Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 19:15

opala schreef:
Ik ben benieuwd wat scoxxx hiervan vindt. Ik vind de hoeven ook erg lang, maar misschien hoort dat wel bij IJslanders.

Ik dacht deze hoefjes al (ergens?) beoordeeld te hebben... In PB dacht ik. Bloos Ik word oud Knipoog
Rommelige witte lijn en ik vermoed dat hoefsmid gegraven/bekapt heeft in "gezonde" hoefzool. Kortom verder bekapt heeft dan het flaky material aangaf.
Persoonlijk zou ik betreffend hoefje op fotootje niet (meer) uithollen voorlopig... ook gezien de gevoeligheidsklachten. En wat meer flaky material laten zitten dan normaal (m.u.v. de steunsels).

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:18

scoxxx schreef:
opala schreef:
Ik ben benieuwd wat scoxxx hiervan vindt. Ik vind de hoeven ook erg lang, maar misschien hoort dat wel bij IJslanders.

Ik dacht deze hoefjes al (ergens?) beoordeeld te hebben... In PB dacht ik. Bloos Ik word oud Knipoog
Rommelige witte lijn en ik vermoed dat hoefsmid gegraven/bekapt heeft in "gezonde" hoefzool. Kortom verder bekapt heeft dan het flaky material aangaf.
Persoonlijk zou ik betreffend hoefje op fotootje niet (meer) uithollen voorlopig... ook gezien de gevoeligheidsklachten. En wat meer flaky material laten zitten dan normaal (m.u.v. de steunsels).

Deze foto's zijn gister gemaakt die heb je nog niet beoordeelt (de foto's met flits) Die andere foto's (zonder flits Clown ) Heb je idd in een pb beoordeelt. Dus dat heb je goed onthouden hihi. Mischien beetje verwarrend dat ik ze in het zelfde album heb staan. De hoefzool doet mijn smid niets aan, zijn hoefen zijn zo. Wij hebben hier nog 1 staan die het nog erger heeft. Zal ik binnenkort ook wel even foto's van maken Clown

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 19:24

Oh kijk... maar dan doet je hoefsmid goed werk. Dan kan ik de gevoeligheid verder niet verklaren vanuit de foto's. Te kort vind ik persoonlijk overigens niet. Ik bekap (mijn) paarden altijd zo kort en klein mogelijk. Sommige paarden geven dan het beeld van dit Ijslandertje: net een klein randje hoefwand ivm gevoeligere hoefjes. Maar en grosse bekap ik de hoefjes vaak nog korter dan het beeld van de Ijslander op de foto.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 01:14

Overigens, ik heb wel eens een discussie over een mening dat ijzers zodanige enkele druk geven op slechts enkel en hoefwand en dat de zool + straal niet gedragen zouden worden.
Deze mening bestrijd ik dan altijd met de opmerking: "een beslagen hoef is altijd gevuld met een zeer natuurlijk zooltje, te weten modder en zand.
Modder en zand dragen zorg voor het feit dat de zool en straal gewoon altijd ondersteund wordt".

Na 2 weken strenge vorst en 2 weken keiharde grond heb ik fotootjes gemaakt van een beslagen hoefje en een onbeslagen hoefje.

Afbeelding
Beslagen hoefje HippoFlex, ondanks dat de grond al 2 weken keihard bevroren is... is betreffend hoefje nog altijd gevuld met modder en zand.

Afbeelding
Onbeslagen hoefje, ook gevuld, maar wel een stukje minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:11

Scoxx heb jij dan nog zachte modder? Mijn paard krijgt gewoon keiharde zool, maar er zit niks in, dat valt er uit en de grond is niet zacht genoeg om een koek te krijgen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:44

russel schreef:
Scoxx heb jij dan nog zachte modder? Mijn paard krijgt gewoon keiharde zool, maar er zit niks in, dat valt er uit en de grond is niet zacht genoeg om een koek te krijgen.

