Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:18

FaberSmid schreef:
Suzan1 schreef:
ik geloof dat we elkaar verkeerd verstaan.

Dat zal het dan wel zijn, zal poging doen je beter te verstaan.

Heeft de hoefsmedenvereniging geen ledenvergadering of dergelijke?

... KNIP...

en het allerbelangrijkste: de smid schoolt bij. Technieken en inzichten veranderen.

Het oude veranderd niet er komt wel eens wat nieuws bij, of een oud nieuw ijzer het is maar net hoe je het wil zien. Dat is waar de vereniging ook aan werkt.

Kunnen dit soort discussies niet in een ander topic gevoerd worden???

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:39

e_horse schreef:

Waarom? Omdat het over ijzers gaat?

Het lijkt mij erg belangrijk dat klanten ook bij traditionele smeden hun op en aanmerkingen kwijt kunnen. Nieuwe inzichten zijn altijd welkom lijkt me. In iedere branche (of het nu om hoefsmeden of tandartsen gaat) heb je smeden die met hun tijd meegaan, die bovenop nieuwe inzichten zitten en zich altijd voeden met nieuwe info. En je hebt smeden die hun dingetje doen, zoals ze het al jaren doen. En dat ook zo willen blijven doen, tot hun pensioen.

Vroegah, hield je je niet bezig met wat de arts, tandarts of misschien ook wel de hoefsmid deed. Dat waren vakmensen die je niet tegensprak. Die weten het beter, zij hebben er voor geleerd. Dat is nu gelukkig anders, mensen denken tegenwoordig zelf. En dus geef je tegenwoordig ook zelf aan wat je wel of niet wilt. Jij kent je paard immers het beste toch? Het is nu meer een samenwerking.

Ik denk ook niet dat ik de vereniging van hoefsmeden zou benaderen als me de inzichten van mijn smid niet bevallen. Ik ben bang dat ik dan gewoon een nieuwe smid zou gaan zoeken...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:53

ik heb vandaag de hoefjes van mijn paard weer bijgewerkt en kwam er zo achter dat hij weer een schimmel oid in zijn straal heeft. Hetzelfde als het paard dat een paar pagina's terug besproken werd. Ik dacht het van de week al een beetje te zien, maar ik heb alles helemaal schoon gemaakt vandaag en de straal stinkt. Ook is hij wat weker en is er weer een spleet tussen de hoefballen.
Iemand een idee wat ik hiermee het beste kan doen? Paard staat 24/7 buiten, loopt niet gevoelig of wat dan ook. Ik kan ook gerust de hoefenkrabber tussen de spleet doorhalen, hij geeft geen kick. De smid bel ik hier niet voor, die is me iets teveel van het wegsnijden.

Ik heb ook foto's gemaakt, alleen de onderkantjes vergeten :+
Onduidelijk vooraanzichtje, maar misschien helpt het http://www.mijnalbum.nl/Foto-NIPVFYKJ.jpg

Hier zeg ik een voorzichtige JOEPIE bij. De scheur begint eindelijk uit te groeien! Bovenaan bij de kroonrand is de scheur foetsie! Hij zit er al zolang ik mijn paard heb en in de winter is hij erger geworden. Nu lijkt hij eindelijk weg te gaan.
Deze voet was toen ik hem vorig jaar kocht trouwens heeel erg steil en smal. Hij begint nu een beetje normaal te groeien.
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IA3XTFBX.jpg

Dan linksvoor. De kneuzing die me een paar weken terug opviel is langzaam aan het zakken, maar ziet er niet lekker uit.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WCYTQBF.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-O7N73ZRT.jpg

Achterkant van de 'zieke' voet. Jammer genoeg overbelicht. Anders had ik kunnen vragen of het opgedroogd 'pus' uit de ontsteking was dat er net bovenzat, of een begin van mok.
Afbeelding

Vooraanzicht http://www.mijnalbum.nl/Foto-UO6PTMHZ.jpg

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:37

Annetje schreef:
Lijkt mij niet normaal nee. Maar misschien is het wel net zoiets als kloven bij mensen?
Als die scheuren op elke voet ontstaan is, dan vraag ik me toch echt af wat het is! Heb je de DA er al bijgehaald of om advies gevraagd? Wie weet is het wel een bacterie in de hoef, waardoor ze ook meteen gevoeliger loopt?

