Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 07:54

geerke schreef:
Ik denk dat je nog wel 15 dagen kunt wachten, dan kan Arabesk het doen?Ik zie het niet zo goed maar zit er een soortbult in de hoefwand,het lijkt of het niet recht is?Zagen ze er voorheen anders uit dan?

Een flare inderdaad. Niet wenselijk maar niet direct desastreus. Net als het scheurtje.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:42

Ik heb een vraagje. Mijn D-pony komt van ijzers af, sinds ze van mij is staat ze op blote voetjes, dat is nu denk ik vanaf november. Dit ging erg goed, maar er lag dan ook veel sneeuw hier.

Nu de sneeuw weg is en hier toch wel erg veel grind/steentjes liggen op de weg (waar ze ook over moet op weg naar de wei) en ook wel in de wei zelf. Nu is ze af en toe een pas wat gevoelig, vooral op de weg die wat harder is en wanneer ze op een steen(tje) terecht komt. Er gaan ook steeds veel steentjes in de wittelijn zitten. Die is ook duidelijk verzwakt en breed, vermoed door de nagels. Van boven af zie je nu mooi de voet herstellen en een cm of 2/3 van boven af is duidelijk netjes aangesloten. Dus herstel van de voetjes gaat goed. Heeft alleen even tijd nodig. Ze wordt gewoon bekapt (niet natuurlijk of iets) en ik vijl zelf regelmatig de voetjes bij. Zodat er niet te veel druk op de hoefwand komt en de wittelijn kan herstellen.

Ik zou alleen ook graag willen voorkomen dat er steeds steentjes in de wittelijn terecht komen, dat geeft haar duidelijk af en toe pijn. Ik krab de voetjes vaak uit om de steentjes uit de voet te halen (sowieso altijd voor ze op stal gaat en overdag ook regelmatig). Maar dat lukt natuurlijk niet de hele dag door. Hoe kan ik voorkomen dat die steentjes steeds in de wittelijn komen? Ik zat te denken om er gewoon een gewone sok over de voet te doen, maar vraag me af of dat op de wei niet gaat irriteren en of het überhaupt wel werk haha. Of wie heeft er een ander idee? Op de wei zelf heeft ze er geen last van en rent en speelt door de wei heen zonder een pas gevoelig te zijn, het is vooral op de hardere weg.

Het gaat voornamelijk om de voorvoeten.

Wil haar ook graag zonder ijzers houden (en ook niet met hoefschoenen aan de gang), ze doet het verder erg goed op blote voeten. Met de sneeuw en het ijs kon ze ook redelijk goed overweg (beter dan de nu bijna 3 jarige, haha), maar ik heb haar dan ook niet gereden of iets. Normaal gaat hier in de winter alles (wat in het werk is/blijft) op ijzers met in elke hoef 4 stiften en sneeuwzooltjes.

Wie heeft er de tip?

En hoelang mag het ongeveer duren dat ze gevoelig is op de harde weg met steentjes?

DubbelFun

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 09:24

Over wat voor grootte steentjes heb je het, want 2 a 3 mm zou ze niets van moeten voelen. Als er grotere van 5-7 mm in komen is je witte lijn te breed/hoefwand te lang en zul je daar iets aan moeten doen.
Kijk ook naar de straal(punt) of deze niet te lang is en 2/3 mm onder de hoefwand blijft.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 09:40

Zoals je kunt lezen is de witte lijn ook te breed en daar zijn we mee bezig dat op te lossen, maar dat heeft tijd nodig en moet van boven af netjes groeien (wat ook gebeurd, kan je goed zien zo'n 2/3 cm van boven). :)
De hoefwand is niet te lang, wordt ook regelmatig even bijgevijld (minimaal één keer in de week).

Zijn inderdaad grotere steentjes die erin komen.

De straal blijft overal netjes onder de hoefwand, steekt niet uit of zo. Wel is de straal nog wat smal. De steunsels waren ook flink over groeit, maar dat is nu al veel beter en zien er nu wel goed uit.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 09:46

Ik zag dat mijn pony bij beide voorhoeven een beetje roodachtige plekjes heeft. Heb de laatste paar weken wel vrij veel op straat gereden maar vind haar hoefjes er nog prima uit zien (moet t zelfs bijvijlen tussendoor), ze loopt totaal niet gevoelig en schijnt er echt nul last van te hebben.
Ben vergeten er een foto van te maken maar heb op n oude foto even aangegeven waar de plekjes zitten.
Nu is mijn vraag dus: kan dit kwaad? Om hier mee door te rijden? Of moet ik toch beginnen te denken aan hoefschoenen?
Afbeelding
Hoefsmid is precies n maand geleden geweest.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:41

Toevoeging aan mijn vorige post:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik weet niet of t heel duidelijk is maar er zit zo'n roze waasje in de hoef. Dit zit trouwens bij alle hoeven op dezelfde plek.
Pony loopt nog steeds totaal niet gevoelig. Heb er ook even op getrommeld met de krabber maar dat doet dr ook niks. Iets om me zorgen om te maken? Of is er niks aan de hand?

