[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:06

@ Dizzy:
Nu heeft hij idd geen pijn meer, het is zwaar maar beter zo voor hem.

Ja mijn merrie is van begin tot eind mee gegaan in het proces, heb haar in de wei laten lopen waar Blacky ingeslapen werd. Ze staat daar nu nog.

@ Wanderers en Aukelizzy:
Het is erg balen dat het zo gegaan is en niet zoals je het liever ziet. Ik verwijd de DA niets. Zij had haar beste bedoelingen ermee. Op het moment dat bleek dat Blacky niet aan het gaan was kreeg zij het ook erg moeilijk, toen stond ze ook met de tranen in haar ogen. Ze zei ook van ohh dit vind ik heel erg, die had ik juist willen voorkomen. Ze heeft al heel wat paarden zo in laten slapen en had dit ook nog nooit eerder mee gemaakt. Ze heeft direct omgeschakeld en verder gehandeld in wat in haar macht lag.
Het was even heel vervelend op het moment zelf, maar het is gewoon niet anders.
Na de tijd nog een tijd met haar staan praten en ze voelde zich erg klote om alles. Als er vannacht iets zou zijn of ik behoefte zou hebben om met haar te praten of vragen oid nog zou hebben, dan mocht ik haar gewoon bellen. Maakt niet uit hoelaat en heb haar privé 06 nummer gekregen. Denk dat dat ook wel aangeeft dat ze er zelf ook mee zit.

Verder iedereen bedankt voor alle lieve en steunende woorden! Kan dit erg waarderen en doet me goed. :)

Mijn merrie heeft er nog erg veel moeite mee. Heb haar na een paar uur naar stal gehaald omdat ze ook haar brokken moest hebben, even de wei dicht gemaakt. Maar ze heeft de rust niet, het was direct hinniken en paniek. Wei dus maar los gedaan, alles staat nu open dus ze kan zelf beslissen waar ze heen gaat.
Ze komt naar me toe als ik de wei in ga en loopt dan met me mee naar stal, maar daar is het al snel dat ze terug naar de wei wilt. Ze gaat telkens naast Blacky staan en dan in een houding alsof ze aan het waken over hem is. Af en toe hinnikt ze even, maar is dan vervolgens wel rustig. Ze zal dus vannacht op de wei doorbrengen denk ik.
Mijn schoonmoeder slaapt direct naast de wei, paddock en het verharde en slaapt heel licht. Zij zal mij dus ook vannacht direct bellen als ze hoort dat mijn merrie onrustig wordt/is.

Heb wel besloten om haar nieuwe maatje morgen te laten komen. Ben heel bang dat als Blacky morgen opgehaald word en het tastbare voor haar ook weg is, ze in paniek raakt. Om 13.00uur komen ze het het welshje brengen.. even afwachten hoe mijn merrie daarop gaat reageren. Hoop dat ze hierbij wel haar rust terug gaat vinden. En als de klik er is tussen die 2, dan zal ik dit welshje over gaan nemen als nieuw maatje voor haar.
Blacky vervangen zal zij natuurlijk niet, er is natuurlijk maar 1 echte Blacky. Maar hoop wel dat het wat verlichting en rust kan brengen voor mijn merrie en mijzelf.

Polly
Moderator Algemeen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:16

Je hebt het goed gedaan en ik denk dat het ook heel normaal is dat de ervaringen van anderen gedeeld worden, het afscheid van mijn pony is ook weer een paar keer door mijn hoofd geschoten.
Ik wens jou toe dat je er net zoveel vrede mee mag krijgen als ik heb.

