[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:49

@Dennis: wat groeit er tussen je gras qua (on)kruiden?? Maak daar eens wat foto's van. Eikels o.i.d. in/rond je paddock?? Paddestoelen?? Etc.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:07

wuswa....daar zeg je wat,eikels...
Ik zet altijd een klein hoekje af zodat ze net niet onder die de eik kunnen komen.
Bij Pablo gaat dat echt fout.Geerke niet,zelfs walnoten met schil.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:09

De eerste 2 zijn op het gras bevangen geraakt. De laatste 2 op hooi (1e op geweekt weide hooi, de 2e op 80% graszaadhooi en 20% weidehooi).
Dus voeding kan, maar ze zijn dus op 3 verschillende dingen bevangen geraakt.

1 en 2 kunnen heel goed door het gras komen (door het rare weer), nummer 3 waarschijnlijk door de enting en bij nummer 4 weet ik het dus echt niet.

Krachtvoer krijgen ze alleen bij arbeid. Een kwart schepje Equifyt base. Ze krijgen geen suplementen.
Het graszaadhooi week ik niet, kleine beetje weidehooi wat ik mee meng ook niet (ga ik uiteraard wel weer doen).
Hier een lijstje van hoe ze er bij stonden dat ze bevangen raakte.

In mijn gras heb ik een enkele boterbloem, een paar zuringen, en wat klaver (op een stuk waar ze al maanden niet gelopen hebben ook wat kamille, prikdistels en flink veel klaver). Niets wereld schokkends voor zo ver ik weet.
Langs mijn land staat een eik, maar de eikels kunnen niet in het land vallen (en die staat bij het stuk waar ze al maanden niet gelopen hebben). Deze pony's zijn alle 4 niet dichterbij dan 100 meter van die eik gekomen afgelopen maanden.

Caya houd idd makkelijk wat vocht vast richting uier, heeft haar moeder (Whitney) ook snel. Ik schoof het af op het mollig zijn.
Dit is Whitney's uier, die toen redelijk gelijk liep met 2 10 maanden drachtige merries (ging mensen foppen, wie moet er als eerst bevallen ;))
Afbeelding

Dennis, 14 jarige ruin (vorig jaar gecastreerd), 24/7 weidegang, kwart schepje Equifyt base na werk, 5 dagen in de week werk (meestal half uur). Wat arm bespied op zijn rug, al 10 jaar rond het zelfde gewicht, billen tussen ongeveer 2,75(het is niet 3, maar zeker geen 2), hals 2.

Whitney, 6 jarige merrie, 3 maanden drachtig, 24/7 weidegang (2 dagen voordat ze bevangen raakte verweid), kwart schepje Equifyt base na werk, 5 dagen in de week werk (2 dagen half uurtje kinderles, 3x wedstrijd training op Z nivo). Mooi op gewicht, billen 3, hals 1.
Is bij de hengstenhouder 3 maanden terug veel brood en weinig hooi gevoerd, kreeg haar terug met een mooi gevulde rug, maar wat opgetrokken buik.

Roos, 10 jarige merrie, 3 uurtjes weidegang, verder geweekt hooi, kwart schepje Equifyt base na werk, 5 dagen in de week werk (2 dagen half uur kinderlesje, 3x in de week zwaardere training richting ZZ nivo). Was ruim 300 kg, nu ong 230/240 kg (is nog wat afgevallen na de laatste keer dat ik haar gewogen heb), is nu netjes op gewicht en was dat op het moment van bevangen raken ook. Dag voor ze bevangen raakte geënt. Billen 3 (komt van 4 af), hals 2.

