[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 00:04

Dennis schreef:
Oke, 5 VA's hebben overlegd, en komen nog steeds tot de conclusie dat ze het niet weten en ik alles goed doe.

Heb wel een nummer gekregen van iemand die misschien nog wel een idee heeft. Dus nu eerst maar ff eten, mijzelf weer bij elkaar rapen en een poging wagen.

Is er al gekeken naar schimmel in het gras en de klaver? Daarom stelde ik ook bodemonderzoek voor , maar beter was het om te zeggen kijk eens naar iets wat er misschien in het land en gewas kan zitten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 08:51

paars schreef:
@Dennis, zoals ik al zei, als je uitwendige oorzaken uit kan sluiten, dan wordt het tijd de blik naar binnen te richten. Hoop dat je donderdag wat verder komt! Diegene die donderdag komt, is dat iemand die samenwerkt met Den Hoek? Ik ben persoonlijk niet zo van de lecherantenne en aanverwanten ;-) , maar er zijn een hoop mensen die er wél wat in zien en die tevreden zijn over de resultaten. Dat hppp ik ook voor jullie!

ach je weet nooit wat er uit de lecherantenne komt rollen.....meestal een hele waslijst van aandoeningen waarvan ik niet wist dat paarden ze ook nog konden hebben. ;)
En uiteraard de schimmel in de darmen,die komt er altijd uit. :j

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:07

Lecher en daaruit volgende behandeling is placebo-effect by proxy :)Fantastisch toch, al die snelle diagnoses, 't is een wonder dat ziekenhuizen noch mri scans en röntgens gebruiken. Ach, naja, ik ga niet op mijn stokpaardje zitten vandaag, blijf toch iedere keer weer benieuwd wat die antenne te vertellen heeft ;) En voor wie zich er goed bij voelt; gewoon doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:14

2 zijn op verschillende stukjes land bevangen geworden, 1 op weide hooi en nog 1 op graszaad hooi.
Waar zou ik dan moeten beginnen met testen?
6 stuks die nog op het land staan hebben (nog?) nergens last van.

Ik heb er altijd sceptisch tegen over gestaan tegen alles wat 'anders' is. Maar heb zelfs een pony gehad die na 2 jaar dokteren bij verschillende VA's naar een magnetiseur is door gestuurd. In de 1e behandeling werd het probleem gevonden, en na de 2e was het opgelost. En nu, 5 jaar later, is het probleem nog steeds niet terug (pony is wel inmiddels 3 jaar terug verkocht, maar zie haar nog regelmatig).
En word zelf af en toe behandeld door iemand die er heel nuchter in staat, geloofde er echt niets van, maar nu zeker wel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 09:16

Heb je inmiddels contact gehad met Kees Kalis?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:50

Dennis: ik wens je alle sterkte en hoop dat er iets uitkomt, heel vervelend allemaal.

Verder zou ik foto's plaatsen van Chico's beslag als ik ze van Ronald kreeg.
Hij heeft ze gemaakt mede vanwege een lezing die hij moet geven in Hongarije.
Hier is met name aluminium beslag nog niet zo bekend en hij wil laten zien hoe hij het probleem van achter heeft opgelost wanneer er veel van de hoef is afgebroken.

De achtervoet is het voetje waar hij in de lip heeft gestaan en die scheef zat, is eraf gerukt en heeft deel van de hefwand meegenomen.

RA voetje vóór beslag:
Afbeelding

Achtervoeten met beslag en nieuwe lippen eraan gemaakt:
Afbeelding

Onderkant met andere nagelgaten, er konden slechts 2 nagels aan de ene kant erin. Anders moest hij zo hoog nagelen dat hij in het leven zat. Vandaar het loze gat, deze nagel moest eruit,:
Afbeelding

Het linkervoorvoetje is het voetje met gekanteld hoefbeen. Daags ervoor had hij dit ijzer eraf getrapt en meteen liep Chico gevoelig erop.
Komt er een probleem bij, zoals erna die achtervoet, dan overbelast hij gelijk alles en loop ik kans dat hij weer HB wordt, met name lv.
Dus hier ook meteen een mooie nieuwe set Nikes onder, aluminium eggbars en de lelijke stukken zijn opgevuld met siliconen

