nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:03

Ik heb de Gloves. Voordeel vind ik dat er geen ijzeren dingen aan zitten zéker als je ze langer om wilt laten (zonder toezicht).
Nadeel is dat ze erg precies moeten passen en je dus óf de hoeven zelf een beetje bij moet houden óf diverse maten 'op voorraad' moet hebben :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:10

Die easyboots vind ik er niet echt ideaal uitzien, maar weet natuurlijk niet hoe dat in de praktijk werkt. Alleen met die ijzeren dingen lijkt mij dat daar snel veel vuil tussen gaat zitten enzo. En stel dat ie ermee wil gaan liggen lijkt me ook niet ideaal, of als er wat 'knapt' van dat ijzerdraad oid als ik er niet bij ben dat ie zich kan open halen eraan?
Tja dat precies passen zal nooit helemaal gaan denk ik, begin er niet aan om zelf aan de hoeven te prutsen, dat laat ik liever aan de smid over, en z'n hoeven zullen ook nog wel ietswat veranderen door de bevangenheid, hoewel er gelukkig niet heel veel aan te zien is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:20

Dit is de Glove, zonder poespas, alleen een gaiter.
Afbeelding

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:21

Dat ziet er al een stuk beter uit! :j Maar blijft die wel goed zitten dan en is die makkelijk aan te doen? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:34

Nou over beide vragen zijn de meningen verdeeld :)

Persoonlijk vind ik ze niet makkelijk aangaan als de hoeven nét een tikje gegroeid zijn. Zijn ze net bekapt dan gaan ze makkelijk aan. Nu (na 6 weken) begint ze toch met aandoen weer wat op de achterkant te staan. Die moet ik dan even 'terugvouwen' met de punt van de hoefkrabber.
Daarom heb ik ook 2 maten.
Maar hoe strakker ze zitten dan te beter blijven ze aan. Als ze té ruim zijn dan kunnen ze met een stevige galop (of diepe modderplas) wel uit gaan. Veelal blijven ze dan wel hangen aan de Gaiter, maar die kunnen dan wel kapot gaan.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 19:44

ik vind de glove supermakkelijk aan te doen. En blijft goed zitten als hij past. Ik had er een die te ruim zat en die ben ik weleens verloren. En mocht hij hem verliezen dan is er eigenlijk ook niets ergs, meestal hangt hij dat gewoon aan de gaiter vast.

Wendy, wat naar dat je ijs bevangen was. Ik raad je aan even contact te leggen met nado op bokt. zij heeft ook een ijs die vaak bevangen is en schoenen voor hem. ze heeft er veel over uitgezocht en kan je vast wat tips geven.

succes!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:43

Ik kon de gloves niet gebruiken door de knik in de voet vanwege de bevangenheid. De glove moet als een 'handschoen' om de hoef passen en dus overal nauw aansluiten.
De 'normale' easyboots blijven hier prima zitten. Vorig jaar heeft Isabella ze ook 24 uur per dag aangehad vanwege de sneeuw (de sluiting had ik met ducktape afgeplakt zodat ze niet open konden gaan). Voordeel is dat de schoen ook echt uit kan in geval van nood en niet zoals bijv. bij een epic zou gebeuren, aan de koot blijft bungelen ... niet handig als dit in de nacht gebeurd zonder toezicht.
De ijzeren plaatjes in de easyboots zijn hier overigens al gelijk de eerste dag tussen de bankschroef platgeklemd :O

Maar ook de cavallo's vind ik persoonlijk goede schoenen en naar mijn idee (nu ze hier zijn gelopen) ook geschikt voor meerdere uren per dag. Trouwens voor 24 uur is eigenlijk geen enkele hoefschoen bedoeld.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:49

Zooltjes zijn nu al fors ingedeukt (na ca. totaal 6 uur gedragen).
Valt mij dus goed tegen en niet direct een aanrader.
Verder wel tevreden over de 'epic' die ik van de standaard schoen heb gemaakt. Wel maatje te groot, maar het past desondanks goed:

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:50

@isa: en jij had de groene zooltjes ??

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:58

Ja de 6 mm dikke groene zooltjes.
Ze zijn niet versleten hoor, maar bij de 'drukplekken' (toon, straal, hielen) zijn ze al compleet plat en het blijft ook zo (ik had gehoopt dat het materiaal daarna weer in de goede vorm terug zou komen).

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:58

Hoe gaat dat bij jullie met hoefschoenen op nat gras?
Ik merk toch dat ik wat voorzichtig ben en bang om uit te glijden, te meer omdat mijn paard net lang kreupel is geweest.
Hebben jullie ervaring? hoe is de grip?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:34

@skessa: Nat gras is idd link, net als schuine modder plekken. Maar dat is met blote voeten niet anders.
Eea zal ook aan het soort zool liggen wat je er onder hebt.