Caya, 2 jarige merrie, geen weidegang, ong 80% graszaadhooi en 20% weidehooi, geen kracht voer, geen werk. Is iets mollig, was dik en is rustig afgevallen. Billen 3 (komt van 4 af), hals 2.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:16

Ik kan me herinneren op een eerder door je geplaatste foto gezien te hebben dat er erg veel bomen rond je paddock staan. Als paarden een beetje honger hebben/zich wat vervelen, zullen ze blaadjes, beukenootjes, eikels enz. gaan eten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:19

Ze snoepen idd wel blaadjes.
Staat vooral een wilg en de meeste bladeren van de andere bomen waaien van de paddock af (en het waait hier altijd ;) ). Verder geen bomen waar nootjes of eikels vanaf komen. Pony's lopen al 8 jaar in deze paddock.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:23

jeetje dennis, dat is echt niet leuk zeg...
sterkte ermee! :(:)

ik geef nu zowel subli sp als omega 369 van subli, moet toch iets proberen om haar weer op gewicht te krijgen, zeker nu ze weer meer gaat werken en de winter er straks aan komt (waarin ze vaak toch al afvalt)...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:03

Jannepauli schreef:
_/-\o_ Oeffff.... er valt een steen van m'n hart...(ben verre van religieus maar stuur nu een dankbriefje naar boven!!)

Heeft ze nu rondom de break-overs? En ook rondom zooltjes? Dat ze bij de kliniek beter liep verbaast me niet - ik denk dat de paarden door de trailer-rit zo'n adrenalinestoot krijgen dat ze de pijn niet meer zo voelen. Pauli had destijds precies hetzelfde.

Oh! ik ben blij voor je!!

Mijn paard ook, en toen ze op de kliniek stond leek het beter te gaan, maar toen ik haar weer naar huis haalde was het de eerste uren nog druk en vrij goed lopen, maar de volgende ochtend was het alweer om te huilen... Adenaline uitgewerkt denk ik...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 12:21

Als je alleen maar hooi voert en zo'n klein beetje equifyt, dan zijn tekorten aan min|vit niet onwaarschijnlijk. Begin in ieder geval dagelijks wat Vit E+ selenium bij te geven ( je DA even vragen in welke dosis - ik weet alleen maar hoeveel grote paarden moeten krijgen) - je zou dat kunnen toevoegen aan een kleine portie geweekte bietenpulp. Er zijn nog wel wat zaken die je zou kunnen bijvoeren: geel lijnzaad (bevat omega 3 en is net als Vit E ontstekingsremmend) en dagelijks zout met jodium. Een groot paard ( gem 600 kg) heeft dagelijks 25 g gejodeerd zout nodig- de meesten krijgen dat bij lange na niet voldoende uit gras\hooi en overige voeding. Zout+jodium stimuleert de hypofyse en schildklier.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:25

:(:) jemig Ciska, Dat is echt niet te geloven.
Zit al heftig met je mee te denken. Het lijkt inderdaad iets besmettelijk zo. Toch vreemd dat jouw pony's allemaal zo reageren, terwijl het al jaren goed gaat. Eentje kan ik mee voorstellen. Twee ook nog wel. Maar 4 op 1 stal, dat moet toch echt gericht ergens aan liggen en niet allemaal tegelijk stofwisselingsproblemen.

Is het absoluut zeker dat het hoefbevangenheid is? Zou het ook een soort spierverzuring kunnen zijn, waarop de hoeven reageren?
Het eerste waar je aan denkt, is dat het door voer komt, zoals bijvoorbeeld bij grass sickness, maar dat geeft veel meer koliekverschijnselen.

Zou het ook aan het water kunnen liggen? Hoe krijg je water bij je paarden? Ik roep maar wat iets engs als vergiftiging door botulisme (dood dier in je sloot)?
Niet om je bang te maken, maar om juist alle wegen op te houden.

Zijn ze recent allemaal ontwormd of geent? Mogelijk daar een reactie op?

Ik duim met je mee. Dit moet toch op te lossen zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:44

Ik heb lang een zoutblok in de paddock gehad. Die weg gehaald omdat Caya die gewoon opvrat en daarvan aan de slappe ging (binnen 2 weken ruim 5 kg zoutblok op met 4 pony's, waarvan ik zeker weet dat Caya het meest weg gewerkt heeft). Toch terug hangen? (desnoods iedere dag een paar uurtjes)

Zal straks nog een rondje Welkoop doen, kijken of ze geel lijnzaad hebben (en anders maandag vragen bij het zaad-schonings-bedrijf naast het bedrijf van mijn ouders)

Mijn pony's zitten tussen de 200 en 250 kg gezond gewicht (Dennis is veruit de kleinste, en nooit dik geweest, zit al ajren op 180/185 kg).