Het zijn velletjes die gaan loslaten, en dan omhoog tot de haargroei gaan inscheuren tot eventueel wondjes... Zag dat haar hoefballen achter ook roze gekleurd zjin ofwel kneuzingen lijkt mij? Haar hoeven zijn ook wat zachter, heeft een oppervlakkige scheur in de 'wand' zoals hier laatst ook voorbij kwam, al kon ik die er uitvijlen. Ze heeft achter ook een klein gat in het witte lijn gebied, en staat de hoefwand daar een beetje zielig alleen. Beetje eng, want die kan er zo afbrokkelen. Ofwel; maandag bel ik mijn hoefsmid voor advies en of hij wilt langskomen.

Bandida schreef:
Ik heb het ook al gezien, en het wordt inderdaad vergeleken met kloven bij mensen.
Dat zijn eigenlijk barstjes in hele droge huid waar vervolgens een infectie op kan komen die zorgt dat het heel lang blijft aanslepen voor het weer toe gaat. Daar is het nu wel het weer voor, en sommige bodem droogt ook nog eens verschikkelijk uit. Ik heb er door het werk ook 2 in mijn handen nu, terwijl dat gewoonlijk een winterprobleem is.
Oplossing: goed ontsmetten en dikke laag klovenzalf (vraag da of apotheek). En een regendans..
Ik zie dat je paard roze huid heeft aan zijn voeten ..misschien is het een idee om -wanneer het weer toe is- factor 50 zonnecrème te smeren op zonnige hete dagen. Verbranden takelt de huid ook toe en dan komen de kloven sneller (eigen ervaring op mezelf ;-))

Ik heb vandaag de boel gewassen met betadine, en toen ze droog waren de hoefballen ingesmeerd met Sudocreme bij gebrek aan klovenzalf momenteel. Toch even naar kijken. Of weer een potje "severit" aanschaffen, had ik toen ook bij de uitgroeiende kroonrand moeten gebruiken op DA advies om de boel soepel te houden en uitdroging scheuren te voorkomen.

Gelukkig is ze met haar roze huid op de voeten niet zo gek gevoelig. Ze is tot nu toe niet verbrand of mokkig geweest *klopt af*. Minst geringe plekjes op de voeten behandel ik gelijk met soort van zink-zalf wat redelijk goed helpt en dan overdag met safersun wat ze ook op haar roze neusje krijgt. Dit jaar nog niets verbrand *klopt nogmaals af*

Vergeten fotos te maken :( Kijken of ik morgen duidelijk fotos kan maken van haar hoefballen.

Tancreda4

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:39

@ Annetje; ik vind de benen van je paard gaaf! Hele paard overigens, mooi dier :) Fijn dat de scheur eindelijk begint uit te groeien! Ik wil ook... Wij hebben een oppervalkkige scheur tot de kroonrand zitten, maar uitgroeien doet hij nog niet echt.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:08

Citaat:
Achterkant van de 'zieke' voet. Jammer genoeg overbelicht. Anders had ik kunnen vragen of het opgedroogd 'pus' uit de ontsteking was dat er net bovenzat, of een begin van mok.
Afbeelding

bedoel je dat "streepje" in het midden net boven de kroonrand?

=rotstraal in de middelste straalgroeve, met samengeknepen hielen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:18

De streep is eigenlijk een soort groeve. Vanuit de straal gaat die tussen de hoefballen door inderdaad. Bovenaan (hier het gaatje dat te zien is) kun je goed zien dat er iets bezig is. Het is wat rood en de huid eromheen is schilferig. Ik heb er ook een hard stukje (opgedroogd pus?) vanaf gehaald.

Maar dat het rotstraal was, of iets wat daarvan weg heeft, wist ik al. Maar wat doe je met zoiets? Weken? Schoonmaken?
Jaar terug had een pony bij ons dit ook, liep er ook kreupel op en zij kreeg toen met een of andere groene spuitbus elke dag een spray over de straal en in de groeve. Die werd toen helemaal hard. Geen idee alleen meer of het ook echt hielp en ik doe liever niets, dan iets waarvan ik niet weet wat het is.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:23

De samengeknepen hielen kan je idd goed zien.
Ben je/de bekapper al bezig met het in fases verlagen/openen van de hielen Annetje?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:30