Bij onse paarden zit er ook niets in de hoeven. We hebben 2 op ijzers en 3 zonder.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:50

Mijn paard is vandaag weer bekapt. Ze staat inmiddels een half jaar ongeveer op blote voeten. Voor heeft ze uitwaaiers (flares) naar binnen toe, waardoor het nog wel eens gaat brokkelen/inscheuren. Er is toch een stukje afgegaan ondanks dat ik ze best kort vond, maar daar moet ik nog steeds aan wennen Haha! Ze was wel extra gevoelig vandaag, stappen in het land was niet echt prettig voor haar dus de komende dagen haar schoenen maar even aan voor de zekerheid, kijken of dat wat helpt.
Ze wordt traditioneel bekapt.

Rechtsvoor
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... 1be09d.jpg

Linksvoor
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... 8f824d.jpg

Rechtsachter
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... 65e6c5.jpg

Links achter
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... cdfd03.jpg

En nog eventjes haar rechter achterhoefje. Juli 2007 heeft ze een kroonrandwond opgelopen, is geheel uitgegroeid en genezen, maar het blijft wat rommelig, al gaat het steeds beter!
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... c67922.jpg

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 22:11

Zeeuwse grond haha... levert ondanks de vorst klaarblijkelijk toch modder/zand in de hoef! Tong uitsteken

@ Tancreda: zijn dat foto's voor of na de bekapping?
Indien na, dan heeft de smid enigzins slordig werk afgeleverd.
Hielen van beide voorhoefjes zijn ongelijk en m.n. de binnenhiel van LV is naar binnengeklapt/ondergeschoven.
Hielen van de achterhoefjes lijken me op de foto eveneens enigzins ongelijk.

Mm-werk welliswaar, maar goed... klant betaalt voor goed werk, dan moet je als smid ook goed werk leveren.
Tuurlijk haal je er als smid niet te veel vanaf indien een paard bekend is met gevoeligere hoefjes... maar gelijke hielen vind ik persoonlijk wel een eerste vereiste. En mooi rond afgevijlde hoefwanden toont toch een stuk professioneler.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:25

Bedankt voor je mening. Ik heb er zelf geen verstand van, maar volg dit topic al een tijdje, dus beetje bij beetje leer ik oko een beetje naar een paardenhoef kijken op manier dat ik het begin te snappen Lachen

Dit was na het bekappen. Voor had ze een flinke brok eruit, dat kun je niet echt netjes wegvijlen volgens mij. Hij haalt er idd niet té veel af omdat mijn merrie nogal gevoelig was. Overigens eerlijk is eerlijk, ik had te lang gewacht voro een smid... Vandaar dat de flares voor behoorlijk waren groot geworden en ze een wat ongelijke voet heeft.

Ik moet zeggen dat ik overigens ook heb overwogen over te gaan naar een natuurlijk bekapper, maar ik durf die stap niet zo goed te nemen, omdat ik dat een te grote verandering vind. Of valt dat wel mee qua manier van hoe mijn paard er nu bij staat? Ik ben altijd een beetje terughoudend voor grote veranderingen, veelte bang dat ik een goedwerkend iets opeens de fout in ga.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:45

Tancreda4: Voor voeten welke pas een half jaar ontijzerd zijn, vind ik ze er wel goed uit zien

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 12:36

opala schreef:
Tancreda4: Voor voeten welke pas een half jaar ontijzerd zijn, vind ik ze er wel goed uit zien

Nou ja, wat is dat voor rare opmerking? Ik zie werkelijk geen enkel verschil tussen de hoeven van beslagen en onbeslagen paarden qua kwaliteit, indien allen correct bekapt worden.
Nee Opala, hier sla je een klein beetje de plank mis Haha!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:08

Nou... hier mijn pony hoefjes:

Zijaanzichten:
Li.voor:http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-T8I6HRAD.jpg
Li.achter (let op, is een beetje scheef genomen):http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MJN88LJ6.jpg
Re.voor:http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-46C6QOOE.jpg
Re.achter:http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CQ4K3E8Z.jpg

Onderaanzichten:
Li.voor:http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BR7YBHGM.jpg
Li.achter:http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-U7XKNNNP.jpg
Re.voor:http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OGZAOA7A.jpg
Re.achter:http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WDBRHGQ3.jpg

Wat mij meteen opviel, wat me nog niet eerder opgevallen was, toen ik de foto's naast elkaar zetten was dat de straal links achter heel lelijk is. Of dit erg is weet ik niet, ze heeft nog nooit kreupel gelopen of anders dan dat ik van haar gewend ben... Ze heeft wel een veel vlakkere hoef gekregen in vergelijking met 8 jaar terug (ze stond toen al jaren op ijzers, heb haar nu denk ik zo'n 3 jaar helemaal zonder, daarvoor alleen in de zomer op ijzers).