Heel veel sterkte voor jou en voor iedereen die het nodig heeft

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:17

Ach arme merrie. Super sneu en moeilijk om aan te zien :(

Denk dat het slim is om morgen de welsh erbij te zetten. Hopelijk steun voor beide.
Knap hoe je met deze hele situatie om bent gegaan en nog gaat. Top baas ben je!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 02:20

Heel veel sterkte Yanaa, naar hoe het gegaan is maar zoals al gezegd, het valt niet altijd te voorkomen. Ik hoop dat je dat beeld uit je hoofd kunt zetten en je Blacky kunt herinneren zoals hij was voor hij ziek werd. Wat je merrie betreft, meestal hebben paarden na een dag of nacht wel afscheid genomen, ik verwacht dat je merrie morgen wel bij hem weg wil. Een nieuw maatje zal haar morgen vast helpen en het aanbod om iets ter ondersteuning te sturen blijft staan.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 07:07

@wanderes: er zullen weinig ( zo niet geen) dierenartsen zijn die voor de makkelijke weg kiezen bij inslapen! Iedereen is gebaat bij een vreedzame euthanasie! Het is niet altijd te voorspellen hoe een dier reageert, denk dat blacky 1 van die uitzonderingen was waarbij het anders liep!
Hier hebben we dat nog nooit meegemaakt ( en zijn er toch al wat gegaan) wel waarschuwt de
DA dat het vooraf niet altijd te voorspellen is!

Wat betreft je rouwende merrie yanaa, is altijd hartverscheurend om te zien! Hier zelfs wel eens gehad dat een rouwende paard zn overleden maatje probeerde op te laten staan door eraan te trekken..dan breekt je hart!
Hopelijk heeft ze snel afleiding!
Heel veel sterkte!!

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:41

Hartverscheurend zo een rouwende merrie. Wij hadden laatste een kip die was dood gegaan en in de paddock lag en onze pony liep er ook echt op af: raakte het aan om te kijken of het nog leefde. De kip reageerde niet, toen bleef ze er even naar kijken en toen was het klaar en ging ze haar hooi eten. Heel bijzonder(mooi/natuurlijk?) hoe dieren afscheid nemen. Fijn dat er wel snel een maatje bij komt!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:39

Yanaa, heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies. Maar het is beter zo. Run Free Blacky.

Wel heel fijn dat er zo snel een nieuw maatje kon komen. Nu maar hopen dat het klikt tussen die twee.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:41

Ik heb nog maar pas alles bijgelezen, en wil je nogmaals veel sterkte toewensen, dit is niet de correcte manier van afscheid nemen van je vriend, zeker na deze lange lijdensweg voor jullie beiden.
Volgens mij doe je er heel goed aan om je merrie op deze manier afscheid van haar weidegenoot te laten nemen. Het is ook heel wat voor hun. Mijn paardje heeft ook afscheid genomen van ons paard dat ingeslapen werd, maar wilde daarna terug naar de weide (weide ligt schuintegenover de weide waarin het overleden paard lag) bij ons thuis, dit uitte hij door onophoudelijk te hinniken bij de poort te gaan staan en te kappen met zijn voorbenen. Nadat wij hem thuis gezet hadden, kon hij het overleden paard nog zien, maar hij vond rust in de
weide thuis.
Hij ging nog af en toe hinniken in de richting van het overleden paard maar verder was hij rustig en graasde. Het heeft toch een impact op hun.

Heel veel sterkte maar ook succes met het welshje.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:18

Yana: Veel sterkte. Wat jammer dat het niet zo rustig ging zoals gehoopt.
Ik hoop dat het jou ook wat rust geeft dat Blacky geen pijn meer heeft.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:12

Nogmaals bedankt allemaal, heb veel steun aan jullie woorden gehad!

Even een laatste berichtje over het hele gebeuren hier en dan is het klaar met het hele gebeuren bij mij :P

Mijn merrie was gelukkig vanmorgen wat rustiger, at haar brokken gelukkig weer. Bleef wel naar Blacky staan kijken en af en toe hinniken, maar geen paniek meer.