@Annetje:

ik had er al een paar pagina's geleden wat over geschreven. hier nog een keer, dus:

voetenbad in Clean Trax
voetenbad in 50/50 azijn/water
schoonspuiten met water, ook IN groeve
Sugardine erin (50/50 betadine/suiker)
strahlbalsam http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0482239610
absorbine thrush remedy
....
en wat ik voor de rest nog ben vergeten

het is belangrijk dat je het ELKE dag doet, en zorgt voor droge ondergrond

hielen niet teveel in een keer laten zakken. het probleem wordt in stand gehouden door het paard, dat de achterkant van de voet niet naar behoren gebruikt, en dus meer de toon belast dan de hielen. stevige mustang roll/afronding van de wand aan de voorkant.

een van mijn paarden had dit probleem in combinatie met een toonwandscheur, vanaf veulenleeftijd, in haar RV. haar rechtergalop was hoepelscheef daardoor. pas sinds de rotstraal en scheur weg zijn, galoppeerd ze recht.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:35

Of mijn bekapper daar echt mee bezig is weet ik niet. Hij doet niet veel anders dan ik. Alles zover mogelijk gelijkmaken met de zool. Hij snijd dan ook nog de zolen en de stralen bij, maar daar doe ik zelf niets mee. Momenteel houdt mijn onderhoud inderdaad in dat ik vooral de hielen moet raspen en een afronding maak.
De smid doet er niet zo vaak iets aan omdat ik het zelf bijhoud. Hij houdt een toezient oog en zegt de keren dat ik hem heb laten kijken dat het er goed uitziet en geeft wat tips, of zegt wanneer hij weer moet gebeuren.

Jackie, moet je dat ALLEMAAL?! doen, of is het een of/of optie van die badjes? :Y)
Schoonspuiten heb ik dus gedaan, ook IN die inkeping.

Er komt nog een edit op dit bericht, ik ga even vergelijken met oude foto's. Want volgens mij hebben julie voorheen juist gezegd dat rechtsvoor (gemarmerde been met scheur in hoef) samengeknepen hielen had en linksvoor juist ondergeschoven hielen.
*bedenkt zich dat het waarschijnlijk ook tegelijk kan voorkomen.*

Ik heb een foto van 5 december gevonden waar je goed het verschil tussen rechts en links kunt zien http://www.mijnalbum.nl/Foto-QEOCLLKK.jpg Hier moest hij wel eigenlijk allang bekapt worden, maar had de smid geen tijd en ik durfde het zelf niet te doen omdat ze zo lang en scheef waren in die tijd. Zakken is daarna gelijkmatig gedaan.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4G3JJRSJ.jpg Januari vooraanzicht
April dit jaar ziet er ongeveer hetzelfde uit als nu, zover ik kan zien op een donkere foto http://www.mijnalbum.nl/Foto-GXTUJBRM.jpg

Conclusie: Hij moet gewoon nog meer zakken in de hielen? En dan zal het hoefmechanisme ook meer kunnen helpen om die rotstraal eruit te krijgen?
Ik vraag me namelijk af of het wel echt weggeweest is. Van de winter zag die groeve er net zo uit als nu, maar stonk het niet. Goed schoongehouden en toen was het een hele tijd weg. Als ik op de foto's van toen kijk, ziet het er echt precies hetzelfde uit. Kan het niet dat de bacterie in de hoef is blijven zitten en nu weer naar buiten komt?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:39

Annetje schreef:
De streep is eigenlijk een soort groeve. Vanuit de straal gaat die tussen de hoefballen door inderdaad. Bovenaan (hier het gaatje dat te zien is) kun je goed zien dat er iets bezig is. Het is wat rood en de huid eromheen is schilferig. Ik heb er ook een hard stukje (opgedroogd pus?) vanaf gehaald.