M'n zusje had het ook al over iets wat op hoefbevangen lijkt. Maar zou niet weten wat.
Bij Roos dacht de VA eerst ook aan stijfheid in de spieren door het enten, maar ze was zelfs in haar hals niet stijf. Spierverzuring lijkt mij ook niet logisch, als je zie in wat voor rare houdingen ze nu af en toe aan de hooinetten staan te trekken :+.

Ze zijn verder gewoon fit, hebben allemaal niet in de typische stand gestaan en zijn allemaal wel rond blijven scharrelen (wel duidelijk gevoelig, zie eerdere filmpjes).

Ze krijgen kraanwater, gewoon uit een tuinslang die bijna dagelijks gebruikt word (van 2 verschillende punten).

Ze zijn een een week of 6 geleden voor het laatst ontwormd, 2 weken voor de eerste bevangen raakte. Toen geen rare reactie.

Wat is verstandig? Ik heb de subli sp gehaald ipv bietenpulp (omdat ik nog niet weet waar ik het in de buurt kan krijgen), dat is een redelijk compleet voer volgens mij.
Daar een beetje van geven met wat equifyt base en vitamine E + selenium? En eventueel een thee lepel Jozo? Voor de vitaminetjes dus.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:49

zit het probleem niet in de zolen?

je hoort op 't moment ook zoveel paarden die gevoelige/te dunne zolen hebben, misschien door de vele nattigheid ofzo deze zomer...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:53

Mijn land is niet erg nat geweest. Tijdens een bui natuurlijk wel, maar het trekt snel weg.
Dennis denderde de dag voor hij bevangen werd gewoon zoals altijd nog zonder problemen over los grind.

Dennis en Whit waren 'gewoon' aan 2 voorvoeten bevangen. Roos voor en rechts achter, Caya aan 4 benen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:53

oke, dan zal dat 't niet zijn...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:04

Dennis wat vervelend dat nr. 4 nu aan de beurt is.
Ik zit ook even mee te denken en te lezen en wat mij opvalt is dat er eigenlijk alleen gesproken is over hoe en wat van de laatste paar weken/dagen. Terwijl ik van mening ben dat het bij Indiana (achteraf gezien) al heel lang bezig is geweest voordat ze pijnlijk ging lopen. Kortom ga eens langer terug kijken toen het voerregiem bij alle 4 (of bij de hele kudde) nog hetzelfde was.
Bij een overload van de voerton dan kun je verwachten dat binnen een aantal dagen het fout gaat, maar zelf denk ik dat in de meeste gevallen het veel sluimender gaat.
In ieder geval heel veel sterkte. Ik vond 1 HB-er al vreselijk zwaar, kan me dat in 4-voud niet eens voorstellen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:11

En de enting? Zijn ze allemaal geent uit dezelfde batch? Mogelijke vervuiling in de batch?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:23

echt een lastig probleem, vooral omdat je de oorzaak niet kunt achter halen...

bij mijn merrie hebben we het ook niet aan zien komen, die liep al wat stijf en onregelmatig door het ongeluk en de operatie...
en toen dat maar aan bleef houden en later zelfs erger werd hebben de mensen waar ze toen stond ter revalidatie er een veearts naar laten kijken, toen bleek het om bevangenheid te gaan...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:25

