[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:41

Jannepauli schreef:
KootMiraDrum schreef:
Klinkt goed, Jannepauli! Betekent dat dat een paard dan ook niet een handje Safe & Sound mag krijgen?

Haha, ik wist dat dit gevraagd zou worden, dus dat heb ik inderdaad ook gevraagd!
Ja hoor, dat mag, zolang je het maar bij kleine hoeveelheden houdt!
Als je je paard volledig zou bijvoeden met S&S ( dus de volle hoeveelheid die door DH geadviseerd wordt) moet je wel wat voorzichtiger zijn. Maar een paar flinke handjes per dag is geen probleem! Is ook fijn om het supplement door te mengen!

zo voer ik ook momenteel, mijn merrie van 1.65 hoog krijgt ongeveer 100 gram (dagdosis voor haar bij alleen hooi zou 225 gram zijn) F4F uit de hand en 2x daags 400 gram Safe & Sound (ik heb serieus een keukenweegschaal in de stal staan :o ) met één maal daags een schepje magnesium, yea sacc en appelazijn als de andere paarden ook staan te eten,

de F4F vind ze heerlijk en gebruik ik dus meer als snoep en gezonde beloning, ik zet s'morgens een klein potje neer welke ik gedurende de dag opvoer uit de hand.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:51

Sorry, kom ook even hier binnenvallen.
Maar ik vroeg me af, eten ze F4F altijd makkelijk?
En wat voor magnesium gebruiken jullie als je dat geeft?
Ik heb een poosje magnesium gevoerd, maar mijn pony had erg veel moeite het op te eten, ookal was het gemengd door het voer, moest het echt natmaken..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:01

Dyonne schreef:
Sorry, kom ook even hier binnenvallen.
Maar ik vroeg me af, eten ze F4F altijd makkelijk?
En wat voor magnesium gebruiken jullie als je dat geeft?
Ik heb een poosje magnesium gevoerd, maar mijn pony had erg veel moeite het op te eten, ookal was het gemengd door het voer, moest het echt natmaken..

de mijne moest even aan de smaak van de F4F wennen maar ze vindt het nu lekker en ziet het als snoep.

ik heb de magnesium van de groene os en doe dat samen met de yea sacc over de safe & sound, hierover twee grote pompen appelazijn en zo gaat het in de voerbak.

ik heb nog geen schriftelijke klacht ontvangen van madam.... :D, alles word schoon opgegeten

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:19

Die van mij eet/eten de F4F ook prima. Gewoon uit de hand of door een beetje voer.
Ik geef magnesiumchelaat van Paardnatuurlijk. Dat is volgens mij niet bijzonder lekker maar het gaat er hier gewoon in.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:31

ik voer magnesium van paardnatuurlijk.nl

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 13:29

fancylover schreef:
ik voer magnesium van paardnatuurlijk.nl

hoe is het met marco?

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:33

Ik geef sinds dinsdag magnesium van Paardnatuurlijk aan onze Haflinger, ik dacht vandaag toch al een wat minder gespannen mannenkam te voelen maar ergens kan ik dat niet geloven.

Wie heeft daar ervaring mee?

Ik wilde zijn keiharde mannenkam behandelen hiermee en vond hem vrijdag niet lekker lopen, iet wat kort en gevoelig maar wel meerennen met zijn paddockmaatje. Zaterdag vond ik dat nog steeds en heb de veearts raad gevraagd welke ons metacam voorschreef. Met de metacam zie ik hem gelijk beter lopen. Morgen bel ik gelijk de hoefsmid of hij zsm langs wil komen. We denken dat hij tegen bevangenheid aanzit of het net heel licht is. Twee jaar geleden was hij het behoorlijk vandaar dat hij maar eventjes op de wei mag normaal gesproken. Vanaf vrijdag dus helemaal niet meer tot hij oké is!

Maargoed, ik was dus benieuwd of iemand zo'n snelle reactie met magnesium herkend!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:28

Je hebt waarschijnlijk wel meer aan zijn dieet veranderd? Na een week dieet en magnesium kan je best al wat verbetering merken. Altijd lastig te zeggen als je meerdere dingen tegelijk doet wat nou welk effect geeft. Maar soms kan je niet anders, dat heb je in dit geval ook goed gedaan.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 07:22

Ik denk niet dat je zo snel reactie krijgt op magnesium.
Bij mij merk ik wel direct als ik Image meer dan 1 uur op de wei zet, dan heeft ze de volgende dag al een hardere hals. En 2 dagen van het land geeft al meteen verbetering. Ik denk eerder dat je de andere veranderingen merkt.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 07:27

Idd de andere verandering is dat hij niet meer op de wei staat voor een paar uurtjes. Zou dat het dan zijn?!