Maar dat het rotstraal was, of iets wat daarvan weg heeft, wist ik al. Maar wat doe je met zoiets? Weken? Schoonmaken?
Jaar terug had een pony bij ons dit ook, liep er ook kreupel op en zij kreeg toen met een of andere groene spuitbus elke dag een spray over de straal en in de groeve. Die werd toen helemaal hard. Geen idee alleen meer of het ook echt hielp en ik doe liever niets, dan iets waarvan ik niet weet wat het is.

http://www.hoofrehab.com/Thrush_treatment.htm

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:43

Annetje schreef:
Jackie, moet je dat ALLEMAAL?! doen, of is het een of/of optie van die badjes? :Y)
Schoonspuiten heb ik dus gedaan, ook IN die inkeping.

nee, niet allemaal tegelijk natuurlijk. wilde je alleen wat mogelijkheden opnoemen. als het een niet werkt probeer je gewoon het ander.

en gebruik hoefschoenen met inlegzolen om te rijden, zodat je paard zijn voeten goed durft neer te zetten.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:50

Citaat:
Conclusie: Hij moet gewoon nog meer zakken in de hielen? En dan zal het hoefmechanisme ook meer kunnen helpen om die rotstraal eruit te krijgen?
Ik vraag me namelijk af of het wel echt weggeweest is. Van de winter zag die groeve er net zo uit als nu, maar stonk het niet. Goed schoongehouden en toen was het een hele tijd weg. Als ik op de foto's van toen kijk, ziet het er echt precies hetzelfde uit. Kan het niet dat de bacterie in de hoef is blijven zitten en nu weer naar buiten komt?
Meld dit bericht

zo simpel ligt het niet.

stel dat je de hielen nog meer laat zakken en het paard word gevoelig(er) op de achterkant van de voet, dan werk je toonlanden in de hand. dat houd in dat de straal nog minder gestimuleerd word, omdat paardlief z'n best doet om de achterkant van de voet te ontzien.
doei hoefmechanisme, dus.

waarschijnlijk was het nooit helemaal weg, idd.

bij sommige paarden krijg je het weg door alleen bekappen en bij sommige moet je de hele lijst van behandelmethodes afwerken.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:55

Ik heb even gegoogled en kwam zo bij een post van jou (jackie) waarin je ook zegt dat deze paarden gevoelig lopen op steentjes. Laat mijn paard nu juist overal overheen denderen! Ik heb hem nog maar zelden ergens gevoelig over voelen lopen.

Maar ik ga eens kijken of ik een van die badjes kan realizeren en het zo schoon kan maken. Ook vaak genoeg bijhouden zodat mijn mustangrol mooi blijft en de hielen in elk geval niet nóg hoger worden.
Verder staat hij dus op de wei, maar van de winter in de stal had hij er ook last van. Wat is nu wijsheid? Hem snachts toch naar stal brengen, of gewoon in de wei laten? De wei is nu helemaal droog, op de plek bij het water na. In de stal is de kans weer groot dat hij in zijn eigen mest of urine gaat staan en dat lijkt me ook funnest. In de wei doet hij dat niet.

[edit] Ik ben een tijd op zoek geweest naar hoefschoenen, maar degene die ik kan betalen en waar ik informatie over kan vinden, zijn allemaal veel te lang voor hem. Ik zal morgen nog een keer zijn voeten opmeten en opnieuw zoeken, maar eigenlijk ben ik niet zo voor de schoenen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 00:17

wanneer hij idd niet gevoelig loopt, laat dan de hielen stapsgewijs wat zakken. en kijk goed hoe hij zijn voeten neerzet.

plat of met achterkant eerst = goed.

ik zou hem in de wei laten, als het kan. mits die geen blubberzooi word. hij moet wel ergens een plek hebben om droog te staan.

leuk paard overigens...

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 00:18

Ik heb niet echt iets nuttigs toe te voegen, maar ik vind het een zeer nuttig topic en erg handig ;)

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 00:31

Henkje schreef:
Ik heb niet echt iets nuttigs toe te voegen, maar ik vind het een zeer nuttig topic en erg handig ;)

ga foto's maken van de hoeven van je paard(en) en plaats ze hier ;) :D . daar zijn wel allemaal gek op!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 01:02

ff van www.hoofrehab.com af geplukt:

Citaat:
At maintenance trims we normally lower the walls and bars until they are 1/16 inch longer than the sole before we apply the mustang roll. A barefoot horse that has been loading the foot properly throughout the trim cycle will have the exact same amount of wall to remove at the heel and the toe. If an individual horse has been trying to unload the back of the foot (compensating for sensitivity) there will be more wear in the front half of the foot; more wall to remove at the heels. You will also see a nicely exfoliated, calloused sole toward the front, and powdery dead sole towards the back. When this is happening, automatically leave a longer heel above the sole plane. You can be assured that the if horse isn’t loading the back of the foot enough to knock off a little powdery sole beside the bars, or wear down wall standing alone above the sole; it is also not loading the back of the foot enough to improve the situation, achieve hoof mechanism, or load P3 correctly.

