[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maaikiemike

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 23:49

@Annelieke: leuk voor je/jullie! Hoe is het gegaan?

Mijn meneer staat nu al zo'n anderhalve maand stil (in de wei) en ik zie hem achteruit gaan. Een drafje of galopje in de wei kan er niet meer spontaan af en ook in stap loopt hij niet lekker. Hij is nog redelijk in zijn doen, maar ook dat gaat achteruit. Ben bang dat het niet lang meer gaat duren.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 01:51

Nou de les ging super! Mijn instructrise zag helemaal niks aan haar. We hebben lekker een half uurtje geest en ze deed het super. Ik ben helemaal gelukkig. Het voelde echt weer oud en vertrouwd.

@maaike war vervelend dat het niet helemaal lekker gaat bij jullie!

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:34

Klinkt heerlijk. Dus van plan zo door te blijven gaan?
Ik wist dat dit ging gebeuren als ik hem stil zou zetten, maar hij liep echt niet meer goed. Hij blijft lekker op de wei zolang hij nog in zijn doen is en dan is het einde verhaal.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:28

Ja het was echt heerlijk. We hadden verwacht dat ze vandaag wel stijf zou zijn maar met wandelen was ze druk bezig om te laten zien dat ze eigenlijk best wel de passage en de piaff kan dus ze had helemaal nergens last van :). Ja we willen het wel weer rustig op gaan bouwen nog niet elke week lessen maar wel zelf de dressuur wat meer gaan oppakken. Mijn startpas loopt nog en stiekem kriebelt het wel om weer een keertje te gaan stappen. Maar we kijken eerst hoe het nu gaat.

Hmm wel jammer dat hij niet goed loopt. Zolang hij zich verder nog goed voelt dan is het wel okee. Als mijn meisje zich echt niet meer goed zou voelen zou het voor mij ook einde verhaal zijn, hoe lastig het ook is. Hopen dat het nog lang goed mag gaan!

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:34

Ik moet mijn pony glucosamine gaan geven vanwege iets artrose in zijn hals en ben een beetje aan het kijken wat nou de beste is. hij heeft een tijdje op de pharmahorse glucosamine gestaan en dit hielp niet heel erg naar mijn idee.

Nou heb ik van de week een pot gehaald van het merk hoba cultura.
Ik kan niet zoo veel vinden over het merk hoba cultura dus ik ben benieuwd wat ervaringen hiervan zijn!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:03

Hier is iemand die dat ook geeft ( kan je zo opzoeken onderaan het topic door daar de naam in te vullen ) :
norton84 schreef:
tja het is echt heel persoonlijk ik heb in eerste instantie die van de dap gegeven en geef nu al jaren die van mijn voer leverancier. hoba culture. en doet hij het nu prima op. dus waarom zou ik het veranderen zit. ik kan tzt altijd naar een hogere dosis gaan als ik merk dta het toch niet meer zo lekker gaat. hij is in 2007 voor het eerst en laatst ingespoten en loopt nog steeds super. heb ook niet het idee dat hij stijf stram zijn boks uit komt. hij krijgt binnen kort wel weer ijzers. maar heeft nu bijna jaar zonder gestaan.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:44

Roosii3jJ schreef:
Ik moet mijn pony glucosamine gaan geven vanwege iets artrose in zijn hals en ben een beetje aan het kijken wat nou de beste is. hij heeft een tijdje op de pharmahorse glucosamine gestaan en dit hielp niet heel erg naar mijn idee.

Nou heb ik van de week een pot gehaald van het merk hoba cultura.
Ik kan niet zoo veel vinden over het merk hoba cultura dus ik ben benieuwd wat ervaringen hiervan zijn!

ik heb dit merk denk ik 5 jaar lang gevoerd. ik was er erg te spreken over. ik ben echter toch over gestapt op een merk waar hyaluronzuur in zit. al loop ik er over te denken om een combi te gaan gevne van beide. ze hebben echter wel een jaar terug de structuur aan gepast en sinds die tijd vond ik het wat minder. ook heeft het merk snel last van vocht. wordt dan 1 hele grote klomp.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:47

he maris hoe gaat het met jouw paardje?
en hoe gaat het met het paardje van kat-je?
ik ben sinds vorige week weer in de bak aan het rijden rustig aan aan het opbouwen
en krijg alleen maar positieve reacties dat hij goed loopt. op beide handen. ben helemaal in de wolken.
nu rustig het werk in de bak weer oppakken en weer spieren gaan kweken.

roosje3jj als je nog vragen hebt pb e maar over het procuct.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:06

Fijn dat het vooruit gaat norton!

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:49

Annelieke en Norton: wat fijn dat het goed gaat met jullie paarden! ik ben erg blij voor jullie.