Om 13.00u is het welshje hier gekomen, die hier behoorlijk wat te weeg heeft gebracht :')
Het welshje is een merrie van 2 jaar oud en mijn KWPN'er leefde gelijk op! Ken ineens mijn eigen merrie niet meer terug, ze heeft volgens mij moeder gevoelens gekregen :x
Staan de hele tijd samen in de stal van mijn merrie en ze laat het allemaal toe, waar Blacky haar stal altijd uitgejaagd werd 8)7
Haar hele leven lang heeft ze al gigantische overnijd, maar nu stapt ze gewoon vrolijk opzij om de pony haar brokken op te laten eten. Dus de voer manier moet even aangepast worden. :=
Zo nu en dan zet ze de pony even op de plek als die te ver gaat en daarna is het weer samen overal heen en kroelen samen.

Het gemis en de leegte die Blacky achterlaat is natuurlijk erg groot en het doet nog erg veel pijn, maar moet zeggen dat het me goed doet en wat positieve energie geeft dat mijn merrie nu weer relaxed is samen met de welsh.
Heb er verder vrede mee dat hij gegaan is, hij hoeft zo geen pijn meer te hebben.

Net een erg lief gebaar van mijn ouders gekregen:
Als ik besluit om de pony over te nemen, dan willen mijn ouders hem voor mij kopen! Ze vinden het zo erg dat ik zo verdrietig ben, ik zo gek met mijn dieren ben en behoorlijke kosten heb gedragen voor Blacky, dat ze mij zo een nieuw hoofdstuk willen geven om mij weer gelukkig te maken! :+: Ook komt mijn vader morgen een lading hooibaaltjes brengen die ik van hun krijg om een nieuwe start te kunnen maken. Zo geweldig lief van ze!

Afbeelding
<3

Ik zal vanaf nu even wat minder reageren in dit topic, om alles van Blacky even een plekje te kunnen geven.
Ik zal jullie natuurlijk wel blijven volgen in het proces met jullie paardjes/pony's.
Wil jullie allen erg bedanken voor de tips, het meedenken en de steunende lieve woorden! :*
Allemaal heel veel sterkte en succes met jullie lieve paardjes!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:19

Snap dat je even een stapje terug doet in dit topic. Wat ontzettend fijn dat het zo goed klikt met de nieuwe pony <3

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:27

Wat een opluchting dat 't zo goed klikt met de Welsh. Ik wens je veel zorgeloze jaren met je vierbeners.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:29

Wat fijn dat het zo goed klikt met het welshje en wat lief van je ouders Yana!

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Ayla op 16-03-18 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:39

Wat een prachtige woorden van jou en een prachtig gebaar van je ouders, je bent een kanjer!!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:13

Veel sterkte met het verlies van Blacky Yanaa. Fijn dat het zo goed klikt met de welsh. Mooi om te zien.
Wat een lief aanbod van je ouders.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:13

Gelukkig weer positief nieuws van jou Yanaa, je hebt zo'n akelige periode gehad, dit had je hard nodig.
Ik hoop dat het je goed mag gaan verder en alles een plekje kan geven, heeft tijd nodig.

Is een mooi welshje trouwens en je hebt lieve ouders, kan ook niet anders met zo'n dochter!

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 22:32

Iemand die hier even mee wil kijken?

Afbeelding

Yanaa ik ben blij dat het welshje er bij past!

Veel sterkte met het verlies.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:20

Afbeelding

Mijne zag er zo uit!

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:27

Ok en ben je daar tevreden mee?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 01:51

Yanaa, wat fijn dat je merrie zo'n mooie klik met het Welshe heeft zeg, wat een geruststelling moet dat zijn. Met die zorg minder kun jij even afstand nemen, aan jezelf toe komen en verwerken. Helemaal gelijk dat je hier even afstand neemt. Sterkte met verwerken en het gemis meis.