Many trimmers argue that the hoof should be trimmed to maximize hoof mechanism and I agree. However if you want hoof mechanism and proper hoof function, you must remember the most essential elements of hoof mechanism: Movement. Impact!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 07:10

Zack schreef:
Nou die regendans hebben we gehad hoor vanacht :+
Denk dat de oplossing idd vet houden is (als de wondjes genezen zijn)

Nee niet vet.. hydraterende bacteriedodende crème. Vet gaat de huid nog droger maken onder het vet.
Ook niet uit het oog verliezen dat er misschien wel een verband is met het gevoelig lopen zoals hierboven al iemand schreef. Kloven doen pijn, dus dat zou het op zich al wel kunnen zijn, maar als je schrijft dat ze last heeft van haar voorhoeven gaat er toch altijd wel een alarmbelletje rinkelen.
Het lijkt een kloof op de foto, maar als je paard ook andere problemen heeft is het misschien toch nog wat anders (ik zeg maar iets..lichtjes hoefbevangen geweest), en zijn de scheurtjes in de huid misschien maar een randfenomeen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:23

De plek VET HOUDEN en vet smeren is weer iets heel anders he :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:49

Vet brandt heerlijk in het zonnetje, maakt het alleen maar erger.
Persoonlijk zou ik geen vet/vethoudende smeerseltjes smeren op huidgedeelte's wanneer de zon schijnt.
Zonnebrand factor 50 is mij overigens wel goed bevallen... ja ja op de kootholtes van het paard met zomermok, eczeem dus met veel korsten die eveneens gingen inscheuren en kloven maakten.
Zonnebrand factor 50 over de korsten heengesmeerd 2x daags, korsten NIET verwijderd... en de zonnebrand maakte de kloven/korsten ook lekker zacht en soepel.

Na 3 weken was alles weer mooi en genezen.
Wel echineaforce-druppels ivm betere weerstand. Eczeem (mok) schijnt ook iets te maken te hebben met verminderde weerstand. Oh ja, en een simpel mokzalfje van de Boerenbond.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:51

@Scoxxx
dan zeg ik toch hetzelfde :)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:56

@ peelie... ik zijn oude ijzers niet meer vinden helaas....
Wel komt volgende week de smid voor mijn paard en kan ik een foto maken van de manier waarop hij slijt.
Hij slijt zoals je dat bij veel dravers ziet, als je zijn ijzer ziet is 1 kant dun, en de andere kant is nog nauwelijks gesleten.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:00

nikilover schreef:
@ peelie... ik zijn oude ijzers niet meer vinden helaas....
Wel komt volgende week de smid voor mijn paard en kan ik een foto maken van de manier waarop hij slijt.
Hij slijt zoals je dat bij veel dravers ziet, als je zijn ijzer ziet is 1 kant dun, en de andere kant is nog nauwelijks gesleten.

Hoogstwaarschijnlijk heeft jouw paardje dan ook in die periode gestaan met buitenhelft lage hoef en binnenkant hoge hoef... kortom scheef (met binnenhiel hoog en buitenhiel laag).
Wij hebben ook dravers, nou ja 1 draver en 2 halve dravers... ik zie het beeld wat jij omschrijft (dat vele dravers dit zouden hebben?) niet terug eerlijk gezegd.
Wel zie ik dit beeld wanneer er verkeerd bekapt wordt.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:32

Esperanza schreef:
e_horse schreef:

Waarom? Omdat het over ijzers gaat?

Het lijkt mij erg belangrijk dat klanten ook bij traditionele smeden hun op en aanmerkingen kwijt kunnen. Nieuwe inzichten zijn altijd welkom lijkt me. In iedere branche (of het nu om hoefsmeden of tandartsen gaat) heb je smeden die met hun tijd meegaan, die bovenop nieuwe inzichten zitten en zich altijd voeden met nieuwe info. En je hebt smeden die hun dingetje doen, zoals ze het al jaren doen. En dat ook zo willen blijven doen, tot hun pensioen.

Nee, omdat dit topic hier niet voor bedoeld is. Discussie is prima, maar open dan een niewe.