[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:27

Embe schreef:
Dank voor de toelichting Jannepauli en geerke! Had net de DA bij mijn 'gewone' merrie voor een wond aan been (ja, lekkere ziekenboeg hier :( ) en nog heb nog even gevraagd wat te doen. Ze kunnen in de urine globaal zien of er sprake is van Cushing (wel, niet of grijs gebied) en aan de hand daarvan verdere tests/actie ondernemen. Dat gaan we dus eerst maar doen. Nou moet de poown na het rijden altijd plassen en kan ik het dan goed opvangen. Vraag mij alleen af of je dan het juiste beeld krijgt omdat ik mij zo kan voorstellen dat de waardes dan laag zijn. Kan dat niet helemaal onderbouwen maar wellicht hebben jullie daar ideeen over?

Zoals je DA ook zegt: een urine test geeft slechts een globale indicatie. Bloedonderzoek geeft meer duidelijkheid.
Normale cortisolwaarden voor paarden liggen tussen 83 - 360 nmol/L
Dat is behoorlijk variabel en komt omdat cortisol ook - kortdurend - door bepaalde omstandigheden getriggerd kan worden. Stress bijvoorbeeld. Vandaar dat ook vaker getest wordt.

Embe

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:31

Tja, als ik het dan omdraai... kan stress (het is een enorme stresskip) er verder ook nog iets mee te maken hebben? Bijv: heeft hij stress door cushing of werkt cushing stress in de hand? Het is een beetje op de zaken vooruit lopen maar dat vroeg ik mij zo opeens af.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:33

Aline4 schreef:
Over de conditie: zoals eerder aangegevenkijk je die van mij nu op haar ribben. Iets waar ik echt niet blij mee ben. Vandaar dat ik op zoek ben naar alternatieven waarvan ze wat vlees op haar ribben krijgt zonder dat ze weer bevangen wordt.

Die van mij is ook te dun, en dan vooral op de ribben. je kunt ze gewoon tellen vanaf een afstandje. Dit wordt nu wel iets beter maar echt dik op de ribben zal hij niet meer worden.
op dit moment krijgt hij bijna een emmer lucerne per dag en heb het idee dat hij wat meer aankomt maar dan op zijn kont en niet echt op zijn ribben, misschien een beetje.

Meer wil ik hem niet geven omdat ik dan te bang ben dat hij gewoon teveel binnen krijgt.

ik denk dat er weinig anders op zit dan het accepteren en te zorgen dat hij genoeg eten krijgt maar zeker niet teveel!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:45

Embe schreef:
Tja, als ik het dan omdraai... kan stress (het is een enorme stresskip) er verder ook nog iets mee te maken hebben? Bijv: heeft hij stress door cushing of werkt cushing stress in de hand? Het is een beetje op de zaken vooruit lopen maar dat vroeg ik mij zo opeens af.

Bokt/wiki over cushing:
Citaat:
Stress vermijden: door de hormonen die in de war zijn, hebben paarden met Cushing makkelijker last van veel stress. Als dit voorkomen kan worden is dat alleen maar beter

daar is het antwoord al...

Maar ook:

Citaat:
Cortisol levels also rise during times of stress.

En dan heb je weer kip en ei verhaal :?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:56

fancylover schreef:
Die van mij is ook te dun, en dan vooral op de ribben. je kunt ze gewoon tellen vanaf een afstandje. Dit wordt nu wel iets beter maar echt dik op de ribben zal hij niet meer worden.

Dat is bij de mijne ook, maar als je haar manenkam dan weer vastpakt zit daar nog genoeg vet op...

Heb trouwens net marstall opgebelt en ze bellen mij straks terug :) Ben wel benieuwd of dit beter voert als de safe en sound aangezien mijn pony dit slecht eet :(:) Maar zag dat het meer muesli was en ze is echt gek op muesli dus ik hoop dat het goed gaat komen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:19

Embe: je kunt niet zeggen dat Cushing veroorzaakt wordt door stress. Omgekeerd trouwens ook niet.
De oorzaak van Cushing is meestal gelegen in de vorming van een tumor bij/aan de hypofyse, en daardoor ontregelt het hormonale systeem waardoor er teveel cortisol in het bloed komt. Soms wordt de ziekte ook veroorzaakt door een tumor op de bijnier.