Daphne, jouw hooi is mooi laag in suiker, maar ook erg laag in eiwit en dat kan zeker bij een paardje wat je ook wilt trainen problemen geven. Voor een shetje is dit prima, maar een paard wat ook getrained/gereden wordt heeft meer eiwit nodig. Ik zou bij dit hooi iets eiwitrijks bij voeren. Luzerne, maar pas dan op met de Ca:P verhouding, Coolstance Copra is ook een goede optie.

Het hooi van Pol is heel mooi en heeft - wat mij betreft - eigenlijk de 'ideale' waardes voor IR/HB paarden (eigenlijk voor meeste gezonde paarden ook.. risico-laag hooi zeg maar). Laag in suiker maar genoeg eiwit en energie voor normaal onderhoud. Hier hoef je alleen wat vitamines bij te voeren en alleen bij paarden die echt intensief gebruikt worden moet je wat energie en eiwit bij voeren... mooi hooi! Mag ik vragen waar dit vandaan komt? (en of je het te koop hebt :P )

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 07:43

Het mijne is voordroog! En zijn balen van 4 tot 500 kg!
Ik heb nog een klein voorraadje en hoop dat ik t daarmee redt tot t weideseizoen!
Is niet te koop..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:24

Jammer :D

Ik heb nu zelf hooi met een vergelijkbare uitslag als die van Daphne alleen de suiker nog wat hoger, in 't middelste vakje, maar met advies 'geschikt voor hoefbevangen paarden'. Ik heb daar toen over gebeld want het percentage bij dat vakje loopt tot boven de 10%, maar het is dus zo dat ze de adviezen geven aan de hand van de exacte percentages en bij 'geschikt voor paarden gevoelig voor hoefbevangenheid' houden ze altijd een suikergehalte van 10% of lager aan. Als het dus bijv. 11 of 12% is dan staat er 'ongeschikt' achter. Toch had ik het fijner gevonden als de suiker een vakje lager had gestaan en het eiwit een vakje hoger... die zit bij mij in het tweede vakje als ik me goed herinner, maar nog wel bijna overal het advies 'aanvullen' dus ik denk dat'ie aan de ondergrens van dat vakje zit.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:49

Mistral doet al jaren niks meer gewoon lekker met pensioen. Dus daar hoeft ze niet perse veel voor te hebben, ik ga het met de dierenarts bespreken wat een optie is want verder durf ik haar nu niks te voeren. Luzerne kan ze sowieso niet tegen dat weet ik van haar.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:28

Dennis schreef:
Balen Damian. Toch ook een terugval door het bekappen? Ben je er al uit net je schoenen?

Nog steeds niet. Maar ik moet nu toch echt op zoek naar passende schoenen. Vrijdag is de dierenarts geweest om bloed af te nemen. En er zit enorm veel verschil in lopen op het harde en op het zachte.
https://youtu.be/t5MXVWebVhg
Op het zachte loopt hij aardig rond, maar op het harde is het een oude opa. Ze wilde dus eigenlijk dat er een ijzertje onder ging bij een Van Nassau, maar dat zie ik helemaal niet zitten. Bennie is een keer in zijn leventje in de trailer weggeweest, 10 jaar geleden toen ik hem van Texel ophaalde. En dat was geen succes want hij was helemaal in de stress. Dat ga ik hem niet aandoen. En daarbij zijn zijn voeten veel te klein voor een ijzertje (7 x 8.5).

Dus we gaan op zoek naar schoenen. Maar ook dat gaat niet zo makkelijk. De Cavallo Cut Little Boot past hij niet. Rest alleen de Equine Fusions of de Easyboot Mini. Maar welke?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:36

Ik kan bij je langskomen om te passen he. Heb die maatjes wel staan. Ik denk easyboot mini's maat 3 of equine fusions maat 8 smal.

Roos gaat goed. Scharrelt veel, is blij. Vorige week toen ze zo slecht was weer terug naar 3kwart zakje, maar nu al weer terug naar een kwartje! Nu met die kou wel weer ff dikkere deken op, schoenen aan en beschermers om. Maar liever die hulpmiddelen dan meer buut er in!