[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:22

Nee, alleen tetanus en influenza.
Ik heb er 10 lopen en Rhino is lang niet sluitend (werk, heb ik me laten vertellen, alleen redelijk tegen de abortus variant). Ook niet tegen west-nile.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:46

Kan het niet laten, maar toch nog even fotospam. Snap er alleen niks van, maar vind hem er als een bodybuilder eruit zien.
Afbeelding
En volgens mij aardig slank.
Afbeelding

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:58

oohww je vierde bevangen, pfff das echt balen zeg.
dingen die ik kan bedenken zijn hier al genoemd, ik ben ook bang dat je het moet zoeken in je hooi dat je voert.
De andere die al HB waren gingen beter nadat je over ging op graszaad... wellicht in het andere hooi toch iets wat dus niet goed is? Duur grapje zo, ik was al niet zo blij met de kosten voor mamaloe.... en das er maar 1

Zelf heb ik nog een vraag betreft mamaloe.
Ze gaat erg goed, dr hoefjes tonen geen rare vergroeingen, zijn niet meer warm.
Ze loopt goed, ook op het harde, ze mag nu drie x per week het land even op met dr graasmasker.
Verder krijgt mevrouw alleen hooi..... echter zie ik dr niet afvallen.... de laatste keer gemeten is geloof ik drie of vier weken terug, toen was ze vijf kilo kwijt in uhm 5 weken... of ze nu weer is afgevallen dan zal ik dr weer moeten wegen, maar naar mijn idee blijft ze soort opgeblazen, ook richting de uier waar jullie het steeds over hebben, dr hals wel al minder.....

Ik wil dr een bloedtest laten doen als de veearts toch moet komen om te enten, scheelt me weer aardig in de voorrij kosten..... maar als ze IR word bevonden..... kan ik kwa voer toch niet veel anders doen dan nu? of krijgen ze daar ook medicatie voor enzo?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:23

Zelf voer ik gluco balance bij, dat kan ik alleen bestellen als ik de test heb gedaan bij mijn dierenarts. Grietje zit hierdoor beter in haar vacht, in het voorjaar was het op en toen was ze weer wat doffer, maar of het verder echt iets doet weet ik niet. Wil haar volgend jaar weer een keer laten testen om te zien hoe het nu verloopt. Verder kun je met voeren niet minder doen, voor een ir paard is het van belang een goed dieet te krijgen met weinig suiker en zetmeel (dan kun je beter wachten met de wei op tot de ir goed onder controle is) en veel bewegen. Als je test kun je echter wel het verloop van de ziekte in de gaten houden. Maar dat kan met een beetje giswerk ook wel door goed naar je paard te kijken.

Marcella, heb je niet een duidelijke foto van opzij? Zo van deze kant vind ik hem nog wel een beetje stevig, maar het kan ook vertekenen door zijn houding.

Balen Dennis, ik hoop dat je de oorzaak snel vindt, want zo wordt het wel eng met 4 bevangen paardjes.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 18:25

Er is wel medicatie voor IR paarden, maar het makkelijkste en goedkoopste is toch naast een uitgebalanceerd dieet, het paard veel beweging te geven en dan bij voorkeur duurtraining.
Als je op IR zou willen laten testen, dan moet je je DA vantevoren hierover informeren zodat hij de juiste spullen bij zich heeft. Deze moeten opgestuurd worden naar de GD ( en daar kan je DA ook een testpakket aanvragen)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:30

capopjekop schreef:
Marcella, heb je niet een duidelijke foto van opzij? Zo van deze kant vind ik hem nog wel een beetje stevig, maar het kan ook vertekenen door zijn houding.

Heb dan alleen een recente duidelijke draffoto.
Afbeelding
Rare deuk in zijn hals trouwens. Die heel soepel is en als golfslagbad gebruikt zou kunnen worden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PHXPH7SK.jpg

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:27

Jp, dus betreft voeren zit ik nu redelijk goed. Zal idd van te voren veearts ff inlichten. Hij moet in oktober komen, dus das al bijna. Wat is zoal duurtraining?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:52

Jannepauli schreef:
De adviezen zijn overigens niet gebaseerd op een Klazien uut Zalk theorie - check het gerust met de DA als je twijfelt.