Een overvloed aan 'stresshormonen' kunnen het paard wel extra gespannen maken. Maar of de definitie 'stresskip' van toepassing is, is maar zeer de vraag. Sommige paarden hebben gewoon een nerveus karakter omdat ze hoog in het bloed staan. Dat heeft dus op zich helemaal niks met Cushing te maken. En niet ieder nerveus paard heeft of krijgt Cushing.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:24

Nee, dat begrijp ik... maar kan een te veel aan cortisol in het bloed stress veroorzaken? Hij staat hoog in het bloed (zit geen papier bij maar zit zeker een flinke scheut arabisch bloed in) dus zal ook zeker in het karakter zitten. Het is bij hem alleen vaak alles of niets... Nou ja, we zullen zien volgende week.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:33

misschien is het wel dubbelop?
Te hoog cortisol door cushing en door de stress nog hoger dan al hoog?...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:42

Nee Geerke, als het paard geen tumorvorming heeft dan is de hormoonproductie over het algemeen 'normaal'. Jullie moeten ook niet teveel in dat woordje 'stress' blijven vastzitten. Een kortdurende adrenalinestoot zoals dat bij paarden regelmatig voorkomt( vluchtdier ->schrikken) is bij gezonde paarden geen probleem. Bij het lichaam dat echter al onder druk staat door overproductie van hormonen zoals bij Cushing, is het wel beter het paard onder zo rustig mogelijke omstandigheden te houden en niet extra druk toe te voegen. Maar ook hele slome, rustige paarden kunnen Cushing krijgen en worden echt geen nerveuze stresskikkers als ze deze aandoening eenmaal hebben.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:04

Ik begrijp wat jullie alletwee bedoelen: maar die van ons heeft echt te veel adrenaline/stress en dat zou als je alles zo leest kunnen komen door Cushing. Eigenlijk bedoel ik dit: kan stress een van de symptomen van Cushing zijn? Maar ik loop op de dingen vooruit, we wachten iig urinetest af en ik hou jullie op de hoogte.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:11

Nee, echt niet! Een van de symptomen van Cushing is o.a. SLOOMHEID! En laat dat nou het tegenovergestelde van stress zijn..

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:15

Ja, dat lees ik ook steeds. Alleen op sites over 'humane' Cushing lees ik dit:
Citaat:
Mensen die lijden aan depressie, alcoholisme, ondervoeding of paniekstoornissen hebben ook vaak verhoogde cortisol spiegels in het bloed.
Wanneer de hoeveelheid cortisol in het bloed voldoende is, zullen de hypothalamus en hypofyse minder CRH en ACTH aanmaken. Dit zorgt er voor dat de hoeveelheid cortisol, die door de bijnieren wordt afgegeven, precies voldoende is en in balans met de dagelijkse behoefte van het lichaam. Als er echter iets fout gaat in de bijnieren of in de hypofyse, dan kan de cortisol productie gestoord raken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:18

klopt hoor....cushing brengt een karakter verandering met zich mee...o.a angstig worden en depressie bij paarden...hormonen,een hormonale disbalans is verantwoordelijk voor veel aandoeningen...ook hoefbevangenheid in veel gevallen(maar ik ben een roepende in de woestijn :D )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:38

Eh... paarden zijn geen mensen dames! Psychische stoornissen ( zoals paniekstoornissen) moet je niet zomaar van toepassing brengen op een paard.

Geerke: roepende in de woestijn omdat hormonale disbalans hoefbevangenheid zou veroorzaken? Nou, dan is die woestijn van jou echt zo leeg niet want iedere veearts weet dit als hij/zij in z'n klasje goed opgelet heeft! De waarschijnlijkheid echter dat er sprake is van hormonale disbalans is echter niet zo groot - en wordt, als er geen andere symptomen zijn die tot deze diagnose leiden, ook niet altijd meteen naar voren geschoven. Terecht lijkt me want als jij 's een verkoudheidje hebt opgelopen denken we ook niet meteen het ergste.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:21

