenlijk kun je er ook nog niet veel van zeggen, maar je hoopt natuurlijk dat ze op een pijnstiller ineens wel min of meer 'lekker lopen'. Niet dus. Toch gaat ze wel nog steeds van de ene hooibak naar de andere en staat niet heel erg te sippen zoals eind vorige week en dit weekend.

Verder heb ik de knoop doorgehakt om toch een andere smid te laten komen. Op zich heb ik een goede bekapper maar ook hij begint voor een raadsel te staan en gaf eerder al een keer aan dat hij ook niet snapt waarom hij haar hoeven niet goed krijgt. Verder zit het me ook eigenlijk niet helemaal lekker dat ze heel vaak juist na het bekappen weer minder werd. Toen de foto's gemaakt zijn heb ik ook mijn oude smid gevraagd om een second opinion en is er op zijn advies rigoureuzer bekapt, waar ze ook goed van opknapte. Dus ik heb hem nu toch maar gebeld hij komt nu volgende week donderdag langs. Met een 'er op of er onder' verhaal wil ik toch es kijken wat 'frisse' ogen en handen misschien nog kunnen doen...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:21

Francis, mijn artrosemerrie heeft een 5tal jaar op een hele 227mg-pil Previcox gestaan, dus kan hogere dosering inderdaad weinig kwaad. Wel jammer dat je nog geen resultaat ziet. Zijn er eigenlijk foto's genomen? (sorry als je t al gepost had, heb n tijdje het topic minder gevolgd).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:12

Fijn dat je nu wat anders hebt gevonden Francis. Nu ook hopen dat het snel wilt aanslaan.... Kost misschien idd een paar dagen, ik zal voor je duimen dat het allemaal wat dragelijker wordt! wel fijn dat ze minder down lijkt. Heeft monnikspeper daar zo'n effect op?

Digest als voer ken ik niet? Ik ga eens bekijken. Mijn pony krijgt nu Complete van VitalBix een handje per dag.

Ik wil ze van het weekend weer samen gaan zetten. Fingers crossed, want dan kan ze ook weer wat andere / meer randjes gaan knabbelen (niet veel gras, maar wel wat sprietjes).

Hoe doen jullie het met weidegang? Helemaal geen weidegang meer of beperkt? En voor de beeldvorming, als jullie nog (beperkte) weidegang hebben, in welke mate was de hoefbevangenheid bij jullie ponys aanwezig? (sprake van kanteling?).

Ik vind het enorm lastig. Pony staat al jaren eerste tijd met de grote op het land, maar daarna komt ze op een postzegel te staan me hooi (stukje afgezet in het land). Helaas is dat dit jaar verkeerd gegaan dus mogelik (toen weinig van gemerkt). Ik twijfel wat ik moet gaan doen. Ik wil eigenlijk het risico niet opzoeken, maar het uit elkaar halen van de paarden vind ik ook zo crue... Zou ik een mini stukje (grootte van ongeveer 6x15 bijvoorbeeld, paddock grootte) voor haar afzetten waar ze kan grazen maar voornamelijk hooi krijgt, of is dat eigenlijk ook al te spannend? Pfff. Lastig dilemma voor de zomer!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:59

@hwn, dank je voor je opmerking, dat is geruststellend om te weten. Ze krijgt nu een halve pil verdeeld over de dag dus dubbele dosis zeg maar.
Ik merk dat ze in ieder geval weer een stuk opener, communicatiever en frisser in d'r hoofd is, lopen is nog steeds bagger, ook met schoenen, maar daar heeft ook de bute in 't verleden weinig aan gedaan, kennelijk heeft ze een soort HB/schade/pijn die slecht reageert op pijnstilling, maar ik ben al erg blij dat ze uit die deprie modus is. Ik denk dat het net de scherpe kantjes er af haalt en dat het nu toch weer een kwestie van juist bekappen is, dat bleek in oktober/november ook het geval. Alleen komt nu dus m'n oude hoefsmid en eigenlijk ben ik daar wel blij om. Ik heb altijd geroepen dat ik weer terug naar hem zou willen als ik de kans kreeg en nu ik in Uddel woon heb ik die kans en als hij haar nu wel vlot weer op de rit krijgt dan blijf ik toch fijn weer bij hem.

@Tancreda: ik durf niet 100% te zeggen dat monnikspeper de schuldige was van haar depri zijn, de pijn helpt haar zeker ook niet maar het viel wel op dat het echt in zichzelf keren en oren naar achteren als ik bij haar kwam heel erg leek op het beeld wat ik kreeg toen ze op prascend stond en het viel ook wel op dat haar stemming echt als een blad aan een boom omdraaide toen ik stopte.
Ik heb het nog staan en misschien probeer ik het op een later moment, als ik zeker weet dat pijn geen rol meer speelt, nog eens, om te zien of het toch wat voor die harde nek en vetpockets kan doen, maar nu even niet.