Ps. Steunsels werk ik
Morgen weer bij!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:52

Ik vind de teen te lang , dit kan stress geven bij het goed afrollen van de voet. Verder vind ik de hielen te hoog, maar dat is misschien persoonlijk :D

Voor mijn gevoel is de wand ook niet aan beide zijden even hoog. Aan de rechterkant van de foto lijkt ie iets hoger. Nu kan dat snel vertekenen. Probeer de voet eens opgetild in de lengterichting langs de naad van een stoeptegel te houden en de breedte over de breedtenaad (soort van T), dan kun je zelf beter zien of hij recht is.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:45

De straal is nu toch dezelfde hoogte als de hielen?
Sowieso komt binnenkort de bekapper weer hoor. Dan laat ik hem ook wel even kijken. En zal morgen eens een foto maken zoals je beschrijft. Volgens mij zijn ze nl wel recht maar idd nu ik die foto zo kijk lijkt er verschil in te zitten.
Teen had ik idd gezien dat daar weer wat afmag.
Maar t gaat me echt om die roze verkleuring. Zou dat dan door de te lange tenen komen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:55

Dat zou kunnen, het afrolmoment ligt nu verder naar voren en dat geeft extra druk op het 'binnenwerk'.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:22

Wat denken jullie van deze voet?
Hoefsmid is overigens gebeld.

Een paar maanden geleden liep er een soort kanaaltje van straal naar wittelijn.
Het lijkt overgroeid steunsel.

De wittelijn is nu erg pulverig en is ongeveer 1 cm diep. Kan vast nog verder.

Graag hoor ik jullie ongezouten mening :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:25

Ik zou me meer zorgen maken over die 'breuklijn' die over de straal/hoefballen gebied loopt en de rode plek waar ook je detailfoto van is.
Volgens mij zijn de steunsels stevig ingegroeid/overgroeid en geven nu drukproblemen.
Grote kans dat er flink wat 'dubbele zool' is (=overgroeide straal) waardoor de onderliggende zool erg korrelig geworden is.
Persoonlijk zou ik hier niet zelf aan gaan knutselen, maar een goede natuurlijke bekapper bijhalen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:13

De straal is "ingescheurd" is ongeveer een halve cm los. Wat er precies mee aan de hand is weet ik niet. Hij heeft het aan de andere voorhoef ook.

De rode plek vermoed ik een zweer door overgroeide steunsel.

Hoefsmid komt morgen middag. Geen natuurlijkbekapper. Hij bekapt, ik werk af (goed afronden, kwartier boogjes en met de zoolrasp probeer ik de steunsels in bedwang te krijgen) en hou bij. Voor hier is dit de enige optie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:18

Ik ben wel benieuwd naar een foto als die geweest is.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:33

In mijn eerder geplaatste berichten kan je zien hoe de hoef was

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:05

Je laatste foto's zijn van 15-5-16, daar kun je nu moeilijk mee vergelijken.
Ik bedoelde als de smid straks weer geweest is.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:27

De straal is gewoon aan het vervellen. Losse flappen kunnen er af en dan de boel een beetje netjes maken. Steunsels en zool zijn rommelig, en klappen om. Ik ben benieuwd naar de foto's van na de smid :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:36

Dat begrijp ik dubbeldun, was ter vergelijking van waar we vandaan komen.

Ik zal morgen foto's maken :j

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:15

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoefsmid is geweest, geen zweer, wittelijn moet wel in de gaten gehouden worden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:42

Fijn dat je de bekapping zelf nog bijwerkt, want dit lijkt niet af te zijn inderdaad...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:47

Voor een traditionele bekapper vind ik dit al geweldig :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:52

Teen is nog aan de lange kant, maar de rest ziet er al een stuk beter uit.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:53

Afbeelding

Ik kan mijn foto's niet zien. Als het goed is is dit zijaanzicht

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:00

Die foto bedoelde ik idd met lange teen.

Dit is een beeld wat ik liever zie
Afbeelding
Beter voor het afrollen, minder last van flares en als je meteen de hakken bijhoudt heb je ook minder last van die ondergeschoven verzenen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:28

Zou dat er nog af kunnen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:36

Als je het rustig aan doet wel ja.
Trek daar maar gerust een jaar voor uit