Nou hier is de hoefsmid net geweest :)
Die heeft vanaf het begin gezegd dattie niet geloofde dat m'n pony hoefbevangen is (ik persoonlijk geloofde er eerst ook niet in).
In de kliniek zeiden ze dus dattie hoefbevangen was en hebben ze hem anders bekapt (de hoefsmid in de kliniek, dus niet m'n eigen smid). In de tussentijd moest ie van hun dus op rust en heb ik gedaan, werd ie steeds strammer, en dus zo ziek door de bute.
Zijn nu dus zo'n 6 weken verder sinds we in de kliniek zijn geweest en net is m'n eigen hoefsmid weer geweest. Die heeft 'm bekapt en nog met de tang gevoeld, en daar gaf ie (net als eerdere keren) geen reactie op. Ook bij het bekappen was ie totaal niet gevoelig. En hij had géén verbrede witte lijn! Ook na het bekappen liep ie naar mijn idee niet gevoeliger oid.
Hoefsmid heeft ook nog gekeken voor en na het bekappen hoe hij liep en die zei ook van dat ie niet dat typische neerzetten van de voet heeft wat een hoefbevangen paard normaal heeft. Hij vond hem wel érg stijf, en daardoor kort lopen (wat nogal logisch is, omdat ik hem op aanraden van de kliniek dus een maand op absolute rust heb gezet. Tot ik zelf al zoiets had van nee dit is niet goed en ben gaan wandelen).
Heb inmiddels niet meer zoveel vertrouwen in de kliniek waar ik ben geweest := Want zowel m'n eigen hoefsmid zegt dat mijn pony niet bevangen is. En op mijn mail naar Van Nassau van Hoofcare met de röntgenfoto's kreeg ik ook het antwoordt dat er op de foto geen hoefbevangenheidskenmerken te zien waren (terwijl ze vanuit de kliniek zeiden dat hij een lichte kanteling van het hoefbeen had)
En het mooiste, net nadat ie bekapt was en toen ik hem weer in zijn paddock zette begon hij meteen te rennen en onwijze bokkesprongen (hij deed bijna handstand :)) ) te maken!!

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:25

Het is hier vast al 100x gevraagd, maar toch ga ik het nog even vragen :o
Was kort gras nou slechter qua fructaan dan lang gras?

Onze pony zit nu op 6 weken gips, met 8 weken mag het eraf, vandaag de DA weer gebeld maar die raadde aanhet nog te laten zitten... ze hadden eerst 6 weken gezegd dus nu is het 6 weken, maar nu raadden ze weer 8 aan...
Dus hij gaat morgen nog niet naar de hoefsmid, en ik heb de foto's dus ook nog niet opgehaald op de kliniek.
Maar nu wordt komend weekend de paddock 'gerenoveerd' en daarna mag hij daar niet meer in staan. Dus dan moet hij weer op de wei... :\

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:55

Gras is niet per definitie slecht. Er zitten ook heel veel goede stoffen in !! Eigenlijk zit alles in gras.
Maar je moet met een (ex) HB paard altijd opletten wat voor gras (soort) je hebt, hoe het groeit (wel of geen bemesting, wel of geen regen), wat de temperatuur buiten is (overdag en nacht), hoe lang het is, wel of niet in bloei.

Kort gras is vaak rijker aan fructaan dan lang gras. Dit omdat kort gras 'gestresster' is door het continu afgrazen (wel willen groeien, maar niet kunnen groeien). Net gemaaid gras (stengels zichtbaar) heeft ook meer fructaan in de topjes dan even hoog bladrijk gras.

Maw het is niet even zo te zeggen of je weitje volledig ongeschikt of juist geschikt is.

Twijfel je dan is een graaskorf te overwegen. Of alleen in de nacht op de wei (zit er over algemeen altijd minder fructaan in het gras, want het wordt onder invloed van zonlicht aangemaakt en onder gunstige omstandigheden gelijk gebruikt voor de groei, onder ongunstige omstandigheden wordt het opgeslagen in de stengel, tot de zon weer in kracht afneemt, dan daalt het gehalte weer).

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:22

Wendy15: beter toch! Wel benieuwd wat er dan aan de hand was...

@Jannepauli: dank voor de terechtwijzing, foei toch! Zal voortaan niet meer zulke rare dingen denken. Ik stel jouw feitelijke en parate kennis altijd erg op prijs, jammer dat het soms zo 'belerende' toon heeft, dat maakt het voor mij dat ik het moeilijk vind om te reageren omdat ik dan bang ben om iets raars, of verkeerds te schrijven. Maar dat zal mijn onzekerheid zijn...