LV vóór beslaan:
Afbeelding

Voetje zonder de vulling:
Afbeelding

De voetjes met de opgevulde stukken:
Afbeelding

Over 4 weken moet hij weer, dit beslag blijft er niet langer onder, er is eenvoudig te weinig materiaal om een ijzer goed onder te leggen.
Over 4 weken hopen we op een dermate aangroei dat het weer beter eronder gezet kan worden.
Tot die tijd, korter in de wei en met bellboots.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 12:04

Zo zeg, dat is keurig opgelost!
Al ben ik een "leek".. ik zeg: vakwerk! :D

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:41

Zo zeg een wereld van verschil, als je die eerste foto ziet denk je ook hoe komt dat ooit goed

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:52

Ik ben druk met van het leven genieten, dus post de laatste tijd niet zo veel.
Wel even update van mijn twee knollies ... ze houden elkaar lekker in beweging en dat doet Isabella erg goed: http://www.youtube.com/watch?v=jif7PcoiU-w

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:19

Mooi gedaan! Je ziet wel wat dikke kogels achter? Of vertekend de foto? Ook het hoefje met de verkanteling kan je trouwens goed de verdikking op de kroonrand zien, zeg. Liploos beslag vóór zie ik nu?
*edit: even gekeken bij Hoofcare. Ikke snap.
Laatst bijgewerkt door paars op 13-09-11 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:23

Isapaardje schreef:
Ik ben druk met van het leven genieten, dus post de laatste tijd niet zo veel.
Wel even update van mijn twee knollies ... ze houden elkaar lekker in beweging en dat doet Isabella erg goed: http://www.youtube.com/watch?v=jif7PcoiU-w

Die eerste zin +:)+ ....maaruh, dat kan toch allebei?! Laat ons vooral méégenieten! OMG wat is Joob een spekkie...gave interactie tussen die 2, een mooi setje samen, lekker in beweging! Kom maar spammen met je knapperds.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:27

Paars:Klopt helemaal!!, dikke kogels zijn in dit geval dikke 4 artrose pootjes! totaal kapot op beide kogels, met kalkafzetting op de peesaanhechtingen en veel harde gallen.
En ja, liploos vóór, beter voor de voeten en hij heeft vroeger altijd liploos beslag gehad rondom. Deze alu -eggbars hebben ook geen lippen en deze ijzers bewerken met vuur is nogal lastig. Hij doet het er prima op.

*en hoe hoofcare ervover denkt geen idee...gaat nu ook kijken*

Moet je eerlijk zeggen dat dit paard kapot is vanaf de knieen naar beneden en vanaf de sprongen naar beneden. 23 jaar oud, en al wat meegemaakt: hoefbevangen ( voorbenen, LV kanteling), hoornzuil RV, spierbevangen, gebroken griffelbeentje LA, strekpees gescheurd LV, artrose in alle kogels, en dan praat ik nog niet over koliek, een kaakoperatie in Utrecht ( 8 weken) een spierscheuring in zijn bil , allergische reactie op peniciline en zo is er nog wel wat....
Mede dankzij de inzet van Ron is hij er nog!
Enne...... ik rij elke dag een ritje op straat met hem ( nu even niet want mijn knieband is gescheurd)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:29

Ik zit gewoon minder vaak aan de pc :D
Meer met Yoblin en Isabella bezig. Net nog met de eerste gaan wandelen, kom ik thuis, staat de tweede wat zielig te kijken; toen ik haar halster pakte, wandelde ze al gelijk naar het hek, helemaal blij, want nu mocht zij. Geweldig ... ze heeft er ook serieus zin in, dus zij ook even klein blokje om. Stelde niet veel voor, maar ze was duidelijk in haar nopjes met haar aandacht. Maar dan blijft er minder tijd over voor andere dingen haha.
Yoob heeft een stevige hals ... ja prachtig. Vergeleken bij die iele hals van Isabella is het helemaal een mega verschil. Hieraan kun je het vrouwtje en het mannetje herkennen hahaha.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:08

@ Minilou Dan denk ik echt dat je het nog wat meer tijd moet geven, geduld is een toverwoord bij HB ;) Flavio is dec/jan bevangen geraakt en pas eind april ofzo zag ik echt vooruitgang met het afvallen (ineens ook heel snel), toen was ik ook al even bezig het werk rustigaan weer op te pakken.

@ ElCamino Dat ziet er heel netjes uit!