Met mijn merrie gaat het terug wat minder omdat ze haar ijzers in 2 weken tijd 2 keer afgetrapt heeft. nu loopt ze al bijna eeen week zonder haar hoefijzer. de hoefsmid zou deze week komen. Dit is jammer genoeg niet de eerste keer dat het ijzer er snel terug afgetrapt wordt.
De staleigenaaresse begon erover om een hoefschoen te proberen ipv een ijzer, maar daar ben ik echt niet voor! een hele dag op de wei een hoefschoen? dat kan toch niet goed zijn.
Ik zit zo te denken om mss de hoefsmid te vragen om terug 2 lippen aan het ijzer te maken zodat het er beter blijft aanhangen. Ik weet dat dat niet goed is voor het hoefmechanisme, maar zonder ijzer heeft ze meer pijn.
Het is ook altijd wat ....

Heb haar supplementdosis ook terug verhoogt (30 ml per dag ipv 15ml), eens kijken of dat wat extra doet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:00

Nee hoefschoenen zijn niet gemaakt voor gebruik op de wei. Kan je paard niet zonder ijzers denk je ?
Mijn paard trapte ook regelmatig zijn ijzers van onder zijn hoeven. Meestal zat er dan eentje gedraaid onder zijn hoef ofzo, met dan weer een nagel ergens waar die niet hoorde. Dus toen over naar ijzerloos. Een jaar eerst op hoefschoenen rijden.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:08

Bloodymary schreef:
QueenBeeBee schreef:
Jeetje heb ik dan zoveel geluk.... ik ben met mijn merrie gewoon heerlijk aan het trainen, nu rond L2 / M1 niveau en ze doet het super goed echt! Loopt nooit kreupel en dat heeft ze ook niet gedaan door de artrose... wel weet ik dat ze het heeft in haar voorvoet. Dus zorgvuldig trainen is wel heel belangrijk.... maar tot nu toe pakt ze dat echt bijzonder goed op en zien we haar met de maand echt vooruit gaan en groeien in d'r spieren :D

Hoe weet je dat dan als ze nooit kreupel is geweest? Zit het in het hoefgewricht?

Verbening van het hoefkraakbeen heeft ze....

Ze is wel kreupel geweest, maar daar was de verbening niet de hoofdreden van.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:09

Wat leuk om te lezen dat ook paarden weer beter gaan! :D

:(:) Voor degene waarbij het helaas slechter gaat. Wat vervelend om te lezen! :(:)

Ka-tje, kun je geen springschoenen om doen? Die van mij trapt ook zeer regelmatig haar ijzers eraf. ZE heeft idd voor 2 lippen en altijd springschoenen om... Dan lukt het haar nog wel om de ijzers eraf te krijgen, maar veel minder. Het gaat dit zomer seizoen erg goed, maar ze is gewoon ook een stuk rustiger geworden :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:13

Oeps voor 2 lippen aan de ijzers , van Nassau zou uit zijn vel springen !

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:18

Hoezo dat Maris?

Mijn DA en Hoefsmid gelukkig niet, waar zij wel van uit hun vel springen is het equi librium ijzer...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:22

Ijzer met 2 lippen is een achterijzer en heeft dus een andere vorm als een ijzer voor de voorhoeven.
Mijn paard had destijds ook ijzers met 2 lippen voor en van Nassau was not amused. Ze vervormen echt de voorhoeven hiermee. Zou de artrose in de hoeven hier ook mee te maken kunnen hebben ?????

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:28

QueenBeeBee schreef:
Ka-tje, kun je geen springschoenen om doen? Die van mij trapt ook zeer regelmatig haar ijzers eraf. ZE heeft idd voor 2 lippen en altijd springschoenen om... Dan lukt het haar nog wel om de ijzers eraf te krijgen, maar veel minder. Het gaat dit zomer seizoen erg goed, maar ze is gewoon ook een stuk rustiger geworden :)

Een springschoen heeft ze zeker om! zonder is het helemaal een ramp. Ze had vorige week blijkbaar haar springschoen af gekregen en de dag erna lag het ijzer er af. Ze is trouwens erg rustig op de wei.
Ik ga de hoefsmid de dubbele lippen maar weer eens voorleggen.
(ze trapt dus enkel het ijzer van haar slachte voet eraf. op haar goede hoef blijft het ijzer altijd hangen)

zonder ijzer is volgens mij geen optie. Ze loopt duidelijk slechter zonder ijzer.
om een idee te geven hoe haar hoef eruit ziet (foto's dateren van begin februari):
http://i1133.photobucket.com/albums/m587/Ka_tje/IMG_6023.jpg
http://i1133.photobucket.com/albums/m587/Ka_tje/IMG_6022.jpg
http://i1133.photobucket.com/albums/m587/Ka_tje/IMG_6027.jpg