@Dennis, wat een puzzel voor jullie... drinkwater nagekeken? Het lijkt er idd op dat ze ergens toxinen binnenkrijgen.
Zou verder het advies willen geven om niet als een soort "Klazien uut Zalk" met allerlei potjes en poedertjes links en rechts zaken te suppleren, maar liever 1 goed supplement te voeren. Formula 4 Feet is volledig en veilig voor HB dieren. Selenium ontbreekt daarin, maar dat doseer je vrij snel over, dus eerst kijken hoeveel je pony's daarvan binnenkrijgen via wat gras, lijnzaad of liksteen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 13:33

romeorowan schreef:
Dennis wat vervelend dat nr. 4 nu aan de beurt is.
Ik zit ook even mee te denken en te lezen en wat mij opvalt is dat er eigenlijk alleen gesproken is over hoe en wat van de laatste paar weken/dagen. Terwijl ik van mening ben dat het bij Indiana (achteraf gezien) al heel lang bezig is geweest voordat ze pijnlijk ging lopen. Kortom ga eens langer terug kijken toen het voerregiem bij alle 4 (of bij de hele kudde) nog hetzelfde was.
Bij een overload van de voerton dan kun je verwachten dat binnen een aantal dagen het fout gaat, maar zelf denk ik dat in de meeste gevallen het veel sluimender gaat.

Mee eens.. denk zo ver mogelijk terug!

Zoutblok: dat kan natuurlijk, maar het nadeel is dat je de inname van zout niet meer zelf kunt controleren. Sommigen likken er veel aan, anderen kijken er niet naar om. De stelling "als ze er niet aan likken, hebben ze het niet nodig" gaat niet op - je kunt het beter zelf in de hand houden. Voor jouw kleintjes zou ik schatten 10 gr per dag. Wel zout met jodium erin hoor. En zorg voor voldoende fris drinkwater.

Wat bietenpulp vs Subli P betreft: het is niet te vergelijken - subli is een zeer olie- en vetrijk product en dat zou ik onder de gegeven omstandigheden niet geven. Gele lijnzaad hoef je niet overigens niet te weken, het is wel aan te bevelen het zaad te malen ( of 'kneuzen met een vijzel) voor betere opname. Als je wilt kan ik wel even voor je uitpuzzelen hoeveel geel lijnzaad je per dag mag geven.

De adviezen zijn overigens niet gebaseerd op een Klazien uut Zalk theorie - check het gerust met de DA als je twijfelt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:58

Er waren er al 2 bevangen voor de enting, wel allemaal uit de zelfde batch.

Roos en Caya zijn al langere tijd dik geweest. Roos kon snel gevoelig worden op haar voeten als ze te veel op het harde liep (ijzertje of hoefschoentje om en dan was het probleem op gelost), dit heeft ze al zolang ik haar heb. Roos heeft dit voorjaar en Caya vorig jaar wel wat harde (maar niet heel hard) hals gehad, nu al lang niet meer.

Drinkwater is kraanwater van 2 verschillende kranen.

Ik hoor graag hoeveel geel lijnzaad ze mogen hebben. Ik ga verder op jacht waar ik het kan krijgen.

Ze hebben (op Caya en Roos na) de hele zomer op het land gelopen, zoals al 8 jaar.
Caya en Roos gingen voor ze bevangen waren een uurtje of 3 het land op en verder kregen ze hooi. Hooi kwam al jaren bij de zelfde leverancier vandaan (m'n graszaadhooi nu ergens anders vandaan).
's Winters heb ik 1 groep in de paddock staan en een groep op een kaal gegeten stukje land (op zandgrond dus, ze vertrappen het 's winters nauwelijks).

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 14:08

Komen ze allemaal uit dezelfde vader/moeder?
Ga bijna denken dat er iets erfelijks een rol speelt icm een trigger...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 14:20

Nee, Dennis is papierloos, Roos en Whitney zijn helemaal niet aan elkaar verwant.
Alleen Caya is Whitney's dochter. Vader van Caya is wel heel erg in de verte verwant (1x zelfde hengst er achter), maar dat is nu niet erg nauw verwant te noemen.

Maar Roos haar dochter(= zusje van Caya) heeft nergens last van (is wel nog een jaarling).

