[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amable_Chica

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:39

Ik ben ook al zo vaak van stal verhuisd omdat ik het niet eens was met hun voerbeleid, van stallen waar ze zonder toestemming gewoon op het weiland gezet werd tot stallen waar ze haar gewoon helemaal geen hooi gaven... Het vervelende is dat je er altijd pas achter komt wanneer je er al staat...
Sta nu gelukkig op een stal waar we het ontzettend naar ons zin hebben, we kunnen alles overleggen en ze krijgt gewoon meerdere keren per dag hooi. En heeft zelfs een vriendje voor in de paddock, de shetlander van de staleigenaren mag haar gezelschap houden :)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:46

Ik heb het artikel gelezen, heel duidelijk geschreven. :)
Opzich wist ik dit al wel maar dat 70% van de paarden die hoefbevangen zijn ook cushing hebben, heel bijzonder! Dat wist ik nog niet.
Dat het verband tussen EMS en ECS en hoefbevangenheid zo lag is wel een eye-opener.

JerInTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:56

Bedankt voor het duidelijke artikel.
Ook ik wist zo'n 90% van wat er in stond al wel, maar het is gewoon een lekkere checklist nu de lente weer voor de deur staat.
Onze jongste Shet werd verleden voorjaar bevangen. Nu gaat ze op tijd de wei uit!

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:10

Hallo,

Stiekem lees ik al een tijdje mee in dit topic omdat ik zelf een haflinger heb met gevoeligheid voor HB. Maar reageer eigenlijk nooit omdat mijn kennis niet zo ver rijkt en ik slecht in het bijhouden van topics ben. Maar nu zit ik met een vraag, het gaat tot nu toe al een hele tijd goed met mijn paard z'n hoeven,mede dankzij mij hoefsmid en de pensionstal die er goed op let alleen nu ga ik deze week verhuizen met mijn paard naar een andere stal. Hier heb ik de keus om niet of wel biks te voeren. Als ik hier voor kies dan weet ik niet wat voor biks ze krijgen en zit ik er dus over te denken om dezelfde biks te halen die hij nu ook krijgt,dit is dacht ik de subli basis brok. Hier krijgt hij ook maar een klein handje van en doet hij het gewoon goed op. Alleen nu zit ik eens op voervergelijk te kijken en zie ik daar ook een aantal voer soorten die mij wel trekken en die speciaal voor HB paarden zijn. Ook trekt de prijs mij hierbij wel (niet als dit mij tegenhoud maar als ik zelf een zak koop van rond de 15 euro dan ben ik goedkoper uit dan dat ik via stal het laat voeren). Maar wat is nu de verstandigste keus?

Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 13:20

Hallo Hilly,

fijn dat je paard het momenteel goed doet !
Wat betreft je aanstaande verhuizing: probeer er eerst achter te komen wat er op dit moment in jouw huidige stal gevoerd wordt. Daarna vraag je je nieuwe stal wat zij voeren. Als dat hetzelfde zou zijn, dan hoef je in principe niets te veranderen, of zelf extra voer te kopen en dus extra kosten te maken.

Als je weet wat er nu gevoerd wordt ( Subli basis brok?) en wat er in de toekomst in je nieuwe stal gevoerd wordt, zet dat dan hier in het topic, dan kunnen we bekijken hoe de voedingswaarden zijn en of je er wellicht beter een ander product voor kunt aanschaffen.
Wat ook belangrijk is, is of er een verandering te verwachten is in hooi - voeren beide stallen hooi of kuil (voordroog)?

In z'n algemeenheid: laat je niet verleiden door mooie uitspraken van voerfabrikanten die zeggen dat hun voer zo geschikt is voor HB paarden. Als je de voedingsanalyses gaat bekijken blijft er van die uitspraken vaak niks over en zijn de aanprijzingen soms helemaal niet terecht. Maar we willen je best helpen om daar doorheen te kijken hoor!