Fijn te weten!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:16

Je schrijft dat je 'm van de wei houdt tot hij helemaal oké is, maar als hij weer goed loopt zou ik er hééél terughoudend mee zijn. Zoals Janouk schrijft kan een uur al eigenlijk te lang zijn. Andere paarden hier (in dit topic bedoel ik daarmee) staan wel meer uren op de wei, het is vaak best heel individueel verschillend. Het kost veel tijd om erachter te komen wat voor jouw paard het beste regiem is.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:40

Oh uiteraard Paars!! Ik zal hem ook niet zomaar er weer op gooien!

De hoefsmid is net geweest en hij is prima in orde, reageerde nergens op en liep zich vreselijk uit te sloven omdat zijn vriendinnetje eerst moest. De hoefsmid vond het ook moeilijk te geloven dat die mafkees op de paddock het "bevangen" paard was :D Hij heeft hem behamert, betikt en beknepen maar op niets een reactie! We zijn er gewoon erg snel bij geweest gelukkig!

Eerst wil ik zijn manenkam weer 'rustig' hebben en dan kunnen we het weer gaan opvoeren.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:19

Klinkt hoopvol, maar....krijgt 'ie nog Metacam, Ods?

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:13

Ja zeker, nu had ik hem wel expres smorgens niets gegeven ivm het hoefsmid bezoek smiddags.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 00:41

Oké, wanneer mag je daar weer mee stoppen? Hopen dat je er idd erg op tijd bij was. Voordeel als je het vaker hebt meegemaakt bij je paard: je leert het heel snel herkennen. Elk nadeel heeft zo zijn voordeel (zei Cruijff geloof ik ;-) )

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 07:29

Vijf dagen moest ik het hem geven, dat is vandaag en morgen.

Idd een mooi gezegde van Cruijff :D

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:06

Ik heb hier al verschrikkelijk veel meegelezen :o Maar nu toch maar een postje voor wat "tips".
Mijn bejaarde pony is bevangen geweest en herstelt nu redelijk. Ze staat nu ook op safe en sound, en ze krijgt daarbij een vitamine supplementje wat ze hiervoor ook al kreeg en nu als extra zeewier.
Maar ik lees zoveel verschillende dingen en mijn DA zegt ook weer andere dingen als andere DA-en zeggen etc etc.

F4F is geheel nieuw voor mij en ken ik niet. Geven veel mensen in dit topic aan hun hoefbevangen beestjes?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:19

Hallo, ik wil me hier ook melden..

Onze shet is eigenlijk al erg lang hoefbevangen. We hebben een natuurlijke bekapper en die bevalt echt super goed. Hij weet precies hoe onze shet behandeld moet worden, maar het is nog steeds niet helemaal over.. Het is ondertussen al anderhalf jaar verder, hoelang heeft het bij jullie geduurd?
Ik begrijp dat ie er altijd heel gevoelig voor zou blijven, maar het kan er toch wel helemaal uitgroeien? Met bekappen zie je nog altijd duidelijk dat er een vochtige hoefrand zit, die er nog maar niet uit wil groeien.
Sinds gister is die ineens weer heel kreupel aan rechtsvoor, hij heeft de hele middag/avond gelegen.. Hij steunt er amper op, maar als ie loopt, loopt ie juist op de voorkant van zijn hoef. Met bevangenheid zou die toch juist op de achterkant moeten lopen, omdat de voorkant gevoelig is.. Hierdoor dacht ik dat er een hoefzweer in zat, dus hoefsmid gebeld maar die kon niet direct komen. Dus DA gebeld en die zegt dat het toch van de bevangenheid komt en dat ik beter met hem naar de kliniek moest komen om foto's te laten maken en kijken hoe het er mee staat.. Ik was nog niet echt overtuigd en wil toch eerst nog met onze eigen hoefsmid overleggen, die kent onze shet toch het beste.. Ga die vanavond eens even bellen.

Wij voeren hem spelt bij, schijnt erg natuurlijk te zijn en zitten veel vitaminen in en is heel natuurlijk, kennen jullie dat? Ik heb wel een pot magnesium staan van Paardnatuurlijk, maar daar was onze hoefsmid niet echt weg van, dus dat heb ik nog niet geprobeerd. Ga nog even het topic wat doorlezen, om te kijken wat jullie allemaal "bijvoeren". Ben ook benieuwd hoe lang het bij jullie allemaal heeft geduurd, ik vind het in ieder geval wel een heel vervelend probleem die hoefbevangenheid..

