Dat zit volgens mij bijna op dezelfde plek. Als het een hoefzweer is, zou hij er dan uit moeten komen en anders is het misschien toch een hoef/zoolkneuzing/balbetrapping en dan moet het eruit groeien.
Het lijkt er beter uit te zien. hoe is het lopen nu?? De straal vind ik er nog steeds niet lekker uit zien. Het lijkt ook wel of de straalgroeven ongelijk lopen.
Gisteren liep hij nagenoeg zuiver, maar toen stond hij nog op pijnstillers, dus daar is eigenlijk niks van te zeggen. Morgen worden er sowieso foto's gemaakt van been en rug.
Heeft hij pijnstilling gekregen met ontstekingsremmende functie? Als het een hoefzweer is, houdt dat het uitbreken van een zweer wel tegen. Zuurkool kan je ook nog een dag/nacht erin doen, mijn bekapper zei tot een periode van 48 uur. Toen ik het gebruikte bleek het geen hoefzweer maar een zoolkneuzing te zijn, maar ook daar kan zuurkool wel wat bij ondersteunen. Wel fijn dat het beter lijkt te gaan!
Wij hebben hem ongeveer 20 uur in zuulkool gehad. Helaas hebben we hem net weer even laten draven en liep hij weer echt heel erg slecht. Dus we gaan eerst foto's laten maken morgen en in het (financieel) ergste geval is dat een paar 100 euro weggegooid, maar dan weten we ten minste wel zeker hoe we moeten handelen. Die onzekerheid is ook niet fijn.
Volgens mij zijn hoefzweren wel vast te stellen, maar ook al komt er niks uit de foto's, dan weet ik dat ik verder moet kijken en dan kunnen we in ieder geval een peesblessure, breuk of artrose uitsluiten.
Er wordt ook een kreupelheidsonderzoek gedaan, dus daaruit kan een vermoeden van een peesblessure wel voort komen. We vinden het zelf nu gewoon te lang duren, nu bijna 5 weken dat hij niet goed loopt, waarvan anderhalve week echt slecht.
Als de plek zo duidelijk is door de roodverkleuring dan heeft een thermo weinig toegevoegde waarde. Bij onduidelijke kreupelheden kan het wel degelijk iets doen als in aangeven waar het probleem zit.
Misschien heeft het zin om eerst wat aan die rotstraal te doen? Laat die flappen er af halen en maak die straal goed proper... onderaan de hoef zie ik niks rood? Behalve de witte lijn beetje bruinig maar das eerder door stront/pis gemengd met stro kleur dan bloed. De hielballen zit wel een rode vlek op das misschien wel een kneuzing (geweest?) dan. Van rotstraal kunnen ze ook kreupel zijn hoor...
Hij staat hier altijd droog en ik weet hoe rotstraal eruit ziet qua zicht en qua geur en hij heeft absoluut geen rotstraal. In zijn hoef zit daadwerkelijk een rode lijn die niet van mest komt, in de urine staat hij al helemaal niet en in stro ook niet.
Het hoeft niet altijd te stinken :p hoe diep kan je met de hoevenkrabber in de middelste straalgroeve tussen zijn hoefballen en reageert die daar dan op? Moeilijk zien op foto's zo maar hij zou sowieso wel baat hebben met een stukje minder straal
Wijslander
Geplaatst: 23-03-17 17:46
Als rotstraal niet ruikt wordt er gesproken van droge rotstraal. Vanaf de foto's zou ik er zeker ook voor kiezen dit te behandelen, want de middelste straalgroef is te diep en de straal ziet er in het algemeen onrustig en niet stevig uit. Goed dat jullie foto's laten maken!
Mijn handen jeuken om deze hoeven een goede beurt te geven. De straal ziet er zeker niet mooi uit. En ik zou meer afronding willen zien. En steunsels gelijk met de zool.
Of het aan de hoef zal liggen of niet; we zijn in ieder geval voor onze andere paarden erg tevreden over deze hoefsmid. Ik weet ook dat als het wel aan de hoef ligt, bijvoorbeeld te kort bekapt of te weinig van de straal af of wat dan ook, hij dat ook zal doen als ik het vraag.