@ Isapaardje Leuk om te zien :)

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:14

@ isapaardje: Wat is Yoblin leuk!! Mooie man hoor

@ Elcamino: Inderdaad :wow: de 1e foto. Knap hoe jouw smid dit weer "goed" heeft weten te krijgen.

Hierzo: De ruzie is ook weer bekoelt; mijn papa wou zelfs stoppen met de ponies te verzorgen.De ruzie ging ook over Sam en Luuk en over stro. Ik heb ze toen gedaan want er zijn er altijd maar 2 de dupe en dat zijn de ponies.
Hoe dat kleine dingen toch zo`n bis issue kunnen zijn.

En het is nog steeds strijd met de eikeltjes. Gelukkig is de wei bijna afgevreten, kunnen ze naar een ander stuk waar geen eiken staan. Als er iemand zich geroepen voelt; ze zijn gratis af te halen :+ .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:29

Zo dat heeft Ron nog mooi bijgewerkt, had ik niet gedacht als je de voorfoto's ziet.

Wat gaaf om Isabella zo te zien lopen Ingrid, ze ziet er al zoveel beter uit als maanden geleden, super. Hoe gaat het met het dieet van Yoob? Hij is echt een spekkie zeg.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:34

Yoblin is al minder 'opgeblazen' maar komt natuurlijk ook omdat hij tegen 24 uur grazen per dag, nu nog maar een uur per dag echt mag grazen en de rest hooi bij krijgt (en dat is porties, dus niet onbeperkt). Maar hij is nog altijd wel te dik, maar dat moet ik met beweging eraf zien te krijgen. We maken dus heel wat kilometers samen; vnl. aan de hand bij gebrek aan groom overdag.
Is ook goed voor mijn extra kilogrammen hahaha.
Maar nogmaals, die nek raakt hij niet kwijt. Maar op zijn rug en schouders mag echt wat af.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:59

die nek zou hij grotendeels houden, heb ik met mijn ruintje ook, die heb ik op 5,5 jarige leeftijd nog gecastreerd en die hengstenspeknek houd ie

Minime, grote kleine vriend van mamaloe, afgelopen zondag.
Ik 11 kilo kwijt en Minime 30 hihi :o

Afbeelding

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:15

Mijn tante zei een paar dagen geleden dat mijn paardje een rose tint in zijn hoeven had, en dat dat een teken van hoevbevangenheid is (ik heb hem op ratsoen gezet: hij was toch te dik).
Maar nu, vannochtend zag ik een rose vlek in zijn hoef.

Is dit een teken van beginnende hoevbevangenheid? Of iets anders?
Hij is niet kreupel, heeft wel ringen in zijn hoeven.
Hij leeft enkel op gras (een een maand geleden enkele dagen op peren: ik was op vakantie en hij had het gras te vroeg op, de boer had hem toen peren gegeven), soms wat hooi en gerst (klein beetje al beloning bij schiktraining)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:16

DeSprinkhaan schreef:
Maar nu, vannochtend zag ik een rose vlek in zijn hoef.
Is dit een teken van beginnende hoevbevangenheid? Of iets anders?
Hij is niet kreupel, heeft wel ringen in zijn hoeven.

Hoi Sprinkhaan ;-) . Dat is wat we bij mensen "een blauwe plek" noemen. In een wit gekleurde hoef zie je dat snel. Kan ontstaan doordat hij bijvoorbeeld tegen de staldeur aan heeft geschopt. Als hij verder niet kreupel is, dan is er niets aan de hand. Dat gaat uitgroeien. Als de smid komt moet je hem er maar even op wijzen.
Kan je een keer foto's maken van de voeten? Van mooi opzij en van rechtvoor (camera op de grond houden)? Dan kunnen we eens kijken naar de ringen. Die ontstaan ook al bij veranderingen in voer, kan ook bij een eerder bevangenheid zijn, maar dat is met een foto van de hoef beter te zien; lopen de lijnen symmetrisch of niet.
DeSprinkhaan schreef:
Hij leeft enkel op gras (een een maand geleden enkele dagen op peren: ik was op vakantie en hij had het gras te vroeg op, de boer had hem toen peren gegeven), soms wat hooi en gerst (klein beetje al beloning bij schiktraining)
Een paard kan niet teren op peren :n . Hoeveel peren gaf de boer per dag? "Soms wat hooi" klinkt ook niet erg geruststellend. Bij een tekort aan gras is hooi een goed alternatief. Maar dan wel in voldoende mate en van goede kwaliteit. Er zijn verschillende soorten hooi met verschillende voedingswaarden.
Staat je paard in pension bij de boer? Staan daar meer paarden? Kan je daar iets meer over schrijven? Hoe lang heb je je paard al? Wat is het voor paardje en hoe oud?
Denk niet dat je paardje (gelukkig maar) niet in dit topic thuishoort, maar wil je gerust even verder helpen. Voor de variatie ;-) .