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:52

Hebben jullie nou allemaal paarden/ponies die te dik zijn? Die van mij is dat namelijk helemaal niet. Ook niet geweest trouwens. Ook die dikke harde halzen waar ik veel van lees, heeft die van mij niet gehad.

Volgens mij is er toch best wel een groot verschil tussen een dik paard dat bevangen is (geweest ) en eentje die niet dik is. Wat is jullie mening hierover?

En hoe denken jullie over het voeren van luzerne? Wat voor ervaring hebben jullie hiermee?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:55

Luzerne heb ik zelf geen ervaring mee..

Onze shet is zeker niet te dik! En dat zegt onze hoefsmid ook elke keer en de DA vandaag ook, dat vond ie eigenlijk ook wel apart!

Zoeken jullie ook oplossingen met beslag of niet? Ik heb namelijk een natuurlijke bekapper, dus die komt zeker niet met ijzers of zo iets en dat bevalt me eigenlijk ook wel! Maar de DA kwam daar wel weer mee vandaag, maar heb het idee dat je het probleem dan vermijdt en niet oplost.. Wat is jullie mening hierover?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:00

Die van mij is ook niet dik en heeft ook geen harde billen. Hals was ietsje harder, maar geen dikke rand oid.
Wat ik me trouwens afvraag, hoe voelen jullie de hals? Want als mijn pony met z'n hoofd omhoog staat te kijken dan voelt de hals vrij hard, maar als hij gewoon met z'n hoofd naar beneden ontspannen staat te eten dan kan ik de hele hals heen en weer wiebelen en doen en is superzacht :j

Mij werd in de kliniek trouwens verteld dat de ader in zijn kootholte klopte zeg maar.. Nou ben ik van de week eens bij andere pony's gaan voelen, maar daarbij voel ik dat ook wel licht kloppen..

Ik loop nu een beetje te twijfelen of ik het gras wat meer zal gaan opbouwen. Ik wandel nu 3 keer per dag zo'n 10 minuten met hem (7 rondjes door de bak per keer) en hij krijgt 3 keer per dag hooi. Verder gewoon een mineralenblok. En geef 'm nu de drainage compositum en dat gaat ook goed. Hoeven zijn veeelll minder warm, verschil tussen voor en achter is echt nog minimaal, en die ader voel ik dus nog wel licht, maar moet echt moeite doen om het nog te vinden zeg maar, terwijl het eerst duidelijk te voelen was.
Momenteel laat ik hem na het wandelen even een paar happen gras nemen voor het idee. Maar hoe en wanneer kan ik het nou echt weer gaan opbouwen? Wil ook een graasmasker gaan kopen en met strookbegrazing werken (wat we overigens ook al deden).
Morgen komt de hoefsmid, dus ben heel erg benieuwd wat die ervan vindt en hoe hij loopt na het bekappen :j Toch wel even spannend hoor..

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:02

Die van mij staat nu op een omgekeerd ijzer. Ik hoop straks wel weer naar een gewoon ijzer toe te kunnen maar dat zal de tijd uitwijzen. Volgens mij is dat ook de bedoeling dat ik na verloop van tijd weer naar een gewoon ijzer toe kan. Het is nu 1,5 maand geleden dat die van mij acuut bevangen werd. Ik ben nu met de pijnstiller gestopt en je ziet er werkelijk helemaal niets meer aan. Ze rammelt weer door de bak alsof er nooit wat aan de hand is geweest. Een heerlijk gezicht vind ik het.

In de winter lopen mijn ponies op blote voeten en in de zomer hebben ze ijzers. Ik rijd aangespannen dus erg veel over de weg en ik weet uit ervaring dat ik het niet red op blote voeten. IJzers in de zomer is dus een must.

Als een ijzertje (hopelijk tijdelijk) verlichting geeft, waarom zou je dan je pony zo niet helpen?

Over de conditie: zoals eerder aangegevenkijk je die van mij nu op haar ribben. Iets waar ik echt niet blij mee ben. Vandaar dat ik op zoek ben naar alternatieven waarvan ze wat vlees op haar ribben krijgt zonder dat ze weer bevangen wordt.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:09

Wendy: Mijn hoefsmid zei dat op de weg lopen veel beter werkt dan op de wei of zand, omdat de doorbloeding veel meer op gang dan zou komen en dat dus het genezingsproces versnelt.

Die van ons stond eerst nog wel in de wei, maar staat nu echt alleen maar in de bak.. Probleem is alleen dat ie soms vind dat ie in de wei mag staan en dan gaat ie er gewoon mooi onderdoor.. Erg irritant met een shet die hoefbevangen is..