Roos haar andere dochter (verder aan niemand verwant) toont veel tekenen van IR (rare vet opslag, snel dik enzo) loopt nu gewoon nog op het land en heeft nu geen last (is nu wat schraal door een kalf van een veulen wat er naast loopt).

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:02

Dat weidehooi, waar je nu 20% van voert, dat zou ik helemaal weglaten. Als dat hooi uit mei is (staat me vaag bij dat dat zo is), dan zou dat de trigger kunnen zijn (daar ben ik weer met m'n mei-verhaal....).
Zet ze eens op puur graszaadhooi (dus zelf dat weidehooi n iet weken) of probeer aan later gemaaid hooi te komen (bijna onmogelijk gezien het weer deze zomer). Wellicht kan je wel aan mooi droog voordroog komen wat later gemaaid is dan mei.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:03

Okee, ik denk dat je gewoon een lijstje af moet gaan strepen om de puzzel compleet te maken...

-Verwantschap: X (alleen C en R)
-Voeding ~hooi ~weiland ~...
-Voeding van buitenaf verkregen? (bijv. kindjes die pony's voeren)
-Gewicht
-IR ea ziektes
-Enting, wormenkuren, andere medicatie
-Weersomstandigheden
-Overbelasting
-Allergieën
-Stress

Ze hoeven natuurlijk niet allemaal dezelfde trigger nodig te hebben. Het kan bij de één natuurlijk aan de wei liggen en bij de ander aan bijv. overbelasting, maar het is wel apart dat je er nu 4 bevangen hebt die op hetzelfde weiland hebben gestaan. Hebben meerdere pony's bij jou in de buurt dit nu? Buurpony's oid?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:14

Ik voerde nog iets graszaadhooi bij omdat de netjes op gewicht zijnde pony's rustig wat af blijven vallen. Ik dacht onthouden te hebben dat het uit mei kwam, maar weet dit niet 100% zeker.
Eerst dan maar helemaal op graszaadhooi.

Komen allen kindjes bij mijn pony's als ik er bij ben, die voeren niets (omdat hoefbevangen heel erg is en ze er dood aan kunnen gaan als ze te veel eten, alleen zere voeten maakte niet genoeg indruk ;) ).
Dennis en Whit mogen niet meer afvallen (neigen al naar iets schraal), Roos is nu netjes, Caya nog ietsje zwaar maar niet schokkend.

Naar mijn weten allemaal gezond. Alleen Roos haar dochter Lotje (die dus nergens last van heeft) verdenk ik van IR (is niet getest). Roos is wel iets gevoelig voor mugjes, vooral als ze wat zwaarder is (kan het, nog, geen zomerexceem noemen).
Ze zijn 2,5 week geleden allemaal geent, dag daarna was Roos bevangen, de rest heeft geen last gehad (zelfs Dennis niet, die normaal met een dikke nek staat na het enten).
Ontwormen is ong 6 weken geleden gebeurd, geen bijzonderheden.

Overbelastig, ze hebben gewoon het werk gedaan als altijd. Geen dagtochten of zware wedstrijden.
Allergieen, geen idee. Niet bij mij bekend iig.

Stress, dat kennen mijn pony's niet :+. Roos en Whitney zijn ervaren wedstrijd pony's, niet van hun stuk te brengen. Dennis is ook een koele kikker en heeft geen rare nieuwe dingen gedaan de laatste tijd. Caya is vorige week mee geweest als knuffelpony naar de welkoop. Dat was ietsje spannend, maar niet heel heftig (meer zich de rust niet gunnen omdat ze van alles zag).

Heb geen buurpony's, alleen paarden een halve km verderop. Die hebben niets, staan ook heel beperkt op het gras.
Mijn andere pony's (2 zogende merries, 2 veulens, een jaarling en een 3 jarige) hebben ook (nog) geen last. 1 zogende merrie en de jaarling(zelfde vader als Caya) zijn dochters van Roos, de 3 jarige is een zoon van Whitney.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:17

laat jij ze ook tegen rhino enten?Of wordt dat altijd gedaan in Nederland?