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:49

Gaat dit om Cascade uit je profiel? Dat is ook een clown zo te lezen. Ik hoop dat je hem snel gedresseerd krijgt. Het in je schouder bijten kan lief lijken, maar zou ik toch niet toelaten. Straks heb je een fikse kneuzing (of erger) te pakken, maar dit even ter zijde.

Een roze vlek duidt inderdaad vaak op een kneuzing. Hij kan zijn hoef ergens tegenaan gestoten hebben. Heeft (gelukkig) niets met bevangenheid te maken, hoewel je wel moet opletten dat het geen te grote kneuzing gaat worden als hij de voeten regelmatig stoot, want dan krijg je toch hetzelfde effect als het ware.

Verder met Paars eens dat peren geen paardenvoer zijn. Zelfs super slecht. Veel suikers. En gerst is ook geen paardenvoer, zeker niet voor robuuste rassen als een fjord zoals Cascade (als het daar om gaat althans).

Verder zojuist nog een filmpje gemaakt van mijn beide paardjes.
Ik geloof dat Yoblin minder blij gaat zijn met zijn therapeutische werking op Isabella ... ze wordt met de dag fanatieker richting hem. Enerzijds ben ik er blij mee, anderzijds hoop ik niet dat het ontaard in ruzie op korte termijn, want Yoblin, dit gedrag niet gewend van die zwarte die 3 weken lang liep te kuieren in zijn ogen, bijt nl. sterk van zich af door af en toe letterlijk in haar manenkam te gaan hangen :o
Let vooral op hoe mooi Isabella's achterbeen gebruik is op ongeveer 40 seconden ... althans ik vind het er goed uitzien en ben er blij mee :J

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:59

Je hebt een hele wandelroute zo voor ze! Ze loop op 39 sec pittig hoor. Achter niet helemaal met evenveel druk links en rechts maar ze kan die " dikke " mooi voorblijven ;-). Het lijkt op het filmpje ook wel vechten om jou hoor, Isabella maakt Yoob ff duidelijk dat zij de numero uno is. Doet ze dat ook als je niet zichtbaar in de buurt bent?
@sprinkhaan, ik heb een typo in de laatste zin, twee keer "niet" , waar de eerste niet niet had getypt had moeten worden!

Edit: typo met dank aan de meedenkende iPad....
Laatst bijgewerkt door paars op 14-09-11 16:12, in het totaal 2 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:03

Zo Isabel gaat echt met grote sprongen vooruit. Mooi werk. Meneer heeft wel ontzag voor de zwarte Dame, maar echt bang lijkt hij niet voor haar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 16:06

Hé Janouk: hoe gaat het met Image?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:11

@JP
Weet ik nog niet echt. :o
Ze staat een weekje op de Metacam, dat vertekent het beeld. Ze stapt redelijk goed; iets kortere pas met haar gouden hoef. Ze is wel stout: ik heb voor haar box een aantal kruiwagens zand gestort op het gangpad, zodat ze niet over de stenen hoeft. Maar ze is deze week al 2 keer langs me heen geschoten om vervolgens het gangpad af te banjeren op weg langs Janouk haar box, de hooi box op weg naar de voertonnen. Blijkbaar kiest ze zelf wel voor een stenen pad.
Het is niet zo dat ze door de bak racet op de Metacam, dat had ik wel gehoopt, maar ze blijft voorzichtig. Aan de andere kant natuurlijk ook verstandig.
Kortom: ik weet het nog niet. Het is afwachten wat ze zonder Metacam gaat doen.
Ik ben er nog niet gerust op. (als dat überhaupt mogelijk is :o ) maar ze is er en ik kan haar lekker knuffelen.