Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
geerke schreef:spelt is gewoon graan...wel een oergraan maar daarom niet minder zetmeel...hoeveel geef je daarvan?
Als je pony IR heeft is het geen wonder dat ze niet geneest als je dat voert....stikvol zetmeel.
Dan kun je beter een supplement geven dagelijks,met vitaminen en mineralen...in een handje lucerne gemengt.
Naath86 schreef:geerke schreef:spelt is gewoon graan...wel een oergraan maar daarom niet minder zetmeel...hoeveel geef je daarvan?
Als je pony IR heeft is het geen wonder dat ze niet geneest als je dat voert....stikvol zetmeel.
Dan kun je beter een supplement geven dagelijks,met vitaminen en mineralen...in een handje lucerne gemengt.
De koolhydraten die juist in spelt zitten zijn koolhydraten die het immuunsysteem verbeteren en bij hoefbevangenheid zal dat dus het proces versnellen, het verbeterd de darmflora wat ook bij hoefbevangenheid een grote rol speelt. Ik ben het met je eens dat in de meeste granen teveel slechte koolhydraten zitten, maar spelt zitten juist goede koolhydraten in en doordat het een oergraan is zitten er juist nog heel veel vitaminen en mineralen (bv. magnesium) in die de meeste paarden tekort komen, waardoor bij sommigen dus hoefbevangenheid optreedt.
Wendy: Het is idd zo dat de harde weg in het begin nog wat gevoelig kan zijn, reden dus om het rustig aan op te pakken. Maar de doorbloeding gaat sneller en de ongelijke ondergrond in de bak/wei kan soms nog gevoeliger zijn dan de harde weg. Heb je hoefnatuurlijk.nl wel eens bekeken? Een erg leerzame site vind ik zelf..
Rianneke schreef:Maar misschien stomme vraag, maar wat is dan het meest ideale voer wat ook nog smakelijk is?
afram schreef:Ik gaf mijn ex bevangen ijslander ook spelt, na een maand of 2 raakte hij toch weer bevangen. Toen de dierenarts vroeg wat ik hem te eten gaf liet ik de spelt zien.....Hij kende het niet en ik moest er mee stoppen....Denk dat het heel verschillend is per paard.
Dit wil niet zeggen dat hij hierdoor weer bevangen is geraakt, maar is toch wel vreemd.
Isapaardje schreef:Dat ligt ook aan de smaak van je paard. Isa vindt de Safe en Sound wel lekker
De F4F eet ze ook met smaak op. De Vito van Marstall vond ze wat minder, de Equigard van Hippolyt weer erg lekker. De grasbrok met vitaminepoeder eet ze ook zonder mokken, maar de bak uitlikken zal ze er niet bij doen. Dat deed ze wel bij de Seniores Priores van Subli.
geerke schreef:fancylover schreef:ik voer magnesium van paardnatuurlijk.nl
hoe is het met marco?