Wat jouw dilemma betreft... Ik nam het risico niet, ook niet met een kaalgegraasd weitje, dat is júist het gras waar ze hartstikke bevangen op kunnen raken. Mijne kreeg al geen weidegang meer voordat ze überhaupt hoefbevangen raakte, ik heb ze nu aan huis en heb gewoon helemaal geen gras mee en dat is zo'n opluchting!
Wat ik in jouw geval zou doen (maar of dat voor jou en in jouw situatie haalbaar is kan ik natuurlijk niet beoordelen) is een grasloos track(je) maken voor je pony, waar ze gewoon permanent op staat, nooit meer op de wei (voorlopig, je kunt altijd in de toekomst kijken of een uurtje op de wei een optie is, maar pas als je ze qua HB langere tijd stabiel hebt) en ik zou in dat geval dus 'gewoon' een maatje voor haar aanschaffen waarmee zij permanent op de track leeft. Ruin/Merrie combi werkt het vaakst goed en ookal is een shet niet HB gevoelig, leven op een track en niet op gras is voor elk paard een gezonde manier van leven... Laat een boer een rondje om je wei of op een andere manier een lusje rijden met een frees, zet dat goed af (liefst de palen ruim binnen het gefreesde pad zetten zodat kantjes snavelen het eerste jaar ook geen optie is, als dat later weer meer terug groeit gaat dat geleidelijk en is je pony minder gevoelig, dat kan dan vaak nog wel weer). Eigen schuilstalletje (6kalfs kalverhut is perfect voor 2 shetjes en kun je vergunningvrij overal neerzetten), op 1 of twee fijne punten een wat breder stukje frezen als paddock en klaar... 't hoeft echt niet enorm groot voor twee kleine pony's, te groot groeit alleen maar weer dicht met gras en dan heb je er weer meer werk aan om het kaal te houden, maar op die manier heeft ze gewoon haar eigen leefomgeving. Maar voor mij zou een maatje dan wel een voorwaarde zijn.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:05

Tancreda, lastig dilemma! Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Heb mijn twee paarfen samen staan waarvan de ander het gras op mag. Zhuf heb ik vanmorgen bloed af laten tappen om te kijken hoe het er nu voor staat met de IR en EMS. Als die waardes nog slecht zijn gaat ze sowieso het gras niet op. Anders gaat mijn andere paard 2 uurtjes het land op als.ik met Zhuf bezig ben en Zhuf laat ik dan ( als de bloedwaardes oke zijn) 30 minuutjes per dag even op het gras ( en dan rekening houden met fructaan gehalte in het gras, na koude nacht geen weidegang etc). banketstaaf voor mijn andere paard dat hij minder weidegang krijgt en overdag bij Zhuf in de paddock moet maar dit lijkt mij de beste optie. Ze zijn al ruim 10 jaar maatjes en willen ook niet uit elkaar. Heb jij ook niet de optie om ze samen op de paddock te houden en dan je andere paard op de wei te zetten gedurende de tijd dat je met de ander bezig bent?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:20

Even inhakend op de kalverhut. Die mag je niet zomaar overal neerzetten is mijn ervaring. Dat ligt geheel aan het bestemmingsplan van de grond.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 18:17

Gevonden eindelijk kon er niet op komen, Styrofoam is het, het is vrij hard, dus ze zakken er niet meteen in zoals bijvoorbeeld bij piepschuim, Styrofoam wordt door mijn dierenarts ook gebruikt, die zijn dan kant en klaar, maar duur, dus mijn man heeft een plaat gekocht ervan en heeft ze zelf gesneden.
deze link http://www.edigit.nl/hoefbevangenheid/lees-meer.html
staat het ook op, ze verkochten ze ook kant en klaar, maar zie ze nu niet in de webshop. ik weet helaas niet meer waar hij het gekocht had.
zou ze er wel steeds vanaf halen, wordt anders toch wat week de zolen, mijn merrie zakte er ook met de achterkant van haar hoef dieper in dan met de toon, wat juist niet de bedoeling is,
zo'n plaat is heel handig als de smid komt, ene voet op de plaat, staat dan zacht, de andere kan de smid dan bekappen.
de hoefsmid die ik erbij heb gehad werkt bij Laarakkers, die gebruikt ook wel een teenslipper bij nood vertelde hij. Het blijft heel moeilijk waar je goed aan doet, mijn merrie wilde bijvoorbeeld niet graag op het zand in de bak, denk dat ze de tegendruk niet fijn vond, maar op het pad van mest/stro liep ze wel graag, toen het beter ging wilde ze ook weer het zand op dravend en al.
Zij liep met de zolen die ik zelf maakte van 3 lagen yoga mat (15mm per stuk) eigenlijk het beste, terwijl dat ook wat tegendruk gaf.
misschien verschillende dingen uitproberen of het helpt/werkt.
mijn pony, lang geleden, stond op gips, die liep zo weg, maar was pas echt stukken beter toen hij de goede smid had en een realigment kreeg, dat maakte bij mijn merrie ook het verschil, liep erna ook stukken beter, het is zo moeilijk wat werkt, wat bij de een helpt, helpt bij de ander weer niet,
heel veel sterkte allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:18

@Tancreda, ik heb mijn pony afgelopen voorjaar en zomer met graasmasker wel gewoon op het gras gezet. Uiteraard heb ik het heeeeeeel voorzichtig opgebouwd en 's nachts gaan ze gewoon in de paddock met hooi. Daarnaast maak ik gebruik van strookbegrazing.. Mijn pony doet dienst als gezelschapspony voor mijn oude paard en ze "moeten" dus echt op het gras. Ik heb vanaf het begin duidelijk gemaakt bij mijn dierenarts, dat als dat niet kan, het voor mijn pony ophoudt.....

Gelukkig is het ontzettend goed gegaan en hij staat nu nog steeds met masker op het gras. Er was (is) sprake van een minimale kanteling in beide voorhoeven (links iets meer dan rechts), maar mijn pony doet verder niets. In het begin van zijn hb heb ik hem uiteraard apart gehouden op de paddock, maar daar werd hij naast de pijn van de hb, diep ongelukkig van.

Dus voor mij is de keus duidelijk; als hij niet meer op gras kan (met masker en strookbegrazing) dan is zijn leven niet meer paardwaardig en dan houdt het voor hem op.

Ik denk dat eea ook compleet afhankelijk is van wat je met je paard/pony doet en wat je zelf belangrijk vindt in zijn leven als paard. Maar dat de keus lastig is weet ik als geen ander.