Welke DA schrijft keukenzout voor bij HB? Die moet ik nog tegenkomen. Van welke bron komen die adviezen JP (was al eerder gevraagd)?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:57

Ik ga nog even niet te veel tot de hele kliniek hier maandag overlegd heeft.
Tot die tijd beetje metacam en graszaadhooi aangevuld met wat vers water.

Voetjes koelen word automatisch al gedaan, het gaat hier flink te keer, dus ze staan mooi in het water.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 23:07

@Dennis, ik ben ook aan het zoeken gegaan, het is raar dat al die pony's bevangen worden, mede omdat je ook klavers hebt op je land ben ik ook daar naar gaan zoeken, maar schimmels zou ook kunnen of zelfs te weinig bemesting. http://www.horsemanshipnz.com/articles/ ... stures.pdf
Het moet vreselijk frustrerend zijn dat je de oorzaak niet vindt.
Een bodem onderzoek is naast ruwvoer onderzoek misschien toch ook een optie?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 23:13

Ik heb mijn land in 5 stukken verdeeld. 1,5 stuk zandgrond, de rest klei, en alle 5 anders begroeid terwijl ze wel (op het stuk complete zandgrond na) het zelfde gebruikt worden. Dus hoe nuttig zal bodem onderzoek zijn?

De eerste 2 zijn op verschillende stukjes land bevangen geraakt en ik heb er nu 1 bevangen die helemaal niet meer op het gras stond, en 1 die maar heel beperkt op het gras stond (en 6 die fulltime op het gras staan en nergens last van hebben).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 23:24

@Dennis, ik begrijp natuurlijk niet hoe je land er helemaal uit ziet en die verschillende grondsoorten ineens een grens hebben tussen klei en zand en begroeiing. Wel is het zo dat bijv zandgrond een ander onderhoud nodig heeft als bijv klei grond. In zand spoelen makkelijker het ene uit en in klei weer het andere, het ene perceel kan daardoor een 'teveel 'hebben en het andere een 'tekort". Ik weet niet of je bemest op alle percelen, maar ook niet of alle percelen wel dezelfde bemesting nodig hebben. geen een perceel is hetzelfde. Dat kun je ook vaak zien als je langs de snelweg zit, sommige percelen zijn veel mooier groen als naastliggende percelen.
Oeps ik moet snel de computer uit gaan zetten hier, het is hier echt noodweer!! Geloof dat de bliksem insloeg vlakbij, hoop dat het niet in de schuilstal is, durf haast niet te gaan kijken brrrr

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 23:35

Juist wel kijken, straks moet je je dieren redden...
Hoop alles oke

Ons mist het net hier bij arnhem, flitst wel als een gek... duimen dus
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 10-09-11 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 23:35

Dennis schreef:
Ik ga nog even niet te veel tot de hele kliniek hier maandag overlegd heeft.
Tot die tijd beetje metacam en graszaadhooi aangevuld met wat vers water.

Voetjes koelen word automatisch al gedaan, het gaat hier flink te keer, dus ze staan mooi in het water.

Dat klinkt als een goed plan voor de komende dagen :(:) . Gras lijkt het dus niet te zijn, wat krijgen ze alle 4? De Equifyt? Zou daar iets mee kunnen zijn?

Oef Esther, dat hoop ik ook niet voor je!! Die dreunen zijn zo enorm, hopelijk is het toch een stuk verder weg geweest. Hier ook een halfuurtje terug een enorme bui met flits na flits. De kat was nog buiten en kwam hysterisch mauwend binnen: HELLUPPPPPPP. Arm ding ;-) .

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 00:06

Alles ok hier, onweer is weer weg maar was wel erg heftig, ik vrees dat de haan op de kerktoren gegrild is ;-)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 08:40

Het ging hier gister avond ook enorm te keer. Echt niet grappig meer. Het flitste aan 1 stuk door.

Het stuk zandgrond staan ze alleen 's winters. Ik zit hier in de wieringermeerpolder, en heb een land van 200x45. En heb dus op die 200 meter al flinke verschillen.
Mijn land is licht bemest met kunstmest (zijn van het voorjaar 3 zakjes op gegaan, op bijna 1 hectare) en de eigen mest van m'n pony's word geleept.