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:00

Nja ik ben zo goed als bijna zeker dat het subli basisbrok is maar zal het zeker nog even nagaan :). We gaan er vandaag heen dus ben benieuwd. Je hebt ook de keus om geen brok te voeren maar ik ben bang dat hij dan zo snel een te kort op gaat lopen. Ik geloof dat ze zowel hooi als kuil voeren,ik heb zelf het liefst gewoon hooi en ik dacht dat ze ook iets hadden van kruidenhooi (?). Daar zit ik dus ook wat mee want ik kijk wel eens naar die voer analyses maar het is nooit helemaal duidelijk en dan staat er inderdaad dat het geschikt is voor HB gevoelige paarden maar later blijkt het toch vol verschillende verkeerde dingen te zitten.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:52

Subli ponybrok is trouwens beter dan basisbrok.
Maar ik zou niet voor brok kiezen om mogelijke tekorten tegen te gaan, want je moet dan best wel een hoeveelheid voeren.
Zelf voer ik een klein beetje Marstall Force voor de vitaminen en mineralen. Maar F4F is bijvoorbeeld erg goed voor HB paarden.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:10

Ze hadden daar pavo, horsefeed (?) en nog een merk maar die ben ik even vergeten,waren in ieder geval 3 soorten. Zit nog in twijfel wat ik ga doen. Ze hebben zowel hooi als kuil maar er wordt voornamelijk kuil gevoerd, wel heel droog kuil wat bijna hooi is. En wat niet te rijk aan voedingstoffen is. Hij heeft trouwens ook nog een liksteen te liggen maar ik denk niet dat je daar alles aan hebt of zie ik dat verkeerd. Dat ik hem alleen op die hooi/kuil zet plus een liksteen?

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:31

Hallo,

Graag zou ik ook een vraagje stellen over hoefbevangenheid, ik kan het namelijk in de zoekfunctie niet vinden.

Ik heb namelijk sinds een paar maanden een oude shetlandpony van een vriendin overgenomen die al jaren hoefbevangen is.
Ze stond al een tijdje op een goed dieet en inmiddels loopt ze heel erg goed en heeft ze ook geen speciaal beslag meer nodig. En is de bevangenheid voor zo ver als dat kan onder controle.
Alleen is ze nu sinds het zo koud is geweest nogal dun geworden. Ik durf haar nu niet te veel voer te geven ivm de hoefbevangenheid, maar ik ben bang dat als ze straks haar wintervacht kwijt is dat ze dan veel te dun uit ziet. En ik wil liever geen dierenbescherming op de stoep.

Wat zouden jullie doe om de pony iets beter gevormd te krijgen maar toch de hoefbevangenheid niet verder in de hand te werken?

Vast bedankt voor de tips.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:32

Ik heb Amber omegaolie over haar voer gegeven. En natuurlijk wel voldoende ruwvoer gevoerd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:50

Olie kan idd vaak prima, of als extra speciaal voer, laag in suiker en zetmeel, ik geef zelf Marstall Vito (750gr.p/d), maar er zijn er meer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 12:52

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:27

Inderdaad JP, maar volgens mij is het gedeeltelijk ook gebrek aan kennis.. hoewel aardappelschilmesjes laten zitten :?
Hoe is het met Pauli?

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:30

Had me hier een tijdje ook gemeld, en kan inmiddels zeggen dat het erg goed gaat met m'n merrie, loopt al weer een hele tijd heel fit rond :-) haar voeten lijken ook wel normaler te groeien en ze is wat gewicht kwijtgeraakt, wat geen overbodige luxe was. Ze gaan nu weer bijna hele dagen de wei op en dat is wel even lastig, zij natuurlijk niet vind het wel sneu maar ja het is helaas niet anders.

Bizar en sneu bericht inderdaad over die ezel.. Had pas ook dat iemand bij mij in de paddock (buren denk ik) allemaal in appels had neergegooit, lief bedoeld maar tis toch niet de bedoeling dat een van de paarden ineen keer 10 appels naar binnen werkt :-s

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:58

aanstaande zaterdag komt calma hopelijk op ijzers met zooltjes en kit, ze krijgt alleen nog metacam. op het harde loopt ze nog wel erg achterop de hoeven maar in het zand maakt ze toch alweer de nodige rondjes. hoop dat ze straks opknapt als ze weer op ijzers staan. de vorige keer toen ze er voor het eerst op stond ging ze gelijk in draf naar buiten was toch een soort van opluchting voor haar.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:52

Mag ik mij melden?