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:55

Ja echt heel erg beter!! :D
Baal wel ontzettend van de kliniek hoor :\ Dan denk je het goed te doen, pony naar de kliniek.. Wordt ie er alleen maar zieker door :\
Hoop dat nu alles de goeie kant op gaat..
Weet idd niet wat nou uiteindelijk het probleem is :n
Wat we in eerste instantie dachten was dattie zich had verstapt in het land, omdat ie aan 1 been onwijs kreupel was en aan dat been ook een iets opgelopen en warme kogel had. Alleen hij ging steeds liggen, dus zijn we naar de kliniek gegaan en daar zeiden ze hoefbevangen..
Wat er nou éigenlijk met hem aan de hand is is dus nog steeds erg vaag :\ Heel frustrerend. Maar wel fijn dat ie langzaam weer zichzelf begint te worden.
Osteopaat/fysio komt zowiezo ook begin juli als 't goed is, dus dat is wel fijn, even helemaal laten nakijken :j

Ben ook het wandelen en het gras wat aan het opbouwen :j Wandelen is nu 2/3 keer per dag 6/7 rondjes door de bak. Komt neer op ongeveer 10 minuten per keer. Dus zitten inmiddels op zo'n half uurtje wandelen per dag, en dat gaat prima :j
Viel me net wel echt op dat ie na het bekappen door z'n eigen smid in z'n paddockje meteen ging rennen en bokkesprongen maken.. Dan denk ik ergens toch van tja, heeft ie geen zere voeten gehad doordat ie in de kliniek in een verkeerde stand is gezet oid? :=

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:13

Dankje voor je uitleg Isapaardje!

Wat betreft de tijden buiten... heb ik eingelijk niet zo veel te kiezen, hij gaat om 10 uur naar buiten en om 16.00 of eerder als ik hem haal omdat dat nodig is, naar binnen.
Het enige wat ik dus kan kiezen is of ik het gras maai, of ik het gras laat afgrazen door een ander paard, of dat ik hem op een gewoon stuk zet met korf...
Dus dat wordt nog lastig, zal morgen eens kijken of er niet ergens een klein hoekje is waar veel zand is en minder gras...
Want zaterdag moet hij toch in de wei...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:27

Embe schreef:
Wendy15: beter toch! Wel benieuwd wat er dan aan de hand was...

@Jannepauli: dank voor de terechtwijzing, foei toch! Zal voortaan niet meer zulke rare dingen denken. Ik stel jouw feitelijke en parate kennis altijd erg op prijs, jammer dat het soms zo 'belerende' toon heeft, dat maakt het voor mij dat ik het moeilijk vind om te reageren omdat ik dan bang ben om iets raars, of verkeerds te schrijven. Maar dat zal mijn onzekerheid zijn...

Hmm.. maar ik wil helemaal niet belerend overkomen! Sorry joh.. ik zal er op letten!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:43

Na ja, ben ook een beetje aan het einde van m'n Latijn... beide paardjes doen het niet. Ren drie keer per dag naar stal (heb ze niet thuis) steeds met een naar de DA en voor de ander komt de DA. Ik heb een beetje een kort lontje. Lekker vroeg naar bed en slapen :Z Let maar niet op mij :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:48

Geeft niet hoor, het is ook super balen als je beesies wat mankeren. Ik denk dat we dat allemaal maar al te goed snappen!
Sterkte, lekker op tijd naar bed, morgen weer een nieuwe dag :(:)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:46

Logisch dat je een kort lontje hebt :(:)
Het vreet gewoon energie als er wat met je beestjes is :j
Ik was ook echt 'op' na 2 maanden van het kastje naar de muur gestuurd worden en een steeds zieker wordende pony. Maar als ik hem dan weer zo lekker zie spelen en bokkesprongen maken dan is het het ook wel weer allemaal waard en geeft dat ook weer even de energie om door te gaan :) Probeer evengoed te genieten van de mooie momentjes, al zijn ze nog zo klein :)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:07

Kan niemand een antwoord op mijn vragen geven? ik zit namelijk echt in zak en as, en twijfel of mijn paard nu wel of niet hoefbevangen is.. Heb een hoop info opgezocht, en ja hij loopt met 4 benen stijf.. maar zet zijn achterhand niet onder, heeft geen warme hoeven, heeft geen overgewicht, en reageerd niet het kloppen op zijn hoef.. Verder is hij lusteloos, en lijkt wel oververmoeid, gaapt ook veel, staat veel op rust.. Zou het zeer op prijs stellen als jullie als kenners jullie opinie eens willen geven.. Mijn pony staat overigens 24-7 buiten.
Ik begrijp dat jullie niet kunnen vertellen wat het is door een computer ;) maar mss komt het een van jullie bekend voor??

De DA denkt dat hij net tegen een hoefbevangenheid aanhikt, maar heeft toch bloed afgenomen, waar ik hopelijk morgen de uitslag van ga krijgen.. Hij staat nu wel uit voorzorg op het zand met hooi en water..