Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jannepauli schreef:Eh... paarden zijn geen mensen dames! Psychische stoornissen ( zoals paniekstoornissen) moet je niet zomaar van toepassing brengen op een paard.
Geerke: roepende in de woestijn omdat hormonale disbalans hoefbevangenheid zou veroorzaken? Nou, dan is die woestijn van jou echt zo leeg niet want iedere veearts weet dit als hij/zij in z'n klasje goed opgelet heeft! De waarschijnlijkheid echter dat er sprake is van hormonale disbalans is echter niet zo groot - en wordt, als er geen andere symptomen zijn die tot deze diagnose leiden, ook niet altijd meteen naar voren geschoven. Terecht lijkt me want als jij 's een verkoudheidje hebt opgelopen denken we ook niet meteen het ergste.
barbar schreef:hoi, ik heb hier een paar keer gelezen dat mensen zeewier voeren aan een HB paard.
nu heb ik de site van de paardendrogist even doorgespit op het geied van kruiden, en daar word vooral gespoken over brandnetel voor HB paarden.
heeft iemand hier ervaring mee?
Wesseltje schreef:Kan niemand een antwoord op mijn vragen geven? ik zit namelijk echt in zak en as, en twijfel of mijn paard nu wel of niet hoefbevangen is.. Heb een hoop info opgezocht, en ja hij loopt met 4 benen stijf.. maar zet zijn achterhand niet onder, heeft geen warme hoeven, heeft geen overgewicht, en reageerd niet het kloppen op zijn hoef.. Verder is hij lusteloos, en lijkt wel oververmoeid, gaapt ook veel, staat veel op rust.. Zou het zeer op prijs stellen als jullie als kenners jullie opinie eens willen geven.. Mijn pony staat overigens 24-7 buiten.
Isapaardje schreef:24-7 buiten ... op gras of zand of combinatie? Wat krijgt hij verder te eten? Wat doe je met hem en wanneer is het begonnen? Ook een hoop vragen, maar zonder deze antwoorden is het lastig om iets zinnigs te kunnen zeggen.
Isabella heeft bij eerdere bevangenheid nooit gereageerd op visiteertang, geen warme voeten, geen pulsatie. Alleen röntgenfoto liet dan een kanteling zien van het hoefbeen. Toen ze hoefzweren had, had ze wel warme hoeven (maar vnl. bij hoefballen en niet voor) en ook pulsatie in de hoef, maar nog altijd geen reactie met de visiteertang.
Stijf lopen kan ook komen door spierbevangenheid (in lichte mate). Geen goede afvoer van het melkzuur. Kan door een teveel van iets, maar ook door een tekort.
Ik zou dan ook even het bloedonderzoek afwachten om te zien of daar wat uit komt. Dan kun je gerichter gaan handelen. Ziek paard op alleen water en hooi in nat, verkoelend zand (voor hoeven) is altijd goed. Ook wat lichte, niet gedwongen beweging.
Firegurl schreef:Ik moet er wel even bij vertellen dat het een cushingpaard is die aan de pergolide zit en msm en magnesium...Hij krijgt al sinds maart lamicur druppels...ik heb geen idee hoe lang ik met die lamicur moet doorgaan...al die supplementen en dergelijke in zijn lijf is denk ik ook niet goed..ben jij bekend met lamicur isapaardje? Hij heeft zeker al 2 maanden nu constant hoefzweren... en niets lijkt te helpen..isapaardje jij had toen een filmpje van jou pony in dit topic gezet ,dat je pony in spaanse pas liep,zo ongeveer loopt mijnpaard dus ook:S En als er een zweer uitgebroken is komt er wel weer een andere(ik wil zo graag dat hij weer eens normaal kan lopen)
Gaf jij nou ook vitamine e met selium? En hoe lang duurde het bij jou pony voordat de zweren weg waren?