Helaas is onze trekpaard merrie anderhalve week terug licht hoefbevangen geraakt. Daarbij had ze ook een hoefzweer die de dieren arts open gesneden heeft. Ze heeft een paar dagen pijnstillers en bloedverdunners gehad maar sinds donderdag krijgt ze daar niks meer van. Nu loopt ze weer helemaal goed gelukkig en we mogen van de hoefsmid weer rustig wat werk gaan doen met haar.
Ze is waarschijnlijk bevangen geraakt door te rijk voer en omdat ze te dik is. Nu moeten we haar voer halveren. Nu had ik een vraagje over welk krachtvoer we haar het beste kunnen gaan geven? Ze heeft wel krachtvoer nodig want uit alleen voordroog haalt ze niet genoeg energie.
Wat zijn jullie ervaringen met de Subli dieetmix? Zou dat geschikt kunnen zijn voor haar?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 00:05

Voer halveren is niet verstandig - liever wat geleidelijker afbouwen!
Zou je 's kunnen doorgeven wat je nu precies voert: krachtvoer, welk merk, hoeveelheid, hoeveel hooi of voordroog, krijgt je merrie graastijd op de wei en wat voor wek doe je met haar?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:18

@moppielover, ik voer subli dieetmix en ben er wel tevreden over. Maar ze krijgt best veel ervan en ook wel ander voer ernaast. Ik heb haar licht in de opbouw en ze is een kwpn-er van ong. 1.65 Waarschijnlijk wel een groot verschil met jou trekpaard!!
Ze krijgt nu uit 2 x per dag een kilo subli dieetmix, zemelen, omegaolie en na "training" extra vitamine en mineralen van Pavo (ben even de naam kwijt). Ik denk alleen dat jou merrie behoorlijk meer nodig heeft van subli dieetmix, een zak van 20 kilo kost 15 euro, en ik doe er dus 10 dagen mee...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:15

Angela mocht je toevallig de safe and sound willen proberen dan mag je van mij wel wat hebben om te testen of ze het lust.

Zit even te kijken bij de dieetmix http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... tmix-subli
Staat bij suiker onbekend, zetmeel 12% en suiker en zetmeel 12%. Ik zou persoonlijk wel graag weten hoeveel suiker erin zit. Idd geleidelijk afbouwen is beter.

Maar de merrie doet niet echt zwaar werk, dan heeft ze in het begin toch eigenlijk niet veel brok nodig? Ik zou enkel wat bijvoeren voor de vitamines en daarnaast ruwvoer tot ze op goed gewicht is en dan eventueel gaan kijken of ze teveel invalt of niet. Maar goed ik heb geen ervaring met trekpaarden,dus als ik onzin praat verbetert er hier iemand met meer verstand me vast wel :D

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:26

Als suiker en zetmeel samen 12% is, kan suiker toch iig niet meer dan 12% zijn?? Ik heb nog een zak staan, misschien staat het erop, ik zal vanavond eens kijken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:30

Nee dan zou de suiker 0 zijn en dat lijkt me sterk. Overal zit wel wat suiker in, zelfs in gras enz. Kan het op hun website ook niet vinden.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:47

Huh?? Als suiker en zetmeel samen 12% is, dan is zuiker dus 0% ??
Ik heb er geen verstand van hoor, maar die snap ik even niet :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:27

Suiker en zetmeel samen is 12% en de zetmeel is 12% staat daar. Dan moet de suiker toch 0 zijn lijkt mij :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 13:32

Ik heb destijds bij het symposium en later nog via telefoon met de 'meneer van Subli' gesproken. Hij vertelde me dat er geen suiker (melasse) is toegevoegd. Het percentage van 12% is suiker+zetmeel samen. En "suiker" moet je dan lezen als 'natuurlijke suikers' zoals die in gras en hooi voorkomen.

Misschien herinner je je nog mijn 'klaagzang' over het feit dat in NL geen laboratium is ( dus ook de BLGG niet) die onderscheid kunnen maken in wateroplosbare koolhydraten (WSC= suiker), ethanoloplosbare koolhydraten ( ESC= suiker) en zetmeel. Voor "suikergevoelige paarden" met bv insuline resistentie is bij de spijsvertering alleen het ESC gehalte en zetmeel van belang.
Ik heb nu meerdere laboratoria gevonden in Engeland waar men wél dat onderscheid kan maken ( je zou daar zelfs ook je voer kunnen laten testen). Ik laat mijn hooi nu opnieuw testen omdat het suikerpercentage dat de BLGG aangaf niet de juiste maatstaf geeft voor Pauli. De uitslagen komen over een week of twee - ik zal dan de vergelijkende cijfers hier wel neerzetten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:38

Maar zijn natuurlijke suikers dan minder 'schadelijk' dan onnatuurlijke suikers? Die klaagzang herinner ik me nog idd. Maar waarom is dat zo van belang om te weten? Dan valt de suiker van de blgg altijd lager uit toch als zij de uitspoelbare suikers onder suiker scharen of zie ik dit nu verkeerd?