@isa: nou die onkosten kan ik me dan dus besparen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:33

Jammer van de zooltjes Ingrid!
Je knutselwerk ziet er goed uit! Hoe loopt Isabella ermee?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:06

Mijn groene 12mm pads deuken niet echt in, maar dan hoef ik dus al niet voor de 6mm te gaan als ik dat zo hoor.
Na een lange rit vandaag over bevroren, ongelijke grond ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch ook schoenen voor de achterhoeven moet aanschaffen.
Halverwege begon meneer echt de bermen op te zoeken (en die waren ook bevroren natuurlijk :+ ) en op 't laatst liep-ie helemaal niet meer prettig.
Hebben jullie vóór en achter dezelfde maten? De achterhoeven hebben natuurlijk wel een andere vorm.
Zat te denken aan gloves, omdat het risico op aftrappen bij de achterhoeven kleiner is dan bij de voorhoeven en ze lijken me wel gemakkelijk aan te trekken.
Morgen maar weer eens de voeten overtrekken op een kartonnetje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:22

Achter is meestal kleiner, kan bij easyboot (afhankelijk van soort) wel 2 maten schelen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:29

Hier scheelde voorvoet met achtervoet 1 maat (EB).
Maar mijn "gel" zooltjes deuken dus niet in :Y) . Maar ga toch ff iets dunner materiaal proberen (ivm te krap bij z'n ballen) en heb nu rubber (3mm) gevonden dat op pingpongbats zit. Soepel, liichte demping en glijd niet :)* (tenminste dat is mijn gedachte nu erover maar in praktijk mot 't nog blijken :D )

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:57

Ben benieuwd Evelienepien! We blijven experimenteren zo. :D

Ik ga morgen de achterhoeven meten, 2 maten verschil verwacht ik sowieso niet, maar ze zijn wel anders van vorm natuurlijk, dat kan in de breedte wel een maat schelen.
Ben benieuwd als ik ze heb opgemeten!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:30

Isa heeft voor maat 000 met platgeslagen 'weerhaken', en achter heeft ze ook maat 000, maar dan met de rubber kapjes op de weerhaakjes.
(althans normaal ... nu heeft ze voor epics maat 00 aan :D)

Is nadeel van 12 mm zolen dan niet dat ze te hoog in de schoen komen te zitten? Ben ook benieuwd naar het rubber van de pingpongbatjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:30

In de Gloves wordt helemaal al afgeraden om met zooltjes te werken, maar 6/7 mm gaat wel. 12 mm gaat idd niet lukken vrees ik.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:58

Isapaardje schreef:
Is nadeel van 12 mm zolen dan niet dat ze te hoog in de schoen komen te zitten?

Ik vind ze niet heel prettig, schoenen gaan heel moeizaam aan en uit en de voet zit hoger, hoewel dat laatste vandaag niet voor problemen heeft gezorgd, voorheen kreeg ik schuurplekjes op de wand.
Ligt natuurlijk ook aan de vorm van de voet, voor mij is 't alleen noodoplossing, dan is 't wel te doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 08:34

Vrijdag wordt het 2 weken geleden dat ik schoenen heb besteld bij natuurlijk ruiterschap, kreeg wel gelijk een mail, bedankt voor uw bestelling bla bla bla.Maar ik heb nog niks in huis, is dat normaal?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:24

ik had ze binnen 3 dagen. Mss er even een mailtje aan wagen?

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:26

Gimli_ schreef:
Ben benieuwd Evelienepien! We blijven experimenteren zo. :D

Ik ga morgen de achterhoeven meten, 2 maten verschil verwacht ik sowieso niet, maar ze zijn wel anders van vorm natuurlijk, dat kan in de breedte wel een maat schelen.
Ben benieuwd als ik ze heb opgemeten!

Mijn paardje heeft voor maat 2 en achter maat 0,5 [die overigens te koop zijn] Een groot verschil kan dus wel.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:15

Ik meen mij te herinneren dat Klaas eens in de 14 dagen of zo een bestelling doet. Kan dus zijn dat hij net had besteld, toen jij je bestelling deed en dan sta je 'in de wacht'.
Maar anders even bellen inderdaad.

Tot op heden maak ik hier dankbaar gebruik van al de hoefschoenen die ik heb ...
Heb er nu 6 in gebruik door de dag heen :D

Cavallo blijkt ideale schoen voor de nacht en met wat ducktape mooi sneeuwdicht ook.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:17

Ik heb een mailtje gestuurd,dus ik hoop ze snel in huis te hebben.Mijn paard kan nu niet lopen op de bevroren grond en heeft het daar door ook koud.