Caya krijgt eigenlijk nooit de equifyt omdat die geen werk doet (heel soms een handje voor de smaak), en de andere op het land krijgen het ook (tenminste, de zogende merries en de veulens snoepen wat mee, de jaarling en 3 jarige doen geen werk dus krijgen ook bijna nooit wat).
Dus ook dat lijkt me sterk.

Nu krijgen ze alle 4 het zelfde hooi, maar er zijn er 2 niet op hooi bevangen geraakt (en 2 op verschillende porties hooi).

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:12

Het blijft een intrigerende puzzel.... Je hebt het vast al wel een keer geschreven maar welk voer van Equifyt geef je?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:55

Dennis schreef:
Ze zijn verder gewoon fit, hebben allemaal niet in de typische stand gestaan en zijn allemaal wel rond blijven scharrelen (wel duidelijk gevoelig, zie eerdere filmpjes).
Een intrigerende puzzel, dat is het inderdaad. Weer even alles opnieuw teruggelezen. Kwam deze zin tegen. Op basis waarvan denk je dat ze hoefbevangen zijn?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:20

Ik voer vooral de base. Enkel voor wedstrijd krijgen ze de sport om wat meer power te krijgen. En de zogende merries de breed.

Warme voeten, pulsatie, voeten heel gevoelig naar voor weg zetten (zie filmpjes) en bij 4 pony's door 4 verschillende VA's bevestigd.
Ze zijn niet zwaar bevangen. Ze lopen wel wat, maar wel veel minder dan normaal. Spelen (normaal minimaal 1x per dag hun dolle 10 minuten) is al weken niet gebeurd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:24

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:33

Mooi Nouvel@!
Prachtig paardje hoor!

Dennis hoeveel voer je van dat spul?Een handje of echt een halve voerschep?
Stijfigheid wil toch zeggen dat ze er tegen aan zitten.Zou het niet kunnen zijn dat je al een tijdje gewoon teveel geeft?Hooi ook meegetelt?
Dat merk je namelijk niet meteen maar pas na een tijdje....dat is juist het moeilijke er van.
Je denkt dan....hoe kan dat nou,ik heb toch niets verandert....en dan in ene is de 'emmer vol'

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:40

Kwart schepje als basis bij normaal werk (dus niet eens iedere dag). De dag voor zwaar werk ietsje meer (een half kwartje er bij hooguit, zodat ze op wedstrijd dagen net iets meer power hebben).
Is voor pony's die flink presteren en netjes op gewicht zijn niet te veel zou je denken?

Ik heb ze jaren onbeperkt hooi of voordroog gevoerd. Waar ze 's winters zelfs iets door afvallen omdat het dus net niet genoeg is voor 24/7 buiten staan en daarbij flink aan het werk te zijn.
En nu dus al maanden beperkt (eerst geweekt weidehooi, nu graszaadhooi).

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:43

nouvel: oooh heerlijk zo aan het strand, wat is je paard daar braaf zeg.
mooie kwaliteid ook van het filmpje en blauwe lucht :D leuke hond ook, jou hond?

vanmorgen met mamaloe naar vriendin van mij gestapt, zes minuten stappen.
daar heeft ze even rustig in een box dr hooi opgegeten die ik mee had genomen omdat ik eerst met minime aan het werk ging met lange lijnen in hun binnenbak, mocht ook hun kuil gebruiken voor mamaloe maar dat durfde ik niet aan.....

erna met mamaloe even tien minuutjes in hun longeercirkel geoefend met zn twee, ik ernaast en mn vriendin in het middenn, stem commando's wat geoefend want uiteindelijk moet ook zij longeren gaan kennen. maar ze was heel braaf en na tien minuten gestopt, dr voetjes waren vanmorgen iets warm dus wilde niet teveel doen.

even een vraag betreft mijn hooi wat nu in plastic zit..... is dit hetzelfde als kuil?
het was net niet droog genoeg voor balen hooi, dus is het in plastic gegaan....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:46

thanx, jeps dat is onze hond inderdaad!

hooi in plastic is volgens mij altijd voordroog of kuil, dus niet zo droog als echt hooi...

lekker dat je weer een beetje met 'r aan de wandel bent!

honne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:49

Ik voer ook vaak wilg inderdaad. Paarden vinden het heerlijk en helpt bijvoorbeeld ook goed bij jonge paarden die wat last van de tanden hebben.