Beoordelingen?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:17

scoxxx schreef:
opala schreef:

Nou ja, wat is dat voor rare opmerking? Ik zie werkelijk geen enkel verschil tussen de hoeven van beslagen en onbeslagen paarden qua kwaliteit, indien allen correct bekapt worden.
Nee Opala, hier sla je een klein beetje de plank mis Haha!

Als ze voor die tijd maar correct beslagen waren..
en dat is helaas niet altijd het geval.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:09

Ik zou graag jullie mening hebben over deze hoefjes..
Pablo is ongeveer 2 weken geleden bekapt.
Hij wordt bekapt door een traditionele hoefsmid.
Bovenaanzicht
Links voor
Afbeelding
rechts voor.. beetje kromme foto zie ik nu.. lijkt wel een bokhoefje.. maar is dus niet zo.. beenstand is correct volgens de da
Afbeelding
Links achter
Afbeelding
rechts achter
Afbeelding

Onderaanzicht
Links voor
Afbeelding
rechts voor
Afbeelding
links achter
Afbeelding
rechts achter
Afbeelding

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:39

@ FC: Ik moet zeggen dat ik de hoefjes er heel netjes eruit vind zien (maar goed, ik ben ook maar een leek natuurlijk). Hoe oud is Pablo?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:42

pablo is nu bijna 3.. nog een maandje..

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:04

Leuk paardje! Heerlijk apart ding!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 20:55

@ Sannessep:
LV: OK
RV: op foto te lange hielen, neigen naar ondergeschoven verzenen. Op foto lijkt LV en RV ongelijke hielen te hebben, RV lijkt hogere hielen te hebben dan LV.
RV wat lager op de hielen zetten

LA: binnenkantje, kapotte witte lijn + naar binnengeklapte binnen hiel die te lang is
RA: buitenhiel lijkt langer dan de binnenhiel

Hielen rechtzetten. Verschil LV en RV ongedaan maken
LA, ik vermoed dat met correcte bekapping het "kapotte" gedeelte er binnen een aantal maanden wel uitgroeit. Hoeveel maanden? Moeilijk te zeggen, ik wou dat ik helderziend was Knipoog Maar moet goedkomen met correcte bekapping.

@ FitzChivalry:
LV en RV: ondiepe hoefjes. Hoefwand in de teen is gelijk aan de hoefzool. Hoefwand in de kwartieren + hiel paar mm-ers hoger dan de zool.
Ik persoonlijk zie altijd graag een hoefwand die gelijk is aan de zool (geen hoogteverschil).
Echter bij dit paardje verwacht ik wat rappere gevoeligere hoefjes, hielen geleidelijk verlagen dus.

LA en RA: OK.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:36

scoxxx schreef:
@ Sannessep:
LV: OK
RV: op foto te lange hielen, neigen naar ondergeschoven verzenen. Op foto lijkt LV en RV ongelijke hielen te hebben, RV lijkt hogere hielen te hebben dan LV.
RV wat lager op de hielen zetten

LA: binnenkantje, kapotte witte lijn + naar binnengeklapte binnen hiel die te lang is
RA: buitenhiel lijkt langer dan de binnenhiel

Hielen rechtzetten. Verschil LV en RV ongedaan maken
LA, ik vermoed dat met correcte bekapping het "kapotte" gedeelte er binnen een aantal maanden wel uitgroeit. Hoeveel maanden? Moeilijk te zeggen, ik wou dat ik helderziend was Knipoog Maar moet goedkomen met correcte bekapping.