Maris schreef:
Ijzer met 2 lippen is een achterijzer en heeft dus een andere vorm als een ijzer voor de voorhoeven.
Mijn paard had destijds ook ijzers met 2 lippen voor en van Nassau was not amused. Ze vervormen echt de voorhoeven hiermee. Zou de artrose in de hoeven hier ook mee te maken kunnen hebben ?????

neen, de artrose is het gevolg van een ongeval (trap van een ander paard). Ze heeft vroeger altijd dubbele lippen gehad omdat het volgens mijn vorige hoefsmid er anders af viel. Maar mijn huidige hoefsmid vond dit niet goed omwille van het hoefmechanisme. ik geef hem zeker gelijk, maar wat moet je doen. Moet ik kiezen voor een goed hoefmechanisme en constant het ijzer veliezen (paard heeft pijn en hoefsmid moet om de 3 weken komen) of toch wat langer het ijzer er onder, maar dan miner hoefmechanisme. Ik vind het een moeilijke kwestie

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:37

Het ligt misschien aan de plek waar de artrose zit, maar bij ons op stal stond een paard met zware artrose ( echt dikke kogels etc ), zij loopt zonder ijzers veel beter als met ijzers. Idd oa omdat zonder ijzers het heofmechanisme veel beter werkt en dus ook de doorbloeding veel beter is.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:39

Dat hoeft niet een achterijzer te zijn, er zijn ook speciale ijzers voor de voorvoeten met twee lippen :j

Is break over beslag niet wat voor je merrie Katje?

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:39

Er zijn wel voorijzers met dubbele lippen hoor. Heeft mijn merrie in het begin ook gehad om de stand van haar hoef te verbeteren.
Ka_atje mijn merrie trapte ze ook vaak af, mijn hoefsmid heeft de ijzers aan de achterkant wat ingekort zodat ze er niet meer op kan gaan staan.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:21

ik ben ook van mening voor ijzers met lip bestaan. maar liever niet. laat je smid eens goed kijken of de maat wel klopt. vaak is het ijzer te groot breed etc en is dat de reden van af trappen. er is een topic waar je veel info kunt vinden over hoefschoenen. wat ik daaruit begrijp moeten hoefschoenen 24/7 kunnen. ik ben zelf op zoek geweest naar 2de hands om te proberen maar helaas niet het goede merk maat kunnen vinden.

tja ik ben zelf geen klant van van nassau. heb er goede en slechte dingen over gehoord en gezien. terwijl het van hier heel goed aan te rijden is. geef mij kommers maar bellen en hij komt gelijk. is bij sommige ook wel anders heb ik begrepen.

ik zit op 15 ml per dag en hij doet het er super op. komt wel goed hoor kat-je. mijn ervaring laat de ijzers zitten. de ellende begon bij mij weer toen ik ze eraf gehaald had. ivm zwanger schap. dit zal ook wel mee tellen denk ik. er waren toch foto's gemaakt en het gewricht was wel of niet ingespoten? maar je paardje heeft geen standaard artrose toch?

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:43

Kijk aub ook goed uit met een maatje kleiner aan ijzers, ik heb een smid gehad die dat deed en later over is gegaan op equi librium ijzers... mijn merrie is daar dus enorm kreupel van geworden := :n

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:37

Bedankt voor het antwoord! ik ga het gewoon proberen.. Op het moment zit ik er weer goed doorheen en gaan we eerst weer even goed bedenken hoe en wat..
Misschien kunnen jullie mij helpen? ik heb het hele verhaal net op bokt gezet!
[BEH] Frustrerend probleem met de rug

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:53

Ik ga zeker de ijzers erop laten. De hoefsmid heeft echt alles geprobeerd. De takken korter, overal randjes afgeslepen zodat, als ze erop zou staan, er makkelijker af zou glijden enz.
Mijn hoefsmid komt ook niet altijd direct. Met als gevolg dat ze nu ook weer een week met 1 ijzer rondloopt. Ik heb hem een sms gestuurd met mijn vragen, want hem aan de telefoon krijgen is ook niet simpel.
Norton: het gewricht is IND ingespoten geweest, maar ze heeft maar en maand goed gelopen. Nog eens inspuiten heeft dus geen zin. Ze heeft naast de artrose ook erg veel botwoekering (lage en hoge overhoef). ik hoop dat je gelijk krijgt en dat het allemaal toch een beetje goed kom, want zoals het nu gaat vind ik het verschrikkelijk, iedere week is er wel iets!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:00

Heb je ook al eens een supplement van hyaluronzuur erin geprobeerd ( omdat het inspuiten toch wel hielp ) ?