Ben benieuwd hoe je pony morgen is na bekappen Wendy. Die van ons moet altijd de eerste dagen erna wel heel erg wennen, maar loopt daarna al wel snel beter dan voor het bekappen.

Aline: Ik heb over ijzers nagedacht, maar die van ons is afgelopen tijd zonder ijzers heel erg vooruit gegaan, heeft alleen nu weer even terugval.. Ben gewoon geen voorstander van ijzers en als het zonder ijzers ook verbeterd ga ik liever voor die oplossing..
Heb je wel eens spelt geprobeerd? Die van mij was namelijk ook wat mager en krijgt nu spelt, waar geen suikers in zitten maar veel vitaminen en magnesium en daar is hij heel erg mee vooruit gegaan. Probleem is alleen dat je dit niet zo maar kan krijgen in de winkel, ik krijg het via mijn hoefsmid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:09

Naath86 schreef:
Hallo, ik wil me hier ook melden..

Onze shet is eigenlijk al erg lang hoefbevangen. We hebben een natuurlijke bekapper en die bevalt echt super goed. Hij weet precies hoe onze shet behandeld moet worden, maar het is nog steeds niet helemaal over.. Het is ondertussen al anderhalf jaar verder, hoelang heeft het bij jullie geduurd?
Ik begrijp dat ie er altijd heel gevoelig voor zou blijven, maar het kan er toch wel helemaal uitgroeien? Met bekappen zie je nog altijd duidelijk dat er een vochtige hoefrand zit, die er nog maar niet uit wil groeien.
Sinds gister is die ineens weer heel kreupel aan rechtsvoor, hij heeft de hele middag/avond gelegen.. Hij steunt er amper op, maar als ie loopt, loopt ie juist op de voorkant van zijn hoef. Met bevangenheid zou die toch juist op de achterkant moeten lopen, omdat de voorkant gevoelig is.. Hierdoor dacht ik dat er een hoefzweer in zat, dus hoefsmid gebeld maar die kon niet direct komen. Dus DA gebeld en die zegt dat het toch van de bevangenheid komt en dat ik beter met hem naar de kliniek moest komen om foto's te laten maken en kijken hoe het er mee staat.. Ik was nog niet echt overtuigd en wil toch eerst nog met onze eigen hoefsmid overleggen, die kent onze shet toch het beste.. Ga die vanavond eens even bellen.

Wij voeren hem spelt bij, schijnt erg natuurlijk te zijn en zitten veel vitaminen in en is heel natuurlijk, kennen jullie dat? Ik heb wel een pot magnesium staan van Paardnatuurlijk, maar daar was onze hoefsmid niet echt weg van, dus dat heb ik nog niet geprobeerd. Ga nog even het topic wat doorlezen, om te kijken wat jullie allemaal "bijvoeren". Ben ook benieuwd hoe lang het bij jullie allemaal heeft geduurd, ik vind het in ieder geval wel een heel vervelend probleem die hoefbevangenheid..

spelt is gewoon graan...wel een oergraan maar daarom niet minder zetmeel...hoeveel geef je daarvan?
Als je pony IR heeft is het geen wonder dat ze niet geneest als je dat voert....stikvol zetmeel.
Dan kun je beter een supplement geven dagelijks,met vitaminen en mineralen...in een handje lucerne gemengt.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:16

Oh echt? Ik wandel nu bewust elke keer in het weiland of in de bak, omdat mij door de dierenarts verteld is dat op het harde meer pijn doet. Ga morgen even met de hoefsmid overleggen wat die adviseert ook :j Ben ook zooo bang om te snel te gaan, m'n pony lijkt het wandelen allemaal prima aan te kunnen en loopt heerlijk te briesen en stapt flink door. Maar met meer dan 1 rondje per dag uitbreiden durf ik nog niet zo goed :o
Vervelend dat die van jou steeds ontsnapt! Is het niet mogelijk een extra draad te spannen met flink stroom oid? Mijn pony staat inmiddels ongeveer 2 maanden op zand, gewoon achter een dubbel schrikdraadje en blijft daar gelukkig keurig achter :j
Heb vandaag alvast een 'pad' van zo'n 4 meter breed en ongeveer 40/50 meter lang (denk ik) afgezet waar ik straks het grazen wil gaan opbouwen. Denk als ie dan een pad heeft dan kan ie ook eens een sprintje trekken ipv dat we over de gehele breedte van het land met strookbegrazing beginnen..
Mijn pony heb ik al 8 jaar en is nog nooit gevoelig geweest aan de hoeven, ook niet na het bekappen, maar vindt het nu dus wel even heel spannend :j Ook wat de hoefsmid van zijn voetjes vindt nu :)