Zijn het grote fouten van de smid of zijn het schoonheidsfoutjes? Tijd om een andere te zoeken of kan ik ermee door (hoop het niet, want zijn er hier niet zoveel die zitten te wachten op nieuwe klanten die niet zo heel veel geld opbrengen)? Kan ik ook zelf die dingen aan passen of is dat absoluut uit den boze?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 21:42

Sanne: je smid gewoon ffkes op wijzen... dan weet de goede man genoeg: a. dat je er verstand van hebt b. dat je zijn werk op waarde weet te beoordelen en c. dat je goed bekapwerk zeer waardeert.
Niet te bescheiden zijn Knipoog, maar uiteraard altijd beleeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:42

Ik zou trouwens nog terug komen op Strasser had ik beloofd.
Ik heb dankzij Horseman2008 wat te lezen gekregen en heb daar daarna nog eea bij gezocht. Helaas moet ik zeggen dat teleurgesteld ben in de hoeveelheid informatie (of gebrek eraan) per hoeveelheid woorden. Ik vind te veel herhaling en oplossingen die enkel voor interpretatie vatbaar zijn en veel te veel text per stukje conclusie. Ik heb dus definitief besloten er geen geld aan uit te geven. Maar HM2008, toch heel erg bedankt!

Ik blijf dus een bevooroordeelde Strasser leek maar daar kan ik prima mee leven ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 21:55

:D

Tja... echt correct wetenschappelijk onderzoek inzake hoeven bestaat eigenlijk niet tot nauwelijks.

Vooralsnog lees ik altijd de ervaringen met de daaraan gekoppelde mening(en) van een wetenschapper (NB-wereldje en Strasser) maar geen onafhankelijk en correct wetenschappelijk onderzoek.
Ook interessant natuurlijk, die ervaringen en meningen. Maar mijn persoonlijke ervaringen vind ik dan eigenlijk net zo belangrijk (hoezo arrogant ;-) )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:57

Traditioneel beslaan/bekappen is al helemaal niet gestoeld op wetenschappelijk inzicht. De persoon die als eerste ooit een ijzer onder z'n paard timmerde, was hoogstwaarschijnlijk ook niet gezegend met een hele hoop kennis van anatomie van het paard en de hoeven. :7

Natuurlijk bekappen is voortgekomen uit wetenschappelijke studies naar de hoeven van wilde paarden. Onderzoek van BLM waarbij twee hoefsmeden betrokken waren. Die twee hoefsmeden hebben de witte lijn methode ontwikkeld en dat is wat we in NL natuurlijk bekappen noemen.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:36

Arabesk schreef:
Traditioneel beslaan/bekappen is al helemaal niet gestoeld op wetenschappelijk inzicht. De persoon die als eerste ooit een ijzer onder z'n paard timmerde, was hoogstwaarschijnlijk ook niet gezegend met een hele hoop kennis van anatomie van het paard en de hoeven. :7

Natuurlijk bekappen is voortgekomen uit wetenschappelijke studies naar de hoeven van wilde paarden. Onderzoek van BLM waarbij twee hoefsmeden betrokken waren. Die twee hoefsmeden hebben de witte lijn methode ontwikkeld en dat is wat we in NL natuurlijk bekappen noemen.

Maar tóch zijn ze op een gegeven moment begonnen met hoefbescherming toen het paard meer voor de mens moest werken... Blijkbaar ging het niet zonder en werd er daarom een oplossing bedacht om de hoeven te beschermen. Eerst met een mooie 'hoefschoen', later met ijzeren beslag.

Overigens waren er toen misschien nog geen 'studies', maar tegenwoordig zijn er heel veel onderzoeken en studies gedaan naar de paardenhoef. En nog steeds worden paarden beslagen.

Als je paard zonder beslag kan, helemaal super! Dat is het streven, maar niet ten koste van het paard. Als het paard dan toch beslagen moet worden, doe ik het liever zelf dan dat een ander het moet doen, weet ik tenminste dat het op mijn manier gebeurt :D

De onderzoeken van de wilde paarden zijn zeker ook heel waardevol voor alle info die we nu hebben.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:26

Vroeger wist men heel goed hoe de hoeven van de wilde paarden, door het hele jaar heen genomen, eruit zagen. Nog wel beter en in ieder geval eerder dan een paar lieden die zich, slechts een periode, met een "wetenschappelijke" studie bezig hielden.

Tenslotte werden de paarden toen uit het wild gehaald om vervolgens te gebruiken...generaties lang. Toch werden de paarden toen beslagen. Toen wisten ze opeens, generaties lang, hoe beslagen hoeven er uit zagen en wilde hoeven....en toch bleven ze ze beslaan...

Hier het vervolg:
http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl/hoefijzers/oud-nieuws.html